Ik kan verkeerd zijn, maar ik meen dat Telenet de enige is die een TV Only aanbod heeft die niet afhankelijk is van internet. Al weet ik niet hoe vlot je die nog kan afsluiten als nieuwe klant, vroeger deden ze daar toch al moeilijk over. Hoe dan ook lijkt het erop dat deze service EOL gaat aangezien Telenet plant om DVB-C de nek om te draaien. En doordat DVB-T al eventjes weg is in Vlaanderen komen we automatisch uit op de IPTV achtige oplossingen.
Voor zover ik weet kan je deze app of IPTV oplossingen bij Proximus en Telenet niet afzonderlijk afsluiten zonder dat je verplicht ben bij hen een internet aansluiting te nemen. Misschien dat je via Base wel op de Telenet oplossing komt, al is mij dat nog wat onduidelijk. De enige echte onafhankelijke aanbieder is TV-Vlaanderen, maar daar lees ik dan weer veel negativiteit rond als het gaat om kwaliteit van de stream en de functionaliteit van de app.
Edit:
Op de Base website lijkt het er inderdaad op dat je BASE TV-app afzonderlijk kan bestellen voor 10 euro zonder andere verplichtingen.
[/quote]
Wat je zegt klopt allemaal, en bevestigt wat ik zeg.
Dat "enkel TV" was dan ook via DVB-C.
Eigenlijk zijn er 2 soorten TV.
Je hebt broadcasting en streaming.
Bij broadcasting stuur je alle signalen via een bepaald medium (kabel, satelliet) naar iedereen.
Daarvoor heb je veel bandbreedte nodig, maar ze wordt gedeeld door al die gebruikers.
Alles wat met DVB begint is een vorm van broadcasting, dus ook DVB-C voor de kabel, en DVB-S(2) bij satelliet.
Broadcasting had je bij DVB-T (via antenne), DVB-C (kabel, bestaat nog tot 2030) en DVB-S(2X) bij satelliet).
Of heel de straat naar een zender kijkt, of er kijkt niemand naar die zender, er wordt evenveel bandbreedte gebruikt.
Broadcasting kun je ook alleen maar toepassen als je een totale grote bandbreedte hebt, want veel zenders moeten tegelijk op de kabel passen.
Vandaar dat Proximus TV altijd al streaming heeft gebruikt.
Al de rest is streaming.
Bij streaming ga je per gebruiker bandbreedte nodig hebben.
Kijk ik naar Canvas en mijn buur kijkt naar Canvas dan heb je in principe 2 keer de bandbreedte van die zender nodig.
Streaming wordt via netwerkverkeer verstuurd.
Hoe meer versnipperd er gekeken wordt, hoe interessanter streaming wordt.
Men kan dat via internet doen, of zodanig beperken dat je enkel TV kunt streamen, maar niet gewoon kunt surfen.
In principe kan men dus perfect enkel TV aanbieden als men dat wil, door met VLANs te werken, maar men wil u graag tegelijk ook internet aansmeren, want dat wordt in dit land peperduur aangerekend.
Toegevoegd na 2 uren 4 minuten 8 seconden:
Stroper schreef: 27 nov 2024, 20:37
Heb zelf geen TV-Abonnement. Maar wel een Apple TV met VRTMax, VTMGO & Play4(met daarnaast nog de klassieke streamers).
Het voornaamste probleem is dat de traditionele zenders nog altijd leven in het tijdperk van "Wij bepalen wat wij uitzendt, en je moet maar zappen tussen de zenders". Met Netflix en consorten is dat natuurlijk gewijzigd in "ik bepaal wat ik kijk en wanneer".
Zoveel verschil is dat niet.
In het ene geval kun je zaken opnemen en bekijken wanneer het je past.
In het andere geval is het motto "wij bepalen welke producties wij maken, en je moet maar kiezen tussen wat wij u aanbieden."
Hoe je het ook draait of keert, jij bent nooit de bepaler.
Het zijn de zenders en/of de Netflixen die bepalen wat er gemaakt wordt.
Dat is de eerste stap.
Daarna heb je de tweede stap: wat krijg je wanneer te zien?
Bij de zenders is dat met een zendschema, maar vaak kun je al onmiddellijk een hele reeks bingewatchen via bijv. VRT Max.
Die uitgezonden reeksen en programma's blijven dan nog een tijdje online staan, en meestal krijg je daarna een melding dat het programma niet meer beschikbaar is.
Bij Netflix en co is het geen uitzendschema, maar heb je het portaal waar men bepaalde reeksen veel prominenter toont dan andere.
Op die manier word je ook beïnvloed om naar x, y of z te kijken.
En na een tijdje zijn die reeksen ook weer niet meer beschikbaar, wat toch voor een opgedrongen gevoel zorgt als je weet dat je nog 3 afleveringen te zien hebt, maar de reeks zal verdwijnen binnen 5 dagen.
Daarom vind ik dat gevoel van meer vrijheid nogal kunstmatig.
Je denkt dat je in alle vrijheid kiest wat je kijkt en wanneer, maar het zijn toch de Netflixen die de touwtjes in handen hebben en u pushen om nu toch maar deze of gene reeks te zien.