Ik kreeg de volgende email van mijn vakbond (en het komt van hen):
"Volgens onze gegevens ontvang jij onze e-mails maar heb je ze recent niet geopend. Om zeker te zijn dat je nog informatie van ons wenst te ontvangen, vragen we je je e-mailadres te verifiëren.
Daarna vragen we je om aan te duiden welke info jij wél van ons wenst te ontvangen, zo kunnen we beter inspelen op jouw noden.
Bij uitblijven van jouw reactie, kunnen we je in de toekomst ook niet verder informeren."
Kan dit? Kan een verzender ooit zien of ik zijn/haar email open of niet? Daar geloof ik niets van, ik verstuur geen ontvangstbevestiging. Maar ik vraag mij af waarom ze dan beweren van wel? Ik kan mij maar een ding inbeelden: dat ze, zodra ik bevestig dat ik hun emails lees, mijn maandelijkse factuur voortaan zullen opsturen via email i.p.v. via BPost.
Leest de vakbond mee?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 19 keer
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Vrij eenvoudig zelfs: als je in jouw mail client hebt aanstaan dat die automatisch html gaat weergeven en daar css/images/... uit gaat laden... dan kunnen ze perfect zien wie hun mails geopend heeft adhv tracking parameters.Albert Peetermans schreef: 1 week geleden Kan dit? Kan een verzender ooit zien of ik zijn/haar email open of niet? Daar geloof ik niets van, ik verstuur geen ontvangstbevestiging. Maar ik vraag mij af waarom ze dan beweren van wel? Ik kan mij maar een ding inbeelden: dat ze, zodra ik bevestig dat ik hun emails lees, mijn maandelijkse factuur voortaan zullen opsturen via email i.p.v. via BPost.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 30 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Idd door beacon toe te voegen. Bvb een image van 1px groot dat uniek is per destination en dat moet dan ingeladen worden bij het openen van de mail. En zo weten ze welke beacons opgevraagd zijn en dus ook wie zijn mail geopend heeft.
-
- Plus Member
(Mijn wereldbeeld ligt bijna aan diggelen, maar:)
-bovenaan in het "preview" venster zie ik een gele banner met de Thunderbird-boodschap: "To protect your privacy, Thunderbird has blocked remote content in this message."
Aan de rechterkant van die banner kan ik "Options" klikken (met o.a. "Show remote content" of "Allow remote content from ...") maar dat doe ik nooit
En al bij al bekijk ik de email alleen in het "preview"venster (evt. met wat scrollen van de muis erbij), ik klik 'm niet expliciet aan.
Wordt er ook dan iets verstuurd naar de verzender? Indien niet: dan is deze afwezigheid van enig teken van leven wellicht de reden van hun email.
Ik heb er in elk geval een ongemakkelijk gevoel bij. Straks verplichten ze me nog om hun emails te lezen.
-bovenaan in het "preview" venster zie ik een gele banner met de Thunderbird-boodschap: "To protect your privacy, Thunderbird has blocked remote content in this message."
Aan de rechterkant van die banner kan ik "Options" klikken (met o.a. "Show remote content" of "Allow remote content from ...") maar dat doe ik nooit
En al bij al bekijk ik de email alleen in het "preview"venster (evt. met wat scrollen van de muis erbij), ik klik 'm niet expliciet aan.
Wordt er ook dan iets verstuurd naar de verzender? Indien niet: dan is deze afwezigheid van enig teken van leven wellicht de reden van hun email.
Ik heb er in elk geval een ongemakkelijk gevoel bij. Straks verplichten ze me nog om hun emails te lezen.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Als je e-mailclient bij het openen van een mail "remote content" ophaalt dan kunnen ze dat idd. zien. Als je op een link klikt waar ze een unique identifier aan toegevoegd hebben ook. Spammails gebruiken dit ook.
Hier wordt in Pegasus (windows) en K-9 mail (Android) geen content van het net gehaald en links worden gekopieerd en manueel geplakt in de browser (en eventuele tracking-info verwijderd).
BTW, ik denk niet dat het nog veel zo ingesteld staat maar de eerste jaren dat ik internet had (1995-...) stond mijn e-mailclient ingesteld om zowel ontvangst- als lees bevestiging te vragen bij elke mail die ik verstuurde, ik kreeg toen veel bevestigingen.
Hier wordt in Pegasus (windows) en K-9 mail (Android) geen content van het net gehaald en links worden gekopieerd en manueel geplakt in de browser (en eventuele tracking-info verwijderd).
BTW, ik denk niet dat het nog veel zo ingesteld staat maar de eerste jaren dat ik internet had (1995-...) stond mijn e-mailclient ingesteld om zowel ontvangst- als lees bevestiging te vragen bij elke mail die ik verstuurde, ik kreeg toen veel bevestigingen.

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Belachelijk dat ze vragen om je mail te verifiëren.
Het is ook vreemd dat ze die stats serieus nemen want tracking via externe images wordt in veel mail clients standaard geblokkeerd.
Ze kunnen wel zien dat je geen links gevolgd hebt. Maar goed, die link kun je ook kopiëren en zonder tracking parameters (manueel wissen) via je browser bezoeken.
Het moet zijn dat ze kost van een mail versturen willen uitsparen
Het is ook vreemd dat ze die stats serieus nemen want tracking via externe images wordt in veel mail clients standaard geblokkeerd.
Ze kunnen wel zien dat je geen links gevolgd hebt. Maar goed, die link kun je ook kopiëren en zonder tracking parameters (manueel wissen) via je browser bezoeken.
Het moet zijn dat ze kost van een mail versturen willen uitsparen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
Neen
InderdaadAlbert Peetermans schreef: 1 week geledenIndien niet: dan is deze afwezigheid van enig teken van leven wellicht de reden van hun email.
Inderdaad, het is behoorlijk creepy voor een organisatie die beweert op te komen voor de privacy van haar leden (reality check: dat doen ze niet).Albert Peetermans schreef: 1 week geledenIk heb er in elk geval een ongemakkelijk gevoel bij. Straks verplichten ze me nog om hun emails te lezen.
Er is iig geen (wettelijke) reden om iemand te schrappen uit een emailbestand enkel op basis van non-engagement; dit wordt ook niet beschouwd als data "langer houden dan nodig" zoals sommigen beweren, want het is dus perfect mogelijk dat de inhoud wel gelezen wordt, maar zonder de remote content. Een compliant opt-in is voldoende om te abonneren en om geabonneerd te blijven (tot een opt-out), ongeacht de interactie die volgt.
Misschien willen ze besparen. Want als je newslettersysteem zo'n features ondersteunt zal dat geen gratis systeem zijn maar een service die per email zal aanrekenen (als in tienden of honderden van een cent natuurlijk, maar als ze veel emails sturen kan dat wel een bedrag worden). De recente stakingen hebben de vakbonden veel geld gekost en ze zagen ook weer leden vertrekken nav de perceptie van "politieke stakingen".
Een andere reden kan zijn om markeringen als SPAM te minderen. Sommige emailproviders houden bv rekening met of een email geopend wordt of niet om de afzender als SPAM te leren. Alhoewel dat nooit op zich alleen tot een SPAM markering zal leiden.
Eudora of Netscape Messengeron4bam schreef: 1 week geledende eerste jaren dat ik internet had (1995-...) stond mijn e-mailclient
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 10 keer
https://documentation.mailgun.com/docs/ ... king-opens
Dit geeft een mooi beeld van hoe tracking kan gebeuren. Afhankelijk van je mail client zal die wel of niet remote content inladen.
Dit geeft een mooi beeld van hoe tracking kan gebeuren. Afhankelijk van je mail client zal die wel of niet remote content inladen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 14 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mailchimp, een tool voor nieuwsbrieven heeft zelfs de optie om verschillende "ankers" in je mail te steken, zodat ze in de statistieken ook zien tot hoe ver je scrollde in een mail. Als je een mailclient gebruikt die om privacy geeft, werkt dat uiteraard niet. Ik gebruik zelf bv. FairEmail. Een draak van een interface, maar wel focus op controle en privacy.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
Zo een schandaal is dat nu toch ook niet? Het is logisch dat als je een newsletter maakt en verzendt, dat je daar de effectiviteit van wil checken. Enerzijds als financiële evaluatie (ROI - creatie en verzending) en anderzijds om de kwaliteit te verbeteren en te zien wat werkt, wat tractie heeft, wat mensen willen lezen (en wat niet).
Dat is in veel vormen van communicatie zo. Welcome to the real world.
En privacygevaar? De data die daaruit vergaard worden dienen enkel om bestuurlijke beslissingen te nemen op basis van samengevoegde cijfers. Ik zie daar geen gevaar in dat ze individueel uw leesgedrag gaan misbruiken.
Een Facebook, Spotify of je bank weten zoveel meer over jou. En die vakbond weet ook veel over jou. Daarvoor hebben ze je leesgedrag niet nodig. Als je hen niet vertrouwt, dan kan je best je lidmaatschap opzeggen.
Maar toegegeven: de formulering is op zijn minst lomp, ambtelijk en alles behalve vriendelijk.
Dat is in veel vormen van communicatie zo. Welcome to the real world.
En privacygevaar? De data die daaruit vergaard worden dienen enkel om bestuurlijke beslissingen te nemen op basis van samengevoegde cijfers. Ik zie daar geen gevaar in dat ze individueel uw leesgedrag gaan misbruiken.
Een Facebook, Spotify of je bank weten zoveel meer over jou. En die vakbond weet ook veel over jou. Daarvoor hebben ze je leesgedrag niet nodig. Als je hen niet vertrouwt, dan kan je best je lidmaatschap opzeggen.
Maar toegegeven: de formulering is op zijn minst lomp, ambtelijk en alles behalve vriendelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
De vraag is m.i. eerder of het wel noodzakelijk is, waar je de grens legt, en of er sprake is van normalisering van trackinggedrag en -technologie. Ik wil maar zeggen, mocht een werkgever hetzelfde doen, zouden bepaalde vakbonden al steigeren. Als de vakbonden het daarentegen zelf ook doen, is het aan jou om te steigeren, want het is een illusie om te denken dat de vakbonden aan jouw kant staan.
Wel akkoord dat lidmaatschap opzeggen de beste optie is (ook in het algemeen).
-
- Plus Member
Mike, mag ik vragen hoe jij je bijdragen betaalt? Sturen zij het bedrag (van 2 maanden) telkens per brief? Of betaal jij op een andere manier? (zonder dat ze een brief moeten sturen, bedoel ik).Mike... schreef: 1 week geleden Heb de mail ook gehad, vreemd verwoord. Ik lees de mails, maar klik zelden tot nooit op de links in de mails.
Ik vraag mij nl. wat het achterliggend motief kan zijn. (Hierboven zijn al enkele mogelijkheden gegeven, maar ...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Het achterliggend motief is vrij simpel:Albert Peetermans schreef: 1 week geleden Ik vraag mij nl. wat het achterliggend motief kan zijn. (Hierboven zijn al enkele mogelijkheden gegeven, maar ...)
Als men mails verstuurd die niet gelezen worden, dan:
* een zeer klein bedrag per mail, maar misschien een groter bedrag voor get totaal aantal niet gelezen mails.
* een afzender van wie de mails niet gelezen worden, heeft een grotere kans om in de spambox te landen. Waardoor het ook bij mogelijks als spam gemarkeerd wordt, bij mensen die de mail wel (willen) lezen.
Dit is overigens geen unicum. Heb zelf al een gelijkaardige mail gekregen van 2 commerciële aanbieders. En op mijn werk hebben we het ook al gedaan.
De vakbond gaat echt niet van iedereen opvolgen wie trouw de nieuwsbrieven leest. Bovendien vermoed ik dat zij ook vrij veel oudere leden hebben die niet in de IT werken en dus totaal niet IT-vaardig zijn. Ik vermoed/hoop dat zij ook voor die leden zullen werken, zelfs al kunnen ze hun mails niet lezen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De tijd dat je jong moest zijn en in de IT-sector moest werken om een mail te kunnen lezen is al lang voorbij, hoor. 

20 GB gratis cloudopslag bij Filen.io.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 4 keer
de tracking pixel heGoztow schreef: 1 week geleden De mail zelf, dat zou me verbazen. Maar wel als je erop doorklikt natuurlijk.

hier doet mijn opnsense/adguard combinatie dat. ik kan rustig op links klikken, als het een (gekend) trackinglink is, dan gaat die niet open, period.on4bam schreef: 1 week geleden Hier wordt in Pegasus (windows) en K-9 mail (Android) geen content van het net gehaald en links worden gekopieerd en manueel geplakt in de browser (en eventuele tracking-info verwijderd).
het enige vervelende daaraan is dat je soms van die mails krijgt met een toffe knop van "klik hier", dat vervolgens achter een onleesbare aws trackinglink zit,
en er dan nergens in de mail de url in vermeld werd....
dan moet je dat al gaan decoden om de juiste link te hebben.