Apple TV vs Android TV - nieuwe streamingbox
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 12 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb nu een google chromecast met adroid tv en ben aan het kijken om die te vervangen. Het ding begint traag te worden en ik ben al aan mijn 3de afstandsbediening bezig (en die krijgt nu ook af en toe haar kuren).
Het apparaat op zich werkt(e) wel goed maar ik ben teleurgesteld over de bouwkwaliteit. Ik gebruik het met een ethernet/power adapter om niet via wifi hoeven te gaan en ik heb geen nood aan 4K (maar elk apparaat dat ik bekeken heb, ondersteunt het toch).
Mijn eerste instinct is om voor de nieuwe Google TV streamer te gaan, maar ik overweeg ook andere opties en in het bijzonder de Apple TV box. Ik heb gelezen dat de bouwkwaliteit echt wel goed is.
Wie wil er zijn/haar evaringen met Apple TV delen? Is het eenvoudig in gebruik ook al zit je helemaal niet in het Apple ecosysteem? Lukt casten vanaf een android apparaat en zijn er misschien nadelen waar ik niet aan denk (buiten de prijs)?
Zijn er naast de Google TV streamer nog goede android boxen op de markt momenteel? Ik vind weel aanbod rond en onder de 100 eur maar heb geen idee of die iets waard zijn. De Nvidia Shield is nu al 6 jaar op de markt, ik vermoed dat dit nu niet meer de beste koop is?
Ik wil deze keer gerust wat extra neertellen voor kwaliteit. Alvast bedankt!
Het apparaat op zich werkt(e) wel goed maar ik ben teleurgesteld over de bouwkwaliteit. Ik gebruik het met een ethernet/power adapter om niet via wifi hoeven te gaan en ik heb geen nood aan 4K (maar elk apparaat dat ik bekeken heb, ondersteunt het toch).
Mijn eerste instinct is om voor de nieuwe Google TV streamer te gaan, maar ik overweeg ook andere opties en in het bijzonder de Apple TV box. Ik heb gelezen dat de bouwkwaliteit echt wel goed is.
Wie wil er zijn/haar evaringen met Apple TV delen? Is het eenvoudig in gebruik ook al zit je helemaal niet in het Apple ecosysteem? Lukt casten vanaf een android apparaat en zijn er misschien nadelen waar ik niet aan denk (buiten de prijs)?
Zijn er naast de Google TV streamer nog goede android boxen op de markt momenteel? Ik vind weel aanbod rond en onder de 100 eur maar heb geen idee of die iets waard zijn. De Nvidia Shield is nu al 6 jaar op de markt, ik vermoed dat dit nu niet meer de beste koop is?
Ik wil deze keer gerust wat extra neertellen voor kwaliteit. Alvast bedankt!
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik heb ze allemaal gehad, geen enkele is perfect ze maar de beste is degene die ik zelf nog over heb gehouden en dat is de nvidia shield pro.
Ook een steengoede als je bv Kodi gebruikt, is top.
Netflix bv staat op mijn tv, nen tv met die apps op is altijd nog beter vind ik.
Maar van streamingbox is nvidia de beste wat mij betreft.
Apple tv zit je typisch apple steeds met beperkingen.
Mocht je al ooit een apple tv toch willen kopen zou ik op een nieuwe wachten, maar met een android kan je toch wat meer vind ik.
Ook een steengoede als je bv Kodi gebruikt, is top.
Netflix bv staat op mijn tv, nen tv met die apps op is altijd nog beter vind ik.
Maar van streamingbox is nvidia de beste wat mij betreft.
Apple tv zit je typisch apple steeds met beperkingen.
Mocht je al ooit een apple tv toch willen kopen zou ik op een nieuwe wachten, maar met een android kan je toch wat meer vind ik.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Beperkingen? Ik ken geen enkel beperking dat je gaat hebben met een Apple tv.
Kodi,plex,netflix,moonlight,infuse,youtube, werken perfect
Alle streaming diensten van belgie werken erop
Dolby vision en surround geen probleem.
Enkel lossless kan een probleem zijn als je server niet kan decoden.
Kodi,plex,netflix,moonlight,infuse,youtube, werken perfect
Alle streaming diensten van belgie werken erop
Dolby vision en surround geen probleem.
Enkel lossless kan een probleem zijn als je server niet kan decoden.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Voordeel van Android > je kan apk manueel installeren.
YouTube reclame spam festijn is hatelijk en met SmartTube geen reclame, intro, sponsored content te zien.
Mijn Sony OLED Android TV begint laatste tijd ook meer te haperen, en heb zelf ook al zitten denken op Apple TV of aparte Android Box aan te schaffen.
Veel positiefs gelezen over de Nokia Android boxen:
https://www.nokia.com/support/licensed- ... g-devices/
YouTube reclame spam festijn is hatelijk en met SmartTube geen reclame, intro, sponsored content te zien.
Mijn Sony OLED Android TV begint laatste tijd ook meer te haperen, en heb zelf ook al zitten denken op Apple TV of aparte Android Box aan te schaffen.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
- Recent bedankt: 3 keer
De verwachting is dat de Apple TV dit jaar nog een upgrade gaat krijgen. Dus koop deze niet op dit ogenblik, maar wacht tot de nieuwe er is!
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 720 keer
Ik heb een chromecast (4K) van voor deze in BE beschikbaar was. Ondanks dat mijn kinderen de afstandsbediening met de regelmaat van de klok tegen de tegels kwakken zit ik nog steeds aan de oorspronkelijke.
Wel heb ik er vrij snel een silicone hoesje voor gekocht.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 763 keer
- Bedankt: 153 keer
SmartTube is inderdaad zalig op een Android TV 'bakje' ,ik heb 3 TV's voorzien van een Xiaomi Mi Box S, tijdje geleden een 2e Gen. gekocht en zowel het standaard bakje als het 2e Gen 'bakje' werken vlekkeloos.
Chromecast aanwezig en verder kan je alle bekende apps installeren.
Ik gebruik voornamelijk het voornamelijk voor TiviMate Premium (IPTV)
Blijkbaar is er nu ook een 3e generatie..
https://www.mi.com/global/product/xiaom ... s-3rd-gen/
Chromecast aanwezig en verder kan je alle bekende apps installeren.
Ik gebruik voornamelijk het voornamelijk voor TiviMate Premium (IPTV)
Blijkbaar is er nu ook een 3e generatie..
https://www.mi.com/global/product/xiaom ... s-3rd-gen/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Ben zelf een zeer tevreden AppleTV gebruiker. Zeer eenvoudig in gebruik, geen reclame(tenzij in de apps zelf), maar als voor de rest geen apple devices hebt, zou ik toch eerder naar een GoogleTV kijken. Dan moet je niet naar thirdparty oplossingen kijken om te casten.
-
- Plus Member
Ziet er interessant uit idd. En het lijkt echt van nokia te komen en niet via een bedrijf dat een licentie op de naam heeft genomen.TheCeet schreef: 3 dagen geleden Voordeel van Android > je kan apk manueel installeren.
Edit: er staat "Nokia licensed products - Streaming Devices" in de breadcrumb

Toegevoegd na 6 minuten 34 seconden:
Ik heb 2 origiele gehad. Bij beide begon na verloop van tijd iets van af te pellen en kort daarna stopte ze gewoon met werken. Die zijn wel een paar keer gevallen maar ik denk niet dat het de oorzaak was. Misschien 2 keer pech met een slechte reeks ofzo...cadsite schreef: 3 dagen geleden Ik heb een chromecast (4K) van voor deze in BE beschikbaar was. Ondanks dat mijn kinderen de afstandsbediening met de regelmaat van de klok tegen de tegels kwakken zit ik nog steeds aan de oorspronkelijke.
Nu heb ik een clone via amazon, die werkt nog steeds maar vele kliks zijn dubbel wat echt irritant is

De chromecast zelf is na een jaar of 2 ook steeds trager gaan reageren op de input van de afstandsbediening... of dat met de afstandsbedieningen heeft te maken of met de software updates weet ik niet.
Toegevoegd na 1 minuut 46 seconden:
Dit is wat mij tegenhoudt. Moest het compatibel zijn met google cast, had ik er al lang één besteld want ik heb er eigenlijk nog niets slecht over gelezen.
Laatst gewijzigd door x0f 2 dagen geleden, in totaal 4 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
- Bedankt: 717 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik heb de AppleTV4k, het ding is zoals alles bij Apple goed gebouwd en doet wat het moet doen op een zo eenvoudig mogelijke manier.
De afstandsbediening werkt hier nog perfect ook al laat de vriendin het ding minstens 1 keer per avond uit de zetel vallen
Vermits ik enkel Apple spullen heb kan ik niet oordelen over hoe goed het samenwerkt met Android toestellen. Casten doe ik af en toe via iphone of ipad en dat werkt snel en zonder problemen. voor de rest gebruik ik Netflx en TVVlaanderen.
Ik kan er niet veel verkeerd over zeggen want nog niets mee aan de hand gehad.
Nu ik eraan denk, ik heb ooit een probleem gehad met VRTmax waarbij de ondertiteling telkens automatisch op stond. Dat hing blijkbaar aan de app want was enkel daar en is na een aantal updates opgelost.
De afstandsbediening werkt hier nog perfect ook al laat de vriendin het ding minstens 1 keer per avond uit de zetel vallen

Vermits ik enkel Apple spullen heb kan ik niet oordelen over hoe goed het samenwerkt met Android toestellen. Casten doe ik af en toe via iphone of ipad en dat werkt snel en zonder problemen. voor de rest gebruik ik Netflx en TVVlaanderen.
Ik kan er niet veel verkeerd over zeggen want nog niets mee aan de hand gehad.
Nu ik eraan denk, ik heb ooit een probleem gehad met VRTmax waarbij de ondertiteling telkens automatisch op stond. Dat hing blijkbaar aan de app want was enkel daar en is na een aantal updates opgelost.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Plus Member
Tnx! Die gaat ook op de shortlist
@iedereen
Hartelijk dank voor alle reacties!
Toegevoegd na 2 minuten 22 seconden:
Dat zal niet aan de Apple box hebben gelegen denk ik. De VRTmax app kent zijn hoogstes en (vooral) laagstes om het beleefd te zeggen

Toegevoegd na 2 minuten 16 seconden:
Ik geloof het graag maar die is van 2019. Dat houdt me toch tegen om die nu nog, aan zijn stevige prijs, te kopen.Paddestoel schreef: 3 dagen geleden de beste is degene die ik zelf nog over heb gehouden en dat is de nvidia shield pro
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 14 keer
Hier al jaren gebruiker van een Nvidea Shield.
Draait Netflix, Disney+, Amazon Prime, VLC, Stremio, VTMgo, play, vrtmax en uiteraard Smarttube. Ook Kodi werkt er zonder problemen op.
Grote troef is dat deze ook ethernet heeft en dat ik de bediening gewoon met de originele tv afstandsbediening kan doen. Die werkt met CEC en op de shield werkt dat feilloos. Er was ooit eens een bug met de CEC, maar in het ontwikkelaarsmenu kon je toen iets verzetten om dat probleem op te lossen. Nvidea heeft dat in een update ook opgelost.
Naar het schijnt tonen ze nu ook reclame, maar toen dit de eerste keer gemeld was, enkele domeinen geblokkeerd en nog niets van reclame gehad tot nu toe.
Alleen de bluetooth is waardeloos, blijkbaar eigen aan dat toestelletje want anderen klagen er ook van. Ik heb nu een aptX bluetooth transmitter hangen aan de tv voor bluetooth op een headset te hebben zonder stotteren.
Draait Netflix, Disney+, Amazon Prime, VLC, Stremio, VTMgo, play, vrtmax en uiteraard Smarttube. Ook Kodi werkt er zonder problemen op.
Grote troef is dat deze ook ethernet heeft en dat ik de bediening gewoon met de originele tv afstandsbediening kan doen. Die werkt met CEC en op de shield werkt dat feilloos. Er was ooit eens een bug met de CEC, maar in het ontwikkelaarsmenu kon je toen iets verzetten om dat probleem op te lossen. Nvidea heeft dat in een update ook opgelost.
Naar het schijnt tonen ze nu ook reclame, maar toen dit de eerste keer gemeld was, enkele domeinen geblokkeerd en nog niets van reclame gehad tot nu toe.
Alleen de bluetooth is waardeloos, blijkbaar eigen aan dat toestelletje want anderen klagen er ook van. Ik heb nu een aptX bluetooth transmitter hangen aan de tv voor bluetooth op een headset te hebben zonder stotteren.
- cadsite
- userbase crew
Dan heb je nog nooit een apple smartphone gebruikt en al zeker nooit een apple phone-cable.Dizzy schreef: 2 dagen geleden het ding is zoals alles bij Apple goed gebouwd en doet wat het moet doen op een zo eenvoudig mogelijke manier.
Ik versta die adoratie van (over-priced) apple dingen echt niet...
hun kabels kosten een veelvoud van andere en gaan amper mee. Hun smartphones? Breek me de bek niet open.
En ja, ik heb een iPad, ik zit aan mijn derde nu. Dat is een toestel dat echt zijn geld waard is. Maar iPhones en hun laadkabels? Sorry, dat is echt zijn geld niet waard.
(ja, ook al (te) veel ervaring mee.)
- Dizzy
- Elite Poster
Daar heb je een punt, die kabels zijn brol maar ondanks dat ze uiteenrafelen werken ze nog allemaal. Het is ook niet verplicht om met de Apple kabels te werken, ze verkopen die kabels werkelijk overal en in verschillende prijs- en kwaliteitsniveaus. Ben wel tevreden dat ze op USB-C zijn overgestapt.
Ik heb mijn derde iPad maar gebruik de oude nog altijd die ook nog perfect werken. Die dingen gaan niet kapot al heb ik ze al serieus getest tijdens reizen, sommigen zijn zelfs al eens onderwater geweest en in zanderige of stoffige plaatsen. Blijft gewoon gaan.
Mijn iphone13pro werkt ook nog altijd en neemt nog altijd foto's die goed genoeg zijn om amateurfotografen te misleiden. Misschien stap ik over op de 17 als de camera voldoende verbeterd is.
Mijn eerste Applewatch (7 reeks) heb ik ook nog altijd, werkt perfect. Airtags, werken perfect.
Ik ben wel iemand die zeer goed met zijn spullen omgaat, enkel op reis kan er eens iets gebeuren.
De AppleTV is de laatste die ik van Apple gekocht heb en sinds ik het ding installeerde heb ik er niet meer naar moeten omkijken. Er zijn geregeld updates ook voor de software.
Apple is niet goedkoop maar mensen blijven dat niet kopen als ze er geen voordeel uit halen. Ik heb een Android gehad en kon er moeilijker mee weg, elke android is dan ook nog eens anders en updates waren ook een probleem. Once you go Apple, you never go backle zeker
Ben nog aan het denken om een Mac Mini m4 te kopen eventueel.
Ik heb mijn derde iPad maar gebruik de oude nog altijd die ook nog perfect werken. Die dingen gaan niet kapot al heb ik ze al serieus getest tijdens reizen, sommigen zijn zelfs al eens onderwater geweest en in zanderige of stoffige plaatsen. Blijft gewoon gaan.
Mijn iphone13pro werkt ook nog altijd en neemt nog altijd foto's die goed genoeg zijn om amateurfotografen te misleiden. Misschien stap ik over op de 17 als de camera voldoende verbeterd is.
Mijn eerste Applewatch (7 reeks) heb ik ook nog altijd, werkt perfect. Airtags, werken perfect.
Ik ben wel iemand die zeer goed met zijn spullen omgaat, enkel op reis kan er eens iets gebeuren.
De AppleTV is de laatste die ik van Apple gekocht heb en sinds ik het ding installeerde heb ik er niet meer naar moeten omkijken. Er zijn geregeld updates ook voor de software.
Apple is niet goedkoop maar mensen blijven dat niet kopen als ze er geen voordeel uit halen. Ik heb een Android gehad en kon er moeilijker mee weg, elke android is dan ook nog eens anders en updates waren ook een probleem. Once you go Apple, you never go backle zeker

Ben nog aan het denken om een Mac Mini m4 te kopen eventueel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 10 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Recent gekocht en ondertussen al een paar weken gebruikt: de Xiaomi TV Box S 3rd gen, besteld via AliExpress voor ongeveer €50.
Ik was op zoek naar een snelle en stabiele Android/Google TV-box met 4K-ondersteuning, specifiek voor apps zoals SmartTube, Stremio en Televizo. De vorige setup draaide op een Android TV uit 2019 (Philips, met Ambilight), die qua beeld en integratie met Home Assistant en Alexa nog prima werkt – maar de ingebouwde Android TV interface is traag geworden en krijgt al lang geen updates meer.
Eerste indruk
De Mi Box S 3rd gen maakt direct een goede indruk: klein, snel en eenvoudig in gebruik. Alles draait soepel, zonder haperingen. Android TV 14 is vlot en responsief. Installatie was eenvoudig en de belangrijkste DRM-certificaten (voor Netflix, Disney+, etc,) zijn aanwezig. HDMI CEC en HDR functioneren zoals verwacht. Er lijkt geen sprake van overmatige tracking of verdachte software, wat een geruststelling is bij Chinese Android boxen.
Pluspunten
Tweaks en aanpassingen
Met behulp van ADB TV werden overbodige apps verwijderd en de afstandsbediening hergeprogrammeerd. De standaard launcher is vervangen door Projectivy, wat zorgt voor een strakke en reclamevrije interface.
Conclusie
Voor de prijs is dit een uitstekend toestel. Alles werkt snel en stabiel, en met wat kleine aanpassingen is het een erg capabele mediaspeler. Natuurlijk zijn er beperkingen (zoals de afstandsbediening en aansluitmogelijkheden), maar voor dit budget kun je nauwelijks beter vinden. Na twee weken ben ik de nieuwe omgeving wel gewoon en bevalt het mij heel goed. Ik heb niets om over te klagen.
Ik was op zoek naar een snelle en stabiele Android/Google TV-box met 4K-ondersteuning, specifiek voor apps zoals SmartTube, Stremio en Televizo. De vorige setup draaide op een Android TV uit 2019 (Philips, met Ambilight), die qua beeld en integratie met Home Assistant en Alexa nog prima werkt – maar de ingebouwde Android TV interface is traag geworden en krijgt al lang geen updates meer.
Eerste indruk
De Mi Box S 3rd gen maakt direct een goede indruk: klein, snel en eenvoudig in gebruik. Alles draait soepel, zonder haperingen. Android TV 14 is vlot en responsief. Installatie was eenvoudig en de belangrijkste DRM-certificaten (voor Netflix, Disney+, etc,) zijn aanwezig. HDMI CEC en HDR functioneren zoals verwacht. Er lijkt geen sprake van overmatige tracking of verdachte software, wat een geruststelling is bij Chinese Android boxen.
Pluspunten
- Compact formaat
- Zeer vlotte prestaties, ook bij 4K-content
- Wisselt uitermate snel tussen apps
- Eenvoudige installatie
- Alle benodigde DRM-certificaten aanwezig om Netflix en andere betalende diensten op hoogste kwaliteit te kunnen bekijken
- Geen merkbare spyware/backdoors
- HDMI CEC en HDR werken zoals het hoort
- Draait Android TV 14
- Afstandbediening met bluetooth & infrafrood
- Ingebouwde Chromecast
- Goedkoop aanvoelende afstandsbediening
- Luide, klikkerige knoppen
- Onhandige plaatsing van de “terug”-knop
- Geen + / – knoppen voor kanaalwissel
- Vier merkknoppen op de afstandsbediening (wel herprogrammeerbaar)
- Veel vooraf geïnstalleerde bloatware/apps
- Korte HDMI- en voedingskabels
- Geen ethernetpoort
- Slechts één USB 2.0-poort
Tweaks en aanpassingen
Met behulp van ADB TV werden overbodige apps verwijderd en de afstandsbediening hergeprogrammeerd. De standaard launcher is vervangen door Projectivy, wat zorgt voor een strakke en reclamevrije interface.
Conclusie
Voor de prijs is dit een uitstekend toestel. Alles werkt snel en stabiel, en met wat kleine aanpassingen is het een erg capabele mediaspeler. Natuurlijk zijn er beperkingen (zoals de afstandsbediening en aansluitmogelijkheden), maar voor dit budget kun je nauwelijks beter vinden. Na twee weken ben ik de nieuwe omgeving wel gewoon en bevalt het mij heel goed. Ik heb niets om over te klagen.
Laatst gewijzigd door gnomezor 2 dagen geleden, in totaal 10 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 11 keer
Hier ook tevreden van Apple TV. Heb ook nog steeds een Chromecast waar ik ook tevreden van was maar wordt praktisch niet meer gebruikt sinds de Apple TV er is. Vind die laatste net iets vlotter werken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 15 keer
Apple TV, het werkt gewoon altijd zonder gedoe, nooit problemen mee, zeer goede bouwkwaliteit.
Tevens nog nooit problemen gehad met apps zoals Netflix die vragen om een extra huishouden te voegen.
Dit kan je simpelweg oplossen door op elke locatie een Apple TV box te zetten en Tailscale te draaien (je kan tot 100 apparaten gratis koppelen aan één account en tot 3 verschillende accounts toevoegen zonder extra kost)
Dit vind ik dan ook het grootste voordeel van de Apple TV.
Tevens nog nooit problemen gehad met apps zoals Netflix die vragen om een extra huishouden te voegen.
Dit kan je simpelweg oplossen door op elke locatie een Apple TV box te zetten en Tailscale te draaien (je kan tot 100 apparaten gratis koppelen aan één account en tot 3 verschillende accounts toevoegen zonder extra kost)
Dit vind ik dan ook het grootste voordeel van de Apple TV.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1192 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Ik heb ook een AppleTV gehad. Ooit. Enkele dagen. Ging snel terug retour
.
Je kan er - dat is blijkbaar de bedrijfsfilosofie van Apple - enkel mee doen wat de Grote Baas in de US beslist.
Prima voor (spreekwoordelijke) gepensioneerden die schrik hebben van "computers", maar ik wil wel iets meer kunnen dan ze ginder beslissen dat ik mag.

Je kan er - dat is blijkbaar de bedrijfsfilosofie van Apple - enkel mee doen wat de Grote Baas in de US beslist.
Prima voor (spreekwoordelijke) gepensioneerden die schrik hebben van "computers", maar ik wil wel iets meer kunnen dan ze ginder beslissen dat ik mag.
-
- Member
En dat is ?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 768 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ook wel heel erg benieuwd naar wat exact die "meer willen kunnen dan dat de grote baas beslist" dan wel zou zijn op een AppleTV.heist_175 schreef: 2 dagen geleden Ik heb ook een AppleTV gehad. Ooit. Enkele dagen. Ging snel terug retour.
Kan je ons daar een paar voorbeelden van geven? Zo specifiek mogelijk?
Het zal dan wel duidelijk worden dat je niet doorhebt dat Apple net vertrekt vanuit wat gebruikers willen doen met hun toestel en niet vanuit de technologie of features zelf. Ze ontwerpen en bedenken dus eerst de gewenste ervaring en bouwen daar pas de functies rond, niet andersom. Heeft helemaal niets maar dan ook niets met een beslissing "van de grote baas" te maken.
Dat is fundamenteel verschillend van het klassieke model: “we hebben een feature, nu nog ergens een plek vinden in de interface.” Bij Apple draait het net om wegnemen van complexiteit, zodat technologie de gebruiker niet in de weg zit maar als vanzelfsprekend aanvoelt. Ook je opmerking over “gepensioneerden die schrik hebben van computers” doet afbreuk aan het feit dat Apple-producten ook onder professionals, developers, designers en cinefielen enorm populair zijn. Die mensen kiezen niet voor Apple omdat ze bang zijn voor technologie, maar omdat ze waarde hechten aan eenvoud zonder rommel.
Hier thuis dus alles van Apple, onder alle gezinsleden, alle apparaten werken samen en draaien als een tiet, maar dat is dan "omdat wij schrik hebben van technologie" haha
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Ik maak een onderscheid tussen de functie van een apparaat, voor een TV-streamer(of telefoon) wil ik gewoon dat het veilig is en goed werkt.heist_175 schreef: 2 dagen geleden Je kan er - dat is blijkbaar de bedrijfsfilosofie van Apple - enkel mee doen wat de Grote Baas in de US beslist.
Als ik wil prullen/spelen met technologie heb ik nog altijd mijn MacBook en een paar Raspberry Pi's.
- heist_175
- Moderator
Wat dus de facto is wat ik beschrijf: de grote baas beslist wat de gebruikers mogen doen. En dat is het dan.selder schreef: 2 dagen geleden Het zal dan wel duidelijk worden dat je niet doorhebt dat Apple net vertrekt vanuit wat gebruikers willen doen met hun toestel en niet vanuit de technologie of features zelf.
Je moet altijd keuzes maken, dat snap ik. Maar bij Apple zijn die keuzes het enige wat kan en mag.
Android/Windows is gelukkig wat vrijer: kan/wil je niet prutsen, is dat mogelijk. Wil je meer dan de standaard features: doe gerust.
Wat doe ik dan: sideloaden van apps, want ook daar beslist de Grote Baas wat je wel en niet mag installeren. Beeld u een Windows-omgeving in waarbij Microsoft gaat beslissen wat je wel en niet mag installeren

Concreet kon ik op die AppleTV geen Kodi of Plex installeren. In een vroegere versie kon dat wel, met wat geknutsel. Maar, daar is ie weer, de grote baas vond dat niet kunnen, dus werd dat zijspoor onmogelijk gemaakt. Daar zat ik dan met een mooie aluminium doos en een stijlvolle afstandsbediening. Maar ik mocht er niet mee doen wat ik wilde.
Ja: dààg

- selder
- Moderator
Ok, 1 voorbeeld over illegaal gedownloadde films op een AppleTV. Heb je nog enkele voorbeelden of was het dat?
Zo’n vergelijkingen erbij sleuren (Windows-laptop t.o.v. een mediaspeler) is alsof je klaagt dat je broodrooster geen espresso kan zetten. Klagen dat je A, B en C wel met een Zwitsers zakmes kan doen maar niet een Japans keukenmes. Haha
En dat jij die "gebruikservaring" ziet als "een zijspoor dat de grote baas onmogelijk maakt" bewijst alleen maar verder dat je blijft denken dat Apple uit arrogantie beslist wat je mag doen, terwijl ik net probeer uit te leggen dat Apple start vanuit de vraag: wat willen gebruikers eigenlijk doen met dit toestel, en hoe kunnen we dat zo goed mogelijk, stabiel, veilig en intuïtief aanbieden?
En als uitsmijter: een argument waar verwezen wordt naar Kodi/XBMC of Plex ... komaan hé, wij zijn hier niet stom hé, dat "de grote baas het moeilijker maakt om uw illegale MKVs af te spelen" vind ik maar een zéér raar argument om uw mening op te baseren.
Trouwens: https://apps.apple.com/be/app/plex-watc ... d383457673.
Zo’n vergelijkingen erbij sleuren (Windows-laptop t.o.v. een mediaspeler) is alsof je klaagt dat je broodrooster geen espresso kan zetten. Klagen dat je A, B en C wel met een Zwitsers zakmes kan doen maar niet een Japans keukenmes. Haha
En dat jij die "gebruikservaring" ziet als "een zijspoor dat de grote baas onmogelijk maakt" bewijst alleen maar verder dat je blijft denken dat Apple uit arrogantie beslist wat je mag doen, terwijl ik net probeer uit te leggen dat Apple start vanuit de vraag: wat willen gebruikers eigenlijk doen met dit toestel, en hoe kunnen we dat zo goed mogelijk, stabiel, veilig en intuïtief aanbieden?
En als uitsmijter: een argument waar verwezen wordt naar Kodi/XBMC of Plex ... komaan hé, wij zijn hier niet stom hé, dat "de grote baas het moeilijker maakt om uw illegale MKVs af te spelen" vind ik maar een zéér raar argument om uw mening op te baseren.
Trouwens: https://apps.apple.com/be/app/plex-watc ... d383457673.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- Dizzy
- Elite Poster
Er is nu bvb ook de mogelijkheid om alternatieve appstores te gebruiken maar ik wil die net niet omdat ik ze niet vertrouw. Bij Apple moet je je daar allemaal weinig van aantrekken, het werkt gewoon en dat verwacht ik ook. Zoals selder opmerkt gaat Apple voor de gebruikservaring die de meeste mensen wensen. Wil je iets anders dan zijn er genoeg mediaplayers die wel alles toelaten, ook illegale of potentieel onveilige zaken.
- heist_175
- Moderator
En dus, opnieuw, als je iets wil doen wat de grote baas - of als dat te lastig is: het geniale team bij Apple - beslist dat iets wel of niet kan/mag/zal, dan heb je pech.selder schreef: 2 dagen geleden terwijl ik net probeer uit te leggen dat Apple start vanuit de vraag: wat willen gebruikers eigenlijk doen met dit toestel, en hoe kunnen we dat zo goed mogelijk, stabiel, veilig en intuïtief aanbieden?
Gelukkig vinden velen dat enkel normaal als het over Apple gaat, anders zaten we voor veel zaken vast aan een opgelegde einheidsworst aan beperkingen.
Prima om side-loaden van apps illegaal te noemen, maar daarom is het dat nog niet.
Ondertussen zijn er meer bedrijven en instellingen die dat soort beperkende en arrogante houding van Apple beu zijn.
- Epic games etc met een bijkomende reprimade over het creatief omzeilen van de originele uitspraak
- de EU, oa over de "fantastische gebruikservaring om de NFC-chip niet open te stellen"
- Apple zelf, nu ze achterlopen op andere bedrijven wat betreft AI. Iets gelijkaardigs deden ze 1 jaar na de lancering van de eerste iPhone, toen ze toch niet enkel zelf apps gingen bouwen voor hun telefoon.
Kortom: blijf bij dat bedrijf weg, want je betaalt teveel om er finaal niet mee te mogen doen wat je wil en wat het toestel kan.
Kies een open platform, dan kan je alle kanten uit.
- selder
- Moderator
We merken allemaal dat je niet verder ingaat op je eigen argument (en citeert me daarbij ook nog eens vrij creatief, want ik heb nergens gezegd dat sideloaden illegaal is. Ik zei alleen dat jij wil sideloaden omdat je anders je illegaal gedownloade MKV’s niet kan afspelen) en dat je ook niet met andere argumenten afkomt.
Genoteerd
Kortom:
wil je iets dat out of the box werkt en geen gelul met configureren? AppleTV.
wil je volledige vrijheid om je illegale crap te consumeren: eender welke mediaspeler die niet van Apple is.
Genoteerd
Kortom:
wil je volledige vrijheid om je illegale crap te consumeren: eender welke mediaspeler die niet van Apple is.
- Dizzy
- Elite Poster
Punt is dat veel mensen geen last hebben van die beperkingen omdat ze die functies niet nodig hebben of gebruiken. Voor hen telt het feit dat je met een kwalitatief apparaat zit dat doet wat zij nodig hebben, harder door. Ze zijn zelfs bereid daar meer voor te betalen. Mocht het zo problematisch zijn dan had Apple nu niet zoveel klanten en een enorme berg geld.
Zoals we uit verschillende reacties hier leren zijn de bezitters meestal meer dan tevreden over hun AppleTV.
Zoals we uit verschillende reacties hier leren zijn de bezitters meestal meer dan tevreden over hun AppleTV.
- cadsite
- userbase crew
Ik zie niet in waarom je hier enkel appleTV aanhaalt.selder schreef: 2 dagen geleden Kortom:
Ik gebruik de chromecast en die werkt net zo gemakkelijk zonder gelul. Inpluggen, inloggen en starten maar.
Idem voor de mibox S.
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 72 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Mijn google TV streamer werkt ook gewoon out of the box en geeft geen gelul met configureren. Dus dat is alvast geen argument enkel in het voordeel van apple TV zoals jij beweert.selder schreef: 2 dagen geleden Kortom:
- selder
- Moderator
Omdat dat de vraag van de topicstarter was? 
- heist_175
- Moderator
En dus, die niet-Apple toestellen, die natuurlijk ook gewoon out-of-the box werken, geven wél de mogelijkheid om - als je dat wenst - creatief te zijn.
En ze kosten minder.
Ik heb eerst een tijdlang een RPI gebruikt met Kodi, nu een GoogleTV met VRT-Max, RTBF en Kodi.
De RPI doet nu iets anders: PiHole of HomeAssistant (ik weet niet van buiten welke van beide eerst Kodi deed).
En gelukkig moet ik niet eerst aan de grote baas van Apple vragen of ik de content die ik wil afspelen ook mag afspelen
. Dat die content per definitie illegaal zou zijn, is natuurlijk te gek voor woorden.
En ze kosten minder.

Ik heb eerst een tijdlang een RPI gebruikt met Kodi, nu een GoogleTV met VRT-Max, RTBF en Kodi.
De RPI doet nu iets anders: PiHole of HomeAssistant (ik weet niet van buiten welke van beide eerst Kodi deed).
En gelukkig moet ik niet eerst aan de grote baas van Apple vragen of ik de content die ik wil afspelen ook mag afspelen

-
- Member
Ik snap het probleem nog altijd niet wat jij wilde doen met je apple tv dat niet kon.
Plex app bestaat er
Kodi app bestaat er
Infuse als vervanging voor plex/kodi bestaat
Wat moet je dan nog sideloaden?
Plex app bestaat er
Kodi app bestaat er
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 72 keer
- Recent bedankt: 4 keer
@x0f Google TV streamer is mijn aanrader. Bouwkwaliteit van zowel de box als afstandsbediening zijn gewoon goed. Het is ook niet de bedoeling dat je met de box gaat smijten he, die hoort gewoon ergens naast of onder de TV te staan.
- selder
- Moderator
Ik heb er intussen twee keer naar gevraagd, maar er komen geen extra voorbeelden. Ik denk dat we dan stilaan zelf wel kunnen inschatten hoeveel waarde dat argument echt heeft.zeromancer schreef: 2 dagen geleden Ik snap het probleem nog altijd niet wat jij wilde doen met je apple tv dat niet kon.
Plex app bestaat er
Kodi app bestaat er
- heist_175
- Moderator
Toen niet, ondertussen zal Apple ook gesnapt hebben dat hun arrogantie te ver ging zekerzeromancer schreef: 2 dagen geleden Ik snap het probleem nog altijd niet wat jij wilde doen met je apple tv dat niet kon.
Plex app bestaat er
Kodi app bestaat er

Een bedrijf dat voor u beslist wat wel en niet kan, mijn advies is om in een grote boog eromheen te lopen.
En gek genoeg levert dat een massa fans op.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
- Bedankt: 324 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Voor bedrijven zoals Apple, Tesla, BMW,.... is het uiteraard mooi meegenomen dat veel klanten nog altijd een enorme berg extra geld willen geven voor een logo om "erbij te mogen horen".Dizzy schreef: 2 dagen geleden Mocht het zo problematisch zijn dan had Apple nu niet zoveel klanten en een enorme berg geld.

Apple blij en de logo gevoelige klanten blij. Win-win dus en verder niets mis mee.
Ja en?Zoals we uit verschillende reacties hier leren zijn de bezitters meestal meer dan tevreden over hun AppleTV.
Je gaat doorgaans toch niet publiekelijk toegeven dat je een enorme berg extra geld uitgaf voor een logo dat niet echt meer biedt dan hetzelfde voor minder geld?

Ik ben ook meer dan tevreden over mijn TV zonder Appel noch Android.
En dat zegt alleen iets over mijn keuzes maar verder weinig.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 763 keer
- Bedankt: 153 keer
Ik kan me anders wel vinden in @heist_175 zijn redenatie.selder schreef: 2 dagen geledenIk heb er intussen twee keer naar gevraagd, maar er komen geen extra voorbeelden. Ik denk dat we dan stilaan zelf wel kunnen inschatten hoeveel waarde dat argument echt heeft.
Ik heb ook altijd de voorkeur gegeven aan Windows en Android gewoon vanwege het feit dat er voor elke taak duizenden programma's bestaan waaruit je kan kiezen.
Of je nu bezig bent met muziek, beeldbewerking etc.. je kan kijken, proberen en kiezen tot je iets hebt dat perfect aansluit bij jou persoonlijke noden.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Dizzy
- Elite Poster
Een "berg geld" kost die AppleTV niet, het is zelfs goedkoper dan sommige alternatieven die hier passeren.
De AppleTV zit in een kast dus het logo is niet eens te zien. Op mijn andere toestellen trouwens ook niet door de hoes.
Er zullen wel mensen zijn die kicken op dure spullen maar daar herken ik me niet echt in, ik ben zo gierig als de pest. Daarom is mijn TV ook een oldtimer, hij werkt en doet wat moet.
Wat wel klopt, is dat goedkoop vaak duurkoop uitvalt en ik heb liever spullen die doen wat ik wil dan telkens nieuwe brol aanschaffen.
Het feit dat zoveel mensen zo'n kaske kopen geeft al aan hoe lang/goed zo'n oplossing in de TV blijft werken.
De AppleTV zit in een kast dus het logo is niet eens te zien. Op mijn andere toestellen trouwens ook niet door de hoes.
Er zullen wel mensen zijn die kicken op dure spullen maar daar herken ik me niet echt in, ik ben zo gierig als de pest. Daarom is mijn TV ook een oldtimer, hij werkt en doet wat moet.
Wat wel klopt, is dat goedkoop vaak duurkoop uitvalt en ik heb liever spullen die doen wat ik wil dan telkens nieuwe brol aanschaffen.
Het feit dat zoveel mensen zo'n kaske kopen geeft al aan hoe lang/goed zo'n oplossing in de TV blijft werken.
Laatst gewijzigd door Dizzy 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.