Unifi: Cloud gateways, IDS/ITP, NVR, door access ...

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

Hoi,

Ik ga binnenkort eens mijn Unifi systeem uitbreiden met een paar 'Door Access' producten (G3 Reader Pro + mini hub) en deze komen op een poort te staan.
Dit kan dan ook fungeren als security cam.

Momenteel heb ik enkel wat AP's van Unifi + cloud key G2 + grote USW Pro 48 PoE switch.

Later wil ik nog uitbreiden met de Doorbell en wat camera's + eventueel cloud gateway , maar weet niet of dit nodig is ... mss is een NVR voldoende?

ISP is Proximus - Fiber Ultra (10Gb)

Waar ik mee worstel :

1/ Is cloud gateway nuttig icm proximus ? Kan dit rechtstreeks op fiber aangesloten worden, of moet ik de modem van hun blijven gebruiken?
2/ Is IDS/ITP nuttig ? Want dan moet je al een stevig model nemen om wat throughput te hebben
3/ Als cloud gateway niet nodig zou zijn, is een NVR mss voldoende voor me? Moet ik dan nog steeds een cloud key hebben?

Merci voor enige duiding hierin :-)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

neem de cloud gateway fiber, en die sluit je dan aan ipv de modem (utp uit de modem, in de gateway, klaar).
dat is tegelijk ook je cloud key en nvr, dus heb je maar 1 apparaat nodig ipv modem + cloud key + nvr.
je zou dus besparen op toestellen (ruimte + verbruik), en de prijs voor de nvr & de gateway is gelijkaardig als ik me niet vergis...

kan je dan ook ids mee doen, of dat nuttig is moet je voor jezelf uitmaken.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Je moet al naar de UDM Pro Max gaan om 5 Gbps aan IDS/IPS over te houden als je een snellere verbinding hebt. Ik denk dat de camera's ook wel een serieuze belasting toevoegen op dit systeem. Ik heb een originele UDM Pro draaien, zonder camera's, talk of acces. Dus puur met netwerk actief en eenmaal we naar 150 clients gaan, merk je dat wel al goed dat interne verbindingen ook langzamer worden.

Ik kijk steeds op https://evanmccann.net/blog/ubiquiti/un ... son-charts voor te vergelijken op Unifi apparatuur.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

En is het mogelijk om de UDM Pro (max) of Cloud gateway Fiber rechtstreeks aan te sluiten ... zonder BBOX ?

Want anders zit je toch met 2 routers achter je fiber?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, ik heb mijn Cloud gateway max direct op de media convertor zitten, dus mijn unifi doet de PPP/vlan
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Nordic schreef: 3 dagen geleden Je moet al naar de UDM Pro Max gaan om 5 Gbps aan IDS/IPS over te houden als je een snellere verbinding hebt.
Ik denk niet dat er in Belgie al veel consumenten zijn die een 5 Gbps verbinding hebben... laat staan ze ook effectief volledig belasten, maar als je dat echt van plan bent dan moet je al naar een Enterprise Fortress Gateway gaan (de vraag is of je daar 2300 euro voor over hebt, ter vergelijking een UDM Pro kost rond de 400 euro, een UDM Pro Max rond de 670 euro).

Zelf heb ik al vele jaren naar volle tevredenheid een UDM Pro draaien met vier camera's (op één disk dus), Talk en DPI/IDS/IPS (zou 3.5 Gbps moeten halen) erop zonder enig probleem. Nu heb ik geen 150 clients draaien... geen idee hoe je daar als consument trouwens aan komt (met een belasting die noemenswaardig is, al het IoT spul gebruikt amper data).

In een UDM heb je een fiber aansluiting op de WAN kant... in theorie moet je deze dus rechtstreeks kunnen aansluiten op je provider (zonder extra modem).
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 156 keer

DarkV schreef: 1 dag geleden In een UDM heb je een fiber aansluiting op de WAN kant... in theorie moet je deze dus rechtstreeks kunnen aansluiten op je provider (zonder extra modem).
Alleen als die compatible is met GPON of XGSPON (afhankelijk van je aansluiting), AON wordt niet ondersteund op proximus/fb/wyre.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Dat is een kwestie van de juiste GBIC module te kiezen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”