Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

raf stel je dan eigenlijk dat ik als tv telenet only klant ( digicorder, tv met kaartje) met EDPnet internet , later ook telenet internet zal moeten nemen , om telenet.tv te blijven kunnen gebruiken. ik heb geen sportpakketten of netflix dus het probleem stelt zich nog niet.
in het geval ik deze extra's wel had bedoel je dat deze dienst ook gewoon via edpnet zou moeten kunnen werken en niet specifiek telenet internet zou mogen vereisen.
bij base kan je bijvoorbeeld de tv decoder toch ook alleen krijgen bij een abonnement, de app kan apart vanop elke aansluiting

kan je telenet verplichten betalende sport kanalen ook in hun app te zetten, ze hebben recent al vpn toegang tot mijn app geblokkeerd wegens ' piraterij op die vpn's' terwijl ik toch moet inloggen met mijn login om de app en tv te kunnen gebruiken. of moet ik hier ook de ombudsman voor contacteren ( advies? )
het verplicht aanbieden van; het betreft niet Vrt ofzo toch lijkt me dat voor extra's zoals sport ze dit zelf kunnen bepalen? hoe jammer het ook is
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 9 keer

Telenet eist vandaag reeds dat je een Telenet-internetabonnement neemt als je van de Digicorder overschakelt op de Telenet TV-box.

Ik kan de toekomst niet voorspellen maar als Telenet straks kanalen uitschakelt op DVB-C zit je wellicht met de gebakken peren als je moet overschakelen op de Telenet TV-box.

Mijn inziens is het machtsmisbruik als Telenet bestaande tv-only klanten die van de Digicorder naar de TV-box overschakelen zou dwingen om 35 euro per maand extra te betalen voor een Telenet-internetabonnement.

Ik bedoel dus vooral dat de uitschakeling van DVB-C niet als resultaat mag hebben dat tv-only klanten plotseling veel meer moeten betalen om dezelfde tv-kanalen te kunnen blijven bekijken.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

@thomasdb ik denk dat Telenet met de tijd (5jaar of langer) het abonnement zal omzetten naar een enkel app abbo om zo verder tv te kijken en dit met elke provider zal lukken met maximum op 1 scherm kijken.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

in het geval nu betaal ik meer voor kabel + telenet.tv en heb ik meer zenders op kabel. het is een troef van telenet kabel momenteel qua comfort.
( dus ook een reden wat meer te betalen) .
als dit verandert naar app only ben ik wel wat (zender)comfort kwijt zonder alternatief inderdaad, bbc en dergelijke werken niet via de app.
maar in essentie lijkt het me op heden een luxe dewelke ze hebben/hadden en geen verplichting.
bij veel wijziging van het aantal beschikbare zenders hieraan in de toekomst ben ik vrij om voor tv daar te vertrekken ook, elders minder te betalen voor minder, en nostalgisch te zijn over hoe vroeger alles beter was. ( en ik nu nergens nog eenvoudig meer zenders kan krijgen zonder 88 aparte platformen en logins te benutten)

voor klanten dewelke nu pas nog intekenen op tv is het al verplicht er internet bij te nemen en niet enkel een modem dan ook blijkbaar
omdat ze hun nieuwe tv box niet openzetten voor andere netwerken en geen modem enkel voor tv meeleveren
dat kan ik ook verstaan want sinds vrt max is er geen providergebonden tv-app/box meer vereist om de vrt kanalen te bereiken enkel internet?
het is naar mijn inziens geen verstandige keuze van telenet naar klanten toe,
maar het zal wel zijn om werk aan de configs/ kosten/developers enz uit te sparen dat dit zo is
er zal daar iemand nagedacht hebben , ook al kan hun box dit tv zonder internet perfect maar willen ze hem premium aanbieden, wat discriminerend overkomt , maar het blijft Hun product, toch
zij hopen dat mensen er eerder niet bij nadenken misschien, en dit zal mogelijk zo ook zijn voor een gros deel
als er situationeel gezien teveel 'gedupeerden zijn/komen , zou ik nog niet weten hoe hen hun beslissing terug te laten draaien want wettelijk denk ik dat het gewoon kan
((vanuit mijn perspectief, zonder kennis van de eigenlijke wetten dan ) )
ik zou het omschrijven als niet echt fatsoenlijk, maar het is wat het is
hetzelfde verhaal vrij lage datalimiet voor goedkoper abbo ipv enkel lagere snelheid (daarom ben ik er daarvoor weg ).
bij proximus ook kleinste abbo 200 gb/maand 39.99
en wil iemand enkel een telenet vaste lijn? 27,5/maand (!)
maar ook, bij proximus, € 31,13 /maand
er zijn goedkopere alternatieven zoals een vast toestel waar een simkaart in past, voor telefoon, en mobiel internet met 4/5gmodem, inplaatsvan vast
gelukkig zijn er voor dit alternatieven.
voor de extra zenders, tja. voor diegenen met minder budget, tja
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Vanaf 1 juli verdwijnen al enkele zenders van de DVB-C kabel, zijn de franse zenders in de betaal pakketten, niet zo erg voor velen, daarna komen andere zenders aan de beurt.
greets
master-magic
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 39 keer

Gisteren nog voor een klant gebeld om een afspraak af te zeggen voor omschakeling naar TV-box.
De eerste medewerker die ik belde legde de telefoon af toen hij hoorde dat het over de digicorder zonder internet ging.
De tweede medewerkster, een vriendelijke vrouw met Nederlands accent merkte meerdere fouten op van de winkel Selexion Herentals (geen controle identiteitskaart, 3 kortingen die niet compatibel waren,...). Ze was blijkbaar al de hele dag klachten aan het oplossen van klanten met digicorder zonder internet. Bij de interne dienst wilden ze de telefoon al niet meer aannemen van haar omdat ze wisten waar het over ging. Ze worden daar overstelpt met klachten.
Ze zei me zelf dat de meeste collega's de telefoon laten open liggen of de verbinding verbreken.
Vandaag telefoon gekregen van iemand wier moeder slecht beeld had op TV. Selexion Geel zei dat dit zeker aan de digicorder ligt. Digicorder kan ze niet krijgen aangezien die zogezegd eind van het jaar eruit gaat. Donderdag komen ze TV-box installeren met onnodig internet.
Kan er eigenlijk nog een digicorder gehuurd worden?
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Ja hoor, je kan vandaag nog steeds een Digicorder of Digibox huren. Kopen echter niet meer en ook tweedehands toestellen willen ze niet meer activeren.
Steven7
Premium Member
Premium Member

Dat huren, is dat dan via de winkel? Heb je een bron hiervoor?
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb vandaag ook gebeld voor mijn dossier dat al 6 weken open staat. Mijn algemeen gevoel is wel dat er nu meer mogelijk is tov 6 weken geleden.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 72 keer

Mijn ouders hebben een combinatie internet basic + huur-digicorder en koop-digibox, nu ze geen koppelkorting meer krijgen voor hun playsports (vaste prijs van €24,99, nu nog...) wil ik het internet eruit halen. Als de Belgische competitie toch terugkeert naar play sports, dan kan mijn vader dit streamen via de play sports app, want ze zullen nog steeds 1 product afnemen bij telent (namelijk TV). Zal dit lukken om dit nog aan te vragen? Wat als de gehuurde digicorder het begeeft? Voor de digibox is dat geen probleem, daarop kan mijn moeder dan telenet TV streamen op een android box. Eigenlijk is het dan kwestie van gewoon te verzwijgen dat de digicorder überhaupt kapot is. Want zolang de DVB-C er niet uit gaat zou hun TV gewoon moeten blijven werken. Correct wat ik hier stel?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

zolang ze betalen voor de kabel blijft het werken, het profiel van het aantal tegelijk kijken via de app gaat binnenkort ook naar max 5 voor iedereen, nu was het enkel voor one klanten de meer dan 1 kijken tegelijk.
greets
master-magic
Ratface
Premium Member
Premium Member

Ze zouden betalen voor de kabel + blijven betalen voor huur digicorder, zelfs al is die kapot, dan zetten we daar gewoon een android box om de telenet TV app te gebruiken. Hoe lang blijven de digicorders werken met de huidige planning?

Je kon toch al altijd met 5 apparaten tegelijk kijken naar de TV app, los van welk abonnement je had?
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

normaal tot rond 2030 of iets langer als niet alle klanten over gegaan zijn, denk dat ze tegen dat het zover is wel nog iets doen van aanbieding, of toch voor die dat via CI+ kijken of nog via het compact signaal.
je kon enkel tot 5 apparaten kijken mits je one was of one+ en per gsm abbonement + 1 extra tot 5 kijkers.
wie geen One had had minder tegelijk kijk rechten.
wie bv een CI+ kaart heeft en internet heeft recht op 1 apparaat kijken.
greets
master-magic
Ratface
Premium Member
Premium Member

Ja stond in openingspost inderdaad, merci.

Op netweters werd gepost dat Telenet geen tweedehands gekochte digicorders/digiboxen meer activeert, klopt dit?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bestaande tv-klanten kunnen hun Digicorder sowieso blijven gebruiken. Bij een defect tijdens de garantieperiode van 24 maanden moet Telenet de Digicorder herstellen of vervangen. Of je kan als bestaande tv-klant ook een tweedehands Digicorder aankopen en laten activeren: https://www.2dehands.be/l/audio-tv-en-f ... digicorder
Ben je al een Telenet TV-klant? Dan kan je je tweedehands aangekochte decoder activeren. We deactiveren dat toestel op naam van de vorige eigenaar en activeren het op jouw naam.

Ben je nog geen Telenet TV-klant? Dan kan je alleen een Telenet TV-box huren.
bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... n-kaartje/
Je kan je Digibox of Digicorder alleen aan iemand anders geven of verkopen als je die zelf kocht. Huur je je Digibox of Digicorder? Dan kan je 'm dus niet doorgeven. Als je je gekochte Digibox of Digicorder doorgeeft of verkoopt, deactiveren we dat toestel op jouw naam en activeren het op naam van de andere persoon.
bron: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... even-.html

Nota bene: Als Telenet je probeert te dwingen bijkomend een internetabonnement bij een tv-dienst te nemen dan hebben ze juridisch geen poot om op te staan. Als je geen internetabonnement van Telenet wil, dan moet je je rechten als consument afdwingen: viewtopic.php?p=1031471#p1031471
Steven7
Premium Member
Premium Member

Ik ben nu bezig met een klacht bij de ombudsdienst. Telenet antwoordt wel, maar totaal naaste de kwestie.Ze durven echter niet expliciet toegeven dat het een commerciële kwestie is.
Makkelijker gezegd dan gedaan, je rechten afdwingen als consument.
gvo7
Plus Member
Plus Member

Heb je al bewijs in handen dat IP TV box werkt in een setup waar enkel een interactieve digicorder staat?
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 18 keer

Misschien kan raf1 (of iemand anders) hierop een duidelijk antwoord geven: heeft het nog zin om bijvoorbeeld via 2dehands een CI+ kaart aan te bieden?
Met andere woorden, kan de eventuele koper die dan ook nog zonder miserie en problemen geactiveerd krijgen?
En zo ja, zit hier ook een end of life datum op zoals bij de digicorders?
Als ik hier zo wat lees hoe telenet zich in allerlei bochten wringt, dan vraag ik me af of ik als verkoper dan geen miserie op mijn hals haal als ik mijn niet meer in gebruik zijnde CI+ kaarten zou aanbieden.
Dank voor het duidelijk antwoord.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Een duidelijk antwoord is niet mogelijk. Telenet kan op ieder moment de regels veranderen ...
  • op dit ogenblik kan je nog altijd een CI+ kaartje laten activeren. Hoewel Telenet schrijft dat ze het dan eerst moeten deactiveren op naam van de vorige eigenaar, denk ik dat je het best zelf laat deactiveren voor de verkoop.
  • hoewel er "geruchten" zijn dat Telenet geen 2de-handse digicorders meer activeert, is daar officieel nog niets over gezegd.
  • er is geen "end of life" datum op de digicorders zelf? Er is wel een geleidelijke uitfasering van DVB-C, er zullen dus minder en minder zenders te ontvangen zijn via DVB-C. Dat geldt zowel voor de digicorders en digiboxen, alsook voor de CI+ kaartjes
Ik denk niet dat je zich als verkoper miserie op de hals jaagt, zolang de koper weet wat het risico is, namelijk dat het kaartje binnen enkele jaren niet meer bruikbaar is...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je bent volledig vrij om je eigendom tweedehands te verkopen.
Je kan de koper wel best informeren dat Telenet de Play Sports-kanalen van 1 december 2025 niet meer via de DVB-C aanbiedt en dat Telenet plannen heeft om vanaf 2027 geleidelijk aan DVB-C-kanalen uit te schakelen en het DVB-C-aanbod in 2030 volledig stop te zetten.

Voor de rest is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van Telenet om duidelijk en publiek te communiceren welke DVB-C-kanalen ze wanneer zullen uitschakelen.
Het weigeren van activering van CI-modules lijkt me ook een gerucht. Telenet mag natuurlijk ook niet discrimineren, ze moeten ofwel elke tv-klant de mogelijkheid bieden om een CI-module te activeren ofwel geen enkele tv-klant.
Steven7
Premium Member
Premium Member

gvo7 schreef: 2 weken geleden Heb je al bewijs in handen dat IP TV box werkt in een setup waar enkel een interactieve digicorder staat?
Ik heb twee klantnummers van klanten waar de TV-box IP staat. Verder een 20-tal mensen die nog via de TV-box kijken. Dat allemaal zonder internet van Telenet te betalen.
De meest recente is iemand die 3 weken geleden internet opzegde en TV bleef werken.
Ik vraag mij af of Telenet klanten willekeurig ongelijk kan blijven behandelen.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Ik heb twee maanden geleden mijn TV-abonnement bij Telenet opgezegd (compact signaal), en ik kan vandaag nog steeds de zenders ontvangen (als ik zou willen). Ik denk gewoon dat ze sommige dingen alleen uitschakelen wanneer het van pas komt, m.a.w. dat ze niet meteen de fysieke verplaatsing maken voor alleen dat. Kan dat niet de oorzaak zijn van de tegenstrijdige observaties?
gvo7
Plus Member
Plus Member

Steven7 schreef: 2 weken geleden
gvo7 schreef: 2 weken geleden Heb je al bewijs in handen dat IP TV box werkt in een setup waar enkel een interactieve digicorder staat?
Ik heb twee klantnummers van klanten waar de TV-box IP staat. Verder een 20-tal mensen die nog via de TV-box kijken. Dat allemaal zonder internet van Telenet te betalen.
De meest recente is iemand die 3 weken geleden internet opzegde en TV bleef werken.
Is het internet opgezegd via een shop? Telefonisch via dienst opzeggen dienst of via keuzemenu internet?
Ratface
Premium Member
Premium Member

Albert Peetermans schreef: 2 weken geleden Ik heb twee maanden geleden mijn TV-abonnement bij Telenet opgezegd (compact signaal), en ik kan vandaag nog steeds de zenders ontvangen (als ik zou willen). Ik denk gewoon dat ze sommige dingen alleen uitschakelen wanneer het van pas komt, m.a.w. dat ze niet meteen de fysieke verplaatsing maken voor alleen dat. Kan dat niet de oorzaak zijn van de tegenstrijdige observaties?
Daar gaat het hier niet over, het gaat erom dat het bewijs werd geleverd dat het kijken via een TV-box (IP) perfect blijft werken zonder een actieve internet verbinding bij Telenet. Iets waar ze marketing-technisch zeer agressief het tegendeel over beweren. In jouw geval zijn ze gewoon te lui om een TOF-filter te komen plaatsen.
Steven7
Premium Member
Premium Member

gvo7 schreef: 2 weken geleden
Steven7 schreef: 2 weken geleden
Is het internet opgezegd via een shop? Telefonisch via dienst opzeggen dienst of via keuzemenu internet?
Allemaal telefonisch stopgezet.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

Vanaf nu kan je TVE en Rai Uno ook bekijken via de telenet tv app en online, en er volgen nog zenders dat op de app zullen bekeken konden worden.
greets
master-magic
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

Wanneer gaan ze eens de BBC er op zetten..
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited€40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch

Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

van zodra deze ook niet meer via de kabel te ontvangen zullen zijn vrees ik, denk dat ze enkel overeenkomst hebben voor op de kabel (tot dit veranderd).
greets
master-magic
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”