Probleem kabelaansluiting

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
CCfan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Hey iedereen,

Ik had graag eens mijn ervaring gedeeld en verdere gehoord naar eerdere ervaringen/advies naar volgende stappen.

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht in een nieuwe verkaveling medio april. De woonst stond er al en werd eerst gebruikt als kijkwoning, ze was dus al afgewerkt bij koop. We zijn wel eerste eigenaar.
Bij de koop werd aangegeven dat coax nog diende te worden aangesloten. De kabel was naar de rooilijn gelegd (het is een lange en dik model, daar het bijna 40 meter van garage naar rooilijn is). Aan de kant van de rooilijn is deze blijkbaar beschadigd (dit wisten we niet bij aankoop) en diende deze te worden verbonden met een connectiestuk met een kabel die naar de drop loopt.

Het nodige werd door de elektricien van de bouwheer voorbereid en toen Unit-T kwam, lag zowel het einde van de kabel komende van het huis aan de rooilijn als een kabel voor de drop met deze kabel te verbinden klaar.

Een tweetal weken nadat Unit-T gepasseerd was, kwam de Telenet installateur langs en stelde deze vast dat de kabels niet verbonden waren. De kabel van de drop was wel degelijk aangesloten maar eindigde blind in onze digitale meterkast (ook gelegen aan de rooilijn).

Na heel wat heen en weer gemaild en nog 1 Telenet binnen installateur en een buiten installateur (ook van Unit-T) werd vastgesteld dat Unit-T de kabel vanuit ons huis afkomstig foutief heeft terug ingegraven onder onze oprit zonder deze aan te sluiten. Dit was meer dan 2 weken terug. Ze zouden dit kostenloos terug komen oplossen (ook al is het op privé grond), maar sindsdien heb ik niets meer van hun gehoord en de technieker die de fout heeft vastgesteld, kon ook niemand zijn contactgegevens geven.

Ik heb contactgegevens gekregen van mensen bij Unit-T via de bouwheer maar deze mensen doen allemaal alsof ze van niets weten.

Zijn er nog mensen met ervaring in deze situatie? Is er een bepaalde manier om toch bij Unit-T binnen te geraken? Of zet ik best nog wat druk op de bouwheer (gezien de gebroken kabel een verborgen gebrek bleek en we expliciet een dure som hebben betaald voor aansluiting van de nutsvoorzieningen).
Ondertussen werken we al 2 maanden met Tadaam maar in tegenstelling tot wat zij beweerden is de ontvangst hier maar zeer matig. Proximus is aangesloten maar biedt enkel ADSL zonder VDSL en is voor ons qua snelheid geen optie. Enige andere alternatief dat ik nog zie is Starlink...

Bedankt allemaal voor jullie advies en mening!
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCfan schreef: 4 weken geleden Enige andere alternatief dat ik nog zie is Starlink
Als de kwaliteit van de ontvangst het toelaat is tijdelijk Tadaam (https://tadaam.be/nl - 25 of 40 eur per maand) nemen goedkoper denk ik. Base39 (29 eur per maand en €0,0001/MB na 300GB) is ook een, relatief goedkope, optie als je meer verbruikt en je niet wilt sukkelen met de smalband van 5 mb/s.
Laatst gewijzigd door x0f 4 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 8 keer

Tja, de dropkabel moet uit één stuk bestaan tussen je modem en het distributiepunt op straat. Een koppelstuk gebruiken is prutswerk. De kabel moet volledig vervangen worden. Je bouwheer gaat herhaaldelijk in de fout en jijzelf bent slecht geïnformeerd. Lees de werfbrochure op https://www.wyre.be/nl/aansluiting van A tot Z!

Maar klagen bij bedrijven die continu fouten maken of je leugens vertellen zal een eindeloos Kafka-verhaal worden.

Als je ondertussen internet wil, zal aansluiten op DSL het snelst en eenvoudigst in orde zijn.
Check je maximumsnelheid op https://www.proximus.be/internetsnelheid
In principe is het vanaf 30 Mbps zeer goed werkbaar. Videostreaming verbruikt maar 5 à 10 Mbps.
Scarlet Loco is het goedkoopst en steeds opzegbaar.

Een ander alternatief is internet via 4G. Check eerst welk 4G-netwerk op jouw adres de beste dekking geeft: https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile

Je kan de simkaarten van de gsm-abonnementen met 300 GB data van Orange of Proximus in een budget 4G-router steken zoals de TP-Link TL-MR6400. Voor een eigen 5G-router ben je snel 200 euro kwijt, misschien ligt dat al buiten je budget.

Met Starlink hang je na een proefperiode van 30 dagen meteen 12 maanden vast aan je contract. Het komt er bij Starlink op neer dat je sowieso 12 maanden abonnementsgeld kwijt bent als je na die 30 dagen proefperiode je abonnement zou stopzetten. Van de stabiliteit van een Starlink-verbinding ben ik ook niet overtuigd. Net zoals op elk gedeeld medium kan de beschikbare bandbreedte tijdens piekmomenten zwaar in elkaar zakken waardoor videostreaming zelfs uitvalt.
CCfan
Plus Member
Plus Member

Dag allen,

Alvast bedankt voor jullie berichten!
Helaas is het vervangen van de kabel ook niet evident en dient dan mogelijk een groot stuk van de lange oprit opgebroken te worden. Daarnaast heb ik ook weinig zin in mogelijke juridische procedures en verdere vertraging. De vraag is dan vooral of het werken met een koppelstuk in de praktijk zal leiden tot een noemenswaardige vermindering van signaalkwaliteit? Anders maakt het me eerlijk gezegd niet zo heel veel uit op dit moment.

ADSL biedt hier maximum 4mbps down en 0.5 up helaas.
Tadaam hebben we al maar is instabiel met Ping spikes en uitval en zelfs in ideale omstandigheden max 2mbps up.
Ik zou dan een 5g modem moeten aanschaffen en een sim kaart van Proximus want zij zijn de enige me goede ontvangst hier, hebben we gemerkt. Bovendien houden de geïsoleerde muren hier sowieso al heel wat signaal tegen. Daarom dat ik eventueel aan Starlink dacht... Maar het lange contract is zeker een minpunt. Al is de prijs wel te verantwoorden ivm een Telenet prijs tegenwoordig.

Ik ga deze week nog afwachten en indien er geen schot in de zaak komt met wat meer druk de bouwheer contacteren denk ik.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De dropkabel moet in een waterdichte PVC-buis van 50 mm diameter op minstens 60 cm diepte zitten tot in je woning zodat er op een later tijdstip eventueel een nieuwe kabel (glasvezel) kan doorgetrokken worden. Dit om te vermijden dat er achteraf bestrating moet worden opgebroken.
Als dit niet het geval is, is dit opnieuw een professionele fout van de bouwheer.

Natuurlijk kan je werken met een koppelstuk en een direct ingegraven losse kabel, maar dat is eigenlijk niet zoals het hoort. De koppeling moet alvast 100% waterdicht zijn anders heb je op termijn haast zeker signaalproblemen.

Starlink is het proberen waard, maar hou dus rekening met die proefperiode. Als het tegenvalt moet je zeker binnen de 30 dagen alles netjes terugsturen om je geld terug te krijgen. Als je Starlink langer dan 30 dagen gebruikt, ben je uiteindelijk verplicht 12 maanden abonnement te betalen.

5G is ook een optie, maar data is dan beperkt tot 300 GB/maand bij Proximus, daarna onwerkbare smalband van 0,5 Mbps
In een goed geïsoleerde woning kan je best je 5G-router aansluiten op een 5G MIMO buitenantenne die je idealiter richt op de 5G-mast in je buurt. zie https://www.omgeving.vlaanderen.be/nl/o ... ndantennes
CCfan
Plus Member
Plus Member

Opnieuw bedankt voor het uitgebreid advies!

Zijn dit soort bouwvoorschriften verplichtend?
In ons lastenboek e.d. staat weinig toelichting over de aanleg van de nutsvoorzieningen maar wij zijn er uiteraard wel ten goeder trouw vanuit gegaan dat de bouwheer alle regels gevolgd heeft.
Maar misschien moet ik daarvoor eerder eens een juridisch forum/advocaat voor raadplegen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Als in je lastenboek letterlijk staat dat de bouwheer de aanleg van alle nutsvoorzieningen voorziet zal het bindend zijn. Als het niet in detail in het lastenboek beschreven staat kan je eventueel met andere schriftelijke bewijzen (bijvoorbeeld een e-mail) aantonen dat de bouwheer zich geëngageerd heeft om alle nutsvoorzieningen aan te leggen.

Van vakmensen mag je ook verwachten dat ze nutsvoorzieningen volgens de regels van de kunst en de geldende voorschriften van de nutsmaatschappijen aanleggen.

Alle nutsmaatschappijen publiceren op hun website documentatie over de aanleg. Steeds wordt er uitdrukkelijk vermeld dat de leiding of kabel door een individuele wachtbuis met de juiste diameter vanaf de aansluitbocht tot aan de rooilijn moet lopen.

De voorschriften van Fluvius (gas en elektriciteit) bijvoorbeeld zijn zeer duidelijk en gedetailleerd opgesteld:
zie "Muurdoorgang en multiplexplaat bij nieuwbouw eengezinswoning plaatsen"

Ook bij Wyre en Proximus is die documentatie beschikbaar.

In jouw geval blijken er toch minstens een aantal merkwaardigheden te zijn, een meterkast aan de rooilijn en niet in de woning? Een beschadigde coaxkabel? Liggen de nutsvoorzieningen in wachtbuizen zodat kabels en leidingen gemakkelijk vervangen kunnen worden zonder de oprit/bestrating terug open te breken?
CCfan
Plus Member
Plus Member

In het lastenboek staat inderdaad aangegeven dat er wachtbuizen voor alle voorzieningen inclusief telefonie en tv-distributie dienen voorzien te worden.
Dus via deze weg kan ik wel een claim maken inderdaad.

Onze woning ligt op een nieuwe verkaveling achter enkele andere woningen, dat wil zeggen dat onze oprit tussen 2 huizen door loopt en onze garage zich dus een dikke 30 meter van de rooilijn bevindt.

Om deze reden heeft Fluvius blijkbaar ook de digitale meter buiten in een aparte kast aan de rooilijn geplaatst, de afstand zou te lang zijn geweest.

Wij hebben nog niet alle technische details ontvangen over de woning en leidingen, die zijn onderdeel van het post-interventie dossier, maar gezien de recente aankoop hebben we dit nog niet gehad...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”