Hallo allemaal,
Ik heb een Telenet ONE-abonnement waar een vaste lijn inbegrepen is. Die komt uiteraard via RJ11 uit de modem. Ik ga binnenkort een maand naar de Filipijnen, en wil graag gratis naar Belgische nummers kunnen bellen via het internet in het buitenland. Na deze reis kan ik het ook gebruiken om via de app op mijn GSM naar niet-Belgische nummers voordeliger te bellen. Wat ik graag zou willen:
- Mijn vaste lijn wereldwijd via internet kunnen gebruiken, zonder bijkomend VoIP-abonnement van een andere provider.
- Vanuit het buitenland gratis kunnen bellen - via een app - naar Belgische nummers via die vaste lijn (zoals thuis).
- Eventueel: De fysieke RJ11-lijn thuis behouden (voor bv. een gewone telefoon).
Ik dacht dat de 'Grandstream HT813' hiervoor een oplossing kon zijn, maar ik raak in de war over wat de FXO- en FXS-poorten nu exact doen. Veel uitleg online gaat over het omzetten van SIP/VoIP naar analoog, maar ik wil net het omgekeerde: mijn analoge lijn van Telenet via internet gebruiken via een (VoIP-)app.
Wat ik dus zoek:
Een (goedkoop) toestel dat mijn Telenet-lijn (via RJ11) 'omzet' naar SIP, zodat ik via internet kan bellen alsof ik thuis zit.
Zonder abonnement bij een externe VoIP-provider dus, gezien het inbegrepen is bij Telenet's ONE.
Voor de kenners: ik wil dus eigenlijk de gestopte Triiing-app reconstrueren, maar dan DIY.
https://tweakers.net/nieuws/179428/tele ... iiing.html
Alvast bedankt voor alle info!
Vaste lijn van Telenet via internet gebruiken (HT813 of alternatief?) – verward over FXO/FXS
- VossyGamer
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
- Bedankt: 59 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited – €40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het gemakkelijkst én goedkoopst is, mijn inziens, een oude Fritz!Box.
Een paar tientallen euro's voor de hardware.
Dergelijk gebruik, "bellen" vanaf het internet met een app naar jouw Fritz!Box en zo via jouw RJ11 naar de bestemmeling: bijzonder veel voorbeelden op dit forum.
Indien @philippe_d jouw bericht leest, kan hij misschien verwijzen naar voorgaande berichten waarin hij dit reeds uitgelegd heeft.
Een paar tientallen euro's voor de hardware.
Dergelijk gebruik, "bellen" vanaf het internet met een app naar jouw Fritz!Box en zo via jouw RJ11 naar de bestemmeling: bijzonder veel voorbeelden op dit forum.
Indien @philippe_d jouw bericht leest, kan hij misschien verwijzen naar voorgaande berichten waarin hij dit reeds uitgelegd heeft.
- VossyGamer
- Pro Member
Erg bedankt @Ordon voor de suggestie. Ik heb toevallig een Fritzbox 6660 Cable liggen. Kan ik deze dan aansluiten op mijn huidige CV8560E modem van Telenet via RJ11? En moet ik de Fritzbox dan ook nog via RJ45 verbinden met de Telenet modem? Ik wil er namelijk voor zorgen dat de Fritzbox niet als modem/router gaat werken, maar puur als 'server' voor de telefoondienst en eventueel ook een NAS. Alvast erg bedankt!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3739 keer
- Recent bedankt: 16 keer
verward over FXO/FXS
- een FXS poort is de poort waarop een actief telefoonsignaal staat, voorbeeld:
- de Proximus telefonie contactdoos in de muur
- de RJ11 connector op een Proximus NTP
- de RJ11 telefonie aansluiting op een Telenet of Proximus modem
- een FXO poort is de poort die het telefonie signaal ontvangt, bijvoorbeeld:
- de RJ11 stekker op een analoog telefoontoestel
- de telefonie ingang van een Fritz!Box
Ik ken de Grandstream HT813 niet zo goed, maar wat jij wilt is inderdaad het omgekeerde van wat zo'n toestel normaal doet: je wilt analoge telefonie omzetten naar SIP.VossyGamer schreef: 2 weken geleden Ik dacht dat de 'Grandstream HT813' hiervoor een oplossing kon zijn, maar ik raak in de war over wat de FXO- en FXS-poorten nu exact doen. Veel uitleg online gaat over het omzetten van SIP/VoIP naar analoog, maar ik wil net het omgekeerde: mijn analoge lijn van Telenet via internet gebruiken via een (VoIP-)app.
Met andere woorden: je wilt de analoge RJ11 poort omzetten naar FXO
Dat moet perfect lukken met een Grandstream, zolang je ervoor kan zorgen dat de SIP server van buitenaf bereikbaar is, en je de nodige portforwordings kan doen voor SIP en RTP.
Toegevoegd na 24 minuten 7 seconden:
NeenVossyGamer schreef: 2 weken geleden Ik heb toevallig een Fritzbox 6660 Cable liggen. Kan ik deze dan aansluiten op mijn huidige CV8560E modem van Telenet via RJ11

De Fritz!Boxen Cable 66xx, en de Fritz!Boxen Fiber (55xx) hebben geen analoge telefonie (FXS) poort meer.
Dit is in de eerste plaats omdat je bij Kabelproviders en Fiberproviders geen telefoonlijn meer gebruikt (maar coax of fiber), en er ds geen "analoog" telefoonsignaal meer op de aansluiting zit.
En in de 2de plaats omdat in Duitsland analoge telefonie gewoon niet meer bestaat sedert de overgang naar "All IP"
Maar de meeste (oudere) VDSL2 Fritz!Boxen (7xxx) hebben wel nog de mogelijkheid om deze aan te sluiten op een analoge telefoonlijn.
Indien je een VDSL2 Fritz!Box hebt, dan moet je inderdaad:VossyGamer schreef: 2 weken geleden En moet ik de Fritzbox dan ook nog via RJ45 verbinden met de Telenet modem? Ik wil er namelijk voor zorgen dat de Fritzbox niet als modem/router gaat werken, maar puur als 'server' voor de telefoondienst en eventueel ook een NAS. Alvast erg bedankt!
- de telefoniepoort van de Telenet modem (RJ11) verbinden met de "FON/DSL" ingang van de Fritz!Box (RJ45). Gebruik hiervoor de bijgeleverde Y-kabel (gezien de aparte bedrading voor analoge telefonie).
- de WAN poort van de Fritz!Box (of de LAN1 poort, naargelang het model) verbinden met de Telenet modem (LAN).
- de Fritz!Box instellen dat hij internet krijgt via WAN (of LAN1). Hier kan je kiezen tussen "IP Client" of "router", ik zou router nemen (eventueel via de bridge van CV8560E zorgen voor een extern IP).
- Bij Telefonie > Eigen nummers > Nieuw telefoonnummer kan je hier de analoge Telenet lijn toevoegen als Telefonie provider.
- Bij Telefonie > Telefoonapparten > Nieuw telefoonapparaat kan je hier een "IP telefoon" toevoegen.
Geef het apparaat een naam (user-id) en paswoord.
Hiermee heb de "SIP server" ingesteld.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- VossyGamer
- Pro Member
Bedankt @philippe_d voor de uitgebreide uitleg. Heb er veel van bijgeleerd. Ik kwam toevallig op een eerder berichtje van je waar je zei dat je de SIP-gegevens zou kunnen verkrijgen bij Telenet als residentiële klant. Dit staat ook inderdaad in hun FAQ (https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... stellingen.). Dat zou volgens mij een perfecte oplossing zijn. Dan moet ik geen apparaatjes kopen, of zaken hosten?
Ik zou liever de modem van Telenet laten hangen, en weer geen modemswap doen gezien ik door een modemswap eens 14 dagen zonder internet zat. Dus kan ik de SIP-credentials verkrijgen zonder een volledige modemswap, is eigenlijk mijn vraag. Technisch gezien zou dat toch perfect mogelijk moeten zijn?
Jouw bericht: viewtopic.php?t=65735#:~:text=Benieuwd% ... l%20modem).
Alvast bedankt voor het antwoord.
Ik zou liever de modem van Telenet laten hangen, en weer geen modemswap doen gezien ik door een modemswap eens 14 dagen zonder internet zat. Dus kan ik de SIP-credentials verkrijgen zonder een volledige modemswap, is eigenlijk mijn vraag. Technisch gezien zou dat toch perfect mogelijk moeten zijn?
Jouw bericht: viewtopic.php?t=65735#:~:text=Benieuwd% ... l%20modem).
Alvast bedankt voor het antwoord.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 21 keer
- Recent bedankt: 3 keer
je bent beter met een oude fritzbox, dewelke je voor telefonie aan de modem koppelt, of een ata, en een nieuwe fritzbox, om een ingaande vpn verbinding via wireguard naar je thuisnetwerk mogelijk te maken, denk ik als piste.
je kan dan met de fritzfon app misschien bellen met je vaste lijn, langsover de vpn van welke verbinding dan ook als je het geconfigureerd krijgt.
ik denk wel dat dat mogelijk is
nu ikzelf gebruik een soft pbx telefooncentrale, ik ben eigenlijk niet zeker of je de twee fritzboxen/en/of ata de app aan élkaar kan aansluiten zonder codec of in uitgaand/geluidsproblemen te hebben. misschien is het alsnog niet mogelijk
iemand dat al zo geprobeerd ?
wat configureren aan zo wel,
want, dat telenet hun sip gegevens beschikbaar maakt, daar heb ik nog nergens iets van gelezen
je kan dan met de fritzfon app misschien bellen met je vaste lijn, langsover de vpn van welke verbinding dan ook als je het geconfigureerd krijgt.
ik denk wel dat dat mogelijk is
nu ikzelf gebruik een soft pbx telefooncentrale, ik ben eigenlijk niet zeker of je de twee fritzboxen/en/of ata de app aan élkaar kan aansluiten zonder codec of in uitgaand/geluidsproblemen te hebben. misschien is het alsnog niet mogelijk
iemand dat al zo geprobeerd ?
wat configureren aan zo wel,
want, dat telenet hun sip gegevens beschikbaar maakt, daar heb ik nog nergens iets van gelezen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3739 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Telenet geeft geen SIP gegevens vrij aan gebruikers van een eigen modem, gezien Telenet over coax geen SIP gebruikt.
Als je ooit overstapt naar Telenet Fiber (FTTH), kan je een eigen Fibermodem gebruiken, en dan is telefonie wel via SIP.
Telenet gebruikt dus wel in bepaalde gevallen wel SIP (ook voor business toepassingen), en zou dus theoretsich jouw telefoon nummer kunnen omzetten naar SIP, maar doet dat niet voor (residentiële) coax klanten
.
https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... nking.html
Als je ooit overstapt naar Telenet Fiber (FTTH), kan je een eigen Fibermodem gebruiken, en dan is telefonie wel via SIP.
Telenet gebruikt dus wel in bepaalde gevallen wel SIP (ook voor business toepassingen), en zou dus theoretsich jouw telefoon nummer kunnen omzetten naar SIP, maar doet dat niet voor (residentiële) coax klanten

https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... nking.html
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.