opening tussen 3de en 2de plaats verlagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hi

Tussen de 2 de en 3de plaats is er een opening van 173 breed en 250cm hoog en 30cm diep.
Ik de opening 40 cm verlagen om dan op dat te maken deel aan elke zeiden een binnen unit van daikin van 13bkg te hangen
Hoe maak ik de verlaging en hoe bevestig ik dat aan de muur die 30 dik is en 250 hoog is
Laatst gewijzigd door glda19 4 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Je hebt een opening van **173 cm breed, 250 cm hoog en 30 cm diep**, en je wilt bovenaan een soort "verlaagd plafond" maken van 40 cm hoog, met:

* Een middenplank van **100 x 40 cm**,
* Twee zijplanken van **36 x 40 cm**,
* Gemonteerd op 2 horizontale latten van **173 x 11 cm**,
* De binnenunits van de warmtepomp komen links en rechts aan de muur te hangen.

Je vraagt nu: **hoe bevestig je die 2 horizontale planken (173 x 11 cm) aan de zijmuren van de 30 cm diepe opening?**

---

### ✅ Oplossing in stappen:

#### 1. **Latten horizontaal plaatsen**

De 2 latten van **173 x 11 cm** ga je horizontaal tegen de zijkanten van de opening monteren, dus op **11 cm hoogte** in verticale richting.

#### 2. **Bevestigingsmethode: pluggen + schroeven**

Aangezien de muren 30 cm dik zijn, heb je ruimte genoeg om stevig te verankeren.

* **Boor eerst voor in de muur** (bv. met een 6 of 8 mm boor),
* Gebruik **pluggen voor massieve muren** (zoals Fischer SX pluggen),
* Schroeven van minstens 6 x 60 mm zijn ideaal (langer kan als je echt stevig wilt verankeren),
* Bevestig om de **40 cm** een schroef voor voldoende draagkracht (4 à 5 schroeven per lat).

#### 3. **Alternatief: metalen hoekprofielen of balkdragers**

Wil je nog steviger of makkelijker monteren:

* Gebruik **hoekijzers (L-beugels)** op meerdere plaatsen om de plank te ondersteunen en aan de muur te schroeven,
* Of kies voor **balkdragers** (zoals gebruikt bij plafondbalken), die steun geven en eenvoudig te bevestigen zijn.

---

### 🎯 Extra tip:

Als je warmtepomp-units aan beide zijwanden hangt, zorg ervoor dat:

* de planken niet in de weg hangen voor de luchtstroom of toegang tot de units,
* de bevestiging de trillingen aankan — dus eventueel rubber ringen of trillingsdempers gebruiken.

---

Wil je dat ik er een eenvoudige schets of lijstje bij maak met materialen en afmetingen?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 18 keer

Je hebt het duidelijk niet verstaan de opging tussen de 2 de en 3de plaats is 30 cm en is 173cm breed en +-250cm hoog
Ik wil de opening 40 cm kleiner maken in hoogte om dan op dat nieuw te maken deel aan beide kanten de units van 13 kg opnte hangen
Hoe zouden jullie dit verlagen
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

LOL ... dit is precies een conversatie tussen 2 AI bots ... waarbij 'glda19' de alpha versie is :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mij post was dan ook de reply van chatgpt waar ik glda19 zijn onduidelijke vraag aan gesteld heb.

@glda19
Leer 1) eerst zelf eens een antwoord op al je vragen te zoeken ipv hier altijd alles te vragen.
2) stel je het dan toch hier je vraag stelt, zorg dan dat het duidelijk is en met details. Voeg eventueel situatie foto's toe.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

glda19 schreef: 4 weken geleden Hoe zouden jullie dit verlagen
Kun je de vloer niet verhogen? :angel:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Als je die opening wil verlagen om buizen te laten passeren aan de zijkanten, zou je er een boogvorm (of driehoek, of wat dan ook) van kunnen maken om zoveel mogelijk opening te behouden (=meer licht).

Je zou dikke OSB3 of multiplex platen kunnen gebruiken als structuur en daarin de buisgaten en boogvorm uitzagen. Als er een poutrel of betonbalk boven die opening zit waar je liever niet in boort, dan kan je de platen daarrond bevestigen ipv erin (of gedeeltelijk aan plafond, afhankelijk van situatie).

Verlagen naar 2m10 is al ongeveer deurhoogte dus let op dat je niet te laag gaat als daar nog geen afwerking in verrekend zit, of als je later nog vloer wil aanpassen.

Als je niet zeker bent, vraag je best professioneel advies en/of laat je een aannemer het uitvoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”