Testnummer 117

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Omdat ik weet dat er op dit forum leden zitten die het testnummer voor de nooddiensten wel eens gebruiken, volgend verhaal.
Deze morgen op het werk bij de uitleg over nooddiensten wou ik even - zoals ik vaak doe - demonstreren hoe een oproep naar de hulpdiensten 112 tegenwoordig werkt (met dat keuzemenu en zo).
Ik gaf het nummer 117 in op mijn gsm, volgens mij toch geruime tijd al het testnummer voor 112? Ik zit op het Telenet-netwerk.
Groot was mijn verbazing toen ik na het indrukken van keuze 1 (brandweer of ambulance) een operator van de Brugse brandweer aan de lijn kreeg.
Heb me beleefd verexcuseerd en met rode kaken ingehaakt.
119 (ook testnummer) niet meer durven proberen.
Wat is er misgegaan?
En nee, ik vergiste me niet van nummer: mijn lijst van oproepen op mijn gsm is duidelijk.
Ook gemaild naar FOD Volksgezondheid (112.be). Van zodra ik antwoord heb van hen, post ik het hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3744 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Misschien zijn deze testnummers afgeschaft, en kom je toch bij de noodcentrales aan?
Of is er toch iets misgegaan in hun IVR systeem.
Deze nummers werden eigenlijk nooit officieel gepubliceerd (buiten hier op Userbase? :-) )
Er waren 2 nummers in gebruik:
  • 117 testnummer CIC101 (politie)
  • 119 testnummer NC112 (brandweer, ambulance)
Bij beide nummers kreeg je hetzelfde keuzemenu ("Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.Voor politie, druk 2.")
Daarna werd je doorverbonden met een testbandje die zei naar welke procinciale noodcentrale je oproep werd doorverbonden.

Het verschil tussen beide nummer (117/119) was, als je geen keuze gemaakt had in het keuzemenu, je automatisch doorverbonden werd het 117/119 testbandje.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

@philippe_d Deze nummers staan ook vermeld op wikipedia, en op pagina's van de overheid (al vind ik die laatste niet meteen terug).
Ook op verschillende fora (buiten UB) terug te vinden. :-)

117/119 is ook gekend in de telecomwereld om testen uit te voeren, is daarvoor zelfs geïntroduceerd dacht ik.

Opties waar ik nu aan denk:
- Afgeschaft (zou me verbazen, maar niet onmogelijk)
- Probleem met de IVR van Telenet
- Toestel van sdecoster herkent dit plots als een noodnummer (misschien zo ingesteld ergens in de instellingen?) en routeert dit door als een emergency call (waarbij iedere IMS omgeving dit zal afhandelen als een 112 call dan normaliter)
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Om dit laatste uit te sluiten zal ik morgen eens met een vast (VoIP) toestel proberen!

Verstuurd vanaf mijn IN2013 met Tapatalk

KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Ik gebruik het testnummer 117 altijd tijdens mijn opleidingen.

Laatste keer gebruikt op woensdag 11 juni in de voormiddag. Toen was het nog actief als testnummer.

Gebeld vanaf GSM-toestel op het Proximus-netwerk.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 27 keer
Provider
Te Koop forum

Hier werkt het zonder problemen met een S23+ Android 15, welke merk/model smartphone werd er gebruikt voor je test?
In sommige landen is 117 en 119 een officiële noodnummer, mogelijks herkende je smartphone dit per ongeluk als een echte noodnummer?

Trouwens je zou dan in jouw geval terecht moeten komen bij NC112WVL (Noodcentrum 112 West Vlaanderen) ipv bij de lokale brandweer van Brugge.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Ik testte daarnet nog eens met mijn gsm (oneplus 8 ), zonder speciale toeters en bellen in het systeem, denk ik, en ik kwam weer bij de noodcentrale W-Vl terecht (niet de Brugse brandweer zoals ik gisteren meldde). Ik hou het erop dat het een toestelprobleem is (routeert blijkbaar alle alarmnummers naar 112). Vreemd, want in mijn belgeschiedenis zie ik dat ik in juni 2024 dit ook al deed en toen werkte het wel.

Ik heb ook geen apps geïnstalleerd, genre 112.be of zo.

Test vanop een vast (voip)telefoontoestel naar 117 werkt niet (blijkbaar niet voorzien in PABX). 119 werkt wel en ik krijg melding dat het een testnummer is.

Reactie van FOD Volksgezondheid (112.be) is dat zij ook getest hebben en dat alles bij hen correct werkt.

Voorlopig dus niet meer met de oneplus proberen. Heb het gehad.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Op mijn Grandstream 1625 werkt nr 117 oproep gelukkig nog altijd zoals voorheen... :-)
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”