Plaatsen batterij - Fluvius vs installateur

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik heb even een vraagje voor de meer onderlegde mensen.... Want bomen/bos en dan weet ik het zelf niet meer.

Ik schets even de situatie:

Ik heb 2 omvormers thuis voor 2 verschillende PV installaties die ook nog eens een verschillende GSC hebben. Gezien de digitale meter en omdat ik vrijwel alle opbrengst in de ochtend heb en in de namiddag al weer van het net verbruik ga ik een batterij plaatsen. Dat het ding zich misschien nooit zal terugverdienen weegt niet op tegen de gemoedsrust om in de avond ook eens een wasmachine op te kunnen zetten, uitgebreid te koken of de airco te laten draaien als het warm is in huis. Misschien dat handelen op de onbalans markt zelfs kan lonen.

Bon, de batterij is een Alpha ESS geworden met een hybride omvormer aan boord. Volgens de verkoper allemaal geen probleem, stelt een offerte op en dan volgt het plaatsingsbezoek. Deze persoon zegt: de omvormers blijven hangen, we halen de productiemeters er af en plaatsen bidirectionele meters in de plek en dan kan je later na het aflopen van je GSC's die weghalen en alles inpluggen, rechtstreeks op de hybride omvormer van de batterij, in alle geval, als er een omvormer stuk vliegt heb je hem al als reserve.

Achteraf neemt men terug contact op met mij om de afspraak te bevestigen en als ik vraag wat 2 die bidirectionele meters kosten omdat het niet in de offerte zit dan zegt men dat deze achteraf verrekend worden. Nu, dat zijn grapjes van zo'n 150 euro per stuk dus dat vind ik al wel wat geld... Maar deze persoon zegt dan, eigenlijk is dat niet nodig want uw huidige installatie wordt niet vervangen, die meters blijven hangen.

Ik mail dus naar Fluvius met de vraag wie er nu gelijk heeft en natuurlijk krijg je een antwoord van: zoek het zelf eens uit en verwijzen ze naar hun PDF met wat mag en niet mag. https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... luvius.pdf

Bon, ik lees dat ding door en zie: je mag de huidige omvormers effectief vervangen door het aansluiten op een hybride omvormer en plaatsing bidirectionele meters. Ik heb geen idee of beide installaties dan zomaar aangesloten kunnen worden op 1 en dezelfde meter en dat het zo perfect werkt mits Fluvius op de hoogte te brengen van mijn laatste meting op de productiemeters en de installatie van de nieuwe...

Wat stellen jullie voor als beste oplossing, wie heeft er gelijk of dient er nog een andere aanpak gezocht te worden? Het is uiteindelijk al kostelijk genoeg dat ik binnen enkele jaren misschien weer op kosten gejaagd moet worden en dat wil ik toch een beetje vermijden.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Zijn die bidirectionele tellers verplicht? Indien niet, dan de bestaande tellers lekker laten hangen. Mocht er in de toekomst een omvormer kapot gaan en GSC is verlopen, dan kun je nog altijd dan een teller bijplaatsen/vervangen/weglaten.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als ik het goed lees zijn die bi-directionele meters voor 'later' als je GSC-periode afloopt. Men zegt dan pas de panelen direct op de hybride omvormer aan te sluiten (MPPT in de hybride omvormer dus). Die meters zijn nodig voor Fluvius, maar aangezien het bij afloop GSC is, zijn ze dus eigenlijk niet meer nodig...

Als je je panelen direct op de hybride omvormer aansluit, zal die kunnen meten wat ze opbrengen (en het gebruiken voor sturing). Een extra meter (buiten misschien direct aan de netaansluiting voor slimme sturing) lijkt me nergens voor nodig. Er zijn uitzonderingen, maar ik betwijfel dat dit hier het geval is (namelijk integratie van je huidige PV-installatie in de sturing van je hybride omvormer).
Check ook of je hybride omvormer toe laat al je panelen/strings aan te sluiten (Voc/Vsc en stromen moeten binnen de specs liggen), moest je dat ooit van plan zijn (bij afloop GSC).

Fout van mij na lezen Fluvius document:
Je PV-omvormers voor het aflopen van de GSC-periodes schrappen en de panelen aan de hybride hangen is volgens mij niet mogelijk. Je zit met twee GSC-installaties die je AC moet kunnen meten voor ingaven op Fluvius en het verkrijgen van certificaten. Je hybride omvormer heeft mogelijk ook nog een hoger vermogen, wat bij een 1 op 1 overgang ook al niet toegelaten is (en jij wil een 2 op 1 doen, wat gewoonweg niet mag volgens mij met GSC).

Persoonlijk zou ik de oude installatie laten zoals ze is (hier mogen ze niet aan raken) en kan die hybride omvormer gewoon als AC-gekoppeld systeem geïnstalleerd worden. Dan zou alles in orde moeten zijn (en zijn die bi-directionele meters volgens mij ook nergens voor nodig).

Edit: Ik maak een paar foute veronderstellingen hierboven! Het document waar je naar verwijst is volgens mij wel duidelijk (B. Vervanging of aanpassing van omvormers). Er kan meer dan ik dacht, maar er zijn grenzen.
Wanneer meerdere omvormers niet tot dezelfde certificaatgerechtigde installatie behoren, kunnen meerdere PV-installaties met dezelfde minimumsteun op hetzelfde toegangspunt samengevoegd worden.
Dat kan dus, maar dan moeten de GSC wel van hetzelfde bedrag zijn als ik het goed lees.
Ook niet onbelangrijk:
De samenvoeging zal gebeuren onder het PVZ-nummer met de oudste datum van indienstneming of keuringsdatum, waardoor de steunperiode van de jongste installatie in sommige gevallen ingekort wordt.
Installaties met een apart PVZ-nummer kunnen apart verhuisd worden. Het samenvoegen is echter ONOMKEERBAAR: samengevoegde installaties kunnen nadien niet meer uitgesplitst en apart verhuisd worden.
Denk er dus goed over na.
- een verhoging in vermogen is toegelaten tot maximum 10 kVA (of 5 kVA bij een monofasige aansluiting).
- is het onder voorwaarden toegelaten om meerdere omvormers te vervangen door 1 of meerdere omvormers van een ander vermogen zolang de vorige en verdere regels gerespecteerd worden.
Let op: het piekvermogen van de panelen (in kWp) van de installatie mag NIET wijzigen
Vind ik wel opmerkelijk en interessant :)

Met andere woorden, het kan, maar je begint aan een administratieve molen.

Ik heb ook de indruk dat ze de regels best veel aanpassen, achja, in dit geval in de goede zin vind ik :)
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn de laatste jaren inderdaad heel wat regels aangepast... Ik had ook zoiets van: wat als mijn omvormer stuk gaat want hetzelfde model maken ze al jaren niet meer maar ondertussen is dat allemaal veranderd.

Nu, de installaties schelen maar 1 jaar dus looptijd was niet echt het probleem, het was het verschil in GSC's maar mij lijkt het makkelijkste: geen bidirectionele meters, als er een omvormer stuk vliegt is het plaatsen van een nieuwe meter voor aansluiting op de hybride omvormer alsnog goedkoper dan een nieuwe omvormer dus wel ja... Misschien nog een win win :)

Het was omdat ik meer info vroeg over het plaatsen van die nieuwe meters dat ze begonnen te twijfelen en uiteindelijk mijn mening volgden dat die helemaal niet moesten gezet worden. Het is dan wel een redelijk grote speler die de batterij komt zetten, ze weten toch ook niet direct alles en ik zit dan uren te spenderen aan iets waar ik zelf niet 100% vertrouwd mee ben.

Ga ze wel voor de definitieve installatie nog even duidelijk maken van alles te laten hangen want de makkelijkste stap voor hen is niet de voordeligste voor mij. :)
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 21 keer
Provider
Te Koop forum

Zoals ik het begrijp, vervang je een omvormer van een installatie, waarvoor GSC’s worden opgekocht door Fluvius, door een hybride omvormer dan moet er sowieso een bidirectionele groenestroomteller komen.
Dus als je je bestaande ‘GSC’ panelen op een nieuwe hybride of batterij met omvormer met pv ingang aansluit.

Heb je verschillende installaties met verschillende bedragen GSC’s dan beter niet samengooien.

Hou je je bestaande omvormers en voeg je dus eigenlijk een retrofit omvormer of bijkomende omvormer toe dan worden de kVA’s van de AC omvormers allemaal opgeteld waarbij je onder de 10kVA moet blijven voor kleine installaties ( geen btw nr en andere extra regels)
en 2e belangrijker punt was er in het verleden sprake dat je ook onder die 10kVA moet blijven om je GSC’s te behouden. Alhoewel ik al enkele echo’s vernam dat er geen reden zou zijn die GSC’s ontzegt bij uitbreiding naar > 10kVA.
Ik heb hiervoor even Fluvius gecontacteerd, en die voorwaarde zou er dus niet zijn maar het contact center ging voor alle zekerheid dit nog eens laten navragen en een antwoord bezorgen.

je mag tegenwoordig bij 3fase aansluiting , na goedkeuring, boven 10kVA gaan, en zelfs boven 25kVA na netstudie, maar er komen wel extra regels aan te pas. En eventueel ook een injectie vergoeding.

We hebben hier 3 omvormers waarvan 2 met GSC die dan nog verschillende GSC’s zijn en het is toch wel wat om naar een degelijke (batterij) uitbreiding te werken.
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Het hangt er maar vanaf hoe je batterij geplaatst wordt denk ik. Het klinkt een beetje alsof ze hem gaan installeren alsof het een soort plugin batterij is. Dan maakt de meter niet uit. Omdat die batterij na de gsc-teller komt en dan de wisselstroom weer omzet naar gelijkstroom om op te slaan. Maar dan weet ik niet waarom ze uw huidige omvormer vervangen. Dat is dan niet nodig toch?

Lijkt me verstandiger om de batterij meteen aan de nieuwe hybride omvormer te hangen. Minder omzetverliezen. Je moet dan inderdaad wel een bidirectionele meter hebben voor je gsc.

Ik heb speciaal voor iemand gekozen waar al die dingen in de offerte zaten. Geen verrassingen en discussies achteraf. En hoewel ik zelf ook niet alle advies heb opgevolgd van mensen online ga ik je toch mijn gevoel meegeven: een installateur die niks zegt over de prijs van die meters (terwijl duidelijk is dat je gsc hebt) en een rare constructie begint te bouwen met batterijen die je eerst zo aansluit en dan na zoveel jaar op een andere omvormer die je wel nu al koopt… Ik weet het niet. Misschien heeft hij gelijk maar het boezemt mij geen vertrouwen in.
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Even verduidelijken, het is volgens mij geen rare constructie, de Alpha ESS batterij heeft al een hybride omvormer aan boord. Het is niet dat ik die speciaal er nog naast koop. Mijn bestaande omvormers blijven ook gewoon in gebruik.

Feit is, ik heb 4 bedrijven gecontacteerd. Bedrijf 1 zei: hier, dit is de offerte, we zetten daar een (onbekende) batterij op en een EMS en klaar. Bedrijf 2 zei na het doorgeven van alle poespas en foto's helemaal niets meer. (D'Ieteren mag dan de grootste zijn, klantvriendelijk zijn ze niet) Bedrijf 3 zei, neem de Alpha ESS, deze heeft een hybride omvormer reeds aan boord, heeft een gratis EMS achtig systeem ingebouwd, en makkelijk uitbreidbaar is door extra capaciteit toe te voegen door middel van modules en de huidige omvormers zijn al 12 en 13 jaar oud, als ze stukvliegen heb je een backup. Bedrijf 4 zei, sorry, we hebben te veel problemen met SMA's zoals die van u dus kunnen we er geen offerte voor opstellen. Helaas stopt het dan bij mij om daar telkens tijd voor vrij te maken want iedere verkoper komt wel ruim een uur zijn praatje doen natuurlijk.

De Alpha ESS was volgens mij ook een iets betere keuze als ik na het aflopen van de GSC's ook nieuwe of extra panelen wil plaatsen, ik zit nu nog niet aan de 5 kVA.

Ik ben daar al 3 maand mee bezig, denk ruim 2u aan de telefoon gehangen met vragen en nog extra vragen, dan hak je een knoop door en dan zit het toch nog niet helemaal snor en vallen er nog 'lijken' uit de kast. De ene zegt zus, de andere zo, we zullen zien wat ze op 2 juli komen installeren zeker. :)
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zit met bijna identieke situatie.
2 zp installaties gericht op het oosten, eentje uit 2008 en de andere 2010 dus wel verschillende gsc's, ik heb wel een 3f aansluiting.
Ik ben zo stilletjes der al is over ah nadenken wat en hoe..
Omdat ik geen gezever wil met fluvius (die zullen alles misbruiken wat ze kunnen om die gsc stop te zetten) overweeg ik om volgend jaar een kleine installatie bij te leggen pal op het westen met een nieuwe 3f omvormer die voorzien is om de oude installaties mee op aan te sluiten maar pas nadat de gsc voorbij zijn.
Ik weet niet of dat überhaupt een oplossing gaat zijn en er nog niet met mijn installateur over gesproken ...
Ik zou toch opletten met he gsc want fluvius kennende, zelfs al geven ze u foute info, als ze die gsc kunnen stopzetten zullen ze het niet nalaten.

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

die zullen alles misbruiken wat ze kunnen om die gsc stop te zetten
Nee, dat zullen ze niet.
Toch niet wanneer je alles plaatst zoals het voorgeschreven is.
Niet meer Wp plaatsen op de GSC teller dan aanvankelijk aangemeld.
(Bijkomende) batterijomvormer die rekening houdt met - naargelang je aansluiting - max. 5 of 10 kVA en onbalans van 5 kVA.
Online aanmelden en klaar.
Zoals voorheen per 1 MWh productie doorgeven en binnen de twee weken staat het, net zoals alle jaren ervoor, gewoon op de rekening. Geen gezever, geen verdere vragen.

Mijn GSC loopt al bijna 15 jaar.
Batterijen snorren al bijna 5 jaar.
Ik mail op regelmatige basis met de diensten van Fluvius en nog nooit foute info gekregen, laat staan opzettelijk foute info om me proberen te naaien.
GSC worden al die jaren, ook na plaatsen batterijen, netjes uitbetaald.

Je verspreidt op basis van de eigen bias gewoon FUD.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb Fluvius de voorbije tijd 3x gemaild... Dat is dan 3 weken dat daar over loopt (telkens 5 werkdagen en een weekend wachten op antwoord) en eigenlijk zijn dat dan ook nog standaardmails... De ene keer dat ze binnen de 24u reageerden was toen ik iets vroeg over mijn terugdraaiende teller. Dan was het een dreigmail dat ze naar de rechtbank gingen als ik niet toezegde voor de digitale meter. Wat niet eens zo was want ik had al een afspraak voor plaatsing en was zelfs totaal naast de kwestie geantwoord. Het was ook nog eens onmogelijk om er op te antwoorden want ze hadden de case meteen na het antwoord al gesloten. Echt klantvriendelijk noem ik dat bedrijf toch niet. :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”