Groepsaankoop energie Oost-Vlaanderen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Dag iedereen.

Ik had mij ingeschreven voor de groepsaankoop gas & elektriciteit bij Provincie Oost-Vlaanderen, gewoon om te zien wat het zou geven. Voor een variabel contract zou dit bij EnergyVision zijn en voor een vast contract bij Mega.

Ik heb interesse in de vast contract.

Ik heb een vergelijking gedaan via de vtest en een vast contract bij Mega zou momenteel eigelijk niet zo veel duurder zijn (voor gas ±€6 duurder en voor elektriciteit ±€34 duurder, op jaar basis)

Momenteel heb ik een variabel contract bij Energie.be, en ik zou willen weten of het een goed idee is om te schakelen naar een vast contract (bij Mega dan), terwijl het eigelijk niet zo veel duurder is en voor in het geval dat energie prijzen weer omhoog vliegen.

Ik ga zo veel mogelijk details geven, maar als ik iets belangrijk vergeet, vraag het maar!

Mijn jaarverbruik ziet er zo uit:
Elek Dag: 954 kWh
Elek Nacht: 906 kWh
Gem. maand piek: 3 kW

Gas: 7103 kWh
Nu, aangezien ik een variabel contract heb momenteel, weet ik niet wat informatie het belangrijkst is.

Deze maand is mijn tarief 11,14 c€/kWh voor elektriciteit en 4,07 c€/kWh voor gas.

Bij Mega zou het een vast tarief zijn van 13,45 c€/kWh voor elektriciteit, en 4,27 c€/kWh voor gas.

Er zijn nog verschillen, bijvoorbeeld voor vaste vergoeding (bij Energie.be is dit €10,60 en bij Mega is dit €2,12).

Bon, ik krijg een beetje hoofdpijn van dit allemaal en zoek gewoon advies voor als het een goed idee is nu een vast contract aan te sluiten, of niet. Alle hulp is zeker geapprecieerd!
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Gewoon je gevoel volgen heb ik geleerd.
Want je kan blijven vergelijken, 'wat-als-denken', ....

Vast contract: duurder maar zekerheid over de prijs
Variabel: goedkoper maar kan langzaam duurder worden, maar evengoed goedkoper.

Mocht ik laatste 2j gekozen hebben voor vast ipv variabel zou me dat +-200€ jaarlijks duurder uitgekomen hebben.

Maar als het prijsverschil zo klein is zou ik voor vast kiezen.

Is het 1 jaar of 2 jaar? Speciale specifieke voorwaarden?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3729 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider

nerph schreef: 4 dagen geleden Deze maand is mijn tarief 11,14 c€/kWh voor elektriciteit en 4,07 c€/kWh voor gas.
Bij Mega zou het een vast tarief zijn van 13,45 c€/kWh voor elektriciteit, en 4,27 c€/kWh voor gas.
Kleine nuance:
  • Deze maand is de prijs bij energie.be (variabel) 8.58 c€/kWh (electriciteit) en 3.98 c€/kWh (gas).
  • De prijs die je hierboven opnoemt is de geschatte (gemiddelde) prijs voor de komende 12 maanden (volgens de VREG methodologie), met andere woorden de 11,14 c€/kWh (electriciteit) en 4.30c€ /kWh (gas) bevat reeds de geschatte toekomstige prijs schommelingen.
nerph schreef: 4 dagen geledenMomenteel heb ik een variabel contract bij Energie.be, en ik zou willen weten of het een goed idee is om te schakelen naar een vast contract (bij Mega dan)
Niemand kan hierop een antwoord geven. Indien wij de toekomst zouden kunnen voorspellen, waren we al miljonair, toch?

De overweging is:
- een vast contract geeft jou zekerheid wat de prijs betreft, en voor die zekerheid betaal je een "risico" premie aan de leverancier.
- bij een variabel contract volg je de markt, maar neem je zelf het risico.

Dat is dezelfde vraag als bij geld beleggen (vast rente op spaarboekje, versus risico rente op aandelen) :-D

Neem het contract waar jij je goed bij voelt, en zet het dan 12 maanden uit je hoofd ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nerph
Plus Member
Plus Member
Provider

Bedankt beide voor jou antwoorden.
TheCeet schreef: 4 dagen geleden Is het 1 jaar of 2 jaar? Speciale specifieke voorwaarden?
1 jaar. Geen speciale voorwaarden voor zoveer ik weet.
philippe_d schreef: 4 dagen geleden Kleine nuance:

Deze maand is de prijs bij energie.be (variabel) 8.58 c€/kWh (electriciteit) en 3.98 c€/kWh (gas).
De prijs die je hierboven opnoemt is de geschatte (gemiddelde) prijs voor de komende 12 maanden (volgens de VREG methodologie), met andere woorden de 11,14 c€/kWh (electriciteit) en 4.30c€ /kWh (gas) bevat reeds de geschatte toekomstige prijs schommelingen.
Ahja, oke, dus beter dan wat ik gedacht had.
philippe_d schreef: 4 dagen geleden De overweging is:
- een vast contract geeft jou zekerheid wat de prijs betreft, en voor die zekerheid betaal je een "risico" premie aan de leverancier.
- bij een variabel contract volg je de markt, maar neem je zelf het risico.

Dat is dezelfde vraag als bij geld beleggen (vast rente op spaarboekje, versus risico rente op aandelen) :-D
Mooi gezegd, ik ga dus moeten beslissen of ik zekerheid wil of risico wil nemen.

Nogmaals bedankt beide voor jou input!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 7 keer

nerph schreef: 4 dagen geleden Mooi gezegd, ik ga dus moeten beslissen of ik zekerheid wil of risico wil nemen.
En uw persoonlijke inschatting van de geopolitieke context.
In de wintermaanden wordt de elektriciteitsprijs vaak bepaald door de gasprijs en die is momenteel heel stabiel, ook de futures. De futures voor de komende 12 maanden zitten allen tussen de €31 - €36/MWh.
Natuurlijk moet Poetin of Trump maar een scheet laten, of de prijs zit in de lift.
nerph
Plus Member
Plus Member
Provider

Ja dat is eigenlijk één van de redenen waarom ik een vast contract aan het overwegen ben.

Uiteindelijk is het ook gewoon gokken, en ik ben ook enorm slecht in keuzes maken met een soort faalangst.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

We mogen blij zijn dat het easy is om te switchen naar andere leverancier welke reden dan ook.
Alleen is er verschil ivm jaarlijkse abo kost. Bij de ene 5, andere 50€. En dan ook pro-rata of 1ste jaar zowiezo volle pot ookal stap je na 3 maand over.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”