Chinese EV's bedenkingen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Ik zit zelf met bedenkingen over Chinese EV's.
Ze zijn vaak goedkoop.

Maar wat met:

Betrouwbaarheid?
Werkomstandigheden werknemers?
Oneerlijke concurrentie? Staatssubsidies, goedkopere grondstoffen.
Wat met mijn data?
Als de westerse concurrentie weg is in de toekomst wat dan?

Daarom dat ik voorlopig voor een Europese, Japanse of Zuid-Koreaanse auto kies.
Binnen een paar weken wordt mijn BMW i4 geleverd.

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

Er zijn genoeg chinese merken die hun betrouwbaarheid al bewezen hebben Geely, BYD, JAC... Westerse merken hangen ook sterk vast aan Chinese batterijpakketten en BMS'en.

Oneerlijke concurentie en staatsubsidies? Vast wel, maar zelfs in België rijdt de EV grotendeels op subsidies en wetgeving.

Dat er westerse merken gaan verdwijnen staat in de sterren geschreven, maar is het zo erg dat Stellantis een paar merken zou schrappen?

Gelukkig voor de auto industrie gaat de aankoop niet enkel over een objectieve gegevens. Veel klanten zweren bij een merk, of een bepaalde uitstraling van een wagen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 317 keer
Recent bedankt: 13 keer

Abusimbal schreef: 1 week geleden 1. Betrouwbaarheid?
2. Werkomstandigheden werknemers?
3. Oneerlijke concurrentie? Staatssubsidies, goedkopere grondstoffen.
Wat met mijn data?
4. Als de westerse concurrentie weg is in de toekomst wat dan?

Daarom dat ik voorlopig voor een Europese, Japanse of Zuid-Koreaanse auto kies.
Binnen een paar weken wordt mijn BMW i4 geleverd.

1. Kijk naar de garantievoorwaarden die van toepassing zijn in het land van aankoop en daar - bij problemen - afgedwongen kunnen worden. Ik neem aan dat je een toekomstige EV bij een Belgische dealer koopt en niet in het land van productie?
2. Lovenswaardige bezorgdheid maar stel je je alleen die vraag bij een auto? Niet bij de herkomst van je schoenen, kledij, smartphone, batterijen,.....
3. Welke oneerlijke concurrentie? China subsidieert technologie en vooruitgang. Doet de VS en de EU het anders voor de eigen industrie? Het eerste wat men roept wanneer een bedrijf in een land geen voordelen meer krijgt is dat het dan zou vertrekken naar het buitenland en de voordelen dus behouden moeten blijven.
4. Wat is een Westerse EV? Eentje die volledig binnen de EU geproduceerd wordt met grondstoffen alleen gewonnen in de EU en onderdelen alleen geproduceerd in de EU? Veel succes met je zoektocht naar zo'n auto.

Waar halen "Westers" producenten hun onderdelen en batterijen vandaan? Is een "Westerse" auto geproduceerd op een Chinese productielijn Chinees of Westers? Verschillen de werkvoorwaarden op een Chinese productielijn van deze in een voormalig Oostblokland of van deze op een Chinese productielijn met eindbestemming de EU of de Chinese binnenlandse markt?
Is bv. Volvo, MG,..... nog steeds een Westers merk of een Chinees merk met een Westers logo?
Is een in de EU samengevezen auto waar de onderdelen van buiten de EU komen Westers of iets anders?

Welkom in de geglobaliseerde markt waar Westers, Chinees, Amerikaans,...... meer en meer een marketingstrategie is dan daadwerkelijk het land/regio van herkomst bepaald.

Ps. Wat met de verzamelde data in een "Westerse" of "Zuid-Koreaanse" of "US" auto?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Provider

Een westerse auto kopen zorgt ervoor dat Europese bedrijven hun fabrieken niet sluiten.

Momenteel gaat het helemaal niet goed met de Europese autoindustrie. Als we allemaal BYD ofzo gaan kopen dan gaan heel wat bedrijven hier failliet.
ISP+TV: TN
ivob
Elite Poster
Elite Poster

We hebben in België maar één autofabriek meer en dat is een.......... Chinese.
Met de nodige incentives zal een bedrijf zoals BYD ook wel interesse hebben om in België te produceren.

Ieder zijn ding maar doorgaans ben ik op zoek naar een combinatie van smaak, kwaliteit, betaalbaarheid en niet naar waar een product tot in detail geproduceerd wordt.
Wie koopt er tegenwoordig nog een Belgische smartphone of Vlaamse zonnepanelen met een Belgische omvormer? :-D

Slechts 19% van alle auto's wordt nog binnen de EU geproduceerd en dan nog hoofdzakelijk in Oost-Europese landen.
In China gaat dat al richting 40%.
Batterijen worden voor bijna 80% binnen China geproduceerd en een armtierige 3% binnen de EU.

Wie alleen nog in een volledig Westerse auto wil rijden is wel heel beperkt in zijn keuze.
En maakt het voor de klant echt een verschil of een auto geproduceerd werd in China of in Slovakije, Hongarije, Roemenië, Tsjechië, Polen of een Chineese Geely/Volvo uit Gent?
Alleen die laatste doet er toe voor de lokale werkgelegenheid (en komt binnen de EU bovendien met een premium prijskaartje).

De tendens is dus overduidelijk.
In plaats van achterhoedegevechten te leveren, zouden we beter inzetten op die sectoren en deelsectoren waar we toekomst hebben. Een visie voor onze industrie en ons industrieel beleid is daarbij hoogstnoodzakelijk.
Subsidies en achterhoedegevechten met sectoren waar we het initiatief al verloren hebben is verloren geld en moeite.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer
Recent bedankt: 8 keer

Kun schreef: 1 week geleden Een westerse auto kopen zorgt ervoor dat Europese bedrijven hun fabrieken niet sluiten.
Ik voel me niet geroepen om de Europese auto-industrie te steunen en te subsidiëren met mijn aankoop. Als het slecht gaat met de Europese auto-industrie dan is dat omdat ze de EV-trein gemist hebben. Uit domheid, uit opportunisme of uit zelfoverschatting dat ze de trend konden omkeren?
ivob schreef: 1 week geleden We hebben in België maar één autofabriek meer en dat is een.......... Chinese.
Met de nodige incentives zal een bedrijf zoals BYD ook wel interesse hebben om in België te produceren.
Volvo Car: één beslissing van Geely en die fabriek gaat ook dicht om vervangen te worden door een goedkopere elders in laagloon EU.
Polestar (ook Geely) heeft aangekondigd dat zijn volgend nieuw model in EU gebouwd zal worden (om financiële en strategische redenen). Dat wil dus zeggen in Zweden of in Gent.
Wat heeft de Vlaamse regering al gedaan om dat model naar Gent te krijgen? Niets.

BYD heeft zijn keuze al gemaakt: Hongarije. Met 500.000 stuks per jaar daar hebben ze voorlopig België niet nodig.

België loopt altijd hoog op met opleidingsniveau van de werkkrachten en de hoge productiviteit. Maar dat is niet genoeg gebleken om Opel, Renault, Ford, VW en Audi in België te houden. De redenen waarom die merken vertrokken zijn, dat zijn nog altijd de redenen waarom er geen nieuwe bijkomen : hoge lonen, fiscaliteit, milieuwetgeving, hoge adminstratieve hinderpalen (vergunningen, arbeidswetgeving, rechtsonzekerheid) en vooral het schrikbeeld van vakbonden die een fabriek weken of maanden kunnen stilleggen).
Ik zie Kris Peeters nog smeken bij Musk om zijn Europese fabriek in Genk te bouwen. De moest daar eens smakelijk om lachen en koos voor Berlijn.
Laatst gewijzigd door R2D2 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Betrouwbaarheid al bewezen, dat weten we nog niet want de modellen die hier ingevoerd worden zijn nog niet zo lang op de markt.
Wat mij betreft is betrouwbaarheid ook: wat als het misloopt?
- Hoe snel lossen ze problemen op
- Hoe lang garanderen ze beschikbaarheid van onderdelen
- Wat met coulance als na de garantieperiode blijkt dat er een structureel probleem is, ...

Dat is allemaal nog een beetje afwachten. Gemiddeld gaat een auto vandaag ongeveer 18 jaar mee dus pas over een jaar of 10 gaan we iets zinnigs over het support-model kunnen zeggen.
Niet dat de Europese merken daar altijd zo goed mee omgaan. Ik bv maar twee keer nadenken voor je overweegt een Stellantis product te kopen, want als je ziet wat die de laatste jaren hebben gedaan...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 1 week geleden Polestar (ook Geely) heeft aangekondigd dat zijn volgend nieuw model in EU gebouwd zal worden (om financiële en strategische redenen). Dat wil dus zeggen in Zweden of in Gent.
Wat heeft de Vlaamse regering al gedaan om dat model naar Gent te krijgen? Niets.
Maar goed ook.
Ik voel me niet geroepen om de Chinese autoindustrie en de werkgelegenheid rond Gent te sponsoren met mijn geld. :-D
De moest daar eens smakelijk om lachen en koos voor Berlijn.
Berlijn? Je bedoelt Grünheide in de deelstaat Brandenburg want de site is toch een heel eind rijden vanuit Berlijn.
Zat vorig jaar toevallig in de (bosrijke) streek van Grünheide (voormalig Oost-Duitsland). De locals zijn er absoluut niet te spreken over de aanwezigheid van die mega site waar veel groen voor gesneuveld is. Zitten we daar in Vlaanderen op te wachten? Teveel bomen in Vlaanderen?
Sol Invictus!
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

De Europese autofabrikanten gaan sowieso verdwijnen. De EU mag nog subsidies uitdelen en importtarieven verzinnen. China heeft de laatste decennia zoveel gekoloniseerd met hun road and belt ding dat ze hele supply chains(niet enkel voor auto's) in handen hebben. In de VS beginnen ze dit door te hebben waardoor Trump/overheid luidop nadenkt om Groenland binnen te vallen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 1 week geleden Wat mij betreft is betrouwbaarheid ook: wat als het misloopt?
- Hoe snel lossen ze problemen op
- Hoe lang garanderen ze beschikbaarheid van onderdelen
- Wat met coulance als na de garantieperiode blijkt dat er een structureel probleem is, ...
De grootste (garantie) zever die ik al gehad heb was met een Opel Insignia Sports Tourer MY2011.
Die deutsche Gründlichkeit in het afwijzen van eigen verantwoordelijkheid.
Rij sinds 2019 alleen nog maar met EV's geproduceerd in Azië.
Voortreffelijke service (maar dat hangt vooral af van de Belgische dealer) , betrouwbaar, enz.
Gezien de garantie van Aziaten van 7 tot 10 jaar nog nooit beroep moeten doen op service NA garantie, dus daar kan ik uit ondervinding weinig of niets over zeggen.
Wat ik wel weet dat is dat de vorige na meer dan 4 jaar en ong. 78000 km nog een batterij had met een SoH van 100%. En ook dat waren geen HV batterijen geproduceerd in een Westers land. :-D
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 45 keer

Moet je niet bij die auto's konstant pedaal indrukken en loslaten met shock beweging om de 3 seconden als gevolg?

Of is dat gewoon fabeltje die Chinese chauffeurs geloven dat je op die manier meer uitspaart?

Man was dat irritant in China zeg... Na de lelijkheid van die auto's, maar dat is subjectief. Wel spotgoedkoop!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ze mogen wel goedkoop zijn maar als alle productie verhuist naar china of die regio (china is ondertussen ook al geen echt laag loonland meer) dan zitten we hier in europa zonder productie en je ziet wat dat in de vs teweeg heeft gebracht.
We hebben productie nodig om onze sociale zekerheid en welvaart op niveau te houden maar dat raakt vele hun kopude kleren niet.. nimby komt eerst tegenwoordig.
Je leest dan wel netjes dat er zijn die niet willen bijdragen voor die subsidies, waarschijnlijk dan ook niet voor onze sociale zekerheid en whatever, maar als er te profiteren valt zijn het ongetwijfeld diezelfde dat op de eerste rij staan met hun hand open en er nog fier op zijn ook...
Zonder productie geraken we nergens of je dit nu graag hebt of niet, diensten zijn niet voldoende en daar zijn we trouwens te duur voor...
Ik betaal dus graag iets meer voor een europees merk, ja ik betaal heel veel belastingen en behoor tot de betere inkomens (ik zoek niet alle regeltjes op om die te minilaliseren behalve de leasewagen)...
Die garantie gaat net zolang te water als die chinese leverancier blijft bestaan want de europese verdeler is afhankelijk van de levering van die onderdelen, de chinese regering kan zomaar beslissen om die stop te zetten ...

Tom
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

bollegijs schreef: 1 week geleden Moet je niet bij die auto's konstant pedaal indrukken en loslaten met shock beweging om de 3 seconden als gevolg?

Of is dat gewoon fabeltje die Chinese chauffeurs geloven dat je op die manier meer uitspaart?

Man was dat irritant in China zeg... Na de lelijkheid van die auto's, maar dat is subjectief. Wel spotgoedkoop!
Ik denk dat dit eerder is omdat ze onder de indruk zijn van de acceleratie en daar mee spelen. Voor 70.000 euro maken ze een auto die sneller is dan een Lamborghini en ook nog kan dansen, rondjes draaien en sprongetjes maken.

Je kan zeggen wat je wilt maar het is interessanter voor een autoshow dan wat wij maken en kwalitatief zijn ze ook al ver (ze hebben de Amerikanen sowieso al ingehaald, al willen die daar niks van horen).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat garantie maar zolang blijft bestaan als de producent/dealer actief is dat gaat op voor alle producenten.
Niet alleen voor deze van één land.

Wanneer je alleen nog maar meer wil betalen voor goederen die in eigen land/regio geproduceerd worden zal de vrije keuze - en dat zal niet alleen beperkt blijven tot auto's - alleen nog maar voorbehouden blijven tot een elite die graag veel betalen voor een product dat buiten het bereik van de massa ligt.

Je zal dus moeten kiezen: globale productie waar arbeid het goedkoopst is en geconsumeerd waar arbeid beter betaald wordt en verdeeld over een groter deel van de bevolking of alleen nog maar inlandse productie aan lagere lonen voor consumptie voor de bovenlaag van de maatschappij. Terug naar "de goede oude tijd" dus.
Wanneer je zelf tot die bovenlaag behoort en niet tot de arbeidsklasse aan de band dan ligt het voor de hand waar je voor kiest.

Het is een evolutie die van alle tijden is en niet gestopt zal worden. Of je zou de vrije markt aan banden moeten willen leggen. Zie welke effecten dat in o.a de VS heeft.
De Japanners, Koreanen, Zuid-Europeanen,..... ze hebben de bias die de Chinezen nu ondergaan al allemaal ondergaan.

Wanneer je een EV zou willen rijden volledig geproduceerd in de EU is het al helemaal huilen met de pet op.
Er zouden er nauwelijks van de band rollen want met het volume aan geproduceerde kwalitatieve HV accu's voor aandrijving van een EV zou je al volstaan om alleen exclusieve handgemaakte EV's "made in Europe" van batterijen te voorzien en nog wat exclusieve merken in het hoogste segment met een beperkte oplage.
Sol Invictus!
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

@ivob China heeft wel vrij recentelijk alle auto's ouder dan 10 jaar laten vernietigen om vernieuwing te stimuleren. Dat zegt wel iets over hoe ze denken over levensduur.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 713 keer
Recent bedankt: 6 keer
Te Koop forum

Het gaat hier over een afweging van economische en andere belangen. Puur economisch bekeken is het zo dat goederen het best geproduceerd worden waar dit het meest optimaal kan (goedkoopste). Dat maakt die goederen goedkoop en dus beschikbaar voor een zo groot mogelijke groep. Consumenten krijgen lage prijzen en grote keuze. Dit systeem van outsourcen heeft veel succes en werkt ook goed... maar het heeft ook ernstige nadelen.

Heel het systeem staat of valt bij de eerlijke medewerking van alle betrokken landen aan het systeem. Als productie in één of enkele landen geconcentreerd wordt omdat daar nu eenmaal het goedkoopst kan geproduceerd worden dan geeft dit ook macht aan die landen. Je krijgt dus goedkope productie in ruil voor macht. Nu is de mens zodanig dat macht zo goed als altijd leidt tot machtsmisbruik en je kan de gevolgen voor dit systeem al raden.

Dit is zeer actueel met de handelsoorlogen die momenteel gevoerd worden. Land x wil geen (fossiele)energie meer leveren, anderen willen taxen heffen op producten van bepaalde landen,... Als je al je vraag hebt laten afhangen van één of een paar leveranciers dan sta je zwak. Daarom dat we nu een beetje een terugkeer naar een middenpositie zien. Men probeert ook deels zelf productie en kennis te behouden en spreidt de afhankelijkheid over meerdere partijen. Niet gemakkelijk en soms onmogelijk.

Zelf eigen productie behouden en gebruiken is dus niet zo verkeerd mits dit rendabel kan. Veel dingen zijn echter scheefgetrokken omdat bepaalde kosten niet meegerekend worden, vervuiling en sociale problemen bijvoorbeeld. Zo kan het nu dat we appels van de andere kant van de wereld kunnen kopen die goedkoper zijn dan een appel uit St-Truiden. We betalen nu minder voor de appels maar meer voor de werkloosheidsuitkering van de fruitboeren en plukkers.

Sommige landen proberen daar wat aan te doen en stimuleren eigen consumptie. In N-Zeeland kreeg je bvb korting op je aankopen (totaalbedrrag) als al je producten uit NZ kwamen. Bij alle producten werd dat duidelijk aangegeven. De Truiense appels verkochten daar niet goed.

Een ander voorbeeld zijn de verdwijnende lokale winkels. Consumenten gaan puur op de prijs af en kopen eerder online, van waar het komt maakt niet uit, is het verkeerd dan sturen we het terug, ecologie kan onze rug op. Nadien klagen ze over de leegstand in de winkelstraten, het gebrek aan online service en de toenemende werkloosheid. Goedkoop is echter vaak duurkoop. Action is HET voorbeeld. Voor 15 EUR koop je een volle winkelkar vol brol die overmorgen kapot is. Primark is een ander voorbeeld, t-shirts aan een paar euro, vorige week nog in elkaar genaaid door wat kinderen, volgend week klaar voor de vuilbak. Jammer dat de afvalfactuur weer stijgt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 4 keer

De rubberen verlengkabels van de action doen al 10 jaar dienst.
De drinkbakken van de hond al zeven jaar.
De usb verloopstukjes zijn ook al jaren oud.
Net als de oplaadbare batterijen, en een hoop ander werkgerief.
Geen idee waarom dit alles duurkoop zou zijn.

Dezelfde “kritische” bemerkingen kreeg je twintig jaar terug ook over de hyundai’s en kia’s en kijk vandaag …

Net als de chinezen vijf tot acht jaar garantie …
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 1 week geleden Zo kan het nu dat we appels van de andere kant van de wereld kunnen kopen die goedkoper zijn dan een appel uit St-Truiden. We betalen nu minder voor de appels maar meer voor de werkloosheidsuitkering van de fruitboeren en plukkers.
De tijd dat autochtone studenten en gepensioneerden het fruit in en rond Sint-Truiden plukten ligt al geruime tijd achter ons. Laat staan dat de fruitboeren dit zelf nog doet.
Dat gebeurt al lang door buitenlandse seizoenarbeiders.
En dat waren doorgaans geen Chinezen maar Indiërs. Krijgen de Sikhs hier nu een werkloosheidsuitkering?
De ingeweken Chinezen concentreren zich al langer op een ander "Belgisch cultuurfenomeen": het frietkot.
Zelfs dat kan de gemiddelde Jan Modaal blijkbaar niet meer aan?

De dag dat je korting krijgt op een auto geproduceerd in Belgische door een Belgische onderneming is de dag dat alle Belgen terug te voet of op de fiets moeten. Hopelijk produceert België dan zelf genoeg fietsen om aan de vraag te voldoen. E-bikes en speedpedelecs zullen het dan ook al niet zijn.

Soit, de rest van je bedenkingen heeft nog minder te maken met Chinese EV's.
Zal er dus verder niet op reageren of de nieuwe BB-AI controleur grijpt in. :angel:
Hopelijk zit daar geen Chinese software in.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 632 keer
Provider

Het probleem met Chinese auto's zit niet zozeer in de kwaliteit maar eerder in de software. Niemand wil toch dat Chinese (of Amerikaanse, of...) camera's en microfoons continue alles registreren
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En je bent er zeker van dat er geen probleem is met de "software" van bv. de Duitsers? :angel:
Overigens zit er in de Zuid-Koreanen hun EV's ook software en zijn deze continu verbonden met het www.

Voor de zekerheid kan je de keuze evenwel beperken tot het kopen van een Belgische BEV. Daar zit gegarandeerd geen software in die je kan traceren of wat dan ook. :-D

De Belgen kiezen bij voorkeur en al langer ook voor Chinese smartphones, PV en batterij omvormers, enz.
Wat is het verschil met een auto?
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Uiteraard trek je het in het belachelijke :roll: Als je de keuze hebt tussen Chinees, Japans/Koreaans of Europees dan is deze opsomming de omgekeerde volgorde van mijn keuze. En ja, ook voor andere zaken neem ik dat mee in mijn keuzes.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik heb een vaas van den Action en die werkt ook nog altijd :)

Er zullen dus best wel dingen zijn die niet direct kapot gaan net zoals niet alle Chinese EV's minderwaardig zouden zijn. Momenteel rij ik met een Peugeot, de software is om te huilen en afluisteren zou die gewoon nooit kunnen want hij heeft al last om de pinkers te laten werken :)

Dat het fruit in St-Truiden door Indiërs geplukt wordt weet ik al sinds ik student was, the last of the mohicans :) Zij hebben nu vaak zelf een eigen fruitbedrijf of stukje grond, het kopen van buitenlandse appels treft hen dus ook en sommigen zijn al lang Belg en kunnen inderdaad ook werkloos zijn.

Het punt is dat als we alle productie weghalen er een groep is die hier geen werk meer kan vinden/doen. Die groep moeten wij ook betalen en is het dan nog zo goedkoop? Ik heb mijn cameramateriaal bij een lokale winkel gekocht, dat was niet de goedkoopste optie maar het helpt om de winkel te laten overleven en ik kan er makkelijk terecht voor vragen of problemen. Bij mijn PC is dat ook zo. Puur de prijs is een te beperkte kijk maar daar komt men meestal pas later achter.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vraag is natuurlijk waar die lokale winkel zijn camera- en/of pc-materiaal vandaan haalt? Worden ook die spullen (onderdelen) vanwege winstmarges niet ergens in Azië gemaakt?

On topic

Of Chinese wagens betrouwbaar zijn zal pas binnen een jaar of 3-4 blijken zeker? Is de levensduur hetzelfde of begeven ze het eerder?
Laatst gewijzigd door phil48 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 1 week geleden Het probleem met Chinese auto's zit niet zozeer in de kwaliteit maar eerder in de software. Niemand wil toch dat Chinese (of Amerikaanse, of...) camera's en microfoons continue alles registreren
Ik ben oprecht benieuwd naar de merken van de producten die electronica bevatten die jij koopt. :angel:

En al even benieuwd waarom jij denkt dat de gesprekken die je hebt de interesse zouden wekken van chinese of andere registratiediensten.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Concreet voorbeeld van een paar jaar geleden maar eigenlijk niet helemaal on-topic:
Iemand doet surveys met een drone in wat men "kritische infrastructuur" noemt. Door een fout worden een aantal beelden gewist en na wat zoekwerk wonderwel "teruggevonden" omdat ze automatisch naar de "cloud" van de fabrikant gestuurd waren (in China). Dus gedetailleerde beelden van de infra waren "zo maar" in China terechtgekomen. Natuurlijk doen die daar niets mee en is het alleen maar om het de gebruikers gemakkelijk te maken.
Opnieuw on-topic: Iedereen weet wat bv. Tesla's registreren (camera's all around) en dus wordt continue alles vastgelegd (het is niet voor niets dat Tesla's geweerd worden in de buurt van militaire infra in verschillende landen). Van andere voertuigen hoeven we dat dan ook niet gewoon te aanvaarden.

@duizend Bij niet-geconnecteerde electronica is er geen probleem, toch?
Bye, Maurice
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 1 week geleden Uiteraard trek je het in het belachelijke :roll: Als je de keuze hebt tussen Chinees, Japans/Koreaans of Europees dan is deze opsomming de omgekeerde volgorde van mijn keuze. En ja, ook voor andere zaken neem ik dat mee in mijn keuzes.
Er is niets belachelijk aan eigen keuzes.
Ik heb de keuze tussen alle opgesomde mogelijkheden en tot nader order is dat niet Europees maar Aziatisch.
En wanneer je voor Europees gaat dan is Belgisch geen optie. Niet omdat het belachelijk is maar omdat die keuze er gewoon niet is. Wie kiest voor een "Europese Volvo" kiest in feite gewoon voor een Chinese auto.
Ook niets mis mee maar gewoon de feiten.
Er bestaat ook niet meer zoiets als een volledig in Europa geproduceerde auto met elektrische aandrijving.
Ook dat is een realiteit.
Je mag en kan dromen van het omgekeerde maar voorlopig wijst niets erop dat wat betreft batterijen en elektrisch aangedreven auto's Europa een betaalbare inhaalbeweging gaat maken tov Azië.
Dat is niet hoofdzakelijk de schuld van Azië en inzonderheid de Chinezen maar van de arrogantie van bepaalde Europese constructeurs die lange tijd dachten dat EV's een modegril van voorbijgaande aard zouden zijn en - wanneer ze niet vlug het geweer van schouder verwisselen - op weg zijn naar hun eigenste Kodakmomentje.

Toegevoegd na 5 minuten 44 seconden:
Dizzy schreef: 1 week geleden Ik heb mijn cameramateriaal bij een lokale winkel gekocht, dat was niet de goedkoopste optie maar het helpt om de winkel te laten overleven en ik kan er makkelijk terecht voor vragen of problemen. Bij mijn PC is dat ook zo. Puur de prijs is een te beperkte kijk maar daar komt men meestal pas later achter.
Het punt is dat het hier over auto's gaat en niet over fruit, camera's noch PC's.
Maar als je dan toch die vergelijking wil trekken, geen probleem.
Tot nader order haal ik nog al mijn auto's en motoren bij lokale dealers en koop deze niet rechtstreeks aan in Azië noch via Amazon of Bol.com.
Ik kan er altijd terecht voor vragen en onderhoud.
De Belgische staat ontvangt BTW op de aankoop en ontvangt sociale zekerheidsinkomsten van de werknemers bij de dealer. Hopelijk overleeft de dealer dit dan ook.
Maar zijn producten worden hier niet geproduceerd.
En dat zal bij veel smartphones, camera's, PC's, etc. niet anders zijn.
Sol Invictus!
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer

@ivob

Eerlijkheidshave ook bij vermelden dat de kosten (personeel...) en milieuregels het veel moeilijker maken voor Europese constructeurs om hier even goedkoop te produceren dan Chinese bedrijven.

Off topic

Kan me bv niet voorstellen dat daar een bouwpromotor een constructie zes maand moet stillegen vanwege een zwaluwei - zoals onlangs in Oostende het geval was.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat is net het hele punt.
Wil je dezelfde loonkost als elders zal je je personeel minder moeten betalen.
En dan kan dat personeel zelf weer minder aankopen.
Vicieuze cirkel.
En dat gaat niet alleen op voor EV's maar al jaaaaren voor heel veel producten.
Die we met zijn alleen dan ook al jaaaren vrolijk en zonder morren ginder kopen of toch minstens elders laten produceren.

Het belangrijkste component in een EV is nog altijd de batterijtechnologie.
Een bedrijf als BYD produceerde voor de wereldmarkt (dus niet louter voor de binnenlandse markt) al batterijen voor ze auto's produceerden en in deze technologie zijn ze jaren voor op hun Europese tegenspelers of wat door voor moet doorgaan.
De Europese betweters van de autoindustrie hebben ook jaren meewarig zitten lachen over het bedrijfje uit de VS dat volgens hen goed was in software maar geen auto in elkaar kon steken.
Awel, een hedendaagse auto is de combinatie van een uitstekende batterij en uitgekiende software en niet meer van het goed in elkaar kunnen vijzen van wat platen (dat bijna overal door robots gebeurt en niet meer manueel) noch van het samenstellen van een verbrandingsmotor met tig onderdelen die vooral goed zijn in het omzetten van brandstof in nutteloze warmte maar een relatief simpele elektromotor met veel minder (bewegende) onderdelen waarvan het slechtste product nog steeds efficiënter is dan de meest geoptimaliseerde verbrandingsmotor.

De Europese betweters van de automobielindustrie lopen inmiddels steeds verder achter de feiten aan en hopen dat H2 hun verbrandingsmotoren terug leven kan inblazen waardoor ze nog meer terrein verliezen op een uitgekiende combinatie van software, elektromotor en energieopslag die niet meer in het rond klotst.
Eén van de redenen dat ik - wat auto's betreft - momenteel niet meer voor een Minerva kies. :lol:
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef: 1 week geledenHet probleem met Chinese auto's zit niet zozeer in de kwaliteit maar eerder in de software. Niemand wil toch dat Chinese (of Amerikaanse, of...) camera's en microfoons continue alles registreren
ORLY? Wat heb je dan te verbergen als ik vragen mag? ;-)
Steek je neus buiten de deur en je ganse snoet word gefilmd, het neuspeuteren doe je dus best indoors. ;-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zie tegenwoordig veel Chinese EV's op de weg. Het valt mij op dat er meer zijn dan een jaar geleden.
Wat mij ook opvalt, er rijden plots ook meer Tesla's. Zijn die misschien 2de hands aangekocht van lease maatschapijen ?
( Als ik een Tesla zie heb ik een beeld van Elon Musk die de Hitlergroet doet)
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Lang geleden dat ik nog een tesla zag, Swasticars daarentegen... :wink:
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@technieker Als je op iets begint te letten zie je het vanzelf meer, dat kan dus bedrieglijk zijn :)

Veel van onze producten zijn inderdaad elders gemaakt en vaak in China. Dat is door het reeds besproken economisch principe en door de houding van klanten die meer begaan zijn met de prijs dan met andere aspecten.

Het klopt ook dat producten van elders niet noodzakelijk slechter zijn maar je blijft wel met verlies van arbeidsplaatsen en dus inkomens zitten die opnieuw ook weer niet meer zoveel kunnen uitgeven. Je steunt een externe economie ten nadele van de eigen economie en sociale weefsel. Daar komt ook nog een ecologische impact bij.

Dat de autoindustrie bij ons een grondige introspectie zou kunnen gebruiken is ook juist. Men moet kijken naar de richting en in die richting meegaan ipv hopeloos proberen te vechten tegen de richting. EV's zijn gewoon technisch beter en verbranding moet er toch uit door de klimaatproblemen.

De bedenking die je kan maken bij de Chinese overmacht op diverse vlakken is of die Chinezen dat echt doen om ons zo goedkoop mogelijk spullen te leveren of omdat het ze langzaam maar zeker een onoverbrugbaar voordeel/macht oplevert? We hebben de fout al eens gemaakt door ons afhankelijk te maken van een agressor maar waarom zou China dat niet kunnen zijn? Ik denk dat de realiteit in the land of the free duidelijk genoeg is over hoe snel het kan keren en als dan al je eieren in dezelfde mand liggen, tja.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Precies of de Duitsers ons al jaren auto's leveren, al dan niet voorzien van sjoemelsoftware, voor ons "skoon ogen".
De "swastika" werd trouwens niet door de VS misbruikt maar door net die, ..... tja welke Europees land was dat ook weer?

Gezien het aantal Tesla's in het straatbeeld kan je wel al bijna stellen dat een Tesla de nieuwe "Volkswagen" is.
Relatief goedkoop in zijn segment, doet wat het moet doen (brengt je van A naar B) maar verder beperkt in uitrusting, vormgeving, waar men kon besparen heeft men dat dan ook gedaan en ziet er al jaar na jaar ongeveer hetzelfde uit.
Perfect voor mensen die niet houden van verandering en gaan voor wat haalbaar en betaalbaar voor de massa is. :angel:
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 1 week geleden @duizend Bij niet-geconnecteerde electronica is er geen probleem, toch?
Zoals verwacht, geen antwoord op de vraag… :nono:
Wel veel blaten dat men strikt Europees koopt, maar geen voorbeelden kunnen geven.

En al uw niet geconnecteerde electronica komt dus wel van China?
Dat is er immers geen probleem :roll:
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Zoals gezegd, off-topic. Uiteraard heb ik Chinese dingen in huis, ik had het dan voornamelijk (lees anders nog eens na) dingen die geconnecteerd zijn. Privacy dus, ik sprak mij niet uit over kwaliteit. Grotere electronica, camera.. Japan, lenzen.. blijkbaar Thailand, TV.. Z-Korea, zenders, Japan en 1 Chinees "prul" enz... voor de rest val het goed mee, Chinees is meestal "prul" zoals kabeltjes.
Geef me trouwens eens een quote waar ik beweer strikt Europees te kopen? Ik zeg enkel er op te letten en dat ik een voorkeur te hebben en voor "connected" zo mogelijk Chinees te vermijden.
Bye, Maurice
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

@ technieker

Ik dacht tot vorige week dat Livan een model van Renault was. Staan er hier enkele in onze gemeente.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
duizend
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 1 week geleden Als je de keuze hebt tussen Chinees, Japans/Koreaans of Europees dan is deze opsomming de omgekeerde volgorde van mijn keuze. En ja, ook voor andere zaken neem ik dat mee in mijn keuzes.
Dit schreef je toch he.
Enkel Chinees kopen als er geen andere keuze is lees ik.
Ook voor andere zaken enkel Chinees kopen als er geen andere keus is lees ik.

Maar goed, je afgezwakte versie klinkt al iets aannemelijker.

Blijft nog het broodje aap verhaal van dat team chinezen dat jouw persoonlijk gaat afluisteren en/of in het oog houden via allerlei connected Chinese devices. :angel:
Komaan mannekes, wees eens wat realistisch. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het ene misbruik maakt het andere niet goed. De sjoemelaffaire is trouwens niet zo positief afgelopen, ik zie China niet zo streng optreden tegen inbreuken tenzij het om Oeigoeren gaat :)
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

duizend schreef: 6 dagen geleden Blijft nog het broodje aap verhaal van dat team chinezen dat jouw persoonlijk gaat afluisteren en/of in het oog houden via allerlei connected Chinese devices.
Het is jou, niet jouw maar dat ter zijde.
Je bent wel zeer kortzichtig als je het bekijkt als "iemand persoonlijk in het oog houden".
Bye, Maurice
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Vandaar mijn vraag waar het dan wel over ging, maar daar komt door jouw :angel: geen antwoord op.

En al even benieuwd waarom jij denkt dat de gesprekken die je hebt de interesse zouden wekken van chinese of andere registratiediensten.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”