Hoe zitten variabele tarieven eigenlijk in elkaar en hoe kan ik vergelijken tussen een lopend 1 jaar variabel contract en een nieuw 1 jaar variabel voorstel wanneer de zomer en winter tarieven vrij ver uit elkaar liggen?
Stel ik heb een variabel contract afgesloten in oktober voor electriciteit aan 9 eurocent per kWh en gas aan 4 eurocent per kWh.
Dat van electriciteit varieerd naargelang de periode tussen 7,5 eurocent (zomer) en 15 eurocent (winter) en gas tussen 5,6 eurocent (winter) en 3,5 eurocent (zomer).
Zomer en winter tarief liggen dus vrij ver uit elkaar.
Als ik de variabele tarieven zie van een nieuw voorstel in juni dan zijn dit uiteraard andere bedragen dan in oktober.
Je kan daarom toch moeilijk variabele tarieven vergelijken met elkaar omdat de tarieven iedere maand wijzigen naargelang de maand van het jaar?
variabele energie contracten, hoe vergelijken
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wacht even tot 1 juli, dan gaat de vtest hiervoor een functie voorzien. Elk contract krijgt dan een unieke code waarmee je kan vergelijken.
https://www.hbvl.be/binnenland/vergelij ... 13638.html
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 320 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ook dat is dan maar een momentopname.
De VREG heeft nl. ook geen glazen bol.
De vergelijkingen op jaarbasis zijn dan ook maar een schatting voor de toekomst en voor de periode dat de facturatieformule vast ligt en je verbruik en teruglevering niet teveel wijzigt.
De VREG heeft nl. ook geen glazen bol.
De vergelijkingen op jaarbasis zijn dan ook maar een schatting voor de toekomst en voor de periode dat de facturatieformule vast ligt en je verbruik en teruglevering niet teveel wijzigt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3739 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Vanaf 1 juli moet de verplichte QR code op elke factuur voor elektriciteit of aardgas staan.ben144 schreef: 2 weken geleden Wacht even tot 1 juli, dan gaat de vtest hiervoor een functie voorzien. Elk contract krijgt dan een unieke code waarmee je kan vergelijken.
Maar of de vergelijkingsmodule van de VREG klaar zal zijn tegen 1 juli betwijfel ik

Dus "even wachten tot 1 juli" wil eigenlijk zeggen:
- wachten op je éérstvolgende factuur nà 1 juli (om de QR code te zien).
- en dan "even" (?) wachten tot de VREG vergelijkingsmodule on-line staat, wat ik ten sterkste betwijfel.
De VREG V-test houdt rekening met:manitou schreef: 2 weken geleden Als ik de variabele tarieven zie van een nieuw voorstel in juni dan zijn dit uiteraard andere bedragen dan in oktober.
Je kan daarom toch moeilijk variabele tarieven vergelijken met elkaar omdat de tarieven iedere maand wijzigen naargelang de maand van het jaar?
- de huidige prijs volgens de laatste tariefkaarten van de leveranciers
- de indexparameter (vb Belpex) en de prijsformule
- en de inschatting door de VREG van de prijsevolutie voor de komende 12 maanden
De V-test vergelijkt de huidige contracten (vb alle contracten die je in juni afsluit).manitou schreef: 2 weken geleden Hoe zitten variabele tarieven eigenlijk in elkaar en hoe kan ik vergelijken tussen een lopend 1 jaar variabel contract en een nieuw 1 jaar variabel voorstel wanneer de zomer en winter tarieven vrij ver uit elkaar liggen?
Voor een vergelijking tussen een oud contract en een nieuwe contract moet je nog "even wachten" (zie hierboven)

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
De elektriciteitstarieven van een variabel contract worden bepaald door een formule waarin zowel vaste factoren (a, b) als een variabele index zitten: tarief = a * index + b.
De meeste producenten afficheren hun tarieven met de index van de maand ervoor.
De VREG met hun V-test gebruiken een geschat gemiddelde van de index voor de komende 12 maanden.
a en b liggen vast in jouw variabel contract en zijn gekend. Om jouw huidig contract correct te vergelijken met de resultaten van de V-test moet je dus ook die geschatte index gebruiken in jouw formule.
De meeste producenten afficheren hun tarieven met de index van de maand ervoor.
De VREG met hun V-test gebruiken een geschat gemiddelde van de index voor de komende 12 maanden.
a en b liggen vast in jouw variabel contract en zijn gekend. Om jouw huidig contract correct te vergelijken met de resultaten van de V-test moet je dus ook die geschatte index gebruiken in jouw formule.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1186 keer
- Recent bedankt: 10 keer
En de "abonnementskost" niet vergeten.
Puur op prijs:
- formule (zie comment van Flippi hierboven), de formule staat in de kleine lettertjes op het contract
- index die terugkijkt of vooruitkijkt
- index per maand of per kwartaal
- abonnementskost
- promotie/korting en de voorwaarden die daarbij horen
Maar er is meer dan prijs:
- dienstverlening (Mega, Octa+, ... vs Engie bv)
- oorsprong van energie (EcoPower, WaseWind, ... vs Luminus, Engie, ...)
- communicatie: enkel email of ook telefoon, fax, duivenpost
- app: heeft de energieleverancier een app en wat kan je er mee doen
- betaling: enkel SDD of ook gewone overschrijving, vaak geeft SDD korting of is een aanbod SDD-only
Puur op prijs:
- formule (zie comment van Flippi hierboven), de formule staat in de kleine lettertjes op het contract
- index die terugkijkt of vooruitkijkt
- index per maand of per kwartaal
- abonnementskost
- promotie/korting en de voorwaarden die daarbij horen
Maar er is meer dan prijs:
- dienstverlening (Mega, Octa+, ... vs Engie bv)
- oorsprong van energie (EcoPower, WaseWind, ... vs Luminus, Engie, ...)
- communicatie: enkel email of ook telefoon, fax, duivenpost
- app: heeft de energieleverancier een app en wat kan je er mee doen
- betaling: enkel SDD of ook gewone overschrijving, vaak geeft SDD korting of is een aanbod SDD-only
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
ben144 schreef: 2 weken geledenWacht even tot 1 juli, dan gaat de vtest hiervoor een functie voorzien. Elk contract krijgt dan een unieke code waarmee je kan vergelijken.
Op 19-6 was het alvast mogelijk om die unieke code op de site van de V-test in te geven voor zover je er al over zou beschikken.philippe_d schreef: 2 weken geledenDe V-test vergelijkt de huidige contracten (vb alle contracten die je in juni afsluit).
Voor een vergelijking tussen een oud contract en een nieuwe contract moet je nog "even wachten" (zie hierboven)
Het is echter ook mogelijk om de leverancier en de tariefformule manueel te selecteren waardoor je ook zonder code aan de slag kunt.
Let wel op, want eventuele kortingen die je hebt op je huidig contract worden niet persé meegenomen in de vergelijking zodat je toch nog best eens de gegevens van je lopende contract in detail bekijkt.
Ik heb zelf "Engie Flow", een variabel contract van 2 jaar waar ik in maart 2025 heb op ingetekend. De jaarprijs van dit contract wordt nu weergegeven tussen alle andere tariefformules die in juni beschikbaar zijn.
De nieuwe jaarprijs van mijn huidig contract werd berekend met de parameters a en b van de maand maart en de in juni geschatte gemiddelde index voor de komende 12 maanden. De korting die ik kreeg als terugkerende klant moet ik er zelf nog van aftrekken.