Dynamische DNS en B-Box 3V+

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
JolyDB
Starter
Starter

Hoi,

N.a.v. internet-onderbrekingen heeft Proximus recent mijn oude B-Box 3 vervangen door een nieuwe B-Box 3V+.
De onderbrekingen zijn met de nieuwe B-Box verholpen.
Nu maakte ik ook gebruik van dynamische DNS om een toestel te beheren op poort 8000.
In mijn oude B-Box had ik een aantal portforwarding regels, welke ik 1 op 1 overgezet heb naar de nieuwe B-Box.
Buitenshuis werkt alles correct en kan ik m.b.v. de dynamische DNS het toestel perfect benaderen.
Echter vanop mijn lokaal netwerk (LAN of WiFi) werkt dit sinds de nieuwe B-Box niet meer, niettegenstaande internet wel degelijk werkt.
Ping lukt wel... echter geeft dit enkel een IPv6 adres terug...

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en vooral hoe ik dit kan oplossen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

JolyDB schreef: 1 maand geleden Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en vooral hoe ik dit kan oplossen?
Jouw probleem is gekend als "NAT Loopback".

Als je vanuit jouw eigen netwerk een toestel wilt bereiken dat ook in hetzelfde netwerk ligt via zijn publieke domain naam (of extern IP adres), dan kan dat alleen als jouw router correct NAT Loopback ondersteunt. Hierbij wordt de traffiek intern gerouted in plaats van via het internet of zelfs geblokkeerd).

Voor zover ik mij herinner waren er problemen met de BBox3 Sagemcom versie, maar niet met de BBox3 Technicolor versie (die wel NAT Loopback ondersteunt).
Gezien de Bbox 3V+ waarschijnlijk een Sagemcom is, ondersteunt deze dus geen NAT Loopback.
JolyDB schreef: 1 maand geledenPing lukt wel... echter geeft dit enkel een IPv6 adres terug...
Een ander probleem zou een IPv4/IPv6 probleem kunnen zijn?
JolyDB schreef: 1 maand geleden ... en vooral hoe ik dit kan oplossen?
Eigenlijk kan je dat niet oplossen, gezien je in een Bbox3 NAT Loopback niet kan aan/uitzetten (voor zover ik weet).
De enige remedie die ik ken (voor een Windows PC) is het aanpassen van de host file .
In de host file moet je gewoon één lijn toevoegen met jouw domainnaam en het (intern) IPv4 adres die hierbij hoort.
Op die manier zal jouw PC de domainnaam "resolven" naar het gewenste interne IP adres.

Voor meer uitleg, probeer wat info te zoeken op de trefwoorden "BBox3 NAT Loopback" en "Hosts file".

Een betere "future proofed" oplossing is een eigen goede router aanschaffen, en de B-box3 enkel als modem gebruiken...

Geen idee of de nieuwe Proximus "internet box" NAT Loopback ondersteunt, anders zou een modenwissel ook een oplossing zijn?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”