Android-gebruikers die apps als Instagram of Facebook op hun telefoon hebben, blijken jarenlang in het geheim te zijn gevolgd. Onderzoekers van onder andere de KU Leuven ontdekten dat moederbedrijf Meta het surfgedrag van gebruikers nauwkeurig kon volgen, zelfs als die via andere apps of in de zogeheten incognitomodus (verborgen modus) op internet zaten.
Android-gebruikers massaal bespioneerd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
- Recent bedankt: 4 keer
https://www.hln.be/tech/android-gebruik ... ~ab117c0f/
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
https://www.hln.be/tech/android-gebruik ... ~ab117c0f/Android-gebruikers die apps als Instagram of Facebook op hun telefoon hebben, blijken jarenlang in het geheim te zijn gevolgd. Onderzoekers van onder andere de KU Leuven ontdekten dat moederbedrijf Meta het surfgedrag van gebruikers nauwkeurig kon volgen, zelfs als die via andere apps of in de zogeheten incognitomodus (verborgen modus) op internet zaten.
Ik heb zelf al jaren zo'n vermoeden, en ik weiger dus de FB app op mijn phone te installeren, net daarom.
Ik gebruik enkel FB in een mobiele browser.
Gebruikt FB dus een transparante proxy? Want om informatie te onderscheppen van bestaande HTTP communicatie, is dit een optie. Heb dit zelf nog uitgehaald met toestellen waar de fabrikant de firmware niet online zet. Met een transparante squid proxy op een linux firewall met redirect rules, kon ik dan de firmware file wel uitlezen.
De apps draaien op de achtergrond hun eigen mini-webserver, waarmee ze binnenkomende informatie van websites kunnen onderscheppen. Meta gebruikt hiervoor een methode via internetbellen (WebRTC)
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 144 keer
Dubbel topic, zie:
viewtopic.php?f=37&t=67113
viewtopic.php?f=37&t=67113
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Worden - zoals de topictitel suggereert - android gebruikers massaal bespioneerd of worden gebruikers van welbepaalde apps door de producent van die apps gevolgd?
Toch een significant verschil in perceptie?
Dat HLN zo'n titels gebruikt die doorgaans de lading niet dekken kan ik nog begrijpen want dat draait op clickbait.
Maar moet UB daar dan ongenuanceerd in meegaan?
En onlinesurfers die in 2025 nog altijd denken dat hun surfgedrag volledig anoniem is zijn wel heel naïef.
Edit: gezien de titel gewijzigd werd door de moderatie (UB moderatie kiest na samenvoeging bewust voor misleidende titel? Overgenomen door of zwaar beïnvloed door DPG media?) slaat deze reactie dus nergens meer op.
Toch een significant verschil in perceptie?
Dat HLN zo'n titels gebruikt die doorgaans de lading niet dekken kan ik nog begrijpen want dat draait op clickbait.
Maar moet UB daar dan ongenuanceerd in meegaan?
En onlinesurfers die in 2025 nog altijd denken dat hun surfgedrag volledig anoniem is zijn wel heel naïef.
Edit: gezien de titel gewijzigd werd door de moderatie (UB moderatie kiest na samenvoeging bewust voor misleidende titel? Overgenomen door of zwaar beïnvloed door DPG media?) slaat deze reactie dus nergens meer op.

Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Deze topictitel dekt meer de lading dan dit van het topic waar naar je verwijst.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Hoezo?
Yandex wordt eveneens vernoemd en heeft niks met Facebook te maken.
Het gaat wel degelijk over het misbruiken van een gebrek in het Android OS.
Yandex wordt eveneens vernoemd en heeft niks met Facebook te maken.
Het gaat wel degelijk over het misbruiken van een gebrek in het Android OS.
Laatst gewijzigd door Ordon 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 3 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zoals ik het begrijp maakt de javascript die wordt geïnjecteerd door het advertentie-framework (i.e. Meta / yandex) zelf extra calls naar localhost op de poorten die zijn opengezet door de geïnstalleerde FB (yandex) app.
Op die manier kunnen id's uit het advertentieframework worden gelinked aan de gebruiker van de app (als die is geïntalleerd en geconfigureerd (of je hebt je account daar ingesteld)); het maakt niet uit met welke browser of (incognito) modus je dat zou doen.
Oplossing is idd nooit een FB app (of yandex) installeren/configureren/draaien.
Op die manier kunnen id's uit het advertentieframework worden gelinked aan de gebruiker van de app (als die is geïntalleerd en geconfigureerd (of je hebt je account daar ingesteld)); het maakt niet uit met welke browser of (incognito) modus je dat zou doen.
Oplossing is idd nooit een FB app (of yandex) installeren/configureren/draaien.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 144 keer
niet gebruiken zoals de andere meta apps? 

iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Misschien moet je eens verder lezen dan de titel?
Het gaat wel degelijk over het Android OS in combinatie met bepaalde apps.
Niet over iOS in combinatie met bepaalde apps.
@on4bam
Vermelding van feitelijke gebeurtenissen, die bij herhaling én veelvuldig voorkomen, zijn wat zijn,
Mijn inziens.

Het gaat wel degelijk over het Android OS in combinatie met bepaalde apps.
Niet over iOS in combinatie met bepaalde apps.
@on4bam
Vermelding van feitelijke gebeurtenissen, die bij herhaling én veelvuldig voorkomen, zijn wat zijn,
Mijn inziens.
Laatst gewijzigd door Ordon 1 week geleden, in totaal 2 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 601 keer
- Recent bedankt: 3 keer
het is volgens mij ten eerste nooit een geheim geweest (doen alsof je neus aan het bloeden is, zal daar niets aan veranderen)
ten tweede is het iets dat ook op apple toestellen kan voorvallen volgens mij (maar daar is gewoon moeilijker onderzoek naar te doen + het zal mogelijks inderdaad iets "dichter getimmerd" zijn, want een van de pluspunten van android maakt net dat dit ook iets eenvoudiger kan onderzocht worden - en dus ook voorvallen)
en ten derde heeft facebook genoeg opties om te tracken (de ads, javascript/localhost ports, pixel-tracker, ....) verspreid over genoeg verschillende apps (facebook, messenger, whatsapp, instagram, threads) met genoeg gebruikers dat het wel heel erg moeilijk is om ze volledig te ontwijken.
.... en als je ze ontwijkt, doet de volgende social media-achtige app gewoon hetzelfde.
en als je die ontwijkt, is er wel een of andere half-chinese-rebranded app die het voor je doet.
ten tweede is het iets dat ook op apple toestellen kan voorvallen volgens mij (maar daar is gewoon moeilijker onderzoek naar te doen + het zal mogelijks inderdaad iets "dichter getimmerd" zijn, want een van de pluspunten van android maakt net dat dit ook iets eenvoudiger kan onderzocht worden - en dus ook voorvallen)
en ten derde heeft facebook genoeg opties om te tracken (de ads, javascript/localhost ports, pixel-tracker, ....) verspreid over genoeg verschillende apps (facebook, messenger, whatsapp, instagram, threads) met genoeg gebruikers dat het wel heel erg moeilijk is om ze volledig te ontwijken.
.... en als je ze ontwijkt, doet de volgende social media-achtige app gewoon hetzelfde.
en als je die ontwijkt, is er wel een of andere half-chinese-rebranded app die het voor je doet.