Luminus comfy(flex) vs basic(fix-flex)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Saturno
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

Ben op zoek naar tips en info i.v.m. Luminus basicfix en/of basicflex. Zijn er hier forumleden die deze formules hebben en me kunnen helpen?
Ik zal de situatie even schetsen.

Ben net iets meer dan 2 jaar klant bij Luminus voor gas en elektriciteit. Bij overname van de meter had de medewerker beide op comfyflex gezet omdat dit volgens hem het beste was voor mij. Ik heb dan zelf via de app de gas op comfy gezet toen deze in prijs gedaald was. Nu heb ik de tarieven van hun basic formules eens bekeken. Deze zijn nog een stuk voordeliger dan mijn huidige tarieven. Ben dan ook beginnen zoeken naar verschillen.

Voor elektriciteit krijg ik nu 10% korting op het verbruik. De prijs van de basicflex is goedkoper dan mijn huidige comfyflex -10% korting. Bij overstap verlies ik deze uiteraard.
Voor gas vind ik zo direct niets terug. Ik heb de éénmalige 20€ korting indertijd ontvangen omdat ik via domiciliëring betaal.
Alles van de basic formules is enkel online, dus ik veronderstel geen telefonische support van Luminus? Dus enkel chat of mail? Eigenlijk bel ik daar zelden naar, dus dat zou ik niet missen.
Heb enkel eens een dik jaar geleden gevraagd of je je contract mag aanpassen als de prijzen goedkoper worden. Dit mocht en heb dit ook enkele keren gedaan toen de comfy gas goedkoper werd, de nieuwe comfy gas van de nieuwe maand genomen i.p.v. mijn huidige comfy gas. Nooit opmerking over gekregen of hiervoor moeten bijbetalen. Mag dit bij de basic formules ook?
Zijn er nog andere addertjes onder het gras die ik over het hoofd zie?

Misschien nog even bij vermelden dat ik ook zonnepanelen heb.

Alvast bedankt voor de reacties!
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 2 keer

m.i. Moet je voor jezelf uitmaken of je vast of variabel (of dynamisch) wilt en dan voor de laagste cijfers kiezen. Al de rest is (dure) ruis.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 7 keer

https://www.luminus.be/-/media/general/ ... x_elec.pdf
https://www.luminus.be/-/media/general/ ... x_elec.pdf
Comfyflex <> Basicflex (elektriciteit)
- CL is 100% groene elektriciteit
- BL formule = Dag (dagmeter) = 0,1088 x Belpex RLP M + 1,4342
- CL formule = Dag (dagmeter) = 0,1084 x Belpex + 0,0000 x Endex 1-0-3 + 4,9520
en hier vind je de indexen: https://www.luminus.be/nl/prive/energie ... arameters/
Afbeelding

De indexen ontlopen elkaar niet heel erg, al is een kwartaalindex en een maandelijkse index niet hetzelfde.
Maar de vaste parameter in de CL-formule maakt CL - zelfs bij gelijkblijvende indexen - altijd duurder.

En BasicFix, tja, dat is een vast contract. Zonder glazen bol kan niemand u op voorhand vertellen hoe de prijzen gaan evolueren.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer
Recent bedankt: 1 keer

De goede start is eigenlijk wat uw verbruik is op jaarbasis.
En dan gaan vergelijken, of Luminus het van het is.
Variabel of vast (2 jaar vaste prijs bij Luminus)
Met een laag verbruik doen, hoog verbruik is heel iets anders
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Jouw digitale meter koppelen aan de V-Test en die zoekt meteen welk contract het voordeligst is. Dan kan je ook zien wat het jaarlijks, maandelijks, of per kWh zou kosten.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.9_2
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”