Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 2 maanden geleden nu voorzien in de loop van Q1 2016.
@koenraaddeconicnk Ik vermoed dat je "2" toets kapot is tenzij je echt al jaren geleden fiber had :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 142 keer

@On4bam: dank voor de feedback. Is uiteraard 2026. Ik zal mijn wensen voor werkelijkheid genomen hebben zeker ...:-)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Iedereen zal dat wel door gehad hebben denk ik :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Lakesol
Starter
Starter

philippe_d schreef: 2 maanden geleden 2016-2017? :eek:
Ik neem aan dat hij 2026 bedoelde :lol:
Ravelord
Starter
Starter

Eind 2022 is Fiberklaar in Bornem gestart. Kort erna met ook het openleggen van onze straat.

Nog nooit zoveel moeite moeten doen om ergens “klant” te worden. Verschillende mensen in de straat zijn aangesloten, waaronder mijn buur. Maar bij telefonisch contact is het steeds: we kunnen uw adres niet aansluiten, bel over een paar maand nog eens terug.

Zijn er mensen die succes hebben via Proximus en FK bypassen? Als ik daar de “fibercheck” doe geeft deze uiteraard aan dat ik niet aansluitbaar ben. Proximus is niet mijn hoofdkeuze maar als ik zo fiber binnen krijg destebeter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zonet kreeg m'n vader iemand van Proximus op bezoek welke kwam informeren of de fiber reeds binnen lag ?

Volgens de man bestond Fiberklaar niet meer (ik weet dat dit inderdaad is overgenomen door Proximus al bestaat de website van Fiberklaar nog steeds) en moest men daarom nu alle adressen dubbel controleren om te kijken wie er reeds fiber binnen had of niet. Toen ik zei dat er niets binnen lag maar ik dit wel vrijblijvend wenste zoals destijds door Fiberklaar was aangegeven vertelde hij dat dit niet langer kon tenzij ik Proximus klant zou worden (hij vertelde wel dat ik Proximus kon nemen en na een weekje al opzeggen).

Aangezien m'n vader nu Telenet klant is moest ik volgens hem met hun contact opnemen ? Geen idee wat de status is van Telenet z'n fiber uitrol maar ik dacht dat dit Wyre was en een apart netwerk of gaan ze toch samenwerken ? Het lijkt me ook bizar dat ik nu Telenet zou moeten bellen zodat Proximus de fiber zou binnen leggen ?

Het is me dus een beetje onduidelijk hoe het nu verder gaat...
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 132 keer
Provider

tom35 schreef: 2 maanden geleden Bij de zoon ik sint niklaas ligt in zijn straat aan elk huis sinds midden vorig jaar een rolletje opgerolde fiber dat uit de grond komt, dat zou normaal in oktober binnen gelegd worden..
Laat uw zoon eens naar Besix bellen? Die zijn normaal echt wel actief bezig met aansluitingen wanneer de pop in orde is.

Ik heb ook 2 familieleden waar de blauwe tjoepen een jaar tot anderhalf jaar uitstaken, maar die werden al meermaals gecontacteerd door Besix om de kabel ook binnen te brengen. De ene deed dan direct na 1ste contact, de andere liet het nog een jaar aanslepen, want zag het nut niet. Uiteindelijk toch gedaan.

Het ligt dus niet altijd aan Fiberklaar of de aannemer, toch zeker niet in Sint-Niklaas, dat er zoveel tjoepen uitsteken. Ondertussen zijn er ook al mensen verhuisd en zullen de initiële gegevens waarschijnlijk ook niet kloppen bij Besix. (Het huis naast familielid 2 is al 3 keer verkocht op 4 jaar tijd, bij de huidige bewoners ligt de kabel ook nog steeds opgerold voor hun deur).

Moet trouwens wel zeggen, beide installaties zijn zeer mooi afgewerkt door Besix.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 1 maand geleden Het is me dus een beetje onduidelijk hoe het nu verder gaat...
Zonet even contact opgenomen met...

- Telenet welke bevestigde dat zij niets te maken hebben met het Proximus fibernetwerk en hun klanten tijdig zullen informeren wanneer hun netwerk beschikbaar is voor aansluiting. Er lopen wel gesprekken rond een samenwerking maar die was volgens de medewerker verre van concreet.

- Fiberklaar welke bevestigde dat ze nu onder de Proximus holding zitten maar nog steeds samenwerken met Proximus voor de uitroel van het fibernetwerk. Voor m'n vader z'n adres was er echter een sper periode (straat mocht dus niet meteen opnieuw open) maar ging men zodra de vergunningen in orde waren gewoon door met de gratis en vrijblijvende aanleg. De vriendelijke dame ging hiervover wel een klacht neerleggen bij Proximus omdat ze het vermoeden had dat de persoon contracten aan het ronselen was onder valse voorwendselen aangezien z'n verhaal totaal onjuist was.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1954 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik geef nog graag eens een update met de informatie die ik momenteel heb.

Fiberklaar ligt zeker niet stil, maar focust momenteel voornamelijk op de afwerking van bestaande PoP-gebieden.

Op LinkedIn kan je lezen dat Fiberklaar ondertussen hun 239ste PoP-cabine (GENK-01) heeft geplaatst.

Ondertussen heb ik ook gehoord dat in Sint-Niklaas (Sinaai-Belsele) de laatste twee PoP-cabines zijn geplaatst. De gebieden waar een PoP-cabine is geplaatst zullen zeker tegen eind 2028 volledig afgewerkt worden. Als je wil weten wanneer jouw adres precies aansluitbaar zal zijn, zal je dit individueel aan Fiberklaar moeten vragen. Sommige adressen komen veel later aan de beurt wegens bijvoorbeeld een sperperiode van 5 jaar of verplichte uitvoering in synergie met andere nutsmaatschappijen die binnen enkele jaren werken gepland hebben. De gemeentebesturen kunnen er dus voor zorgen dat de fiberuitrol vertraagt.

Voor gebieden zonder vergunde PoP-cabine (bijvoorbeeld AALST-01) zie ik momenteel geen evolutie. In die regio's kan je nog lang op fiber wachten. Ik heb de afgelopen maanden geen enkele nieuwe bouwaanvraag van Fiberklaar meer opgemerkt op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/

Wyre is nu ook begonnen met grote PoP-cabines (Wyre noemt dit HUB's) in te planten centraal op de backbone die tussen de reeds bestaande kopstations loopt. Er lopen momenteel bouwaanvragen in Evergem, Berlare, Hulshout en Lille. Deze HUB's zijn vergelijkbaar met Fiberklaar-hoofdPoP's. Voor de wijkPoP's gebruikt Wyre grote straatkasten per 500 à 800 aansluitingen.

Tegen eind juni belooft Proximus een update te geven over het samenwerkingsverband met Wyre. Het is zo goed als zeker dat bepaalde werken die Fiberklaar tussen 2021 en 2024 heeft uitgevoerd (voornamelijk aangelegde lege multiducts) ofwel niet zullen afgewerkt worden ofwel in het samenwerkingsverband met Wyre zullen opgenomen worden.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Leuke update!

Woon hier tussen in steden en gemeentes met fiber of fiber in aanleg.

Maar zelf nog 0 fiber van fiberklaar of wyre.

Volgens gemeente zouden deze werken moeten starten 2025 maar sinds laatste bericht niets meer vernomen.
Locatie voor POP zijn geweten 3 stuks en goedgekeurd dacht ik.
Verder stilte
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 1 maand geleden Ik geef nog graag eens een update met de informatie die ik momenteel heb.
Voor gebieden zonder vergunde PoP-cabine (bijvoorbeeld AALST-01) zie ik momenteel geen evolutie. In die regio's kan je nog lang op fiber wachten. Ik heb de afgelopen maanden geen enkele nieuwe bouwaanvraag van Fiberklaar meer opgemerkt op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
Hartelijk Dank Raf voor deze update.

Voor wat de 'PoP Aalst-01' betreft, hebben we hier van Fiberklaar vernomen dat de plaatsing gepland is in Q1 van volgend jaar. Locatie is, aldus FK, nog steeds het Terlindenpark, eigenaardig want daar zijn ze al eens op een weigering van het stadsbestuur gebotst, gezien specifieke omgevingsfactoren daar (trage weg). Nochtans zijn er in de buurt tal van mogelijkheden om dergelijke cabine te plaatsen zonder dat iemand er hinder van heeft maar bon ...

De DUCT-kabels die hier boven de grond steken zijn nog altijd niet ingegraven en zijn een aantrekkingspool voor schoolgaande jeugd.

Van PX insiders heb ik vernomen dat een 'memory of understanding' tussen PX en TN, een feit is maar dat inhoudelijk nog niets gecommuniceerd is.

Tot slot: TN slooft zich werkelijk uit om de coax-problemen hier opgelost te krijgen. Recent zijn onderbrekingen aangekondigd via mail met als melding "dat men werkzaamheden ging uitvoeren om de kwaliteit van het netwerk hier in de buurt, te verbeteren".
Blijkbaar slagen ze daar ook in. Recent ben ik nog gecontacteerd door het SWAT-team met de vraag naar het tijdstip van de laatste onderbreking bij mij (alhoewel ze dat zelf ook kunnen zien). Maar soit, die dateert ondertussen van iets minder dan 3 weken geleden. Ook geen problemen meer met digi-tv sedertdien. Dus mogelijk zijn de TN coax problemen hier opgelost of toch zo goed als.
Denk dat TN hier toch een beetje de hete adem van PX-fiber voelt alhoewel ze zich anderzijds niet bedreigd moeten voelen door het tempo waarmee FK verder werkt.
Als de TN- services echt stabiel blijven, is PX-fiber voor mij veel minder urgent. Ben dan eerder geneigd enkel fiber te laten binnen brengen indien ik met dezelfde aansluiting nog kan switchen van provider. Dus in eerste instantie al afwachten wat het samenwerkingsverband concreet inhoudt in dit opzicht.

Verder heb ik het gevoel - althans in mijn omgeving - dat enorm veel mensen zitten te wachten op fiber. PX heeft, denk ik, al veel potentiële klanten zo links laten liggen en dus ook massa's geld en had TN al lang een hak kunnen zetten. Ik begrijp niet waarom ze al lang niet geprobeerd hebben de uitrol van hun fiber netwerk te forceren. Toch winst genoeg? Overheidsbedrijf waar het niet zo nauw steekt? .... ?

Tot slot: nog een artikel gelezen in 'Het Nieuwsblad' https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250523_96646680
In Oudenburg is FK er blijkbaar opnieuw een zootje van aan het maken ...

Ik heb het gevoel dat het er bij FK niet op betert met de overname door PX.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 678 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Effe voor de duidelijkheid en mijn gemoedsrust bij het lezen.
Een duct is een duct en geen kabel.
Een kabel is een kabel en geen duct.
Een kabel gaat door een duct.

https://www.google.com/search?ie=UTF-8& ... ser&q=duct

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de verduidelijking en info ! Ik ga proberen in de toekomst tot uw gemoedsrust bij te dragen :wink:
codus
Starter
Starter

hephaistos schreef: 3 maanden geleden
raf1 schreef: 5 maanden geleden Je kan ook je UDM Pro rechtstreeks op de Fiberklaar-contactdoos aansluiten.
Heb je dan input hoe je de serial nummer van de SFP GPON module bepaalt?

Vanuit de ISP (FastFiber) geven ze aan dat het serial nummer zoals het vermeld staat op de SFP module niet juist is...
Als je het standaard MACID doorgeeft van de UDM of zelfs van de specifieke SPF poort, dan wordt er geen connectie gemaakt.

Ik ben benieuwd of er al iemand dit werkend heeft gekregen met een eigen SFP module.
Misschien antwoord ik naast de kwestie, maar: dat hangt van de module. Bij de modules van FS, zoals de XGS-ONU-25-20NI, kan je aan de account manager die je bij bestelling toegewezen krijgt vragen naar het serienummer. Het gaat dan niet om het nummer dat op het etiket van de module zelf staat, maar een serienummer dat geprogrammeerd staat op de module, met 4 (hoofd)letters en 8 karakters (vooral cijfers, ofwel hier en daar een kleine letter). Bvb. GPON1234567a . Dit nummer moet je aan de provider doorgeven.

Is het bij mij tot nu toe gelukt met eigen module? Nog niet :-( Maar dan hierom: blijkbaar is er (minstens in een aantal zones van Fiberklaar volgens Fastfiber) een beperking bij Fiberklaar opgelegd waarmee providers op de fiber enkel GPON kunnen aanbieden, en géén XGSPON. Dus in (sommige?) zones kan je geen snelheden hoger dan 1Gbps krijgen (ik dacht dat je in theorie tot 2.5Gbps down kon gaan met GPON, en 1.25Gbps up, maar ik vind in België geen abonnementen die dat aanbieden, het eerst volgende na 1Gbps down vond ik bij FastFiber en dat was ineens ook 2.5Gbps up, dus geen GPON).

XGSPON werkt op een andere frequentie dus is niet compatibel met GPON. Je hebt dus een andere module nodig voor GPON dan voor XGSPON (ik wist dat zelf niet, maar ik had me dan ook weer geen vragen gesteld of ik wel XGSPON had, was dat nog nergens tegen gekomen dat er mensen enkel GPON mogelijkheden hadden).

Ik heb een nieuwe, GPON SFP module besteld (GPON-ONU-34-20BI ) in de hoop dat het daarmee wel lukt.
Belangrijk als je een FS module gebruikt: standaard staat de Ethernet UNI port daar op 10. Dit moet voor de Proximus fiber op 1 staan. Dat moet je via telnet configureren.
Voor de rest zou dit gewoon plug en play moeten werken als je je eigen router al gebruikt voor internet (zonder bvb. Internet Box van Proximus).
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 16 keer

In Niel en Schelle zijn ze op de moment op ronde om binnengetrokken kabels van een aansluitpunt te voorzien. Een einddatum is nog niet in zicht, op de website van Fiberklaar wordt ook geen termijn voor de oplevering vermeld. Op sommige plaatsen zitten de kabels al sinds 2022 in de grond en zijn ze ook al bijna 2 jaar bij mensen binnengetrokken.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

Hier (Turnhout) hebben ze alles gewoon verwijderd van de website van mijn wijk, tweede helft 2022 stond er eerst, de straten waren toen ook open gebroken. Maar daar is geen spoor meer van en ook op de website staat niks meer over of er wel of niet nog fiberklaar gaat komen (niet op de planning of iets staat er nu).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Als ik op de site van het 'inzageloket' zoektermen invoer zoals 'Fiberklaar', 'glasvezelcabine' e.d.m. die vroeger altijd resulteerden in meerdere hits, krijg sedert een 2- tal maanden de melding "geen resultaat". Het lijkt alsof in Vlaanderen de fiberaanleg stil ligt.

Vermoedelijk is het wachten op de concrete inhoud van het MOU dat PX en TN heben afgesloten en waarvan de concrete inhoud eind deze maand bekend zou gemaakt worden.
Hopelijk / misschien wordt het dan wat duidelijker wat waar mag verwacht worden met toch een richtinggevende timing ook.

Hier (Aalst - richting Lede) blijft op de PX site tot nu toe vermeld dat FK in onze wijk alles zal afwerken maar zonder timing. Multiduct buizen die boven de grond uitsteken worden ook niet ingegraven.

Afwachten en geduld hebben, blijft de boodschap.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 1 maand geleden Het lijkt alsof in Vlaanderen de fiberaanleg stil ligt.
Het BIPT gaf nochtans recent aan dat we de uitrol van fiber versnellen en Nederland zouden inhalen... al heb ik eerder de tegenovergestelde indruk.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tja, ik hoop dat het BIPT gelijk heeft maar het ziet er m.i. niet naar uit tenzij door het MOU tussen PX en TN eind deze maand we plots zeer verrassend, positief nieuws te horen krijgen.

Ik krijg het aan Nederlandse en Franse collega's evenwel niet uitgelegd dat - om te beginnen - voor eenzelfde fiber-technologie, tot 3 afzonderlijke netwerken aangelegd worden. Naar ik verneem - doch ik heb dit nog niet verder uitgepluisd - wordt in het buitenland doorgaans maar 1 glasvezelnetwerk uitgerold en moeten operatoren mekaar beconcurreren op het vlak van pakketten, klantenservice, stabiliteit van verbinding e.d.m.

En 'high-tech' gebruiken Vlaamse politiekers als één van hun uithangborden maar ook op het niveau van gemeenten wordt de uitrol geboycot ...

En zo kunnen we nog tal van hypothekerende factoren opsommen die hier al meermaals aan bod gekomen zijn ...

Rustig afwachten is de boodschap en hopen dat je minsten op 1 netwerk kan aansluiten bij onbeschikbaarheid van fiber - coax/koper - dat betrouwbare verbindingen geeft.
BTW: TN kijkt hier op geen inspanning om de uiterst lamentabele kwaliteit van hun coax netwerk tot voor een paar maanden, op te lappen. De laatste 4 weken, heb ik maar 2x (telkens 's morgens) mijn modem moeten heropstarten om alles aan de praat te krijgen. Maar het duurt nooit 2 weken of we krijgen de boodschap via mail en sms dat er mogelijk onderbrekingen zijn omdat ze hun netwerk optimaliseren ... Dus de kans is reëel dat ze dit eerst nog verder zo lang mogelijk gaan 'uit melken', zoals hier ook al meermaals geopperd.

Hopelijk klaart de mist eind juni een beetje op.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Goed nieuws, in de straten tussen Park Ter Linden en de Boudewijnlaan in Aalst zijn er nu toch opnieuw werken gestart voor de aanleg van Fiber-to-the-Home. Er worden gelijktijdig multiducts in de grond gestoken voor Wyre en Fiberklaar. Maar jammer genoeg nog steeds geen spoor van de PoP-cabine, dus de timing om een actieve fiberverbinding te kunnen hebben is totaal onzeker.

In dit stedelijke gebied zullen Wyre en Proximus/Fiberklaar dus blijven concurreren. Infrastructuurconcurrentie vind ik zeker positief. Want je hebt echt wel een volledig gescheiden infrastructuur nodig om te kunnen concurreren op stabiliteit en kwaliteit van de verbinding.

Je mag niet vergeten dat in de MoU tussen Proximus en Liberty Global (Telenet/Wyre) sprake is om in landelijke gebieden (20% van de bevolking) iedereen naar de slecht onderhouden coaxkabel te migreren en daar expliciet géén Fiber-to-the-Home uit te rollen. In die landelijke gebieden onstaat mogelijks een infrastructuurmonopolie met een hoog storingspercentage. Ik ben echt benieuwd of dat snode plannetje erdoor komt en dat Proximus in die gebieden het VDSL-netwerk mag uitschakelen terwijl er geen FttH in de plaats komt...

Als je twee gescheiden FttH-netwerken zal kunnen krijgen, mag je je gelukkig prijzen. Als netwerk A vaak uitvalt of een hoge overboeking met een strenge FUP hanteert, kan je nog naar netwerk B.

(Nota bene, vorig semester zijn er storingen vastgesteld op 6,56% van alle Telenet-aansluitingen, dat gaat om meer dan 100 000 klanten!: zie https://www.bipt-data.be/nl/projects/data/indicators)
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 24 keer
Provider
Te Koop forum

Eens gaan kijken hoe het is gesteld in het ooit nog zo landelijke Opwijk.
Voor Moorsel zou dat dan september 2025 kunnen zijn. Vermoedelijk schuiven de Fiberklaar-werken op vanuit Opwijk naar Baardegem en zo verder. Ofwel vanuit Affligem-Hekelgem naar Meldert en zo naar Moorsel.

Dus zolang Opwijk en Affligem niet afgewerkt zijn zal er nog niet veel gebeuren in Baardegem op gebied van fiber.
Heel wat rode vlaggen hieronder...
  • fiberEligibility : false
  • statusCode : NOK
  • fiberDCStatusDate: 28/11/2024
  • plannedHPstartdate: null
  • statusReasonCode: 701
  • fiberSemesterEstimation: null
701, betekent blijkbaar zoveel als 'niets' : 701: Fiber beschikbaarheid nog niet gestart of niet gepland

toch een sprankeltje hoop:
  • fiberZoneMilestoneCode: FCSOON
FCSOON: aanleg binnenkort ? relatief begrip...
3 mogelijke infras...structuur aanbieders : Fiber(niet)klaar, Wyre en The Last Mile
Screenshot from 2025-06-08 12-07-55.png
Dus ik vrees nog eventjes aangewezen te zijn op koper met 2 draden of coax... Mijn telenet promo aan 6,- € / maand om klanten af te snoepen van Fiberklaar / Px is ondertussen bijna afgelopen, terug naar 100Mbit dus binnen een paar weken.

Code: Selecteer alles

{
  "lomKey": "123456789",
  "streetName": "redacted",
  "houseNumber": "x",
  "zipCode": "1745",
  "cityName": "Opwijk",
  "houseNumberSuffix": null,
  "fiberEligibility": false,
  "boxNumber": "",
  "coordinates": null,
  "serviceQualificationInfoBean": {
    "zoningTechnology": "JV1",
    "statusReasonCode": "701",
    "statusCode": "NOK",
    "fiberZoneMilestoneCode": "FCSOON",
    "fiberDCStatusDate": "28/11/2024",
    "detAddressNeeded": null,
    "multiGigEligibilityFlag": null,
    "stopSellingCopper": false,
    "stopServicingCopper": false,
    "stopSellingCopperDate": null,
    "stopServicingCopperDate": null,
    "plannedHPstartdate": null,
    "deliveryHld2bDate": null,
    "fiberSemesterEstimation": null,
    "brfs": "N",
    "statusColor": "RED",
    "demandBundlingFlag": "N",
    "audience": "notEligible",
    "brfsDateFirst": null
  }
}

edit: typo
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Ik hoop dat ze ergens in 2026 in moorsel zouden kunnen beginnen... Maar ik vrees er wat voor...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

M'n vader heeft deze week een brief in de bus gehad dat Fiberklaar het straat (gemeente Nijlen) gaat openleggen.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 33 keer
Provider

Recent is er bij mij Fiberklaar aangelegd tot binnen. De technieker van Proximus komt langs en er zit geen signaal op de glasvezel. Is dit normaal? Het is in een appartementsgebouw. Ik heb geen vdsl aansluiting meer dus ik kan dat niet even gebruiken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 3 weken geleden Goed nieuws, in de straten tussen Park Ter Linden en de Boudewijnlaan in Aalst zijn er nu toch opnieuw werken gestart voor de aanleg van Fiber-to-the-Home. Er worden gelijktijdig multiducts in de grond gestoken voor Wyre en Fiberklaar. Maar jammer genoeg nog steeds geen spoor van de PoP-cabine, dus de timing om een actieve fiberverbinding te kunnen hebben is totaal onzeker.
Weerom zeer veel dank voor de info Raf !

Ook op de Ledebaan, richting Onegem/Lede worden momenteel volop multiducts in de grond gestoken voor beide providers. De kabels die boven de grond steken worden niet ingegraven. Ook op de PX- site, wordt bij een adres-check nog steeds vermeld dat FK volop bezig is met werken in de buurt en dat er nadien nog 1 stap rest, nl. bestellen van een pack en indienststelling door PX.

Wat de PoP-cabine betreft, kunnnen we hier alleen maar hopen dat FK zijn ambitie inzake een operationele cabine in het Terlinden Park in de loop van Q1 volgend jaar, kan waar maken ... Raar dat hiervan geen spoor te vinden is noch in het 'omgevingsloket', noch in notulen van het gemeentebestuur.
Is FK nog aan het onderzoeken hoe de cabine moet geplaatst worden in het Terlinden park met het oog op maximale slaagkansen ... ? Zijn er onderhandelingen met de stad lopende op informele basis? Nobody knows.
raf1 schreef: 3 weken geleden In dit stedelijke gebied zullen Wyre en Proximus/Fiberklaar dus blijven concurreren. Infrastructuurconcurrentie vind ik zeker positief. Want je hebt echt wel een volledig gescheiden infrastructuur nodig om te kunnen concurreren op stabiliteit en kwaliteit van de verbinding.
Zeker maar uiteraard impliceert het uitrollen van 2 netwerken, extra-kosten die finaal doorgerekend worden aan klanten. Anderzijds, indien er een netwerk probleem is bij een provider die blijft aanmodderen, kan je nog altijd vlot wijzigen. Elke medaille heeft 2 kanten natuurlijk.
raf1 schreef: 3 weken geleden Nota bene, vorig semester zijn er storingen vastgesteld op 6,56% van alle Telenet-aansluitingen, dat gaat om meer dan 100 000 klanten!: zie https://www.bipt-data.be/nl/projects/data/indicators)
Hier gaat het steeds beter met TN en vorige week en deze week zelfs geen storingen meer gehad. Voelt TN hier de adem van PX in de nek?

Ga finaal ook nog eens de check doen hier voor mijn adres die @keerekeerweere gedaan heeft.

Toegevoegd na 1 uur 30 minuten 56 seconden:
@keerekeerweere

Ben allesbehalve specialist in het gebruik van browser devtools

Raf1 en Splinterbyte hebben me vorig jaar eens uitgelegd hoe ik aan de info over beschikbaarheid van fiber op mijn adres kon geraken door gebruik van devtools maar ik vind nu niet direct de desbetreffende bestanden terug ...

Zou u aub nog eens gewoon de bestanden willen vermelden waar ik op moet klikken om het "antwoord" te verkrijgen ... Waarschijnlijk nog altijd eerst check beschikbaarheid fiber op adres en dan het formulier invullen ?

Dank alvast voor de moeite !
keerekeerweere
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 24 keer
Provider
Te Koop forum

@koenraaddeconinck De vraag niet meer gezien....
Zou u aub nog eens gewoon de bestanden willen vermelden waar ik op moet klikken om het "antwoord" te verkrijgen ... Waarschijnlijk nog altijd eerst check
beschikbaarheid fiber op adres en dan het formulier invullen ?
Als je deze alsnog wil opzoeken bij Proximus:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
Om het Proximus kaartje te zien één van de extra cookies aanvinken.

Om nu json detail te zien via de proximus website: F12 (dev tools Chrome, netwerk tab kiezen).
En in dat lijstje (kan lang zijn), zit er een request tussen die heet: address (eventueel ?siteName=portal erbij)
In de dev-tools kies je deze request door hem aan te clicken en rechts te kiezen voor Response

dan zou je dit soort resultaat moeten krijgen, hier vb voor het gemeentehuis.
Screenshot from 2025-06-22 19-56-02.png

Een ander kaartje vind je bij de glasvezelkaart:
https://www.glasvezelinfo.be/nl/glasvezelkaart

Sommige providers interpreteren dit blijkbaar als 'binnenkort': vb. bij Fastfiber als ik een check doe voor Opwijk:
Goed nieuws! Je kunt binnenkort gebruik maken van het Fiber netwerk. Bestel nu je internet product, en we activeren je verbinding zodra dat kan. Na je inschrijving houden we je op de hoogte van de verwachte activatiedatum.
Waarop ik al een bestelling wou doorsturen maar ook daar enkel het antwoord we moeten verder afwachten.

Er werd me aangeraden naar Fiberklaar te bellen voor meer info. Het antwoord daar was om verder te informeren bij de onderaannemer (die zich ook als Fiberklaar meldde aan de telefoon). Momenteel geen zicht op concrete planning. Waarschijnlijk binnen een paar maanden.
Ik vroeg al grappend of het voor binnen een paar maanden of nog jaren zou duren, waarop plots "nog dit jaar" als antwoord kwam. Ik ben benieuwd.
Toevallig afgelopen week lekker vroeg wakker geworden van de aannemers die nog een paar straten verder de blauwe en zwarte fiberbuizen in de straten aanlegden. Moeten eerste alle straten hun dikke buizen krijgen vooraleer die 'wijkpops' worden voorzien om verder aan te sluiten naar de huizen?

edit: kleine update
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Binnen het jaar, dat is ook wat de "fiberSemesterEstimation": 2 betekent. Dat het dus nog 2 semesters gaat duren ofwel een jaar.

Ik denk dat je wel op de website van Fiberklaar kan lezen dat alle centrales voor jouw gemeente reeds geplaatst zijn maar nog niet actief. Er zullen dus nog werken nodig zijn om een lichtsignaal in de centrales te krijgen. Concreet de verbinding naar de Proximus-backbone en de ringverbinding tussen de PoP's. Men gaat natuurlijk niet alle straten tegelijk afwerken maar in de mate van het mogelijke komen eerst de straten aan bod waar de ringverbinding tussen de PoP's loopt. Op die manier kunnen eerst alle PoP's geactiveerd worden en daarna kan men per PoP ook straat per straat afwerken.

Als je dicht bij een PoP (en dan vooral de hoofdPoP aan jeugdhuis Nijdrop) woont zal je misschien eerder kunnen aangesloten worden dan andere straten buiten het centrum.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@keerekeerweere Dikke merci voor de post met extra-info ! Had al meermaals gezocht onder de 'netwerk tab' maar niet gevonden wat ik nodig had.

Bij deze de resultaten voor mijn adres:
Fiberbeschikb.jpg
Zal dus ook nog een jaartje wachten worden maar zoals als meermaals vermeld, is voor onze wijk nog geen plaatsing van een wijk-PoP voorzien en zijn ook geen sporen van een aanvraag terug te vinden.

Wel worden de rollen met multi-duct buizen hier met regelmaat aangevoerd maar zonder wijk-PoP, leidt dit tot niets. Afwachten blijft de boodschap en TN blijft zich hier uit de naad werken om de oorzaak van de netwerkproblemen die significant verbeteren (weer al 2 weken zonder storing) op te lossen. Ook de Orange-klanten ondervinden daar de benefits van. Ze voelen waarschijnlijk toch op één of andere manier de hete adem van PX hier in de nek ...

Nogmaals dank voor de info !
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Interessant, de eerste bouwaanvraag van Fiberklaar die ik opmerk in het omgevingsloket sinds 9 maanden: https://omgevingsloketinzage.omgeving.v ... 2025061361

Voor een wijkPoP in Elewijt (Zemst), een nieuwe gemeente die nog niet op de website van Fiberklaar staat en die op de glasvezelkaart van het BIPT gemarkeerd staat voor geplande uitrol van Wyre.
Wie geraakt daar nog wijs uit? :?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Heb het daarstraks ook gemerkt Raf. Heb nog gedacht van tiens, de kar wordt toch weer op gang getrokken.

Nochtans werd verwacht dat FK eerst die gebieden zou afwerken waar al PoP's geplaatst waren ... Er wordt blijkbaar holderdebolder gewerkt. Misschien garanties van het gemeentebestuur in Zemst dat ze FK niets in de weg zullen leggen?

Hier in Aalst ontmoette ik vorige week één van de schepenen die ik eens aangesproken heb over de uitrol van glasvezel in de Aalsterse stadsrand en meer bepaald de PoP- plaatsing in Park Ter Linden. Betrokkene heeft me vorige week gevraagd eens alles omstandig op mail te zetten wegens technisch niet echt thuis in die materie. Benieuwd naar het antwoord (als het er komt). Ik houd jullie op de hoogte.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Op sommige plaatsen komen die PoP's van Wyre en FK blijkbaar naast elkaar. Zie aanvraag van Wyre in Lier
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Hier zijn ze begonnen in de zomer van 2022 maar nog steeds niks, er zijn 8 van die pops en ik zit in pop8, de laatste.
Fiber ligt er ondertussen al meer dan 2 jaar maar de huisaansluiting...nog steeds geen zicht op.
er moet één straat de laatste zijn maar het is toch wel zuur.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Volgens de applicatie "hinder in kaart" zouden de werken hier hervat worden op 23/06 op een lengte van 6+ km. Helaas mocht ik gisteren nergens werken opmerken. Oplevering van de eerste aansluitingen, in zones 1 t.e.m. 3, staat nog steeds gepland voor deze zomer. Op mijn werk zou er tegen eind augustus een actieve verbinding moeten zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

't Verloopt allemaal 'à la façon Belge' en we zijn nu eenmaal master ... in disaster :lol:
Janic
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 1 keer

@keerekeerweere bedankt voor de tip.

Bij mij staat er het volgende:
Enig idee wat de 511 betekent bij de statusreasoncode.

"serviceQualificationInfoBean": {
"zoningTechnology": "FTTHBF",
"statusReasonCode": "511",
"statusCode": "NOKBUT",
"fiberZoneMilestoneCode": "FDEPWS",
"fiberDCStatusDate": "15/06/2024",
"detAddressNeeded": null,
"multiGigEligibilityFlag": null,
"stopSellingCopper": false,
"stopServicingCopper": false,
"stopSellingCopperDate": null,
"stopServicingCopperDate": null,
"plannedHPstartdate": "01/04/2024",
"deliveryHld2bDate": "03/05/2023",
"fiberSemesterEstimation": "1",
"brfs": "N",
"statusColor": "RED",
"demandBundlingFlag": null,
"audience": "notEligible",
"brfsDateFirst": null
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 33 keer
Provider

dragonflo schreef: 3 weken geleden Recent is er bij mij Fiberklaar aangelegd tot binnen. De technieker van Proximus komt langs en er zit geen signaal op de glasvezel. Is dit normaal? Het is in een appartementsgebouw. Ik heb geen vdsl aansluiting meer dus ik kan dat niet even gebruiken.
Deze week hadden ze nog iemand gestuurd die niet bevoegd is om er aan te werken. Sinds gisteren staat de fiber modem niet meer in alarm en brandt het ONT lampje groen. Proximus heeft achterliggend mogelijks wel iets aangepast, maar ze bellen me maar niet op voor een vervolg afspraak in te plannen. Al bijna 2 weken zonder internet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Als het PON- of LINK-lampje op de glasvezelmodem groen brandt dan heb je wellicht al internet op de ethernetpoort of kan dat vanop afstand geactiveerd worden.

Je kan testen met een router met VLAN ID 20 op de WAN-poort als je een Proximus-abonnement hebt. Bij Edpnet of FASTfiber is het VLAN ID 10.
Dus best zelf eens bellen naar je provider als het niet lukt om je internet actief te krijgen.
Janic schreef: 1 week geledenEnig idee wat de 511 betekent bij de statusreasoncode.
Geen idee, maar je zit in "zoningTechnology": "FTTHBF" wat Fiber-To-The-Home Brown Field is, een Proximus Fiber-zone. Voor Fiberklaar zou er "JV1" oftewel Joint Venture 1 staan.
Je kan de status voor je adres navragen bij Proximus.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Hier nog even een update: van Fiberklaar hebben mijn buur en ik een mail gehad dat het probleem in het Terlindenpark voor de plaatsing van ee WijkPoP nog niet van de baan is. Het Terlindenparkt blijft evenwel voor het gedeelte van Aalst buiten de ring, richting Lede/Erpe, de plaats waar FK de PoP wil plaatsen.
Men verwacht een doorbraak naar het einde van het jaar toe (klopt met wat men voordien zei: streefdoel = wijk PoP operationeel Q1 van 2026.

Gisteren toevallig vastgesteld dat in de Raffelgemstraat FK nu ook druk aan het werk is. Er liggen ook al multiducts klaar die voor de Boudewijnlaan (richting autostrade/Terlinden) zouden bedoeld zijn. Dus FK hier opnieuw in gang geschoten ...
Weet dat er op dit forum enkele mensen uit de buurt zitten een ook aan @Raf1 deze update die bevestigt dat FK hier zijn actieradius aan het uitbreiden is.

Let's hope.

TN hier ondertussen eigenlijk vrij, zo niet tout court OK maar de miserie die we hier maanden en jaren gehad hebben, maakt toch dat ik zal overschakelen naar fiber van zodra beschikbaar. Je weet immers nooit met een verouderd coax netwerk - en tal van fysieke beschadigingen aan nodes hier in de buurt - hoe lang het stand zal houden.
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Amai, de mensen van APK groep (die de aanleg van glasvezel van Fiberklaar doen waar ik woon) belden mij juist om te vragen of ik nog interesse had in glasvezel, na meer dan 2 jaar sinds ze langs waren geweest om te kijken waar ze alles zouden kunnen zetten. Ze komen langs donderdag!

What a nice surprise!
Jap
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer

Net gemerkt dat vorige week op de gemeenteraad van Kapelle-op-den-Bos beslist werd de plaatsing van een "HUB" (PoP) door Wyre goed te keuren. Er staan al twee PoP's van Fiberklaar in dezelfde buurt.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”