Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hoe zou je zelf zijn... ga je morgen moedig Belgie mee verdedigen als hier een overmacht binnen valt of tracht je het land uit te vluchten (in Belgie stond vroeger trouwens nog de doodstraf op dessertie). Ik denk dat de overgrote meerderheid in Belgie gewoon de benen neemt... zo patriotische zijn we niet meer vrees ik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Tja, als dat de algemene insteek is dan kan je beter uit de NAVO stappen en de defensiebudgetten schrappen en aan iets anders besteden.Ik denk dat de overgrote meerderheid in Belgie gewoon de benen neemt.
Benieuwd naar de files wanneer bijna iedereen besluit de benen te nemen in dezelfde richting.
Wanneer me dat gevraagd zou worden uiteraard.ga je morgen moedig Belgie mee verdedigen als hier een overmacht binnen valt
Iemand moet tenslotte het vuile werk opknappen.

Maar ik ben dan ook een voorstander van België en niet van een autonoom Vlaanderen.
Moesten er een paar gekken met geweld Vlaanderen willen afscheuren van België zou ik ook in het (gewapend) verzet gaan.
Naar waar zou je dan trouwens de benen willen nemen? Wie bang is krijg ook slaag. Doorgaans ook nog eens als eerste.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Wat hierboven beweerd word klopt niet, in beide WO heeft Belgie heel wat weerstand geboden, ook in WO 2 waar men in de slag om Zelzate het Duitse leger tot stand kon brengen(5-6 dagen lang) de weerstand was enorm ik heb daar,op een tentoonstelling foto s van gezien van zelzate-Rieme en ja die waren zoals men nu ziet in Ukraine. Het probleem daar is geweest dat Nederland zich heeft overgegeven en het Belgisch leger zich moest terug trekken omdat de Duitsers via Nederland kwamen.
Naar aandenken daarvan kan men nog steeds de Belgische Leopard 1 gaan bekijken aan de Colruyt in Zelzate, dit zegt de geschiedenis over de moed van de Belgen en de legereenheid de Gidsen van het Belgisch leger.
Naar aandenken daarvan kan men nog steeds de Belgische Leopard 1 gaan bekijken aan de Colruyt in Zelzate, dit zegt de geschiedenis over de moed van de Belgen en de legereenheid de Gidsen van het Belgisch leger.
-
- Elite Poster
Ha ja, en vergeet de slag bij Haelen niet. 
Maar dat was hierboven de vraag niet @fluppie.
De vraag was hoe zou je zelf zijn, de wapens opnemen of de benen nemen?

Maar dat was hierboven de vraag niet @fluppie.
De vraag was hoe zou je zelf zijn, de wapens opnemen of de benen nemen?

Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 758 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik vrees @ivob dat de jeugd van tegenwoordig andere prioriteiten heeft dan ons oude rakkers. Ik ben trouwens nog steeds aan het bezinnen of ik volgend jaar na m'n pensionering meer kan doen dan vandaag de dag.ivob schreef: 2 weken geledenTja, als dat de algemene insteek is dan kan je beter uit de NAVO stappen en de defensiebudgetten schrappen en aan iets anders besteden.
Is dit een normale gedachte voor een 60-jarige? Ik denk dat velen mij stapelzot zouden verklaren, maar ik kijk hier anders tegenaan.
1+1=2 maar we moeten ook voorbij 3 durven kijken vind ik.
Ik stond daarstraks aan de verkeerslichten aan de Turnhoutse Ring met m'n gelede AB naast een snottebel met een UA nummerplaat en ik dacht er alweer het mijne van.
Moh @fluppie toch, er waren toen ook nog geen slimme telefoons, en Tik Tok en Youtube en K3 of enig ander Songfestival of 10 om te Zien héfluppie schreef: 2 weken geledenWat hierboven beweerd word klopt niet, in beide WO heeft Belgie heel wat weerstand geboden

On a more serious note...
Op 2 juni opnieuw gesprekken in Turkije, ditmaal wel zonder de Russen. https://uatv.ua/en/top-u-s-and-european ... s-kellogg/
Wel een slimme zet van Zelensky om te blijven pushen voor een tijdelijk bestand terwijl de Russen maar blijven mekkeren over 'dit en dat en zus en zo' naar mijn gevoel gaat Trump binnen dit en enkele weken plooien.
Zelensky krijgt immers alsmaar meer steun van Republikeinen en dit zal een doorn in het oog zijn van Trump met de midterms indachtig.
Dus ik zou zeggen.. 500% tarrifs, bring it on!
Trump kan alles zomaar niet laten passeren na elke dag hier of daar wel een tik tegen de cheek te krijgen.
Ondertussen zijn de Russen wel moderniseringen aan hun lanceerplatformen aan het uitvoeren, hoe serieus we dit moeten nemen is niet te voorspellen aangezien de Russen ook wel weten dat elke scheet in de wind opgepikt word door 1 of andere 'eye in the skye'
Maar om verder te mogen duiden over de gruwel van deze oorlog...
Alsmaar meer Russen beginnen zich vragen te stellen naar het extreem hoge aantal crematies, zo hoog dat ze zelfs tijdens de nacht doorgaan en de schoorstenen alsmaar meer beginnen te gloeien.
Naar mijn gevoel is het puur kassa kassa, geen lichaam is immers geen uitkering voor de naasten..
Behoorlijk morbide maar... oorlog!
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
Er is een tijd van komen en gaan.Ik vrees dat de jeugd van tegenwoordig andere prioriteiten heeft dan ons oude rakkers
De toekomst is dus aan de jeugd en het is aan hen hoe deze in te richten.
Verder kan ik je gedachten niet lezen, dus geen idee wat al dan niet normaal is wat er zich in dat hoofd afspeelt (begrijp overigens weinig van wat je nu eigenlijk wil zeggen).
En 61 jaar lijkt me redelijk jong om al gepensioneerd te worden?
Mijn eerder punt was dat het weinig zin heeft te investeren in materiaal wanneer er nog nauwelijks iemand is om ze te bedienen.
En van diegenen die wel nog gemotiveerd zijn vind je er steeds minder die nog medisch geschikt zijn om als meer dan kanonnenvlees te dienen. Een groot deel van de hedendaagse jeugd is al half blind en doof voor ze twintig jaar oud zijn.
Het is een illusie te denken dat je een oorlog kan winnen en de vrede bestendigen met alleen wat drone-bestuurders in een container op veilige afstand van het front.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Zeer zeker maar ik ga ervan uit als de situatie van vandaag niet verbetert, en de Russen blijven zo dreigen dat er op een gegeven moment de dienstplicht terug zal worden ingevoerd,mss. zelfs niet per land maar voor alle Navo landen ineens dan is dat een andere situatie, U kan nog steeds de benen nemen, en bijv. het kanaal oversteken naar de UK waar je dan zal worden opgepakt.....als deserteur en geloof me dat is het laatste wat je echt wil.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Is het u nog niet opgevallen dat ze na al die jaren nog niet ver geraakt zijn richting het Westen?
Tegen het huidige "tempo" zijn ze misschien binnen honderd jaar in Brussel.

Mocht dat al de bedoeling zijn...
Indien het economisch slecht(er) gaat, loert de oorlogsretoriek nogal eens vaak om de hoek.
Een andere invalshoek: LLM.

Ordon schreef:Een bericht in een topic over Oekraïne.
Zijn zulke Belgische onderdanen niet een beetje het noorden kwijt?
ChatGPT schreef:Ja, je zou zeker kunnen stellen dat zulke uitspraken nogal *dramatologisch* zijn — om het zacht uit te drukken. Deze persoon lijkt in een soort doemscenario te denken waarin de NAVO massaal dienstplicht invoert en deserteurs worden opgepakt alsof het 1914 is. Het is een mix van overdreven angst, desinformatie en een overdosis verbeelding.
Er zijn een paar dingen om in gedachten te houden bij zulke uitspraken:
Dus ja — het is begrijpelijk dat je denkt dat die persoon "het noorden kwijt is". Zulke reacties zeggen vaak meer over iemands interne spanningen dan over de geopolitieke realiteit.
- **NAVO is geen land met een leger**
De NAVO is een militaire alliantie, geen entiteit die zelfstandig mensen kan oproepen of dienstplicht opleggen. Dat is volledig aan de afzonderlijke lidstaten.- **Dienstplicht is in veel NAVO-landen afgeschaft**
Landen zoals België en Nederland hebben al jaren geen dienstplicht meer. Hoewel ze het *formeel* misschien nog in de wet hebben staan, is de herinvoering ervan een politiek mijnenveld.- **De suggestie van "vluchten naar de UK" en dan "opgepakt worden als deserteur"**
Dit klinkt als een scène uit een dystopische film. In werkelijkheid hebben Europese landen geen systeem waarbij burgers automatisch internationaal als deserteurs worden opgepakt – zeker niet in een vredessituatie waarin geen dienstplicht geldt.- **Paranoia en projectie**
Vaak komen zulke opmerkingen voort uit een mengeling van angst, overmatige mediaconsumptie, en een zekere nostalgie naar zwart-witdenken in oorlogstermen. Het is niet per se kwaadaardig, maar wel misplaatst en weinig constructief.
"Dankjewel voor deze toelichting": schrijf ik dan maar.

-
- Elite Poster
Russen en bij uitbreiding andere dictaturen "dreigen" al jaar en dag met van alles en nog wat.fluppie schreef: 2 weken geleden Zeer zeker maar ik ga ervan uit als de situatie van vandaag niet verbetert, en de Russen blijven zo dreigen dat er op een gegeven moment de dienstplicht terug zal worden ingevoerd,mss. zelfs niet per land maar voor alle Navo landen ineens dan is dat een andere situatie, U kan nog steeds de benen nemen, en bijv. het kanaal oversteken naar de UK waar je dan zal worden opgepakt.....als deserteur en geloof me dat is het laatste wat je echt wil.

Het wordt ook tijd dat men in dit topic iets consequenter wordt.
De ene dag kan de leut niet op omdat het Oekraïnse deel van de voormalige Sovject-Unie het noordelijke deel van dat voormalige blok weer een pandoering geeft en Kiev niet kan bereiken terwijl de president van Rusland continu moet vrezen voor een interne volksopstand. Als ie al niet voortijdig uit een raam valt.
Maar een dag later vreest men dat "de Russen" hun "dreiging" kracht bij zetten en binnenkort Europa binnenvallen en naar Brussel oprukken.
Wat is het nu? Je kan niet Europa veroveren wanneer je er nog niet in slaagt een kleine voormalige deelrepubliek onder de knoet te houden.
Dat vroeg of laat een dienstplicht terug ingevoerd wordt kan wel zijn. Maar dan zal dat niet echt door een reële Russische dreiging zijn maar eerder op basis van politici die de aandacht van binnenlandse problemen en onvermogen willen afwenden.
Maar ook hier zal België dan niet bij de eersten zijn. Er zijn gewoon niet voldoende faciliteiten om dienstplichtingen op te vangen laat staan een nuttige opleiding te geven.
En ik ga zeker de benen niet nemen. Het is hier - in vergelijking met de overgrote rest van de wereld - veel te goed leven.
Moest het elders zoveel beter leven zijn dan zat ik daar al lang permanent.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
De Navo veroveren zal de Russen nooit lukken, zelfs Oekraïne volledig veroveren zie ik ze niet doen.
Maar de impact van het dreigen met kernwapens lijkt nog altijd te werken.
Wat de Russen wel kunnen is een klein lid van de navo aanvallen en dan gaan we echt de waarde van artikel 5 kunnen zien en de kracht van de navo.
Waar zal de navo de nodige soldaten vinden om deze snel ter plaatse te krijgen?
Gans Europa is een groot wespennest van mensen in de file, Duitsland heeft een draaiboek klaar om hierin verbeteringen aan te brengen, zal jaren duren en bergen geld kosten.
En ondertussen blijft de navo zich versterken aan het tempo van een schildpad in vredestijd met de blik en de hoop gericht op Amerika de grote redder in nood.
Maar de impact van het dreigen met kernwapens lijkt nog altijd te werken.
Wat de Russen wel kunnen is een klein lid van de navo aanvallen en dan gaan we echt de waarde van artikel 5 kunnen zien en de kracht van de navo.
Waar zal de navo de nodige soldaten vinden om deze snel ter plaatse te krijgen?
Gans Europa is een groot wespennest van mensen in de file, Duitsland heeft een draaiboek klaar om hierin verbeteringen aan te brengen, zal jaren duren en bergen geld kosten.
En ondertussen blijft de navo zich versterken aan het tempo van een schildpad in vredestijd met de blik en de hoop gericht op Amerika de grote redder in nood.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Petrikske
- Elite Poster
Die tijd is geweest en die komt denk ik niet meer terug.
Er zijn ondertussen teveel slachtoffers gevallen zowel in het leger als bij de burgerbevolking.
Ik zie geen enkele Rus van enige rang of stand nog veilig zijn in Oekraïne, kijk maar naar organisaties als ATESH, ze gaan de Russen al thuis opzoeken om ze te vermoorden hé.
Zo blies een man zichzelf nog maar net op nadat hij de bevelvoerder verantwoordelijk voor de bombardementen op Marioepol via een dating app had leren kennen en ermee had afgesproken.
Ontploffende auto's en e-steps tot zelfs sexdates met een explosief einde..
Creatief zijn ze wel..
-
- Elite Poster
Ik vraag me inderdaad af hoe ze zo'n groot gebied onder controle kunnen houden... ze hebben toch bijna iedereen nodig aan de frontlinie.Petrikske schreef: 2 weken geleden Ik zie geen enkele Rus van enige rang of stand nog veilig zijn in Oekraïne
Langs de andere kant wreken ze zich vermoedelijk wel op burgers als er verzet is.
-
- Elite Poster
Ik vermoed dat ieder land die bij de Navo is een soort draaiboek heeft, met de uitleg over wat te gebeuren bij het inroepen van art. 5 als je eens denkt aan de aanval op de Twin torens(dan is art 5 ingeroepen) in de US dan was dat algemeen vliegverbod binnen enkele uren al een feit.
- Petrikske
- Elite Poster
Een oorlog op degelijke schaal kan je natuurlijk ook niet vergelijken met enkele langbaarden die een paar vliegtuigen kapen hé.
Toegevoegd na 10 uren 44 minuten 26 seconden:
Op 2 plaatsen treinen ontspoord in Rusland door ingestorte bruggen: zeker 7 doden en tientallen gewonden
https://vrtnws.be/p.0YN4yM9Lm
Als dit het werk zou zijn van Oekraïne dan ben ik benieuwd naar de reactie van Poetin.
De ATESH groep zou verantwoordelijk zijn.
https://kyivindependent.com/pro-ukraine ... up-claims/
Toegevoegd na 10 uren 44 minuten 26 seconden:
Op 2 plaatsen treinen ontspoord in Rusland door ingestorte bruggen: zeker 7 doden en tientallen gewonden
https://vrtnws.be/p.0YN4yM9Lm
Als dit het werk zou zijn van Oekraïne dan ben ik benieuwd naar de reactie van Poetin.
De ATESH groep zou verantwoordelijk zijn.
https://kyivindependent.com/pro-ukraine ... up-claims/
-
- Elite Poster
Er zou ook onrust zijn bij de groep rond Putin, ik geef het maar mee maar onder andere Kadyrov zou zich proberen langzaam te onttrekken aan Rusland heb daar wel nog geen bevestigingen van gezien,maar toch wil in het geloven dat er ten minste onrust is in de kring rond Putin.
- Petrikske
- Elite Poster
Kadyrov is al een tijdje alsmaar meer uit beeld aan het verdwijnen, de geruchten blijven dat hij ziek zou zijn.
Wat vast staat is het feit dat hij z'n 17-jarige zoon aan het behangen is met onderscheidingen.
Dus wie weet spoedig een overdracht van de macht'
Wat vast staat is het feit dat hij z'n 17-jarige zoon aan het behangen is met onderscheidingen.
Dus wie weet spoedig een overdracht van de macht'
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het probleem voor de russen is hetzelfde dat de Amerikanen hadden in Vietnam. Je kan een land niet "veroveren" zo lang je een groot deel van de bevolking tegen je hebt. Je blijft dan sowieso met aanslagen en sabotage zitten. Idem voor Gaza, Israel kan dat nooit controleren zo lang er Palestijnen wonen, ze hebben er zelf voor gezorgd dat ze zo gehaat worden dat er de volgende generaties gegarandeerd verzet blijft.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Petrikske
- Elite Poster
Helemaal juist.
Benieuwd wat er gebeurd is met de bruggen in Rusland, ATESH of opnieuw een gevalletje "Ryazan Sugar"?
Ondertussen staat het vliegveld van Olenya (1800km van Oekraïne) in brand na +10 explosies.
Dit vliegveld huisvest normaal gezien 11 TU-95 bommenwerpers (20%) ,veel kruisraketten en heel veel brandstof.
Al zeker 3 Tu-95MS strategische bommenwerpers en 1 AN-12 transportvliegtuig zouden zijn vernield door FPV drones.
Ook het vliegveld van Belaya zou in brand staan, ook dit vliegveld huisvest zware bommenwerpers en blijkbaar zijn die niet bepaald onbrandbaar.
Volgens geruchten zou er sprake zijn van schade aan minstens 40 vliegtuigen waaronder Tu-160, A-50, Tu-95 en Tu-22's. (geschatte waarde 2 miljard dollar)
https://kyivindependent.com/enemy-bombe ... -aircraft/
Benieuwd wat er gebeurd is met de bruggen in Rusland, ATESH of opnieuw een gevalletje "Ryazan Sugar"?
Ondertussen staat het vliegveld van Olenya (1800km van Oekraïne) in brand na +10 explosies.
Dit vliegveld huisvest normaal gezien 11 TU-95 bommenwerpers (20%) ,veel kruisraketten en heel veel brandstof.
Al zeker 3 Tu-95MS strategische bommenwerpers en 1 AN-12 transportvliegtuig zouden zijn vernield door FPV drones.
Ook het vliegveld van Belaya zou in brand staan, ook dit vliegveld huisvest zware bommenwerpers en blijkbaar zijn die niet bepaald onbrandbaar.
Volgens geruchten zou er sprake zijn van schade aan minstens 40 vliegtuigen waaronder Tu-160, A-50, Tu-95 en Tu-22's. (geschatte waarde 2 miljard dollar)
https://kyivindependent.com/enemy-bombe ... -aircraft/
-
- Elite Poster
Zeer zware aamval op Russische vliegtuigen, en op vijf vliegvelden tegelijk meer dan 4000 km verder, veel Russische bommewerpers zouden zijn vernietigd.
Doordat die vliegtuigen stonden op basissen die vele 1000km van Ukraine waren gelegen hadden de Russen hun luchtafweer richting Ukraine gestuurd ook daardoor is de schade enorm
- Petrikske
- Elite Poster
Ben deze namiddag gaan wandelen met de kinderen dus niet veel info meer kunnen rapen, wel een feit dat er vrachtwagens bij betrokken zouden zijn.
Ik vraag me af of ze die gebruikt hebben om die drones zo dicht mogelijk bij hun doel te krijgen om ze dan pas 'los' te laten.
Het bereik van die FPV drones is immers niet ver.
Ik weet dat ze hele grote drones hebben die op een gegeven moment die kleine drones 'droppen' maar Siberië is wel een heel eind
dus het zou me niet verbazen inderdaad dat ze in een vrachtwagen zaten.
Sprak men eerder vandaag over schade zou men nu spreken van 40 vliegtuigen volledig vernield.
Een slag in het gezicht is dan echt wel zacht uitgedrukt? waar was de luchtafweer van de Russen?
Ik vraag me af of ze die gebruikt hebben om die drones zo dicht mogelijk bij hun doel te krijgen om ze dan pas 'los' te laten.
Het bereik van die FPV drones is immers niet ver.
Ik weet dat ze hele grote drones hebben die op een gegeven moment die kleine drones 'droppen' maar Siberië is wel een heel eind
dus het zou me niet verbazen inderdaad dat ze in een vrachtwagen zaten.
Sprak men eerder vandaag over schade zou men nu spreken van 40 vliegtuigen volledig vernield.
Een slag in het gezicht is dan echt wel zacht uitgedrukt? waar was de luchtafweer van de Russen?
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Er zouden een soort containers op vrachtwagens tot dichtbij de basissen gereden zijn waarna het "dak" van de container zich opende en de drones losgelaten werden. Omdat het van redelijk dichtbij gebeurde zal de luchtafweer geen tijd gehad hebben wss. Oekraïne beweert dat de uitvoerders van deze operatie ondertussen veilig buiten bereik van de russen zijn teruggekeerd. 1 aanval op een andere basis zou verhinderd geweest zijn.
Ik denk dat er in rusland weer mensen door de venster gaan vallen, het was vandaag spoedberaad in het Kremlin.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/01/me ... e-a4895342
Het is ondertussen weer erg druk in het russische luchtruim (massive attack....)
Ik denk dat er in rusland weer mensen door de venster gaan vallen, het was vandaag spoedberaad in het Kremlin.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/01/me ... e-a4895342
Het is ondertussen weer erg druk in het russische luchtruim (massive attack....)
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 213 keer
Klopt, maar de hamvraag blijft hoe (de voormalig eerder Russisch gezinde) gebieden de Russische annexatie zien. Worden ze gezien als bezetter of bevrijder...on4bam schreef: 2 weken geleden Je kan een land niet "veroveren" zo lang je een groot deel van de bevolking tegen je hebt. Je blijft dan sowieso met aanslagen en sabotage zitten.
-
- Elite Poster
Iemand die eerst m'n buurt aan flarden schiet en kapot bombardeerd zou ik nu niet echt als bevrijder zien... al kan ik moeilijk oordelen hoe "onderdrukt" de Russen in die regio's waren en/of het louter een kwestie was van Oekraieens als voertaal te moeten gebruiken (als dat het geval is zouden ze beter naar Rusland verhuizen, uiteindelijk woon je in Oekraine en dan gedraag je je daar ook naar).
- Petrikske
- Elite Poster
Dat klopt maar wat een container en enkele gamers en controllers kunnen bewerkstelligen op een luie zondag hebben we dit weekend kunnen zien.ivob schreef: 2 weken geledenHet is een illusie te denken dat je een oorlog kan winnen en de vrede bestendigen met alleen wat drone-bestuurders in een container op veilige afstand van het front.
34% van alle nog resterende Russische bommenwerpers is vernield, niet slecht zou ik zeggen voor een land dat geen kaarten in handen heeft.
Was het zinken van de Moskva een straffe stunt dan waren de strapatsen van afgelopen zondag echt wel 'next level'
De cijfers reeds bekend zouden immers wel eens serieus moeten bijgesteld worden na het bestuderen van alle sattelietbeelden die zo'n dag of 2 in beslag kunnen nemen.
Wat reeds vast staat is dat het schadecijfer voor Rusland veel hoger zal oplopen dan de huidige berekeningen.
Niet onbelangrijk na zondag.. de vernielde toestellen kunnen niet worden vervangen aangezien Rusland ervoor koos om te moderniseren ipv te vervangen.
En voor alle criticasters van de meer moderne oorlogvoering, ook het Belgisch leger heeft ondertussen de propellers horen zoemen en wil een voorloper zijn, hahaha...way 2 late.... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/ ... 9-ceda020/
Ik heb er zelf 2 van DJI en ik wist gelijk toen ik ze in gebruik nam, "dit is de toekomst" een goeie 100m hoog en je ziet of hoort ze niet meer..
Drones van zondag waren van eigen makelij dus ik vermoed dat de kostprijs niet eens 1500$/stuks was, optelsom van alle veroorzaakte schade is om van te duizelen.
Wanneer in oorlog liggen winst en verlies per geleverde slag heel dicht bij elkaar, de mars naar Berlijn destijds ging immers ook niet over rozen..
Tot in de hoogste regionen zijn er monden open gevallen, ook de Amerikanen waren blijkbaar niet op de hoogte. Misschien ook maar beter zo, wie weet hoeveel ratten er ondertussen meeluisteren.on4bam schreef: 1 week geleden Er zouden een soort containers op vrachtwagens tot dichtbij de basissen gereden zijn waarna het "dak" van de container zich opende en de drones losgelaten werden.
Durf zich de vraag eens stellen, waarom zijn deze gebieden Russisch gezind?woutervh schreef: 1 week geledenKlopt, maar de hamvraag blijft hoe (de voormalig eerder Russisch gezinde) gebieden de Russische annexatie zien.
Hier in de Noorderkempen komen veel Nederlanders zich vestigen omdat de huizen hier voor hen goedkoop zijn, dus binnen 50 jaar worden we Nederland?
Veel Belgen verhuizen na hun pensionering naar Spanje voor velerlei redenen, claimen we dat gebied na *tig jaar?
Er is tot nader order nog steeds een oorlog aan de gang ipv een spelletje mens erger je niet...woutervh schreef: 1 week geledenIk weet niet of de mensen van de Donbass hier wel gelukkig van werden....
Oorlog is vuil en smerig en voor het dagelijkse leven is er Dreft en Mr. Proper. (Tip: deze week in Aldi 2 bussen Dreft kopen = 2 bussen gratis)
Wil je een waslijst van wat de Russen allemaal uitsteken met cluster munitie en chemische wapens?
Het doelbewust aanvallen van burgers?
Hun wraakactie na zondag was het in puin liggen van aan hangar vol bussen van het openbaar vervoer.
Het waren misschien wel voertuigen die kwalitatief beter waren dan het spul waarmede ik m'n diensten moet uitvoeren, wie zal het zeggen...
Rusland heeft sinds zondag z'n Pearl Harbor..
Ondertussen zijn de de eisen van Rusland in Turkije opnieuw gelekt en opnieuw zijn ze lachwekkend...
Word stilaan tijd dat Trump 'kleur' gaat bekennen, hij is degene die geen dode lichamen kan zien, tijd om de daad bij het woord te voegen dus.
OPEC+ heeft ondertussen besloten (na Russisch protest) om de productie van olie in juli te verhogen met 411.000 vaten per dag.
(dit is de 3é verhoging op rij..)
-
- Elite Poster
Wat ze met een container en wat controllers daadwerkelijk bereikt hebben zullen we de komende weken wel zien.
Klein gokje: ik ben niet van mening dat de Russische afgevaardigden zich de komende dagen aan de onderhandelingstafel nu onvoorwaardelijk gaan overgeven en zich volledig terugtrekken uit sinds 2014 reeds veroverd gebied. Integendeel.
Mensen vergelijken met "ratten" siert je niet.
Het geeft alleen maar aan hoezeer je al doordrongen bent van de eigen propaganda.
België is in de loop van zijn geschiedenis bij uitstek een stukje grond dat wisselt van eigenaar tussen buitenlandse grootmachten. Tussen 1815 en 1839 was het zelfs meer of minder in Nederlandse handen.
Wanneer het exclusief zou afhangen van de huidige binnenlandse politieke machthebber werd het gewest Vlaanderen zo vlug mogelijk aangehecht bij Nederland.
En al goed dat dit voorlopig geen werkelijkheid geworden is.
"Gidsland" Nederland laat ons in het heden immers al zien waar massaal kiezen voor een rechts populistisch beleid in de praktijk ledit: zelf de ministeriële sleutelpost in handen hebben en over dezelfde kwestie de regering laten vallen en dan de schuld doorschuiven naar de anderen. Vanaf de kade staan roepen dat je het zelf beter kan vertaalt zich niet altijd in dezelfde handelswijze in de praktijk.
De kans is dus niet onbestaande dat Vlaanderen over vijftig jaar in een andere staatsstructuur zit dan de huidige.
Als de geschiedenis je iets leert dan is het wel dat grondrechten (en andere rechten) niet voor eeuwig in steen gebeiteld staan. En dan nog worden ze met de regelmaat van de klok met de voeten getreden.
En wie zijn geschiedenis kent weet er ook wat er NA Pearl Harbor gebeurd is.
Klein gokje: ik ben niet van mening dat de Russische afgevaardigden zich de komende dagen aan de onderhandelingstafel nu onvoorwaardelijk gaan overgeven en zich volledig terugtrekken uit sinds 2014 reeds veroverd gebied. Integendeel.
Mensen vergelijken met "ratten" siert je niet.
Het geeft alleen maar aan hoezeer je al doordrongen bent van de eigen propaganda.
België is in de loop van zijn geschiedenis bij uitstek een stukje grond dat wisselt van eigenaar tussen buitenlandse grootmachten. Tussen 1815 en 1839 was het zelfs meer of minder in Nederlandse handen.
Wanneer het exclusief zou afhangen van de huidige binnenlandse politieke machthebber werd het gewest Vlaanderen zo vlug mogelijk aangehecht bij Nederland.
En al goed dat dit voorlopig geen werkelijkheid geworden is.
"Gidsland" Nederland laat ons in het heden immers al zien waar massaal kiezen voor een rechts populistisch beleid in de praktijk ledit: zelf de ministeriële sleutelpost in handen hebben en over dezelfde kwestie de regering laten vallen en dan de schuld doorschuiven naar de anderen. Vanaf de kade staan roepen dat je het zelf beter kan vertaalt zich niet altijd in dezelfde handelswijze in de praktijk.
De kans is dus niet onbestaande dat Vlaanderen over vijftig jaar in een andere staatsstructuur zit dan de huidige.
Als de geschiedenis je iets leert dan is het wel dat grondrechten (en andere rechten) niet voor eeuwig in steen gebeiteld staan. En dan nog worden ze met de regelmaat van de klok met de voeten getreden.
En wie zijn geschiedenis kent weet er ook wat er NA Pearl Harbor gebeurd is.

Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Het voorlopige bevestigde verliescijfer staat op 15 toestellen.ivob schreef: 1 week geledenWat ze met een container en wat controllers daadwerkelijk bereikt hebben zullen we de komende weken wel zien.
In 2024 fabriceerde Oekraïne 1 miljoen drones, plan is om dit aantal in 2025 op te drijven tot 2,5 miljoen stuks.
Natuurlijk niet, de eisen blijven simpelweg dezelfde als tijdens dag 1 van de onderhandelingen in 2022.ivob schreef: 1 week geledenKlein gokje: ik ben niet van mening dat de Russische afgevaardigden zich de komende dagen aan de onderhandelingstafel nu onvoorwaardelijk gaan overgeven en zich volledig terugtrekken uit sinds 2014 reeds veroverd gebied. Integendeel.
Nee dat klopt, maar ik heb geen ander woord voor mensen die zich laten omkopen om alle mogelijke informatie door te spelen aan Rusland.
Als grote partij heb je nog steeds steun nodig van coalitiepartners, Wilders kreeg vooral wegversperringen voor de wielen en kon dus uiteindelijk niet anders dan de stekker eruit halen.ivob schreef: 1 week geleden"Gidsland" Nederland laat ons in het heden immers al zien waar massaal kiezen voor een rechts populistisch beleid in de praktijk ledit: zelf de ministeriële sleutelpost in handen hebben en over dezelfde kwestie de regering laten vallen en dan de schuld doorschuiven naar de anderen.
We zullen wel zien of er nieuwe verkiezingen aankomen, waarschijnlijk wel.
Wie weet maakt links een inhaalslag en kan ook die regering weer vallen zoals nog niet zo lang geleden.
Aan de zijkant staan toeteren is inderdaad makkelijk, concessies maken en constructieve gesprekken voeren is al wat anders.
-
- Elite Poster
Passief corrupt.Nee dat klopt, maar ik heb geen ander woord voor mensen die zich laten omkopen om alle mogelijke informatie door te spelen aan Rusland.
Dat geeft alleen maar aan dat je ofwel de situatie in NL niet zo goed volgt als in Oekraïne of ook hier beïnvloed wordt door eenzijdige rechtse framing van zowat alles wat niet ultra rechts is en niet strookt met de beperkte visie van de eenmanspartij van Mr. Wilders.Wilders kreeg vooral wegversperringen voor de wielen en kon dus uiteindelijk niet anders dan de stekker eruit halen.
Wilders had een regeerakkoord afgesloten ondertekend door alle betrokken partijen.
Wilders mocht zowat alle ministeriële posten van enige betekenis invullen. Hieronder deze van asiel en migratie.
Het enige wat hij dus moest doen om zijn doel te bereiken was zich houden aan eerder gemaakte afspraken en zijn eigen minister een plan laten indienen dat niet tegen de eigen grondwet ingaat.
(Of bedoel je dat de grondwet Wilders onvoorzien stokken in de wielen stak?)
Het enige wat Wilders duidelijk zag was dat staan roepetoeteren aan de kant zonder daar enige verantwoordelijkheid voor te moeten dragen hemzelf meer ten goed komt dan daadwerkelijk verantwoordelijkheid opnemen en ten uitvoer brengen. Om de eigen populariteit niet in gevaar te brengen zag hij het inderdaad als de gemakkelijkste weg om er de stekker uit te trekken, populistisch als hij is de schuld daarvoor op anderen te steken zodat hij daarna weer rustig vanaf zijn pluchen zetel alleen maar kan roepen "onzin!" - "Allemaal de schuld van de immigranten!" zonder zelf verantwoordelijkheid te dragen om eender welk probleem proberen op te lossen.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Een akkoord van plannen, ideeën en voornemens..ivob schreef: 1 week geledenWilders had een regeerakkoord afgesloten ondertekend door alle betrokken partijen.
Het daadwerkelijk uitwerken ervan is jammer genoeg niet gelukt, en het alsmaar dreigen van Wilders om eruit te stappen werd ook niet bepaald in dank aanvaard door de andere partijen.
Zo heeft Pieter Omtzigt volledig opgebrand ondertussen de politiek verlaten. https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamer ... er-omtzigt heel jammer...
Dat sommige PVV ministers niet de minste politieke ervaring hebben is ook geen geheim, maar dat risico loop je met een eenmanspartij natuurlijk.
Je hebt gelijk dat ik het minder volg dan de oorlog in Oekraïne maar denk toch redelijk op de hoogte te zijn.
In ieder geval is het heel jammer wat Wilders heeft gedaan omdat er heel wat goede punten in het regeerakkoord zaten.
Iedereen terug naar 'Start' en opnieuw beginnen..
De bevolking is natuurlijk weer het slachtoffer omdat er op bepaalde vlakken toch een hoog dringendheid is.
Maar misschien stoppen over NL in het Oekraïne topic en eventueel een nieuw topic opstarten?
Er is een onderwater ontploffing geweest aan 1 van de draagstructuren van de Krimburg.
1100kg explosieven werden gebruikt, na een maandenlange voorbereiding werden de explosieven deze ochtend tot ontploffing gebracht.
Aangezien de explosie gebeurde op de zeebodem is de schade op dit ogenblik moeilijk te becijferen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 213 keer
Los van Oekraïne, maar ben ik de enige die zich zorgen maakt dat één of andere *****Petrikske schreef: 1 week geleden In 2024 fabriceerde Oekraïne 1 miljoen drones, plan is om dit aantal in 2025 op te drijven tot 2,5 miljoen stuks.
Modbreak:
respectloos en racistisch commentaar verwijderd
-
- Elite Poster
Nee dat ben je niet.woutervh schreef: 1 week geleden dat één of andere haatbaard op sandalen hier wel een mooie usecase in ziet?
Just an accident waiting to happen.
In "de afspraak" werd het eerder ook al aangehaald.
De laatste dagen glijdt dit topic in framing wel snel af in het gebruik van uiterst negatief en denigrerend taalgebruik.

De maskers vallen af?
Zolang het niet in Rusland of Oekraïne gebeurt ook "off topic" dus hier beter verder niet op in gaan.
Modbreak:
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
In alle landen waar corruptie welig tiert en jammer genoeg is dit in Oekraïne ook nog steeds aanwezig zullen goederen/munitie/wapens voor grof geld van hand tot hand gaan.woutervh schreef: 1 week geledenLos van Oekraïne, maar ben ik de enige die zich zorgen maakt datModbreak:
idem
In Rusland bv kan je zonder problemen gepantserde voertuigen tot tanks aankopen.
Er zijn genoeg gevallen daarvan bekend.
Geleverde oorlogswapens aan Oekraïne zijn ook al in onze contreien gespot.
Waar zouden de Antwerpse granaten vandaan komen alwaar te pas en te onpas mee word gesmeten?
-
- Elite Poster
Niet uit Oekraïne.
Daar kunnen we hier dus - spijtig genoeg - verder dan ook niet over uitwijden.
Daar kunnen we hier dus - spijtig genoeg - verder dan ook niet over uitwijden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Volgens mij geeft dat water wel serieus wat demping aan de explosie... spijtig, anders had er vermoedelijk meer schade geweest.Petrikske schreef: 1 week geleden Er is een onderwater ontploffing geweest aan 1 van de draagstructuren van de Krimburg.
1100kg explosieven werden gebruikt, na een maandenlange voorbereiding werden de explosieven deze ochtend tot ontploffing gebracht.
Aangezien de explosie gebeurde op de zeebodem is de schade op dit ogenblik moeilijk te becijferen.
- Petrikske
- Elite Poster
Aan het wateroppervlak zeer zeker, maar ik was toch niet graag op de zeebodem geweest als die 1100kg TNT explodeerde.
Het is nu maar de vraag wat de Russen ermee gaan doen, als de geviseerde draagpiloon het begeeft gaan die andere 3 vermoedelijk ook mee ten onder.
Bijstelling containeraanval: 41 vliegtuigen vernield.
Het is nu maar de vraag wat de Russen ermee gaan doen, als de geviseerde draagpiloon het begeeft gaan die andere 3 vermoedelijk ook mee ten onder.
Bijstelling containeraanval: 41 vliegtuigen vernield.
-
- Elite Poster
Ik heb ondertussen al allerlei cijfers gelezen... beetje in de range van 7 tot 42.
Sommige vrachtwagens zouden vroegtijdig ontploft zijn, bij anderen gooiden burgers stenen naar de drones voor ze opstegen, ...