Eurovisie Songfestival 2025

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 586 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Sommigen doen hier al jaren niets anders dan bij de minste gelegenheid kappen op de openbare omroep. De agenda is inderdaad vrij duidelijk en gelijk bij de aanvallen op andere openbare diensten, lever alles over aan de privé. Eén van de vele tekenen daarvan is de verwijzing naar de kosten van een reporter, alsof bij de commerciëlen ze allemaal in een grot slapen.

VRT is niet perfect, integendeel, maar vergeleken met zogenaamde "moderne landen" is het aanbod hier meer dan mooi en lang niet alleen de platte k*k die je elders vaak veel meer ziet, om over de commerciële zenders te zwijgen. Meer nog, moest de VRT er niet zijn dan lag de TV hier al buiten, zo geweldig is het aanbod van moderne landen. Men is in enkele decennia afgegleden van interessante programma's naar verpakking van reclame.

Voor ESC is er duidelijk nog altijd veel interesse, anders bestond deze topic niet. VRT geeft daar dus terecht aandacht aan. Het geld aan de VRT is door hun kijkcijfers nog altijd meer dan verantwoord, dat kunnen we bvb al veel minder zeggen over de subsidies voor regionale luchthavens. Dat ze daar maar eens in gaan snoeien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1064 keer
Bedankt: 669 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Vaganzza schreef: 1 maand geleden Oostenrijk was de terechte winnaar. Waar maar bitterweinig over gesproken wordt: het statement van de stemmers op Israël. Die kregen de meeste punten van het publiek! Duidelijk een andere mening (want Eurosong zogezegd politiek neutraal) dan wat we overal horen in de MSM.
Kan je wel de vraag stellen hoe correct die publiekspunten zijn, als je blijkbaar vrij eenvoudig 20x kan stemmen per nummer, en er ongetwijfeld ook wel hier nummers gekocht worden puur en alleen om zaken te beïnvloeden, zoals bij alle grote events met enige invloed (want Eurosong is altijd wel een politiek spel, ook al beweren ze van niet)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Paddestoel
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 8 keer

Mijn favorieten; Israel, Denemarken, San Marino, Spanje, kan zijn ik nog 1 vergeten ben.

Mijn ergernis? Dat vele jury's niet neutraal punten geven. We weten wie er altijd had gewonnen als het fair had verlopen.

De winnaar? Niet mijn ding en je gaat er ook niets van horen ze, mensen lusten die song helemaal niet, kreeg ook maar een 3 hier.
Ken niet 1 iemand die me stuurde dat ze die song al zouden aangeschaft hebben of op spotify in hun lijst hebben gezet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 762 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hoe doe je dat als jury "neutraal" punten geven?
Een jury bestaat tot op heden nog altijd uit mensen met hun eigen voorkeuren en smaken.
Doorgaans wordt er dan ook niet "neutraal" gestemd maar volgens de eigen voorkeuren en smaken.

Toegevoegd na 11 minuten 10 seconden:
CCatalyst schreef: 1 maand geleden Ik beoordeel ze dus eigenlijk alleen heel streng en kritisch, omdat ze met belastingsgeld (mijn geld, ons geld) opereren. Van het gesubsidieerd onderwijs vinden we dat ook perfect normaal dat we kritisch zijn, maar de VRT mag blijkbaar doen wat ze wil volgens sommigen, terwijl nochtans een euro belastingsgeld een euro belastingsgeld is.
De VRT doet uiteraard helemaal niet gewoon wat ze willen.
Verwonderlijk dat dit jouw "kritische blik" ontgaan is.

TV is een heel eenvoudig ding hoor, er staat nog altijd een aan/uit knop op. Tegenwoordig zelfs op afstand te bedienen.
Wanneer je sommige programma's van de VRT (of van enige andere zender) niet lust dan kies je gewoon niet voor de VRT maar voor iets anders.
Het is ook niet zo dat het belastinggeld dat ieder individu betaalt alleen gaat naar zaken waar dat individu voor is of voordeel aan heeft.
Was dat het geval dan kon je beter de belastingen totaal afschaffen zodat ieder zijn plan trekt en met zijn geld alleen nog betaalt voor zaken waar hij denkt iets aan te hebben of strookt met de eigen mening. Maar dan ook uiteraard de volle pot.
In een democratie gaan belastingen nog altijd in één grote pot en worden dan herverdeeld. Doorgaans op basis van wat de politici beslissen en gecontroleerd door de stemgerechtigde kiezers. En ook daar moet er consensus bereikt worden in de gevormde coalitie zolang niet één partij de absolute meerderheid haalt en dan volledig de zin van de eigen achterban kan doen en uitsluitend deze bedienen.

Vanwaar toch die aanhoudende zelfkastijding?
Verkas naar het beloofde land waar je voor dezelfde job drie keer meer kan verdienen, verlichte politici de economie doen draaien als een tierelier, er geen politieke coalities moeten gevormd worden zodat gesponsorde politici ongegeneerd de eigen achterban kunnen bedienen, het weer altijd ideaal is, er geen liedjesfestival is gesponsord met belasting geld, men zich vrij kan bewapenen, belastingen voor een groot deel naar de bewapeningswedloop gaan ipv zo iets dom als sociale bijstand,..... kortom het walhalla voor iemand die een gloeiende hekel heeft aan zowat alles in dit land.
Je zou goed gek moeten zijn om dagelijks hier al die ellende te blijven ondergaan terwijl er elders zoveel mooiere kansen te rapen vallen. Je wordt er ook nog eens driedubbel voor betaald en moet nauwelijks belastingen betalen. Doen!
Laatst gewijzigd door ivob 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

https://www.europarl.europa.eu/meetdocs ... eEU_EN.pdf

Vroeger toen ik via antenne keek had je wel eens storing, nu streamen we via vrtmax en was het beeld soms echt niet om aan te zien van de artefacten. Niet mijn ding dergelijk lichtspektakel. Maar we hebben het kunnen uitzitten dankzij bijstond her en der een blote bil.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 2 keer

Beeldkwaliteit was inderdaad bedroevend, gelukkig is er nu een minder blokkerige versie beschikbaar. 🤣

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het gaat over muziek en show en dus is een beoordeling altijd subjectief. Bovendien hebben altijd andere redenen meegespeeld zoals bepaalde landen die elkaar zo goed als altijd punten geven en anderen niet. Men neemt de hele show veel te serieus terwijl het maar een liedjeswedstrijd is waarbij opvallen belangrijker is dan de intrinsieke kwaliteit. Dat zie je ook aan de deelnemers, vaak artiesten die nog niets bewezen hebben of op retour, zelden komt er nog iets van na het ESC.

Het probleem is dus dat men het te serieus neemt en er allerlei andere zaken incl politiek bij gaat sleuren. Daar komt het stemmen ook nog eens bij, een systeem dat allesbehalve foutenvrij is en te beïnvloeden op tal van manieren. De Spanjaarden vragen een onderzoek en dat is ergens begrijpelijk al wist men van dit soort misbruik al veel langer.

Soit, Oostenrijk heeft blijkbaar gewonnen en mag nu een berg geld uitgeven opdat we een andere winnaar mogen vieren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kijk naar deze clip (liedje zelf vond ik overigens wel goed).... maar eenmaal je het weet kan je niets anders zien.
Blijkbaar had de zangeres last van zware diarree .... meer bepaald na 2:02

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heb deze voormiddag nog eens naar beide halve finales geluisterd en toch veel liedjes aan m'n playlist kunnen toevoegen. (van 77 naar 93 liedjes)
Dus ook heel wat liedjes die de finale niet gehaald hebben zitten in m'n "all time favorits" (smaken kunnen dus danig verschillen en nee Frankrijk haalde m'n lijst niet, de winnaar ook niet en Israël ook niet)

Voor ons had Espresso Macchiato mogen winnen, dat nummer hebben we dit weekend het vaakst gestreamd, dolle pret. :lol:
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mwa de VRT stelt het ook allemaal zelf in vraag en neemt dat blijkbaar zelf serieus.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/liveblog/v ... 498425071/

Toegevoegd na 8 minuten 40 seconden:
x0f schreef: 1 maand geleden Zijn de kijkcijfers al gekend? Het is ook al een jaar of 10 geleden dat ik er nog naar gekeken heb. Ik ben benieuwd hoe populair dat nog is.
Blijkt allemaal sterk bergaf te gaan in vlaanderen.

https://www.hln.be/showbizz/finale-euro ... ~a9e2c615/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Paddestoel
Member
Member

Wat ik bedoelde is dat de jurys bewust Israel hebben geboycot.
Waaronder hoe kan het ook anders; Belgie.
En dan keek ik eens wie er in die jury zit en dan weet je genoeg.

De stemmen, die zullen correct werken, israel heeft overal een ferme aangang en zeker de laatste jaren al die haat die ze over zich heen krijgen zorgt ervoor dat mensen een duidelijk signaal geven wat ze ervan vinden.

Nu weer bij ons die Laura Tesoro; dat kind bakt er niks van, ze moeten mensen overtuigen een campagnes opzetten zodat er nog wat volk komt kijken naar haar optredens. Dat ze zich bezig houden met hunne job, zoniet moeten ze maar de politiek in gaan.

Zelfde met Bruce Springtsteen; als ik naar een concert ga moet ik geen politieke zever aanhoren, ik wil een dagje zonder die bullshit en genieten maar nee, begint ook zo 1 te leuteren over Trump, allemaal een bende wilden en geobsedeerden. Het is ziekelijk gedrag wat die vertonen, DeNiro nog zo 1.
x0f
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 12 keer

@Paddestoel 100% mee eens

Ik vond het overigens een schandalig vertoon van de VRT en hun vakbond de laatste weken. Ze moeten verdomme in alles neutraal blijven of dat nu woke, Rusland, Trump, vlaamsbelang, LGBT of Israël is.
Ze worden door alle burgers gefinancierd en moeten alle burgers dus ook respecteren.
VossyGamer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Er is momenteel geen echte pluriformiteit bij de VRT. Als ze toch alleen maar bepaalde kanten van het politieke spectrum telkens vertolken, kunnen we maar beter evengoed naar het NPO-systeem gaan met verzuiling. Beter voor de meesten dat, dan dan hoe het nu is.. Als er niet volledig objectief beslissingen worden genomen, en bv. ook spreektijd van politici niet wordt verdeeld naargelang de uitslag v.d. verkiezingen kan men zich niet onafhankelijk noemen.. Precies hetzelfde zoals bij het ESF nu, waar de publieke vote weer iets heel anders zegt dan de befaamde 'jury'. Mooie afspiegeling. En juist om de stem van het volk is er nu een hele heisa bij de VRT. Het is inderdaad erg complex, maar in Nederland betaal je dus belastingen aan een publieke omroep dat grotendeels de meeste meningen vertolkt.
Internet & Mobiel: Telenet ONE for 1 Unlimited€40/maand (studenten promo)
250/20 Mbps | Onbeperkt mobiel | Extra datasimkaart | eSIM voor Apple Watch

Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 213 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

20 stemmen per app/toestel kan gewoon niet serieus zijn. De stem van 'de fanatieke groep' telt al 20 keer meer mee dan de plezant bedoelde stem van het gezin dat een avondje songfestival kijkt. Geen idee waarom dat nodig is... Dit systeem maakt van het songfestival gewoon een speelbal van extremen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 635 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Paddestoel schreef: 1 maand geleden Dat ze zich bezig houden met hunne job, zoniet moeten ze maar de politiek in gaan.
Dat gaat dan ook op voor iedereen hier, blijf bij uw job en ga in de politiek als je daar iets wil over zeggen.
Net als elke burger mag een artiest, slager, bakker, koorddanser zijn mening geven over politiek. Freedom of speech, weet je wel?

Als de ESC niet aan politiek wou doen hadden ze rusland niet uitgesloten, ze hadden dan ook de Israëlische inzending moeten weren aangezien ze, door een zangeres af te vaardigen die de aanval overleefde, zelf een politieke boodschap geven.
Dat de grootste sponsor "toevallig" Israëlisch is heeft er natuurlijk niets mee te maken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
x0f
Plus Member
Plus Member

on4bam schreef: 1 maand geleden Net als elke burger mag een artiest, slager, bakker, koorddanser zijn mening geven over politiek. Freedom of speech, weet je wel?
Natuurlijk is dit zo maar voor een artiest is er wel de bijkomstigheid van de setting. Iemand die geld betaalt voor een concert heeft niet noodzakelijk gevraagd om er een politiek betoog bij te krijgen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Paddestoel schreef: 1 maand geleden Zelfde met Bruce Springtsteen; als ik naar een concert ga moet ik geen politieke zever aanhoren, ik wil een dagje zonder die bullshit en genieten maar nee, begint ook zo 1 te leuteren over Trump, allemaal een bende wilden en geobsedeerden. Het is ziekelijk gedrag wat die vertonen, DeNiro nog zo 1.
Ik dacht eerst dat dit iets misplaatst was en eerder bij de topic Grapje van de dag hoorde... maar het is blijkbaar ernstig.

Artiesten zijn naast artiest ook burger en hebben ALLE recht om hun mening te geven. Uw mening voor uzelf houden als artiest omdat het commercieel u wel iets kan kosten, is een houding die wel wat artiesten hanteren maar zelf verkies ik artiesten met een eigen mening. Bruce Springsteen is dan ook vooral bekend vanwege protestsongs als Born in the USA en vele andere. Zijn songs zijn altijd vrij sociaal geladen en zijn haast Amerikaanser dan Amerika zelf.

Die man zijn fans weten dus waar hij voor staat want hij staat al zijn hele leven op het podium met deze songs en inhoud. Dat hij zijn mening geeft zal hem niet door iedereen in dank worden afgenomen maar dat maakt het enkel moediger. De reactie van de oranje clown is daarom zo zielig nast compleet belachelijk, iemand die -tig miljoen planten verkocht heeft beschrijven als over-rated en weinig getalenteerd is hilarisch. Het toont gewoon mijn onderschrift nog eens aan. Mensen worden woedend als je de waarheid vertelt en onze oranje mislukking heeft het natuurlijk niet makkelijk met kritiek van iemand die wel succes heeft.

Bovendien is een concert een zelf gekozen event waar niemand verplicht is naartoe te gaan. Wie geen politiek geladen concert wil, heeft blijkbaar nog nooit van Springsteen gehoord, wat komen die daar doen?

Ik kan uiteraard verkeerd zijn en het is mogelijk dat iedereen gek is behalve de oranje clown en zijn circus. Freedom of speech was ooit iets waar Amerikanen fier op waren, nu breekt hun eigen verkozen clown het af en ze geven nog applaus ook :banana:

Na edit: hier gaat het dus over:

Ik heb echter ook begrip voor mensen die minder politiek geëngageerd of zelfs geïnteresseerd zijn, die gewoon wat plezier willen en waarbij het entertainment liefst niet over teveel gaat. Daarvoor is er echter een MASSA aan materiaal en artiesten. Je moet ook niet ver zoeken want wie heeft al politiek gevonden in een nummer van onze eigenste Reggie of ons Sammeke Gooris? De lengte van de gazon of wat sloefkes zijn voor velen genoeg om uit de bol te gaan en ik gun het hen van harte.... maar blijf aub daar en kom niet klagen over een statement van iemand who gives a shit. Ik beloof dat ik weg zal blijven van de optredens van deze artiesten en zeker Bazart, dan nog liever snel naar de hel dan traag naar Bazart.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 762 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 11 keer

Doeme, nu kijk ik al jaren niet meer naar het Eurovisiesongfestival en blijkt dit jaar Bruce Springsteen er een optreden te hebben gegeven? :bang: :bang: :bang:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
x0f
Plus Member
Plus Member

@ivob :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door x0f 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Misschien nog mogelijk als hij immigreert naar Europa, en waarom niet naar België, vermits zijn dochter hier vaker is (paardensport) :)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 1 maand geledenKan je wel de vraag stellen hoe correct die publiekspunten zijn, als je blijkbaar vrij eenvoudig 20x kan stemmen per nummer, en er ongetwijfeld ook wel hier nummers gekocht worden puur en alleen om zaken te beïnvloeden, zoals bij alle grote events met enige invloed (want Eurosong is altijd wel een politiek spel, ook al beweren ze van niet)
Ik heb zelf gestemd en achteraf zat ik toch een beetje met een vreemd gevoel.
Wanneer je online stemde zoals ik deed kon je gelijk het aantal keer dat je wilde stemmen invullen (max 20) en hoppa.. kredietkaart trekken en klaar was Kees.
Ondertussen weet ik dat je met een andere kredietkaart opnieuw 20 keer kon stemmen.
Ik had verdorie wel 100 keer kunnen stemmen, zo gek ben ik gelukkig (nog) niet. :lol:

Nee ik had toch een beetje een wrang gevoel na het stemmen.
En op deze manier hoeft het voor mij niet meer omdat het de deur wagenwijd open zet voor misbruik wat we nu misschien wel hebben gezien.
Paddestoel schreef: 1 maand geledenMijn ergernis? Dat vele jury's niet neutraal punten geven. We weten wie er altijd had gewonnen als het fair had verlopen.
Een vakjury gaat een liedje helemaal anders beoordelen als het publiek.
Een onnozel karnavalesk nummer zal vermoedelijk niet hoog scoren terwijl het publiek de kolder wel kan smaken onder het genot van bier en bitterballen.
ivob schreef: 1 maand geledenHoe doe je dat als jury "neutraal" punten geven?
Die zouden het ganse pakket moeten beoordelen.
De muziek, de tekst, de zangprestatie de danspassen, het decor etc etc...
Doen ze dat in eer en geweten of hebben ze een eigen agenda, onmogelijk in te vullen.
Block schreef: 1 maand geledenMwa de VRT stelt het ook allemaal zelf in vraag en neemt dat blijkbaar zelf serieus.
De mogelijkheid om 20 keer te stemmen per kredietkaart is een grote miskleun.
Maar ja.. money talks!
Paddestoel schreef: 1 maand geledenWat ik bedoelde is dat de jurys bewust Israel hebben geboycot.
Dat is wel heel kort door de bocht.
Vanaf de 11é plaats op 25 deelnemers kreeg je 0 punten.
Maar denk ik ook dat er ergens 'boycot' gevoelens waren bij leden van de vakjury?
Ja dat denk ik wel.
Toen 2 landen van de 'big 5' in 2022 het festival wilden boycotten vanwege de oorlog in Oekraine mocht Rusland plots niet meedoen.
Tijdens het festival voerde Israël een aanval uit resulterende in 150 doden, het totaal aantal doden ligt ondertussen vermoedelijk ergens rond de 50.000
Had Israël mogen meedoen dit en vorig jaar?
Dan zeg ik ook nee.
Misschien zal dit gebeuren als 1 of meer landen van de 'big 5' (grootste sponsorlanden) bereid zijn om het festival te boycotten als Israël niet word weerhouden.
Paddestoel schreef: 1 maand geledenNu weer bij ons die Laura Tesoro; dat kind bakt er niks
AB was anders wel uitverkocht, niet slecht voor iemand die er niets van bakt denk ik dan.
Paddestoel schreef: 1 maand geleden Zelfde met Bruce Springtsteen; als ik naar een concert ga moet ik geen politieke zever aanhoren, ik wil een dagje zonder die bullshit en genieten maar nee, begint ook zo 1 te leuteren over Trump, allemaal een bende wilden en geobsedeerden. Het is ziekelijk gedrag wat die vertonen, DeNiro nog zo 1.
Ik heb de toespraak van Robert De Niro tijdens het filmfestival in Cannes gezien, en de 81-jarige man zat er op z'n plat Vlaams te zeggen "boenk erop".
Het statement van Bruce Springtsteen heb ik niet gezien of gehoord.
Ik heb wel de reactie van Donald Trump op z'n Truth Social gelezen, en die reactie was geen bagger maar pure stront, totaal president onwaardig.

Ik denk dat Trump gepikeerd is dat de enige muzikanten die hij voor z'n kar kan spannen rappers zijn die 10 jaar in de gevangenis hebben gezeten voor zware feiten.
Misschien is de reden van z'n frustratie wel het feit dat z'n grote voorbeeld Hitler het wel voor elkaar kon krijgen om artistieke mensen voor z'n Volkswagen te spannen.
Kijk anders maar naar leven en werk van Leni Riefenstahl om er 1 te noemen.
x0f schreef: 1 maand geledenIk vond het overigens een schandalig vertoon van de VRT en hun vakbond de laatste weken. Ze moeten verdomme in alles neutraal blijven of dat nu woke, Rusland, Trump, vlaamsbelang, LGBT of Israël is.
Ze worden door alle burgers gefinancierd en moeten alle burgers dus ook respecteren.
Alle omroepen, medewerkers, muzikanten, begeleiders werden zwaar onder druk gezet om niet buiten de lijntjes te kleuren.
De Spaanse omroep probeerde er z'n voeten eraan te vegen door een filmpje over Palestina uit te zenden net voor de aanvang van het Songfestival.
woutervh schreef: 1 maand geleden20 stemmen per app/toestel kan gewoon niet serieus zijn. De stem van 'de fanatieke groep' telt al 20 keer meer mee dan de plezant bedoelde stem van het gezin dat een avondje songfestival kijkt. Geen idee waarom dat nodig is... Dit systeem maakt van het songfestival gewoon een speelbal van extremen.
Alle belangengroepen hadden opgeroepen om te stemmen.
Zelfs op de websiten van de overheid stond een grote banner met de oproep om te stemmen.
Op Times Square werd een reuzegrote oproep geprojecteerd om te stemmen op haar.
Ik denk dat die mensen hun kredietkaarten goed hebben gebruikt...
on4bam schreef: 1 maand geledenDat de grootste sponsor "toevallig" Israëlisch is heeft er natuurlijk niets mee te maken.
https://eurosong-contest.fandom.com/wiki/Big_Five
x0f schreef: 1 maand geledenIemand die geld betaalt voor een concert heeft niet noodzakelijk gevraagd om er een politiek betoog bij te krijgen.
Het is aan de artiest om de invulling van zijn of haar programma te kiezen.
De koper van een toegangsbiljet heeft daar totaal niets aan te zeggen of eisen.
ivob schreef: 1 maand geledenDoeme, nu kijk ik al jaren niet meer naar het Eurovisiesongfestival en blijkt dit jaar Bruce Springsteen er een optreden te hebben gegeven?
Met Robert De Niro op drums. ;-)

Had nooit gedacht dat het jaarlijkse carnavaleske kolderfestival zoveel te weeg zou brengen op UB. :lol:

x0f
Plus Member
Plus Member

Dizzy schreef: 1 maand geleden Die man zijn fans weten dus waar hij voor staat want hij staat al zijn hele leven op het podium met deze songs en inhoud. Dat hij zijn mening geeft zal hem niet door iedereen in dank worden afgenomen maar dat maakt het enkel moediger.
Ik vind dit ook moedig van hem gezien wie er momenteel aan de macht is in de VS hoor. Dit is echter de discussie hier niet.
Er kopen misschien ook wel mensen tickets voor zijn concert (of mss betalen ze voor een stream) die niet weten waarvoor hij staat. Staat het feit dat er een politiek betoog komt dan ook in de kleine lettertjes van het ticket of de verkoopsovereenkomst?

Of bekijk het zoals off-topic gaan in een forum. Dat wordt ook niet door iedereen gewaardeerd.

Toegevoegd na 12 minuten 56 seconden:
Petrikske schreef: 1 maand geleden
x0f schreef: Ik vond het overigens een schandalig vertoon van de VRT en hun vakbond de laatste weken. Ze moeten verdomme in alles neutraal blijven of dat nu woke, Rusland, Trump, vlaamsbelang, LGBT of Israël is.
Alle omroepen, medewerkers, muzikanten, begeleiders werden zwaar onder druk gezet om niet buiten de lijntjes te kleuren.
De Spaanse omroep probeerde er z'n voeten eraan te vegen door een filmpje over Palestina uit te zenden net voor de aanvang van het Songfestival.
Als een openbare omroep een filmpje over Palestina uitzendt, moeten ze m.i. ook iemand uit het andere kamp aan het woord laten. De inzending van Israel is voor mij niet het andere kamp.

Ik begrijp wel dat VRT medewerkers (het zijn ook maar mensen) willen reageren op de hypocrisie van EBU (Rusland niet en Israël wel onder druk van het geld) maar dat neemt niet weg dat ze professioneel en neutraal moeten blijven want ze worden betaald met belastinggeld. Als ze dat niet kunnen, gaan ze beter ergens werken waar neutraliteit en objectiviteit niet van belang zijn (zoals de vakbonden, DPG ...).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Artiesten gebruiken wel vaker hun stem/podium om zaken aan te klagen, dat zit zelfs in veel songs. Dat is zeker het geval bij Springsteen. Wie dat niet weet voor hij een ticket koopt heeft toch onder een (spring)steen geleefd? Het zal ook geen probleem zijn om je ticket in te ruilen want vaak is de vraag veel groter dan het aanbod.

Je moet het ook niet eens zijn met de mening van een artiest, ik bewonder artiesten voor hun muziek die op andere vlakken een andere mening hebben. Ik vind het ook interessant om andere meningen te horen, je leert er meer van dan in je bubble te blijven hangen. Misschien is het ook niet zo storend dat hij een mening heeft maar eerder dat hij ook nog eens gelijk heeft?
x0f
Plus Member
Plus Member

@Dizzy Ik vind dat niemand iets opgedrongen moet krijgen waar hij/zij niet om gevraagd heeft. Wie er in jouw ogen, in mijn ogen of in Bruce zijn ogen gelijk heeft, doet er niet toe. Wie weet denken we er wel hetzelfde over.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Opdringen is dan ook veel te sterk. Het is niet omdat iemand iets zegt dat jij gedwongen bent om daarmee akkoord te gaan. Er bestaan zoveel nummers waar ik het niet mee eens ben en die worden ook nog gespeeld, fine with me zolang het niet teveel Bazart is ;)

Het is eerder omgekeerd, indien deze vorm van vrije meningsuiting niet meer zou mogen is DAT dan niet het opdringen van een mening (zwijg en wees braaf/volgzaam)?
x0f
Plus Member
Plus Member

Ik denk niet dat we het eens gaan worden en dat hoeft ook niet. Laten we afsluiten en terug on topic gaan :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zolang je het me niet opdringt, is het goed :)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer

x0f schreef: 1 maand geleden Er kopen misschien ook wel mensen tickets voor zijn concert (of mss betalen ze voor een stream) die niet weten waarvoor hij staat. Staat het feit dat er een politiek betoog komt dan ook in de kleine lettertjes van het ticket of de verkoopsovereenkomst?
Het zou me verbazen dat mensen die zoveel geld over hebben voor een concertticket en daar ook veel moeite voor doen (gezien de schaarste en de snelheid dat zoiets uitverkocht is) geen fans zijn en onwetend naar zo'n concert gaan.
Bovendien: het gaat hier over een artistieke voorstelling. Daar krijg je geen garanties over niets. Als je niet tevreden bent kan je geld ook niet terugvragen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is zelfs zo dat veel mensen lid worden van de fanclub om überhaupt kans te maken op tickets. Wie een ticket voor zo'n bekende artiest koopt weet dus heel goed welk vlees er in de kuip zit. Het gaat hier ook niet om een opkomende artiest maar iemand die wereldwijd bekend is sinds meerdere decennia. Wie niet weet wie hij is, zal dus geen ticket kopen want men krijgt waarschijnlijk gewoon de kans niet.

Wie de video bekeken heeft, zal het applaus ook wel opgemerkt hebben. Fans zijn niet verrast met deze uitspraken, eerder fier op de man zijn wrecking balls.

Veel artiesten gebruiken bindteksten tussen de nummers om de bandleden de kans te geven om te wisselen van instrument, even op adem te komen of gewoon om een band met het publiek op te bouwen, dat is dus doodnormaal. Tijdens die bindteksten kan het over vanalles gaan incl politiek. Ik ben ooit naar optredens van U2 geweest. Voor wie ze niet kent, een groepje uit Ierland met wat deuntjes. Die belden live met politici tijdens het optreden, het was ergens op een zondag, een bloedige zondag.

En zelfs indien Springsteen dit intermezzo niet gehouden had, dan nog was een groot deel van het optreden politiek getint want dat zijn zijn songs en dus zijn boodschap. Wie dat nu nog altijd niet weet is toevallig op de voor hen verkeerde plek terecht gekomen.

"Poor man wanna be rich Rich man, wanna be king. And the king ain't satisfied till he rules everything." Dit is een stuk uit Badlands, een song uit '78 maar hij kon het gisteren geschreven hebben. En zo heeft de man tientallen nummers.

Springsteen graaft diep in de ziel van de VS en geeft er zowel kritiek op als dat hij er fier op is, dat maakt zijn oeuvre dan ook deels een afspiegeling van de Amerikaanse maatschappij. Het is ook iemand die vanuit een eenvoudig gezin door keihard en lang werken zich naar de top gewerkt heeft, een beetje American dream in het echt. En daar gaan zijn songs over, de gewone man die zwoegt om er te komen, om zijn hoofd boven water te houden ondanks de vele problemen en sociale onrechtvaardigheid. Ik heb als puber zijn poster in mijn kamer gehad, het was de cover van Born in the USA, een iconische foto van Springsteen gefotografeerd vanop de rug voor de strepen van de Amerikaanse vlag en met een baseballpet in de achterzak.
Afbeelding

Dus ja, het zal enorm steken bij Trump dat zo'n door en door Amerikaanse topartiest hem absoluut niet lust en kritiek geeft. Trump had de kritiek kunnen weerleggen maar dat was moeilijker wegens gewoon waar. Nu heeft hij zichzelf belachelijk gemaakt maar dat doet die man elke dag dus dat is ook geen nieuws.

Wat Springsteen deed was zijn fans waarschuwen voor de veranderingen in zijn land, veranderingen die hij niet graag ziet gebeuren. Het is om te voorkomen dat men geen Amerikaanse versie van "wir haben es nicht gewusst" als excuus moet dienen: it's happening right now!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 1 maand geledenIk ben ooit naar optredens van U2 geweest. Voor wie ze niet kent, een groepje uit Ierland met wat deuntjes. Die belden live met politici tijdens het optreden, het was ergens op een zondag, een bloedige zondag.
Ik ken ook zo'n groepje, sleuren muzikanten uit bezette gebieden gewoon mee op het podium.

Laat ons blij zijn met muzikanten die een mening hebben ipv het slaafs meeleuteren met de elite ter eer en glorie van financieel gewin.
Waar we ons wel tegen moeten verzetten is het misbruik die artistieke mensen moeten ondergaan uit vrees voor represailles of erger.
Dizzy schreef: 1 maand geledenHet is om te voorkomen dat men geen Amerikaanse versie van "wir haben es nicht gewusst" als excuus moet dienen: it's happening right now!
Helemaal juist.
De Niro heeft het daarom ook over de 100% invoerrechten voor alle buitenlandse films.

Maar laat ons hopen dat we volgend jaar een fair songfestival mogen krijgen en dat elke persoon slechts 1 keer mag stemmen ipv 20 keer per kredietkaart.
Via Revolut scoor je immers kredietkaarten zoveel je wil..
Paddestoel
Member
Member

Nevermind
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

@Paddestoel Hou het wat vriendelijk en beschaafd.

Edit: Blijkbaar besefte je zelf dat je over de schreef bent gegaan. :wink:
Bye, Maurice
Paddestoel
Member
Member

Helemaal niet , ik heb het gewist omdat ik inzag hoe zinloos het is, het is hetzelfde als tegen een muur staan praten.

Gelukkig mag je wel oranje clown posten, dat is natuurlijk geen probleem omdat het in uw kraam past niewaar, tot daar de neutrale moderatie alweer.
Dat is wel beleefd zeker, oranje clown posten. :roll:
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

idd dat zou beleefder kunnen. Gelukkig geeft president Trump wel het goede voorbeeld op dat gebied... :roll:
x0f
Plus Member
Plus Member

Hmmm, moeten moderators neutraal zijn zoals paddestoel schrijft of gewoon fair? Dat kan nog een mooie off-topic discussie opleveren.
Voor mij is fair zijn voldoende. Ze worden immers niet betaald (met belastinggeld :lol: )

Toegevoegd na 2 minuten 4 seconden:
Misschien mag deze topic nu ergens diep in de krochten van het forum weggestoken worden...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer

Voor mij heeft deze draad de kern nog niet eens geraakt: de deelname van Israël. De olifant in de kamer.
Maar wellicht durft niemand uit schrik om als antisemiet afgeschilderd te worden.
Voor mij staat het nochtans vast: na wat vorig jaar allemaal gebeurd is zowel backstage als ook met de voting had dit jaar grondig anders aangepakt moeten worden. Wat niet gebeurd is (op een blauw tapijt na).
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

R2D2 schreef: 1 maand geleden Voor mij heeft deze draad de kern nog niet eens geraakt: de deelname van Israël. De olifant in de kamer.
Op de eerste pagina van dit topic:
on4bam schreef: 1 maand geleden Het hoofdpunt zou moeten zijn dat Israel er uitgekieperd wordt. Rusland werd terecht uitgesloten, Israel had dat ook al langer moeten zijn.
Geen olifant maar door weinigen op ingegaan. (liever dat het liedje goed/niet goed was of OT over andere artiesten beginnen).
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1181 keer
Recent bedankt: 6 keer

R2D2 schreef: 1 maand geleden de deelname van Israël
Waarom Rusland - dat Oekraïne voor de lol bombardeert - wel uitsluiten,
en Israël - dat Palestijnen voor de lol afschiet (en uithongert) - niet uitsluiten?
Dat krijgt niemand uitgelegd.

Niet vergeten dat de grootste sponsor van Eurovisie een Israëlisch bedrijf is.
Het heet dan wel "Moroccanoil", maar het is een bedrijf uit Israël.

https://www.standaard.be/economie/israe ... 74537.html
Israël van het Songfestival weren? Dat wordt moeilijk, met een Israëlische hoofdsponsor
Oorspronkelijk heette het merk ‘Moroccanoil Israel’, maar niet veel later lieten ze de ‘Israel’ achterwege. Het bleek veiligere marketing.
Paddestoel
Member
Member

x0f schreef: 1 maand geleden Hmmm, moeten moderators neutraal zijn zoals paddestoel schrijft of gewoon fair? Dat kan nog een mooie off-topic discussie opleveren.
Voor mij is fair zijn voldoende. Ze worden immers niet betaald (met belastinggeld :lol: )

Toegevoegd na 2 minuten 4 seconden:
Misschien mag deze topic nu ergens diep in de krochten van het forum weggestoken worden...
PM bin 3 min, ga u wat zeggen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 1 maand geledenVoor mij heeft deze draad de kern nog niet eens geraakt: de deelname van Israël. De olifant in de kamer.
Oh nee?
Petrikske schreef: 1 maand geledenHad Israël mogen meedoen dit en vorig jaar?
Dan zeg ik ook nee.
Misschien gemist?
on4bam schreef: 1 maand geledenGeen olifant maar door weinigen op ingegaan. (liever dat het liedje goed/niet goed was of OT over andere artiesten beginnen).
Het was dan ook niet de bedoeling van dit topic.
Had ik het topic opgestart om Israël te bashen dan had je dit wel kunnen lezen in m'n OP.
Ik vond het trouwens een goed nummer van Yuval Raphael en heb veel respect voor wat ze heeft moeten doorstaan op 7 oktober.
Het is ook veel te gemakkelijk om de artiest in kwestie aan te vallen, terwijl de grote schuldigen de beleidsverantwoordelijken van Israël zijn.
heist_175 schreef: 1 maand geleden Waarom Rusland - dat Oekraïne voor de lol bombardeert - wel uitsluiten,
en Israël - dat Palestijnen voor de lol afschiet (en uithongert) - niet uitsluiten?
Dat krijgt niemand uitgelegd.
Zo moeilijk is het anders niet..
Na de inval van Rusland gingen 2 grote landen van de "Big Five" dwars liggen betreffende de deelname van Rusland aan het festival.

De 'Big Five' zijn Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Deze landen betalen de grootste bijdrage aan het Eurovisie Songfestival en hebben dus automatische toegang tot de finale. Ze zijn ook in de halve finale te zien, maar hun optreden heeft geen invloed op de kwalificatie.

Als enkele 'grote' landen ermee dreigen om het festival te boycotten dan heeft de EBU een probleem en omdat in 2022 enkele leden van de Big Five dat deden werd Rusland weerhouden van deelname.

Blijkbaar hebben die "Big" landen wel niet de ballen om in het verweer te gaan tegen Israël omdat ze vrezen het stempel van antisemiet te krijgen.
Net om die reden kan Israël doen wat ze willen, bij de minste opmerking over hen krijg je immers over je heen hoeveel hun volk te lijden heeft gehad door de endlösung.

Het ultieme bewijs is de slachting die ze op dit moment aan het uitvoeren zijn op onschuldige burgers, reacties door het beleid wereldwijd?

Mijn persoonlijke gevoel over het festival vandaag de dag...
De bijdrages van alle deelnemende landen zou beter geregeld moeten kunnen worden.
En er zou een einde moeten gesteld worden aan de privileges van de "Big Five"
Het stemmen kan in het huidige format ook niet behouden blijven, het zet de deur immers open voor manipulaties van de uitslag.
Iedereen 1x stemmen en klaar ermee..
De grootste sponsor die een gans festival in z'n greep houd hoeft ook niet meer.
Artiesten die uit de biecht klappen spraken vorig jaar reeds van de gespannen sfeer tijdens de ganse duur van het festival en dit jaar was dat niet anders.

Tijd voor verandering.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”