Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Nog een vraagje. De app werkt niet meer na een jaar eigenaar te zijn. Betekent dat dat die betalend is? Of kan ik een basisfuncties krijgen gratis?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Sinds enkele dagen ook EV-rijder. IX3 is eindelijk geleverd.

Thuisladen is ok (laadpaal met vaste kabel, is handig genoeg), maar ook eens publiek laden geprobeerd (met eigen kabel). Hoe onhandig is die kabel. Waar de vaste kabel nog enigzins soepel is en gemakkelijk af- en oprolt is de losse kabel van de auto precies een extreem stijve klassieke elektriciteitskabel. En aangezien laden op het werk (wat ik meermaals per week ga doen) met eigen kabel is, zie ik die kabel niet zitten.

Zijn er mensen die een spiraalkabel hebben en gebruiken? Enkel voordelen? Ook nadelen? Ik zie voorlopig enkel voordelen en maar één eventueel nadeel: de spiraalkabel die mogelijk altijd tegen de carroserie van de auto hangt als de laadpaal niet op de hoek van de laadaansluiting van de wagen staat. Ervaringen?
gvo7
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik rij nu een 2 jaar rond met een IX3. Opladen doe ik vooral thuis (ook laadstation met vaste kabel). Publiek laden (type 2) in al die tijd nog maar een keer of 5 gebruikt waarvan 3 keer op bestemming in buitenland.
En ik denk een keer of 20-30 fast charging. Ook omdat we maar beperkt mogen fastchargen in het binnenland en buitenland is sowieso op eigen kosten.
Ok die kabels zijn wat stugger en zwaarder maar daar moet dan ook aardig was DC power door kunnen.

Om u een idee te geven wat een type gebruiker ik ben:
Dagelijks een 200km, vooral woon-werkverkeer en >5 keer per jaar brengen we wel een bezoek aan pretparken in het buitenland. Disneyland kunnen we bvb in de zomer doen zonder bij te laden (430km), in de herfst en winter lukt dat (net) niet en stoppen we aan een ionity station (ionity lidmaatschap eerste jaar gratis bij bmw en tarieven vallen heel goed mee), eens op locatie ga ik altijd bij Tesla charger. Goedkoop en betrouwbaar.

Ik zie net dat een mennekes spiraalkabel tussen de 150-250 euro kost.

Dat zou in mijn situatie gewoon weggegooid geld zijn.
Mijn tip zou zijn om nog enkele maanden te rijden zonder zo een kabel en kijken of de behoefte er dan nog is en of dat het geld waard is.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 8 keer

pfuhu schreef: 2 maanden geleden Thuisladen is ok
Vergeet de berekening niet te maken.
Als je stroom moet kopen (en dus niet "reststroom" van PV), dan scheur je veel kans uw broek aan thuisladen.
pfuhu schreef: 2 maanden geledenpubliek laden
Bedoel je snelladen?
Ik heb niets speciaals gevoeld aan die kabel (170kW station)?
Het is net handig dat die dikke kabel aan zo'n kabelboom hangt, vind ik.

Of bedoel je publiekelijk AC-laden?
Ook dat vond ik niet speciaal onhandig?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Ja, ik moet behoorlijk wat stroom inkopen (ik schat de helft van het verbruik thuis te laden en met 45k km/jaar is dat niet weinig). Maar heb een dynamisch tarief (heb al een thuisbatterij en kan zeer veel sturen), dus is op zich een puur verdienmodel ipv er geld op bij te steken.

Met publiek laden bedoelde ik inderdaad: niet-thuis. Dus niet persé Dc. Op het werk hang ik de auto sowieso ook altijd (iedere keer als ik er ben) aan de paal (AC-lader) en daar leek een spiraalkabel me wel handig. Voorlopig gaat het nog goed met de originele kabel, maar het is ook nog superproper/droog. Op het werk zijn de laadplaatsen fijn waterdoorlatende grind en ik vrees dat dat een ramp gaat zijn als het nat is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: 2 maanden geleden Vergeet de berekening niet te maken.
Als je stroom moet kopen (en dus niet "reststroom" van PV), dan scheur je veel kans uw broek aan thuisladen.
Als je gaat laden aan 11 kW dan vermoedelijk wel... hier is het via evcc met een max. van 4.5 kW (wat we anders ook halen met koken).

Op zich betaal ik niets meer aan capaciteitstarief dan vroeger maar moest it alles loslaten dan zou het me 260 euro extra kosten per jaar.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer

Oh, ik had het niet over het capaciteitstarief. Als je dat niet in het achterhoofd houdt en bv laadt tegen 11kW op ingekochte stroom, dan geraak je nooit aan het CREG-tarief.
Ik had het enkel nog maar over het CREG-tarief. Als je rekening houdt met laadverliezen van +/- 10%, dan kom je met het CREG-tarief niet toe als je stroom moet inkopen (dus geen overschotstroom van PV).
Check de echte prijzen op de VREG maar en vergelijk dat met de terugbetaling die je bij de CREG krijgt op thuisladen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer

De "echte prijs" is vooralsnog de prijs die ik betaal aan mijn energieleverancier en niet de "gemiddelde prijs door de VREG berekend over alle contracten heen".
Het staat iedereen vrij een energiecontract af te sluiten waarbij de prijzen lager zijn dan het gemiddelde van de VREG.
Hoger mag uiteraard ook. :-D

In de zeven jaar dat ik o.a. de EV thuis laadt werd al altijd betaald volgens het CREG tarief. En dat was zelden lager dan de te betalen netprijs. Doorgaans was het CREG tarief hoger dan de werkelijke kost.
Maar voor sommige consumenten is het blijkbaar nooit genoeg. :-D

En dat jouw verliezen niet meegerekend worden is niet de schuld van de CREG maar een gevolg van de zeer rare rekenwijze van jouw werkgever.
En dan nog.
Vorige maand bedroeg de all in prijs bij Ecopower (zonder rekening te houden met de extra voordelen van PV laden en zonder rekening te houden met de voordelen van combinatie PV/accu waardoor je geen netvergoeding op de kWh prijs betaalt) 27,22 cent/kWh en bedroeg de CREG vergoeding netto 28,22 cent. Vanaf deze maand is de CREG vergoeding al gestegen naar 32 cent/kWh terwijl de stroomprijzen goedkoper worden (en je veel meer gratis via PV kan laden).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 329 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden dat ik o.a. de EV thuis laadt werd al altijd betaald volgens het CREG tarief. En dat was zelden lager dan de te betalen netprijs.
zwamerdezwam, gebakken lucht, broodje aap, ...

jij laadt de EV thuis niet op netstroom in de winter.
jij laadt je huisbatterij in de winter met stroom die je elders met de EV gaat halen
frodo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 21 keer

Ik zie regelmatig dat er bij bv Cardoen nieuwe elektrische wagens te koop staan. Deze zijn ingeschreven in 2023. Die staan dus al 2 jaar stil. Is dat een probleem voor de batterij of maakt dat niet uit. Ik vind daar geen info over of het iets doet met de staat van de batterij.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

Bij Cardoen kan je dan een steath of health certificaat vragen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Iemand tips om 5-tal laadkaarten te bewaren icm je sleutel.
Soort secrid maar dan met een ring zodat je je sleutel daaraan kan vastmaken zodat sleutel en kaarten altijd samen blijven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

Gewoon je kaarten clonen naar van die druppels (maar vijf aan een sleutelbos is ook een gedoe denk ik).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer

Heb je echt 5 kaarten nodig? Permanent?
Ik heb 1 kaart in portefeuille en de rest doe ik via app of kaarten bewaard in de auto.
Maar ik gebruik dus voornamelijk die ene kaart.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ik gebruik geen enkele kaart, ik laad thuis 90% op zonnepaneel overschot en 10% via het net.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

DarkV schreef: 1 maand geleden Gewoon je kaarten clonen naar van die druppels (maar vijf aan een sleutelbos is ook een gedoe denk ik).
Zijn die kaarten te clonen :eek: ??!? Da's een betaalmiddel...

Nog een reden om al die laadkaartrommel af te voeren en gewoon betaalterminals op alle laadpalen te zetten.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

R2D2 schreef: 1 maand geleden Heb je echt 5 kaarten nodig? Permanent?
Ik heb 1 kaart in portefeuille en de rest doe ik via app of kaarten bewaard in de auto.
Maar ik gebruik dus voornamelijk die ene kaart.
Via de app kan inderdaad een optie zijn. Kaarten in de auto laten liggen vind ik dan weer minder.
Als ze de ruit in slaan hebben ze zo je laadpas mee.
Laad ook vooral thuis op pv, ‘t is maar voor onderweg de juiste, lees minst dure kaart, te kunnen gebruiken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Te Koop forum

Ik ga dit jaar naar Noorwegen. De huurwagens zijn bijna allemaal elektrisch dus ik zal ook eens moeten rondkijken voor wat de beste optie is. Een eerste ronde leverde op dat men veel via apps kan betalen/laden. Zijn er hier mensen met ervaring met elektrisch rijden in Noorwegen? De regio is het zuidwesten, dus niet te noordelijk zoals Lofoten en dergelijke.

Toegevoegd na 17 uren 57 minuten 3 seconden:
Nog geen maand nadat BYD de wereld heeft verbaasd met nieuwe elektrische automodellen die na een oplaadbeurt van vijf minuten tot 400 kilometer ver kunnen rijden, heeft het Chinese CATL – ‘s werelds grootste batterijproducent – dat record al scherper gezet. Met de laatste versie van zijn Shenxing-batterij (op basis van lithium ijzerfosfaat, of LFP) zullen elektrische wagens na vijf minuten laden binnenkort maar liefst 520 kilometer ver kunnen rijden.

Met een volledig opgeladen batterij krijg je een actieradius van zo’n 800 kilometer.

Dit jaar zou de nieuwe batterij al gebruikt worden in 67 modellen, onder meer van Zeekr en Nio.

https://www.standaard.be/economie/china ... 31595.html
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Dizzy schreef: 1 maand geleden Zijn er hier mensen met ervaring met elektrisch rijden in Noorwegen?
Zelf niet elektrisch gereden in 2022 (van thuis vertrokken met diesel). We hebben vrienden bezocht die ook in Noorwegen waren en zagen aan de overkant dat de laadstations goed te doen hadden (volgens hen stond het regelmatig vol zodat er moest gewacht worden. Dat was midden juni tot 1e week juli. Locatie Strynn (61.90086242136036, 6.716289726624129).
Verder hebben we er niet op gelet, ook geen idee van de prijzen. Diesel zat toen rond de €2/L. De Noorse Kroon is ondertussen wel veel goedkoper geworden, zo'n 10%).

Toen we keken voor een korte trip voor de aurora in maart was de eerste keuze Narvik + Lofoten en was een VW ID.3 de voordeligste huurwagen. Slechte uren voor de vluchten (overstappen in Oslo) en afstanden vs. te bezoeken locaties deed ons kiezen voor IJsland.
Huurprijs in IJsland is hetzelfde voor een Skoda Octavia als voor een Renault Zoe... :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zal inderdaad een ID3 worden en redelijk prijzig (1.000 EUR/3 weken is goedkoopste dat ik vond).

Periode is na vakantie in Noorwegen dus niet meer in piekperiode.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

<OT>
Valt goed mee als ik vergelijk met Japan ( Nissan X-trail ) en Namibië (Toyota 4x4)
</OT>
BTW, voor die prijs kan je zelf rijden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zelf naar Noorwegen rijden bedoel je? Dat zie ik niet zitten, het zal nu al teveel rijden zijn voor mijn goesting maar door de beperkte wegen zal er niets anders op zitten. Soit, voor de goedkoop moet je er niet naartoe :)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Dizzy schreef:Zal inderdaad een ID3 worden en redelijk prijzig (1.000 EUR/3 weken is goedkoopste dat ik vond).

Periode is na vakantie in Noorwegen dus niet meer in piekperiode.
Op tweakers is er een draadje voor reizen met EV in het buitenland met info van het Noorden.
Op laadpastop10 zal je info over laadpassen vinden die ook daar geldig zijn

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Aan de Ev rijders met PV die buiten thuis de eigen overproductie ook elders willen kunnen laden:
https://www.tijd.be/netto/news/energie/ ... euro%2FkWh.
De Tijd schreef:Concreet krijgt een klant die zijn eigen zonnestroom gebruikt aan een publieke laadpaal van Smappee Smartstop 40 eurocent korting per kilowattuur (kWh). Met die korting betalen klanten een snellaadtarief van 0,29 euro/kWh. Voor een gewone laadpaal geldt een korting van 0,19 euro/kWh.
https://www.smappee.com/nl/blog/smappee ... -batterij/

Meer info:
https://www.smappeesmiles.be/
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Ik kan er nog niet aan uit hoe de uiteindelijke afrekening zal zijn

Je bent verplicht een dynamisch tarief te aanvaarden.
Je krijgt een vergoeding voor je geïnjecteerd energie en laad een virtuele batterij op (en kan dit aan een laadpaal gebruiken)

Maar wat bij negatieve injectie tarieven, betaal je dan voor injectie?

Heb ik niet ergens gelezen dat ergens een uur component gebruikt wordt? In de toekomst, wanneer de formule aanslaat per kwartier?

Dus de formule lijkt aantrekkelijk maar wat is de kost onder de streep (Dyn tarief + Ev en PV)

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

ivob
Elite Poster
Elite Poster

De kosten vind je toch in hun tariefkaarten?
https://www.smappeesmiles.be/products
Waar het hier over gaat is het "Sunplus EL".

Jaarlijkse abonnementskost: 60€
Afnamekost: DA Belpex + 1 cent/kWh. (uiteraard + de gekende heffingen + 6% BTW).
Terugleververgoeding: DA Belpex - 1,5 cent/kWh.

De infinity hardware dient geïnstalleerd te zijn (op eigen kosten).
Je dient eveneens te beschikken over PV (uiteraard) een Smappee laadpas en slimme sturing activeren.
Vaste jaarlijkse kost van 100 € voor energiedelen.

De waarde van de "virtuele batterij" zakt maandelijks met 10%.

De kortingen op de virtuele batterij:
Smappee DC.jpg
Smappee AC.jpg
Gaat uiteraard alleen maar voordeel opleveren voor wie thuis door de dag niet direct op eigen PV kan laden (of indirect van PV over thuisaccu), veel moet (snel)laden (om de relatief hoge vaste kosten te compenseren) en niet te ver woont van een Smartstop locatie of er toch in de buurt moet zijn. Of wie wel PV heeft maar geen eigen thuislaadpaal.
Dat laatste lijkt me de enige voordelige combinatie.
Want wie een thuislaadpaal heeft maar niet direct van eigen PV kan laden kan nog altijd gaan laden wanneer de Belpex uurprijs lager staat dan de prijs op een Smartstop minus korting.
Tijdens de zomer de (niet zelf geladen) PV overproductie opslaan om in de winter te kunnen laden aan een Smartstop gaat niet lukken gezien door de 10% regel de opslag dan al weggesmolten is als sneeuw voor de zon.

Maar het is een begin wat zoal kan met de combinatie PV, EV en DM.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik kom in aanmerking en beschik al over een smappee paal en kaart. Toch werk ik vaak thuis en kan ik dus perfect van mijn PV laden, de app staat toe dit zodanig te sturen dat enkel overschot gebruikt wordt.

Waarschijnlijk interessanter voor wie geen laadpaal heeft maar toch een nieuw product dat inspeelt op de wijzigende omstandigheden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor EV rijders met een salarisauto waarbij je overal kan laden op kosten van de werkgever ontgaat me het voordeel van de virtuele batterij en het Sunplus EL energiecontract.
Waarom zou je jaarlijks 160 € meer betalen om er vervolgens geen voordeel uit te kunnen halen?

Zowat iedere slimme laadpaal staat toe om te laden op productie overschot. Dat lijkt me ook geen voordeel van Smappee.

Er zullen wel voordelen aan zijn maar momenteel lijkt me dit heel beperkt voor de groep EV rijders (van wie het overgrote deel sowieso met een salarisauto rijdt).
Je moet al ongeveer 640 kWh gratis aan Smappee afstaan voor je korting krijgt aan hun laadpalen en daarna moet je de opslag in de virtuele batterij ook nog eens vlug opgebruiken want ze houden per lopende maand bovenop de 640 kWh ook nog eens 10% van de opslag in.
En voor iedere kWh die je niet thuis gaat laden (vanuit het standpunt van een salaris EV rijder met thuislaadpaal) mis je eveneens de thuislaadvergoeding.

Leek in de media artikels op het eerste zicht een leuke vernieuwing maar wanneer je de contractuele lettertjes nader gaat bekijken wordt het eventuele voordeel steeds kleiner.
Zelfs met de korting aan hun Smartstop (notabene op basis van je eigen geproduceerde stroom waar ze zelf niets voor moeten doen) betaal je daar per kWh dan nog mee dan thuisladen vanaf het net (voor wie wat vergelijkt en niet het eerste beste energiecontract dat men tegenkomt afsluit).
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is inderdaad ook een verdienmodel dus volgens de huidige situatie zal het inderdaad voor een beperkte groep interessant zijn. Ik dacht dat er in het artikel ook gesproken werd over hoeveel km je moest doen om het eruit te halen, dat was best veel.

Ik vond het idee wel interessant en vernieuwend al zijn er ook overeenkomsten met de terugdraaiende teller waar die theoretische batterij wel wat op lijkt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een verdienmodel dat slechts voor een beperkte groep interessant is lijkt me toch niet het beste verdienmodel?

Voor een prosument met EV lijkt me een energiecontract met relatief hoge vaste kosten nog minder interessant en al helemaal geen verdienmodel.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Beweer ik ergens dat het het beste model is? ik verklaar gewoon waarom het voor velen niet zo interessant is, er moet aan verdiend worden door de aanbieder, voor klanten in een aankoopcontract zelden een verdienmodel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor EV-rijders met een thuislaadpaal en PV is thuisladen - zeker wanneer men daar nog eens voor vergoed wordt - wel degelijk een beter verdienmodel dan het voorstel van Smappee.
Smappee richt zich met dit contract dan ook nog eens op dat deel van de markt dat PV heeft en een elektrische auto waarbij het een statistisch vaststaand gegeven is dat die laatste voor het overgrote deel salarisrijders zijn.

Een markt waar maar heel weinig te rapen valt is doorgaans geen goede markt voor wie daar aan wil verdienen.

Maar ik kan iets over het hoofd zien en hou me aanbevolen om bijkomende meningen te lezen waarbij het voor de eindconsument met een BEV wel een voordeel zou opleveren en dit in voldoende mate dat de uitgevende partij er ook voldoende voordeel mee kan doen.
Wanneer het voor vele potentiële klanten niet zo interessant is wordt er doorgaans niet veel aan verdiend door de aanbieder.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is aan Smappee om te beslissen of het sop de kolen waard is, ik werk niet voor hen ik heb enkel een laadpaal via dat systeem en zelfs dat heb ik niet zelf gekozen maar gegoven was gegoven :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

"
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/byd ... 10132.html
BYD installeert binnen het jaar ultrasnelle autolader in Europa

Het Chinese automerk BYD wil binnen twaalf maanden in Europa starten met de installatie van laadpalen met een vermogen van 1.000 kilowatt.
In vijf minuten tijd uw elektrische wagen laden voor 470 kilometer aan actieradius? Dat is sinds kort mogelijk door nieuwe technologie van het Chinese automerk BYD.
De 'flashladers', zoals BYD ze noemt, komen ook naar Europa. En snel. 'Binnen de twaalf maanden willen we beginnen aan de uitrol van een netwerk flashladers in Europa', zei Stella Li, het nummer twee van BYD, dinsdag tijdens een bezoek aan Brussel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard alleen maar in combinatie met een BEV die ook zo snel kan laden.

Voor wie al geruime tijd ervaring heeft met BEV rijden zal het doorgaans - uit ondervinding - niet nodig vinden om zo snel te kunnen laden en voor de petrolheads zal het pas goed zijn wanneer men - naar analogie met een verbrandingsmotor - in hoogstens 5 minuten kan laden voor een winterrange van minstens 700 km.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

400 winter snelwegkilometer aan 130km/u met dakkoffer.
That’s all we need.
Dat laden mag dan gerust een half uurke duren.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer

En die 400km is dat dan met 80% batterij en tot 20% rijden want dan moet na laden minstens 550km op de teller staan.
Hier een id.7 als ik die laad tot 80% staat er 420 tot 450km op de teller..afhankelijk van keer tot keer..
De nieuwe cla met een theoretische bereik van 770km zal aardig id buurt komen..
Nu ik 2m met die id.7 rij en zonder laadpaal ad garagepoort heb moeten doorkomen moet ik zeggen dat zelfs voor die id.7 met een theoretische bereik van 600km na 300km moet geladen worden en dat niet altijd even leuk is ...vooral omdat ik toch een eindje mocht stappen.. soit.. wat ik in dit ellenlange topic met veel welles nietes ontbreekt is effectief verbruik, effectief bereik...Velen noemen dit een non issue maar is het niet...het bepaalt hoe dikwijls je naar die laadpaal mag lopen vooral als snelladers moeten vermeden worden volgens de laadpolicy ...
Ik zit met mijn id.7 op 4000km aan een gemiddelde van 15.1kw per 100km... op zich geen idee of dir veel of weinig is.. ik doe regelmatig autostrade en rij 120 maar rij meestal in eco mode..
Nog zoiets belachelijk...Europa dwingt dat de wagen in comfort mode wordt gestart, waarom kan ik verdorie niet kiezen tussen eco en comfort... en ja ik weet met 1 voice command is het ingesteld...

Tom
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn hyundai start altijd in eco mode omdat dat de laatste mode is die ik heb ingesteld.

15.1 kw per 100 km is best ok.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hier idem.
Start ofwel in Eco modus of in Normal modus, m.a.w. de modus waarbij het voertuig de laatste rit werd stilgelegd en geconnecteerd aan het gekozen profiel .
Uitzondering is wanneer de laatst gebruikte modus de Sport modus was. Dan wordt bij een volgende rit opgestart in de normale modus.

De laagste range (putje winter) zat hier op 360 km (netto 74 kWh accu) en de hoogste (ideale omstandigheden in eco modus en zonder gebruik Wp) 560 km.

Er wordt hier overigens standaard nooit geladen tussen 20 en 80% maar waar mogelijk steeds tot 100%.

Het verbruik staat na één jaar en 15K km op 15,9 kWh/100 km.
De vorige KIA stond na iets meer dan 4 jaar gebruik en een 78K km op een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh/100. maar die was dan ook lichter en wat belangrijker is stond op 17" schoenen ipv 19" schoeisel.
Ook niet onbelangrijk, dat is het verbruik aangegeven op de GOM. Het werkelijke stroomverbruik gemeten op de laadpaal is - afhankelijk van de laadsnelheid - 10 tot 35% hoger.
Laatst gewijzigd door ivob 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”