Overheidsdienst verplicht tariefverhoging Belgacom

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Belgacom moet haar tarieven van de formule Belgacom Happy Time aanpassen van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT),dat toezicht houdt op de telecommunicatiemark. Belgacom heeft al beroep ingediend tegen de beslissing. De dienstverlening moet duurder worden.

Duurder
Volgens de beslissing van het BIPT moet Belgacom, voor gesprekken overdag op weekdagen naar Telenet of Versatel, een gesprekskost aanrekenen van 85,9 eurocent in plaats van 30 eurocent, ongeacht de duur van het gesprek. Als Belgacom de tariefaanpassing nu niet had aangekondigd, dan dreigde het BIPT met boetes vanaf 8 februari. "We moeten onze tarieven wel aanpassen", aldus Jan Margot van Belgacom.

Gratis bellen
Hij benadrukt wel dat het gratis bellen tussen 17 en 8 uur op weekdagen en tijdens het gehele weekend behouden blijft, "ook voor Versatel- en Telenet-nummers". Belgacom hoopt voorts dat deze "gedwongen beslissing" slechts tijdelijk zal zijn. "We tekenden tegen de beslissing al beroep aan bijhet hof van beroep in Brussel", aldus Margot, "en bovendien moet de Raad voor de Mededinging zich nog uitpsreken over het dossier", besluit Margot.

Bron: Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/cch/det/art_16733 ... =homeArt10



PS: Volgens mij is dit een duidelijk bewijs dat al die liberaliseringen van de markten niet bedoeld zijn om ervoor te zorgen dat het beter (of goedkoper) zou worden voor de consument ...
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Dit is juist wel goed voor de consument. In eerste instantie is dit slecht natuurlijk.. wie happy time heeft zal meer moeten betalen. Maar dit geeft ruimte voor concurrentie om gelijkaardige goedkopere formules aan te bieden. Als BC die lage prijs zou mogen behouden blijft iedereen bij BC en kan BC met al haar andere producten de prijs hoog houden.

Op deze manier wordt een spreiding van de markt afgedwongen onder concurrentie en dit is altijd ten goede van de consument.
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

BungaMan schreef:Dit is juist wel goed voor de consument. In eerste instantie is dit slecht natuurlijk.. wie happy time heeft zal meer moeten betalen. Maar dit geeft ruimte voor concurrentie om gelijkaardige goedkopere formules aan te bieden. Als BC die lage prijs zou mogen behouden blijft iedereen bij BC en kan BC met al haar andere producten de prijs hoog houden.

Op deze manier wordt een spreiding van de markt afgedwongen onder concurrentie en dit is altijd ten goede van de consument.
Da s nu eens zeveren
Eerst zit iedereen op de kap van Belgacom als hun prijzen te hoog zijn en nu zij eens lage tarieven hanteren worden ze verplicht door een ander openbare dienst om hogere prijzen aan te rekenen
BIPT zou beter ervoor zorgen dat alle interconnectie terieven gelijk zijn en er geen verschil is zo zou er eerlijke concurrentie ontstaan
Bij BIPT zou men beter eens de kant van de comsument kiezen en niet die van de operatoren zoals meerdere malen zij al een houding als beschermer van de praktijken van telenet openlijk hebben aangenomen met toelaten van eenzijdige prijsverhogingen ten voordele van telenet omdat zogezegd telenet inkomsten te kort had om hun exploitatie te kunnen betalen
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Da's gesproken Lion! Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

ja goed gesproken Lion. laat belgacom maar alles gratis aanbieden voor een jaartje of 2 (ze hebben er geld genoeg voor). Dan gaat iedereen bij belgacom, de concurrentie gaat failliet. Belgacom krijgt dan weer alle kabels in handen. Rekent nadien terug een zwaar bedrag voor telefonie en concurrentie moet terug bij hun aankloppen en zwaar betalen om diensten via bc kabels te leveren... :-( Overdreven maar das om het wat duidelijker te maken.

Wat goed is op korte termijn is meestal slecht op lange termijn en omgekeerd.

Iedereen wil natuurlijk lagere prijzen maar die kunnen er enkel komen als er voldoende concurrentie is. Die concurrentie kan er alleen maar komen als ze betere diensten (goedkoper en/of kwalitatiever). Om alvast ervoor te zorgen dat ze goedkoper kunnen zijn moet BC zijn prijzen verhogen. Als de concurrentie voldoende sterk is zal BC zoals elk normaal bedrijf mogen deelnemen in de concurrentiestrijd en dan begint het voor de consument pas echt op te brengen. En zo krijgt ge bescherming van de consument op lange termijn. Neem da maar aan als een feit en nie als zever.
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Belgacom heeft een groot deel van de markt in handen, dergelijke speler zal NOOIT de laagste prijs op de markt hebben, vergelijk de tarieven maar qua internet met EDPnet. Hetzelfde zie je op de energiemarkt, Electrabel gaat nooit de laagste prijs aanbieden. Zo werkt de vrije markt niet, zij die klein zijn en klanten willen werven moeten meer bieden voor minder geld, da's de vrije markt.
Regulatoren (zoals het BIPT) moeten zo weinig mogelijk / niet ingrijpen in prijszettingen van de marktspelers, dit werkt alleen marktverstorend. Hun taak is om te zorgen dat de tarieven aan de basis, die een kost zijn voor de marktspelers gelijk zijn. Dan zal een klein efficïënt bedrijf met weinig overheadkosten en een goeie service altijd beter kunnen doen en meer kunnen bieden voor minder geld.
En da's in het belang van de consument. Niks anders.
Belgacom kan het zich (hoe rijk ze ook zijn) niet permitteren om gedurende jaren zwaar verlies te gaan draaien, alleen maar om anderen kapot te concurreren, daarbij dan kan je je ook afvragen of het niet goedkoper is om alle concurrenten op te kopen. Ook Belgacom moet verantwoording afleggen aan haar aandeelhouders & die willen geld zien en liefst op niet al te lange termijn ...
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Ik denk dat deze prijsverhoging ook invloed heeft op Versatel en Tele2, ook in verplichte zin. Zowiezo is het BIPT in mijn ogen niet een consumentengerichte of monopolietegenwerkende organisatie, maar eerder de wakende link tussen de 2 monopolies van België, Telenet en Belgacom.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Dave schreef:Belgacom heeft een groot deel van de markt in handen, dergelijke speler zal NOOIT de laagste prijs op de markt hebben, vergelijk de tarieven maar qua internet met EDPnet.
Juist en dat heb je nu net te danken aan de regelgeving door het BIPT. BC MOET de duurste blijven van het BIPT.
Dave schreef:Hetzelfde zie je op de energiemarkt, Electrabel gaat nooit de laagste prijs aanbieden. Zo werkt de vrije markt niet
Er kan maar 1 bedrijf de laagste prijs aanbieden. Als electrabel sterke concurrentie krijgt zal ze haar prijzen wel aanpassen. Hoeft daarom niet de laagste prijs te zijn maar ze zullen de prijzen wel concurrentieel moeten maken.
Dave schreef: zij die klein zijn en klanten willen werven moeten meer bieden voor minder geld, da's de vrije markt.
Daar heb je bijna gelijk in. Meer bieden voor hetzelfde geld OF hetzelfde bieden voor minder geld is al voldoende. Die vrije markt waar je over spreekt is er nog niet, we zitten in een overgang van een monopolie naar die vrije markt en dat moet gereguleerd worden. Eens je kan spreken over een vrije markt laat je die aan zijn lot over.
Dave schreef:Regulatoren (zoals het BIPT) moeten zo weinig mogelijk / niet ingrijpen in prijszettingen van de marktspelers, dit werkt alleen marktverstorend.
Hoho, het BIPT bestaat dus alleen maar om de markt te verstoren? En wat mag daar dan de bedoeling van zijn? Of bedoel je met verstoren het creeren van een gezonde vrije markt?
Dave schreef:Hun taak is om te zorgen dat de tarieven aan de basis, die een kost zijn voor de marktspelers gelijk zijn.
Laat dat nu voor het BIPT een worst wezen wat die basis kost is. Zij zijn er enkel en alleen om de beginnende concurrent in staat te stellen om te groeien.
Dave schreef:... meer kunnen bieden voor minder geld.
En da's in het belang van de consument. Niks anders.
Heb ik ooit iets anders beweerd?
Dave schreef:Ook Belgacom moet verantwoording afleggen aan haar aandeelhouders & die willen geld zien en liefst op niet al te lange termijn ...
Je bedoelt die 51% die nog steeds in handen is van de overheid? Belgacom weet dat ze op hun bestaande diensten zullen moeten inkrimpen om concurrentie toe te laten. Vandaar dat ze telindus hebben opgekocht om via andere diensten te kunnen uitbreiden. Dat weten de aandeelhouders ook en houden daar rekening mee.
4ng3l
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 dec 2002, 00:12

BungaMan schreef:ja goed gesproken Lion. laat belgacom maar alles gratis aanbieden voor een jaartje of 2 (ze hebben er geld genoeg voor). Dan gaat iedereen bij belgacom, de concurrentie gaat failliet. Belgacom krijgt dan weer alle kabels in handen.
Dave schreef:Belgacom kan het zich (hoe rijk ze ook zijn) niet permitteren om gedurende jaren zwaar verlies te gaan draaien, alleen maar om anderen kapot te concurreren, daarbij dan kan je je ook afvragen of het niet goedkoper is om alle concurrenten op te kopen. Ook Belgacom moet verantwoording afleggen aan haar aandeelhouders & die willen geld zien en liefst op niet al te lange termijn ...
Verkopen met verlies is zelfs bij wet verboden.

En zolang happy time niet verlieslatend is, is die verplichte prijsstijging wel zever.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”