Hey mannen,
Effe vraagje. Volgend jaar na de winter ga ik mijn chauffage vervangen. Ik heb een gasketel nu.
Een vriend van me zei dat ik misschien direct ook kijk voor een warmtepomp nu ik toch alles openleg.
Ding is dat ik een laag gas en elek verbruik heb waardoor ik bv ook nooit zonnepanelen heb gelegd.
Elek is tussen de 1600 - 1800 kWh per jaar en gas is 460.767 m³ nu op 1 jaar ( nieuwe digitale meter rond begin april 2024 ). Woon in een rijhuis van 120 m³.
Normaal zou ik alles zo laten maar heb al wat gelezen dat Europa gas veel duurder gaat maken en nu heb je de btw die al omhoog gaat voor gasketels.
Dus ik weet het niet zo goed ... Niemand hier heeft een glazen bol maar als je is kan posten waar jij naartoe zou neigen ... gasketel behouden of kijken naar lucht-lucht of lucht-water warmtepomp.
Warmtepomp vs gas
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Mogelijk een hybride warmtepomp met gas een oplossing?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Misschien eerst isoleren (als ik ervan uit ga dat je alleen bent)? Hier een gezin van 4 en ik verbruik evenveel of minder gas op een jaar in een matig/weinig geïsoleerde woning.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
- Bedankt: 324 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Iedere situatie is anders maar zelf zou ik niet neigen maar resoluut voor een warmtepomp kiezen.yaris schreef: 3 maanden geleden Niemand hier heeft een glazen bol maar als je is kan posten waar jij naartoe zou neigen ... gasketel behouden of kijken naar lucht-lucht of lucht-water warmtepomp.
Uiteraard pas na een gedegen warmteverliesberekening en - indien nodig - optimaal isoleren.
Ik woon in een grotere open bebouwing en verving de gaskachels al in 2013 al door een L/W warmtepomp en in 2019 in de uitbreiding nog een L/L warmtepomp bijgeplaatst.
Verbruik is omgerekend naar kWh wel significant lager dan jouw opgave.
Maar ook dat verschilt van situatie tot situatie. Ben je tevreden met een leefruimte en badkamer van 20°C is al een verschil wanneer je constant 21/25°C wil verwarmen. Verwarmen je buren (in een rijhuis) of stook jij mee voor de buren welke nauwelijks verwarmen, enz.
L/L is zuiniger en waarschijnlijk (weer afhankelijk van de situatie) eenvoudiger te plaatsen maar voelt minder aangenaam aan dan L/W.
Indien L/L zal je ook nog een oplossing moeten vinden voor verwarmen sanitair water.
Hybride is een goede oplossing voor twijfelaars.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 56 keer
- Recent bedankt: 4 keer
NuKeM schreef: 3 maanden geleden Misschien eerst isoleren (als ik ervan uit ga dat je alleen bent)? Hier een gezin van 4 en ik verbruik evenveel of minder gas op een jaar in een matig/weinig geïsoleerde woning.
Gebruik je minder dan 460m3 per jaar aan gas ?
Alleen voor ww hebben we hier al rond de 300m3 aan gasverbruik en dit met een zonneboiler op die boiler aangesloten..
Bij de zoon heb ik stevig bij geïsoleerd maar toch voor gas gegaan...een lw warmtepomp is duur en moest ik laten installeren met de gasketel was ik er met 2000e vanaf..de gas lag al binnen..
Die warmtepomp kan binnen een paar jaar nog altijd..
Zonnepanelen helpen niet echt want wanneer je warmtepomp nodig hebt brengen die amper iets op..
Tom
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Vorig jaar 463m3 en dat voor warm water en verwarming. We zijn wel geen mensen die 21°C of meer nodig hebben om zich goed te voelen. Halfopen hier met open stuk op het zuiden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 40 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Gescheiden en ik heb mijn kinderen 1 week op 2.NuKeM schreef: 3 maanden geleden Misschien eerst isoleren (als ik ervan uit ga dat je alleen bent)? Hier een gezin van 4 en ik verbruik evenveel of minder gas op een jaar in een matig/weinig geïsoleerde woning.
Wel isoleren is het plan en daar kan ik nog wel wat winst mee nemen. Tis hier ook geen 21 graden maar ik zet het op 18-19.
Toegevoegd na 6 minuten 41 seconden:
Ja nu 460 m3 voor water en verwarming. 300m3 is toch enorm veel voor enkel warm water ... als ik een douche heb genomen dan zie ik toch heel weinig verbruik in home assistant ... Verwarmingketel gaat toch zeker 95% van het verbruik voor zijn rekening nemen.tom35 schreef: 3 maanden geledenNuKeM schreef: 3 maanden geleden Misschien eerst isoleren (als ik ervan uit ga dat je alleen bent)? Hier een gezin van 4 en ik verbruik evenveel of minder gas op een jaar in een matig/weinig geïsoleerde woning.
Gebruik je minder dan 460m3 per jaar aan gas ?
Alleen voor ww hebben we hier al rond de 300m3 aan gasverbruik en dit met een zonneboiler op die boiler aangesloten..
Bij de zoon heb ik stevig bij geïsoleerd maar toch voor gas gegaan...een lw warmtepomp is duur en moest ik laten installeren met de gasketel was ik er met 2000e vanaf..de gas lag al binnen..
Die warmtepomp kan binnen een paar jaar nog altijd..
Zonnepanelen helpen niet echt want wanneer je warmtepomp nodig hebt brengen die amper iets op..
Tom
Toegevoegd na 59 seconden:
Indeed mijn kinderen zijn 18-19 graden gewoonNuKeM schreef: 3 maanden geleden Vorig jaar 463m3 en dat voor warm water en verwarming. We zijn wel geen mensen die 21°C of meer nodig hebben om zich goed te voelen. Halfopen hier met open stuk op het zuiden.

Toegevoegd na 3 minuten 17 seconden:
Je bent er wel vroeg bij preciesivob schreef: 3 maanden geledenIedere situatie is anders maar zelf zou ik niet neigen maar resoluut voor een warmtepomp kiezen.yaris schreef: 3 maanden geleden Niemand hier heeft een glazen bol maar als je is kan posten waar jij naartoe zou neigen ... gasketel behouden of kijken naar lucht-lucht of lucht-water warmtepomp.
Uiteraard pas na een gedegen warmteverliesberekening en - indien nodig - optimaal isoleren.
Ik woon in een grotere open bebouwing en verving de gaskachels al in 2013 al door een L/W warmtepomp en in 2019 in de uitbreiding nog een L/L warmtepomp bijgeplaatst.
Verbruik is omgerekend naar kWh wel significant lager dan jouw opgave.
Maar ook dat verschilt van situatie tot situatie. Ben je tevreden met een leefruimte en badkamer van 20°C is al een verschil wanneer je constant 21/25°C wil verwarmen. Verwarmen je buren (in een rijhuis) of stook jij mee voor de buren welke nauwelijks verwarmen, enz.
L/L is zuiniger en waarschijnlijk (weer afhankelijk van de situatie) eenvoudiger te plaatsen maar voelt minder aangenaam aan dan L/W.
Indien L/L zal je ook nog een oplossing moeten vinden voor verwarmen sanitair water.
Hybride is een goede oplossing voor twijfelaars.

L/L is idd eenvoudiger maar geen oplossing voor sanitair water. Ik kan een zonneboiler plaatsen maar tis hier niet groot dus dat vermijd ik liever.
Ik zou wel gas kunnen houden voor warm water en L/L voor verwarming .... .
Het enige waar ik het wel lekker warm wil is de badkamer maar daar gebruik ik een elektrisch vuurtje voor om dat naar 23-24 graden te brengen

-
- Elite Poster
Heb je al eens geprobeerd om je gasketel op 50°C te zetten en hoe lang het tijdens het stookseizoen dan comvortabel warm blijft in de woning?
Is dat een heel seizoen is je woning geschikt voor een WP.
Hoe lager de temperatuur hoe rendabeler de WP wordt.
50°C is de limiet om het betaalbaar te houden, 40°C is goed maar 27 tot 35°C is beter.
Maar dat laatste bereik je niet zonder goede isolatie.
Is dat een heel seizoen is je woning geschikt voor een WP.
Hoe lager de temperatuur hoe rendabeler de WP wordt.
50°C is de limiet om het betaalbaar te houden, 40°C is goed maar 27 tot 35°C is beter.
Maar dat laatste bereik je niet zonder goede isolatie.
Sol Invictus!
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
460m3 klinkt inderdaad erg aannemelijk. Ik woon ook in een rijhuis, 160m2, 2 volwassen personen, warm water en verwarming met themostaat op 23°, keteltemp 55°, en wij zitten aan 483m3 in 2024 (per maand: 129m3, 70m3, 54m3, 31m3, 7m3, 5m3, 6m3, 6m3, 7m3, 29m3, 65m3, 74m3)tom35 schreef: 3 maanden geleden Gebruik je minder dan 460m3 per jaar aan gas ?
-
- Elite Poster
Klinkt aannemelijk bij een vraagtemp van 23°C.
Het verbruik stijgt per 1°C ongeveer met 7%.
Je verbruikt in een gelijkaardige woning dus al 21% meer dan iemand die de ruimte op 20°C houdt en 28% meer in vergelijking met een woning op 19°C.
Het verbruik stijgt per 1°C ongeveer met 7%.
Je verbruikt in een gelijkaardige woning dus al 21% meer dan iemand die de ruimte op 20°C houdt en 28% meer in vergelijking met een woning op 19°C.
Sol Invictus!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 40 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Laatste keuring heeft de technieker mijn ketel minder gezet maar ik weet niet meer op hoeveel. Denk dat ik dat wel ergens kan zien.
Ik wist niet dat het al zoveel was het verschil tussen 19 en 23 graden ... .
Goed isoleren is nu het plan tegen volgende winter en dan kijken wat mijn verbruik gaat zijn.
Ik wist niet dat het al zoveel was het verschil tussen 19 en 23 graden ... .
Goed isoleren is nu het plan tegen volgende winter en dan kijken wat mijn verbruik gaat zijn.