Energieprijzen gestegen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Zijn de energieprijzen nu zo hard gestegen of was het zo een strenge winter of mis ik iets?
Gasverbruik in 2024 was wel 1800kWh meer dan in 2023 maar als eindafrekening moet ik €590 bijbetalen. Nog nooit meegemaakt.
Gasverbruik in 2024 was wel 1800kWh meer dan in 2023 maar als eindafrekening moet ik €590 bijbetalen. Nog nooit meegemaakt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Voor de eind afrekening is een oplossing met digitale meter maandelijkse afrekeningen.
Wil zeggen grotere kost in de winter, andere maanden peanuts betalen.
Hier op 3 maanden 150 € gas in onze flat.
Voor de prijs op gepast tijdstip een vast contract van bvb 2 jaar.
Laat de variable contracten maar doen.
-
- Elite Poster
Wanneer ik de tarieven van Energyvision vergelijk op de Vtest zit ik goed maar daar komt dan wel de eindafrekening bij.
In de test zit Energyvision net als de andere rond de €97/maand.
Hier komt nu €49/maand extra bij(€590/12) oftewel €146/maand.
In de test zit Energyvision net als de andere rond de €97/maand.
Hier komt nu €49/maand extra bij(€590/12) oftewel €146/maand.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Door een jaarlijkse of maandelijkse afrekening gaan de energieprijzen per kWh niet meer of minder stijgen.thmj schreef: 2 maanden geleden Voor de eind afrekening is een oplossing met digitale meter maandelijkse afrekeningen.
Wat betreft de elektriciteitsprijzen (zelf geen notie van gas) kan het zelfs voordeliger zijn om voor een jaarlijkse afrekening te kiezen ipv een maandelijkse. De eenheidsprijzen zijn in de winter doorgaans duurder en in de zomer lager.
Bij een maandelijkse afrekening betaal je in de winter, bij een hoger verbruik, dan duurdere eenheidsprijzen en in de zomer een lagere prijs maar ook een lager verbruik.
Bij een jaarafrekening zal door het toepassen van de RLP0N formule een deel van het hogere winterverbruik afgerekend worden aan lagere zomerprijzen.
Is situatie afhankelijk dus moet ieder dat berekenen volgens de eigen situatie.
Of de prijzen bij jouw energieleverancier gestegen zijn tov vorige periode is er een eenvoudige methode: bekijk je laatste afrekening, breng het afgenomen volume terug naar de kost per kWh en doe hetzelfde met de afrekening daar voor.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Evolutie stroomprijzen:
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html
Evolutie gasprijzen:
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_gas.html
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html
Evolutie gasprijzen:
https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_gas.html
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Gat het hier enkel om een factuur voor gas of ook elektriciteit?
In het geval van elektriciteit zijn de distributietarieven ook gestegen en kan er eventueel ook capaciteitstarief bijkomen afhankelijk van het type meter en verbruik.
De gasprijzen zelf (met uitzondering van een vernieuwd contract ofzo) zijn niet sterk gestegen tov 2023: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotTtf.aspx
In het geval van elektriciteit zijn de distributietarieven ook gestegen en kan er eventueel ook capaciteitstarief bijkomen afhankelijk van het type meter en verbruik.
De gasprijzen zelf (met uitzondering van een vernieuwd contract ofzo) zijn niet sterk gestegen tov 2023: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotTtf.aspx
-
- Elite Poster
De distributietarieven zijn vanaf 2025 sterk gestegen tov 2024.
TS maakt echter een vergelijking tussen 2024 en 2023.
Het captar is al in voege sinds 1/1/23. Dat geldt dus voor beide vergelijkingsjaren.
TS maakt echter een vergelijking tussen 2024 en 2023.
Het captar is al in voege sinds 1/1/23. Dat geldt dus voor beide vergelijkingsjaren.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Dit gaat enkel over gas.
Heb de vraag ook aan energyvision gesteld.
Reactie
Dit bedrag geldt wel voor 3 maanden, deze maanden zijn natuurlijk ook de duurste wintmaanden van het jaar, dus het kan eventueel
Er werd een tussentijdse afrekening verstuurd aangezien we de meterstanden hebben doorgekregen van Fluvius.
Ik begrijp wel niet dat de vtest €100/maand geeft net zoals energyvision, maar energyvision dan met een eindafrekening van €590 afkomt of is het zoals de man van energyvision zegt dat de eindafrekening zo veel is vanwege die wintermaanden.
Heb de vraag ook aan energyvision gesteld.
Reactie
Dit bedrag geldt wel voor 3 maanden, deze maanden zijn natuurlijk ook de duurste wintmaanden van het jaar, dus het kan eventueel
Er werd een tussentijdse afrekening verstuurd aangezien we de meterstanden hebben doorgekregen van Fluvius.
Ik begrijp wel niet dat de vtest €100/maand geeft net zoals energyvision, maar energyvision dan met een eindafrekening van €590 afkomt of is het zoals de man van energyvision zegt dat de eindafrekening zo veel is vanwege die wintermaanden.
- TheCeet
- Elite Poster
Denk dat je naar uw basis moet kijken.
Wat is de tarieffiche dat geldig is in jouw periode?
Een voorschotbedrag en/of opleg bij afrekening zegt niks.
Prijs per kWh is nodig of bij variable contract de formule.
Wat is de tarieffiche dat geldig is in jouw periode?
Een voorschotbedrag en/of opleg bij afrekening zegt niks.
Prijs per kWh is nodig of bij variable contract de formule.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
Blijkbaar normale tarieven.
Het komt er in ieder geval op neer dat mijn voorschotfactuur elek + gas van €138/maand naar €161/maand gaat stijgen.
Stilaan tijd om uit te kijken naar een andere energiebron denk ik.
Het komt er in ieder geval op neer dat mijn voorschotfactuur elek + gas van €138/maand naar €161/maand gaat stijgen.
Stilaan tijd om uit te kijken naar een andere energiebron denk ik.
Laatst gewijzigd door karine 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- TheCeet
- Elite Poster
Ter info: op jouw screenshot zien we enkel de taksen. Geen energieprijs.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat is normaal denk ik, ze zullen nu wel weer zakken (de zomer komt er weer aan, meer zonuren voor electriciteit, minder vraag naar gas). Ik denk dat veel mensen nu ook variabele contracten hebben? Tot voor de energiecrisis had ik altijd vaste contracten maar momenteel is dat niet interessant.
Bij mij is het ook flink gestegen, tijd om weer eens over te stappen van energiemaatschappij maar ik wacht even (wilde ook plugin panelen en dan kan ik dat meenemen in mijn vergelijking)
Bij mij is het ook flink gestegen, tijd om weer eens over te stappen van energiemaatschappij maar ik wacht even (wilde ook plugin panelen en dan kan ik dat meenemen in mijn vergelijking)
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1180 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Hier kan je de Belgische groothandelsprijzen opvolgen: https://my.elexys.be/MarketInformation/ ... erage.aspx
Zo kan je zien dat de voorspelling/verwachting voor de maand april ook een pak hoger ligt dan vorig jaar (€55 >> €75).
Tov 2021/Q1 of zelfs 2021/H1, toen Poetin nog geen oorlog aan het plannen was, is dat maand per maand bijna een verdubbeling.
Hou er verder rekening mee dat de energieprijs geen gemiddelde is, maar een marginale prijs: iedereen krijgt de laagst mogelijke hoogste prijs.
Men begint met de goedkoopst beschikbare energiebron in te schakelen (of te vergoeden) en iedereen krijgt telkens meer tot de totale vraag afgedekt is.
Zo kan je zien dat de voorspelling/verwachting voor de maand april ook een pak hoger ligt dan vorig jaar (€55 >> €75).
Tov 2021/Q1 of zelfs 2021/H1, toen Poetin nog geen oorlog aan het plannen was, is dat maand per maand bijna een verdubbeling.
Hou er verder rekening mee dat de energieprijs geen gemiddelde is, maar een marginale prijs: iedereen krijgt de laagst mogelijke hoogste prijs.
Men begint met de goedkoopst beschikbare energiebron in te schakelen (of te vergoeden) en iedereen krijgt telkens meer tot de totale vraag afgedekt is.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 388 keer
De beste regel is augustus september vast zetten, en maandelijks af rekenen.
Want als je uw eindfactuur januari februari maart krijgt zijn er maatschappijen die een gans jaar het duurste tarief durven aanrekenen.
Want als je uw eindfactuur januari februari maart krijgt zijn er maatschappijen die een gans jaar het duurste tarief durven aanrekenen.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
- heist_175
- Moderator
Typisch zijn de energieprijzen het laagst in mei of juni.
Dat is de moment dat ik een vast contract afsluit. Zo'n contract is 10-15% duurder dan een variabel, maar nachtrust is me dat wel waard. Tijdens de lente, zomer & herfst gebruik ik zo goed als niets van het net (op de sinus na), dus ik klik in juni mijn tarief voor de winter vast. Tegen de winter zijn de variabele prijzen dan weer gestegen (soms een pak) en zijn veel variabele prijzen hoger dan mijn vaste prijs.
-
- Elite Poster
De beste maatregel voor jezelf is een energiecontract afsluiten dat je niets kost en, zolang dat voordeel nog van toepassing is, jaarlijks afrekenen.proximusboyke schreef: 2 maanden geleden De beste regel is augustus september vast zetten, en maandelijks af rekenen.
Alle andere maatregelen zijn in mindere of grotere mate altijd in het voordeel van de energieleverancier.
Sol Invictus!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 25 keer
Wat bedoel je met "vast zetten"? Een vast contract afsluiten ? of een variabel contrcat afsluiten gedurende augustus september ?proximusboyke schreef: 2 maanden geleden De beste regel is augustus september vast zetten, en maandelijks af rekenen.
Is dit een verzinsel of heb je daarvan bewijzen?proximusboyke schreef: 2 maanden geleden Want als je uw eindfactuur januari februari maart krijgt zijn er maatschappijen die een gans jaar het duurste tarief durven aanrekenen.
Bij een variabel contrcat verandert de prijs maandelijks of driemaandelijks.
Het tarief dat de maatschappij aanrekent is gebaseerd op de tariefkaart van jouw contract en de prijswijzigigen volgens de afgesproken index.
De maatschappij berekent dan een gemiddelde prijs, gebaseerd op jouw verbruiksprofiel, bijvoorbeeld S21. Hierdoor wordt je verbruikverdeeld over de maanden (met meer gewicht voor de wintermaanden).
Deze regeling staat wettelijk vast, en een maatschappij kan niet zomaar een prijs uit zijn duim zuigen.
Voor een variabel contract maakt het dus absoluut niets uit in welke maand je contract start, of in welke maand de afrekening gebeurt.
PS. Er is ook geen enkel verband tussen de datum van de factuur (data van meteropnames worden door Fluvius bepaald) en de veravaldatum van jouw contract.
Dat is zuivere speculatie.heist_175 schreef: 2 maanden geleden Tijdens de lente, zomer & herfst gebruik ik zo goed als niets van het net (op de sinus na), dus ik klik in juni mijn tarief voor de winter vast. Tegen de winter zijn de variabele prijzen dan weer gestegen (soms een pak) en zijn veel variabele prijzen hoger dan mijn vaste prijs.
Er bestaat geen "beste regel" ...
Als ik de energieprijzen correct zou kunnen voorspellen, dan was ik nu al miljionair

Dat is wellicht de beste regel: als je gemoedsrust méér waard is dan de eventuele winst/verlies tussen vast/variabelheist_175 schreef: 2 maanden geleden Zo'n contract is 10-15% duurder dan een variabel, maar nachtrust is me dat wel waard.

Want je weet pas nà de eindafrekeing of je verlies of winst gedaan hebt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Met vastzetten bedoelt hij een vast contract aangaan in mei/juni. Als je alleen in de wintermaanden echt van het net verbruikt kan dat voordeliger zijn dan een heel jaar een variabel contract te hebben (de prijzen in de wintermaanden zijn dan ook duurder).
- heist_175
- Moderator
Dat lijkt zo, maar is niet zo.
Check de prijzen op Belpex, dan zal je zien dat het een winnende strategie is.
Speculatie of gokken ~ 50%
Deze strategie zit op 80%+ (time period = 15 jaar).
- proximusboyke
- Elite Poster
philippe ik heb al afrekeningen gezien waar 1 prijs op staat de prijs die dan van toepassing is in de maand waarop ze is opgemaakt bij een variabel contract.
oa luminus kan da goed
oa luminus kan da goed
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 25 keer
Dat kan niet en dat is onwettelijk.
Op de eindafrekeing staat natuurlijk maar één prijs, maar dat is niet de prijs die van toepassing is voor de maand van de afrekening (tenzij toevallig).
De prijs op de afrekeing wordt wettelijk bepaald door het gewogen gemiddelde zoals hierboven beschreven.
Je mag mij altijd een kopie sturen van zo'n factuur voor ik je geloof.
Luminus staat niet buiten de wet
Op de eindafrekeing staat natuurlijk maar één prijs, maar dat is niet de prijs die van toepassing is voor de maand van de afrekening (tenzij toevallig).
De prijs op de afrekeing wordt wettelijk bepaald door het gewogen gemiddelde zoals hierboven beschreven.
Je mag mij altijd een kopie sturen van zo'n factuur voor ik je geloof.
Luminus staat niet buiten de wet
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- proximusboyke
- Elite Poster
hahaha luminus staat altijd boven de wet.
Tante overleden mei 2024 ik bel vraag leegstand aan 10 euro per maand te betalen enkel electriciteit .
November eindafrekening notaris onmiddellijk betaald nieuwe voorschotten 400 euro. Ik bel naar luminus terug alles uiteenzetten ok terug leegstand 10 euro.
Op account van mijn tante bij luminus had ik account aangemaakt met een hotmail adres.
Alles van computer is hier ios . Ik weet niet of het daardoor kwam maar plots kwam op imac niks meer binnen van hotmail in mijn emails.
Tegen dakket gezien had stonden er al 2 fakturen open. Ik onmiddellijk gebeld naar luminus. Goh geen probleem kijk als je wilt kunnen wij de facturen rechtstreeks naar de notaris sturen en u in cc zetten. Zogezegd zo gedaan. Ondertussen int weekend zitten zoeken om die emails van hotmal ite doen toekomen en ja het lukte, Maandag factuur in cc binnengekregen van luminus en hadden terug op 400 euro gezet. Wel ik noem da gangsterpraktijken !!!
Tante overleden mei 2024 ik bel vraag leegstand aan 10 euro per maand te betalen enkel electriciteit .
November eindafrekening notaris onmiddellijk betaald nieuwe voorschotten 400 euro. Ik bel naar luminus terug alles uiteenzetten ok terug leegstand 10 euro.
Op account van mijn tante bij luminus had ik account aangemaakt met een hotmail adres.
Alles van computer is hier ios . Ik weet niet of het daardoor kwam maar plots kwam op imac niks meer binnen van hotmail in mijn emails.
Tegen dakket gezien had stonden er al 2 fakturen open. Ik onmiddellijk gebeld naar luminus. Goh geen probleem kijk als je wilt kunnen wij de facturen rechtstreeks naar de notaris sturen en u in cc zetten. Zogezegd zo gedaan. Ondertussen int weekend zitten zoeken om die emails van hotmal ite doen toekomen en ja het lukte, Maandag factuur in cc binnengekregen van luminus en hadden terug op 400 euro gezet. Wel ik noem da gangsterpraktijken !!!
-
- Elite Poster
Doet me denken aan Engie die de tarieven voor vast contract dat in mei ingaat al in februari (als de energieprijzen hoog zijn) vast leggen. Nu naar een variabel contract bij hun gegaan voor enkele maanden en dan in mei/juni terug vast contract aangaan.
- proximusboyke
- Elite Poster
hoe dan ook ik raad iedereen aan om maandeljks af te rekenen.
Zeker na wat ik gezien heb van mijn neef ik geloof de vlaamse energiemaatschappij was die over kop ging.
Paar honderden euros kwijt voorschot gas en moest enkele tientallen euros betalen electriciteit.
En de bewindsvoerder wilde persé dat hij dat betaalde maar geld terug krijgen dat kon niet enkel betalen.
Zelfs naar de rechtbank ermee geweest gelukkig wel gewonnen maar toch een gans gedoe.Nu kijken op een maatschappij wat de gangbare voorschotten zijn en op een apparte rekening zetten.Om dan in de wintermaanden te gebruiken.
Zeker na wat ik gezien heb van mijn neef ik geloof de vlaamse energiemaatschappij was die over kop ging.
Paar honderden euros kwijt voorschot gas en moest enkele tientallen euros betalen electriciteit.
En de bewindsvoerder wilde persé dat hij dat betaalde maar geld terug krijgen dat kon niet enkel betalen.
Zelfs naar de rechtbank ermee geweest gelukkig wel gewonnen maar toch een gans gedoe.Nu kijken op een maatschappij wat de gangbare voorschotten zijn en op een apparte rekening zetten.Om dan in de wintermaanden te gebruiken.
-
- Elite Poster
Dan ken je je rechten niet.
Ik heb een jaarafrekening en betaal geen maandelijkse voorschotten maar dat is niet voor iedereen weggelegd (daar moet je nl. zelf voor zorgen).
Wat wel iedereen kan afdwingen is dat je maandelijks niet meer voorschot betaalt dan je verbruikt.
Betaal per SEPA domiciliëring zodat wanneer een energieleverancier over de kop gaat of je meer aanrekent dan overeengekomen je de laatste betaling door de bank terug op je eigen rekening laat storten.
De leverancier/curator moet dan zelf maar achter zijn geld indien deze denkt dat je nog een saldo hebt openstaan.
Ik heb een jaarafrekening en betaal geen maandelijkse voorschotten maar dat is niet voor iedereen weggelegd (daar moet je nl. zelf voor zorgen).
Wat wel iedereen kan afdwingen is dat je maandelijks niet meer voorschot betaalt dan je verbruikt.
Betaal per SEPA domiciliëring zodat wanneer een energieleverancier over de kop gaat of je meer aanrekent dan overeengekomen je de laatste betaling door de bank terug op je eigen rekening laat storten.
De leverancier/curator moet dan zelf maar achter zijn geld indien deze denkt dat je nog een saldo hebt openstaan.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- TheCeet
- Elite Poster
Maandelijks afrekenen is voor mij geen optie.
januari 780kWh > geschat 0.40 €/kWh(geen idee of dit all-in prijs is met taksen en vervoerskosten etc) > 312€
februari 633 kWh > 253€
In lente/zomer met zonnepanelen dan amper verbruik > 25€ geschat.
Liever het voorschotsysteem (in mijn geval) van 100€/maand.
januari 780kWh > geschat 0.40 €/kWh(geen idee of dit all-in prijs is met taksen en vervoerskosten etc) > 312€
februari 633 kWh > 253€
In lente/zomer met zonnepanelen dan amper verbruik > 25€ geschat.
Liever het voorschotsysteem (in mijn geval) van 100€/maand.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- heist_175
- Moderator
Je kan veel meer recupereren dan "de laatste betaling".ivob schreef: 2 maanden geleden Betaal per SEPA domiciliëring zodat wanneer een energieleverancier over de kop gaat of je meer aanrekent dan overeengekomen je de laatste betaling door de bank terug op je eigen rekening laat storten.
Sowieso kan je al 8 weken teruggaan en in zo'n geval zou ik ook tot 13 maanden terug gaan.
Wat is het verschil tussen elke maand een vast bedrag aan uw energieleverncier betalen en wachten op de afrekening
en elke maand een vast bedrag op een eigen rekening zetten en daarvan de maandfacturen met variabele bedragen van te betalen?
-
- Elite Poster
Ben je wel zeker dat de curator niet alle voorschotten kan terugeisen als je SEPA betalingen nadien annuleert en niet enkel het reëel verbruik zoals je denkt? Wetgeving werkt niet volgens de logica hoor (zoals die hierboven die elektriciteit nog moest betalen terwijl hij nog veel van zijn gas moest terug krijgen).
Veiligste als je met een kleine leverancier in zee gaat is inderdaad afrekening per maand (en dan desnoods zelf op een aparte eigen rekening voorschotten storten).
Veiligste als je met een kleine leverancier in zee gaat is inderdaad afrekening per maand (en dan desnoods zelf op een aparte eigen rekening voorschotten storten).
- heist_175
- Moderator
De curator mag dan een eindafrekening maken en niet zomaar wat voorschotten eisen.Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Ben je wel zeker dat de curator niet alle voorschotten kan terugeisen als je SEPA betalingen nadien annuleert en niet enkel het reëel verbruik zoals je denkt?
Je zou wel zot zijn om die eindafrekening niet te betalen.
-
- Elite Poster
Uiteraard.heist_175 schreef: 2 maanden geleden Je kan veel meer recupereren dan "de laatste betaling".
Sowieso kan je al 8 weken teruggaan en in zo'n geval zou ik ook tot 13 maanden terug gaan.
Maar ik ging er (waarschijnlijk iets te optimistisch) vanuit dat wanneer er problemen zijn met je energieleverancier na de laatste overschrijving je nadien sowieso geen stortingen meer zou doen.

Het "verschil" tussen maandelijks betalen aan leveranciier of maandelijks sparen op eigen rekening en dan overschrijven volgens maandbedrag ken je waarschijnlijk ook wel.

Waarschijnlijk dan ook een retorische vraagstelling?

Toegevoegd na 8 minuten 7 seconden:
Ja zeker van.Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Ben je wel zeker dat de curator niet alle voorschotten kan terugeisen als je SEPA betalingen nadien annuleert en niet enkel het reëel verbruik zoals je denkt?
Het is een voorschot geen verschuldigde eindafrekening.
Het is een vrije keuze van (onwetende?) consumenten om maandelijks voorschotten te betalen die doorgaans hoger zijn dan het werkelijk verschuldigde bedrag en dan ook nog eens blij zijn dat ze bij de jaarafrekening "geld terugkrijgen".

De wet is de wet. Of wie dan ook dat logisch vindt doet er niet toe. Het is wat er wettelijk omschreven staat. Niet meer en niet minder.Wetgeving werkt niet volgens de logica hoor (zoals die hierboven die elektriciteit nog moest betalen terwijl hij nog veel van zijn gas moest terug krijgen).
Je moet ze uiteraard ook zelf kennen om ze in je voordeel te kunnen toepassen.
Veiligste is geen voorschot betalen en de leverancier bij de jaarafrekening het verschuldigde bedrag laten opvragen ipv maandelijks meer te betalen dan je verschuldigd bent.Veiligste als je met een kleine leverancier in zee gaat is inderdaad afrekening per maand (en dan desnoods zelf op een aparte eigen rekening voorschotten storten).
Je moet dan wel op de hoogte zijn van je rechten en erop staan dat deze nageleefd worden.
Er is ook niets ingewikkeld noch onveilig om, wanneer je dan toch perse voorschotten wil betalen, een SEPA betaling terug te vorderen wanneer je als betaler denkt dat deze ongerechtvaardigd was.
Dat is gewoon een berichtje aan je eigen bank. De ontvanger heeft daar niets tegen in te brengen. Hij moet bewijs leveren van het werkelijk verschuldigde bedrag (en de curator is daar ook toe gehouden).
Jij moet van jou kant dan gewoon het verschuldigde bedrag binnen termijn overmaken. Niet meer en niet minder.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Doe jij dat elk jaar zo, in juni overschakelen naar een vast tarief ?heist_175 schreef: 2 maanden geledenTypisch zijn de energieprijzen het laagst in mei of juni.
Dat is de moment dat ik een vast contract afsluit. Zo'n contract is 10-15% duurder dan een variabel, maar nachtrust is me dat wel waard. Tijdens de lente, zomer & herfst gebruik ik zo goed als niets van het net (op de sinus na), dus ik klik in juni mijn tarief voor de winter vast. Tegen de winter zijn de variabele prijzen dan weer gestegen (soms een pak) en zijn veel variabele prijzen hoger dan mijn vaste prijs.
Werd de wet ook niet aangepast dat je binnenkort een boete moet betalen wanneer je een vast contract onderbreekt? (begrijp het voordeel voor de consument hier niet van)
-
- Elite Poster
Nog niet, maar doordat je een jaar zou vasthangen als consument bij vast contract hopen ze dat de prijzen hierdoor lager worden (van de vaste contracten).
- heist_175
- Moderator
Ja, tenzijkarine schreef: 2 maanden geleden Doe jij dat elk jaar zo, in juni overschakelen naar een vast tarief ?
- de prijzen fors gedaald zijn
- ik een vast contract van meer dan 1J heb
Nee.Werd de wet ook niet aangepast dat je binnenkort een boete moet betalen wanneer je een vast contract onderbreekt?
Dat is/was een idee.