Ik heb mezelf weer in een hoekje laten duwen door mijn dochters en plande een reis van 5 dagen naar Barcelona in augustus.
Er zijn een aantal zaken die uiteraard zullen gebeuren zoals een bezoek aan de Sagrada Familia en Park Guëll, maar veel verder dan deze meesterwerken van Gaudi raak ik voorlopig niet.
Hotel en vlucht zijn geboekt en betaald, dus dat staat al vast, maar de volledige planning moet nog gebeuren. Wie heeft er tips, zowel over openbaar vervoer, must-see, eten,... laat je gaan en maak ons blij.
Turó de la Rovira: 360 graden uitzicht op Barcelona. Je kan afstappen aan metro Alfons X en dan naar boven stappen
Tibidabo; er staat bovenaan een kerk en er is ook een pretpark op de rotsen gebouwd.
Montjuic (fort is de zondagnamiddag na 15h gratis te bezoeken alsook eerste zondag van de maand)
Font Màgica aan Plaça d'Espanya: verlichte fontijnen icm muziek
Les Arenes: oude arena (Plaça d'Espanya) die omgebouwd is naar winkelcentrum. Bovenaan vind je veel restaurantjes en heb je mooi uitzicht. De lift aan de buitenkant is betalend, de rollentrappen binnenin niet.
Rambla del Poblenou: gelijk de Rambla, maar dan in het klein en veel minder volk.Veel plaatsen om iets te drinken of te eten.
Parc de la Ciutadella: groot park in het centrum met daarbij een zoo (betalend) en bootjes
Dit is het soort antwoorden waarvoor mensen een vraag stellen op een forum.
Dat het warm is in Spanje is nieuwe info. Druk in een wereldstad? OK, dat weet ik dan ook alweer.
En als ik een stad bezoek lijkt ervan wegvluchten met een huurauto een top-tip!
Ik bedoel dat Barcelona (en andere hotspots) als het kan beter "buiten seizoen" bezocht worden. Minder heet dan de zomer en iets minder druk. Montserrat bezoeken noem ik niet wegvluchten, het is niet heel ver en de moeite waard, maar hey:
Je kan ook eens een dag of avondje Lloret De Mar doen, denk wel dat het dikke 50 min van Barcelona is , ben naar Lloret geweest & met een bus zo'n dag tour gedaan & toen naar Barcelona geweest. De afstand is zeker te doen. Zeker het overwegen waard.
Er is slechts 1 schrik, 1 die je helaas overal hebt in grote steden en uitgaans plaatsen: op uw gsm en portemonnee letten. Zorg bv dat je geen zichtbaar zakje rond je arm hebt ofzo waar geld in zit,
Of ga niet alleen 's avonds naar een bankcontact ofzo.
Reden wrm ik dit vertel: omdat meerdere mensen uit mijn ouders hunne groep dit meegemaakt hebben & ze werden nochtans gewaarschuwd, mijn ouders werden al gewaarschuwd door mij , zij zijn niks kwijt.
Wou ik gewoon eens mededelen.
Hoe oud zijn de dochters?
Heb grok eens gebruikt;
Barcelona zit bomvol leuke dingen om te doen! Het is een stad met een mix van cultuur, geschiedenis, architectuur, eten en strand. Hier zijn wat highlights:
Bezienswaardigheden
Sagrada Família: Deze iconische, nog steeds onvoltooide kerk van Antoni Gaudí is een must-see. De details binnen en buiten zijn indrukwekkend.
Park Güell: Ook van Gaudí, een kleurrijk park met mozaïeken, rare bouwwerken en een mooi uitzicht over de stad.
La Rambla: Een bruisende boulevard vol straatartiesten, winkels en toeristen. Let wel op je spullen, want het kan er druk zijn.
Barri Gòtic (Gotische Wijk): Smalle straatjes, oude gebouwen en pleintjes zoals Plaça Reial. Perfect om te verdwalen en de sfeer te proeven.
Casa Batlló en Casa Milà: Nog meer Gaudí-meesterwerken, met hun unieke, golvende ontwerpen.
Eten en drinken
Tapas: Probeer patatas bravas, jamón ibérico of croquetas in een lokale bar. Poble Sec heeft veel goede tapastentjes.
Mercat de la Boqueria: Een beroemde markt vlak bij La Rambla. Je kunt er verse producten kopen of ter plekke wat eten, zoals empanadas of fruitsap.
Paella: Als je van zeevruchten houdt, is dit een klassieker. Restaurants aan de kust, zoals in Barceloneta, zijn populair hiervoor.
Ontspanning
Strand van Barceloneta: Lekker zonnen, zwemmen of een wandeling langs de promenade maken. In de zomer is het hier levendig.
Montjuïc: Een heuvel met een kasteel, tuinen en een prachtig uitzicht. Je kunt er met een kabelbaan naartoe.
Cultuur en uitgaan
Musea: Het Picasso Museum of het MNAC (voor Catalaanse kunst) zijn top als je van kunst houdt.
Nachtleven: Clubs zoals Razzmatazz of Pacha voor dansen, of ga naar El Raval voor hippe bars.
Extra tips
Pak de metro of wandel, want veel is goed bereikbaar.
Als je van voetbal houdt, is een bezoek aan Camp Nou, het stadion van FC Barcelona, ook een ervaring.
Wat trekt jou het meest aan? Of heb je iets speciaals in gedachten voor je bezoek?
Dat ik op google kan zoeken is iets nieuws, bedank, ik neem het mee.
Waarom stel ik toch nog die vraag hier? Omdat mensen soms leuke kleine tips kunnen geven die ik elders niet vond.
De dochters zijn 15 & 17.
Vorig jaar gingen we naar Amsterdam en het jaar ervoor naar Londen. Opletten voor pickpocket hoort er dan ook jammer genoeg bij.
Tot hiertoe nog geen negatieve ervaringen, maar we zijn op onze hoede.
Voor mij zijn er 2 zaken die ik zeker wil doen. Dat is de Sagrada familia en park Guel. Voor de rest ga ik me laten leiden door wat er te zien is.
Voorgaande jaren maakten we telkens een mymaps met pins, verdeeld per categorie. Daar zijn we nu ook aan bezig. Amsterdam zag er zo uit
Aan de hand daarvan maken we potentiele dagplannen.
Ik heb de sagrada al eens bezocht maar ondertussen zijn de werken al gevorderd en ik zou direct terug gaan. Park Guel is ook typisch Gaudi en dus Barcelona. Er zijn ook huizen van Gaudi te bezoeken maar vaak met reservatie. Camp nou heb ik ook bezocht maar men werkt nu aan vernieuwd stadion. Museum is de moeite als je van voetbal houdt.
De ramblas zijn levendig maar inderdaad opletten met zakkenrollers. Er lopen ook veel agenten in burger rond. Wij waren getuige van een arrestatie van een zakkenroller. Vaak slaan ze toe als je naar de straatartiesten staat te kijken. Ze werken ook vaak met meerdere en geven de buit snel door aan een ander. Als ze gesnapt worden hebben ze niets bij.
Een andere tip, zoek de betere restaurants op en reserveer want ze hebben de gewoonte om laat te eten en aan te schuiven. Je staat dan in een rij met -tig man en het eten wordt snel geserveerd. Zoek naar plaatsen waar locals gaan, goedkoper en betere kwaliteit. Een goede tip is vermijd zaken die borden met foto's van het eten tonen, zijn zo goed als altijd toeristenvallen, in hoe meer talen de borden, hoe erger
Er is ook een centraal plein (Placa catalunya) waar straatmuzikanten komen spelen maar soms ook meer. Wij waren er en er speelde een paar gasten die beter Metallica speelden dan Metallica zelf
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Mijn excuses dat ik mijn mening maar geef en hetgeen ik heb gepost, nog niet alles stond er op hier, check het maar.
Uiteindelijk gaade wel zelf bepalen wat je der gaat doen of je zal zelf rondwandelen en bepaalde zaken ontdekken ook.
Ik ben er ook 100% zeker van dat je zelf nog niet op dat idee kwam om bv naar Lloret De Mar te kunnen gaan aangezien het er niet zo heel ver van is, zeker een aanrader maar mijn excuses dat ik maar een idee mee geef.
@Paddestoel blijkbaar voel je je aangesproken door mijn reactie over google, maar dat was niet naar jou.
Hetgeen je vertelde is misschien bruikbaar, weet ik nog niet, maar ik apprecieer het wel.
Het zijn inderdaad bijvoorbeeld tips als Lloret De Mar waarvoor ik de vraag stel. De kans is klein dat we dit gaan doen, maar ik neem het wel mee.
Misschien had je het nog niet gezien, maar ik had jouw antwoord een duimpje gegeven. Dat doe ik niet als ik de reactie niet apprecieer.