In de regio hier bij mij zijn er issues sinds gisteren rond de middag. Normaal binnen 8u gefixed vertelde support me vanavond.
Wat ik me dan afvraag is, waar ligt de ‘wijkkast’ ongeveer? Dus je hebt nodes(paddenstoelen) in de straten van het dorp, die gaan dan naar zo’n grote ‘wijkkast’?
Is dat in straal 500m, km’s verder? Hoe ziet die eruit?
Wie kan hier meer uitleg over geven?
Telenet ‘wijkkast’?
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 7 keer
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
- Bedankt: 142 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ja vraag ik me ook af, waar die nodes allemaal staan, hoe ze er uit zien en op welke ik dan zit...
De Proximus cabines en LEX gebouwen zijn wel al goed herkenbaar overigens.
De Proximus cabines en LEX gebouwen zijn wel al goed herkenbaar overigens.
Zijn dat niet gewoon domme coax verdelers/aansluitdozen met versterkers bij?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 599 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Paddenstoelen zijn idd de taps waar je drop op vertrekt.
Deze paddenstoelen zijn aangesloten op nodekasten, die staan in de regel in de straat in plain sight, grote grijze/witte bakken met BTV en/of Telenet sticker (voorbeeld). Ben vergeten hoeveel adressen precies op zo'n nodekast aangesloten zijn, ofwel ~100 ofwel ~1000.
Die nodekasten zijn dan verder per glasvezel aangesloten op de kopstations, veelal de vroegere antennestations van de intercommunales. Vanaf het kopstation naar het schakelstation in je provincie. Vanaf het schakelstation naar Mechelen.
Deze paddenstoelen zijn aangesloten op nodekasten, die staan in de regel in de straat in plain sight, grote grijze/witte bakken met BTV en/of Telenet sticker (voorbeeld). Ben vergeten hoeveel adressen precies op zo'n nodekast aangesloten zijn, ofwel ~100 ofwel ~1000.
Die nodekasten zijn dan verder per glasvezel aangesloten op de kopstations, veelal de vroegere antennestations van de intercommunales. Vanaf het kopstation naar het schakelstation in je provincie. Vanaf het schakelstation naar Mechelen.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1952 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Het Telenet-netwerk bestaat uit 6500 nodes volgens slide 19 van de Capital Markets Day-presentatie uit 2018: https://www2.telenet.be/corporate/nl/investeerders/financiele-resultaten/kapitaalmarkt-dagen.html
In het laatste kwartaalverslag staat dat Telenet 1,69 miljoen internetklanten heeft.
Je kan dus zelf wel uitrekenen hoeveel klanten er gemiddeld op een node zitten. Afhankelijk van de bevolkingsdichtheid ken je dan de afstand tussen de nodes.
Vanaf elke node naar de paddenstoelen en dan naar alle huizen is het zuiver coaxkabel.
Niet geloven wat de marketing van Telenet je probeert wijs te maken met een tekeningetje van een gele lijn dat je zou kunnen interpreteren als een glasvezelkabel die voorbij alle huizen in een straat zou passeren, dat is bedrog.
In het laatste kwartaalverslag staat dat Telenet 1,69 miljoen internetklanten heeft.
Je kan dus zelf wel uitrekenen hoeveel klanten er gemiddeld op een node zitten. Afhankelijk van de bevolkingsdichtheid ken je dan de afstand tussen de nodes.
Vanaf elke node naar de paddenstoelen en dan naar alle huizen is het zuiver coaxkabel.
Niet geloven wat de marketing van Telenet je probeert wijs te maken met een tekeningetje van een gele lijn dat je zou kunnen interpreteren als een glasvezelkabel die voorbij alle huizen in een straat zou passeren, dat is bedrog.
- Paddenstoel: https://maps.app.goo.gl/6G6wuD6eGWzzTftx9
- Node: https://maps.app.goo.gl/KexVawyXiENvFRQf8
- Kopstation: https://maps.app.goo.gl/kjKYQkKLrUEeeoqn9
- Schakelstation: https://maps.app.goo.gl/6YXjzmmqAjU49kF48
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Inderdaad. Denk dat Telenet de coax nog lang gaat blijven 'uitmelken' als 'fiber'. Uiteindelijk kunnen ze tot bijna 10Gbps gaan met coax. Het grootste probleem gaat de overbezetting van de node zijn, dus die 3TB FUP zal niet snel verdwijnen. De reden dat ze nog niet gedaan hebben is dat ze nog wel wat trucken uit de kast zullen moeten halen om te zien dat enkele personen niet de volledige bandbreedte van de node gaan bezetten.
-
- Elite Poster
Is dat niet die ene waar het dak van ingestort was tijd geleden ?

Volgens mij gewoon meer lokale nodes plaatsen, als ik zie dat Wyre bij mij in de buurt fiber microducts aan het bijleggen is, dat zal wel daar voor zijn, nog niet voor fiber to the home me dunkt...
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Klopt. 2021 in Roeslare
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
In mijn gemeente is Wyre toch op veel plaatsen buizen in de grond aan het steken en er zijn bouwaanvragen voor het bouwen van PoP's. Zou nogal raar zijn om zo'n werken uit te voeren om dan nadien jaren ongebruikt te laten liggen? Als die samenwerking met Proximus er komt (ten vroegste goedgekeurd eind 2024) dan is dat nog een reden om die infra zo snel mogelijk te gebruiken?Avenger 2.0 schreef: 12 dec 2024, 08:03 Denk dat Telenet de coax nog lang gaat blijven 'uitmelken' als 'fiber'.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 59 keer
nodes zijn wat vergelijkbaar met een ROP bij VDSL dan?
Bij VDSL staan die ROP naast of bij de kabelverdelers , is dat bij node ook zo iets (kabel lijkt me een shared/ soort bus systeem te zijn ipv een ster zoals vdsl??
En hoe werkt orange dan via het wyre netwerk?
Bij VDSL staan die ROP naast of bij de kabelverdelers , is dat bij node ook zo iets (kabel lijkt me een shared/ soort bus systeem te zijn ipv een ster zoals vdsl??
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1952 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Ik zie nergens bouwaanvragen voor Wyre PoP's...lithion schreef: 12 dec 2024, 22:00 In mijn gemeente is Wyre toch op veel plaatsen buizen in de grond aan het steken en er zijn bouwaanvragen voor het bouwen van PoP's.
Niet echt, een ROP is een intelligent platform, een node is technisch veel eenvoudiger en zet het lichtsignaal van de glasvezel gewoon om naar RF op coaxkabel.
Coaxkabel is inderdaad een shared medium, er is geen kabelverdeler nodig. Alle coaxkabels naar de woningen worden uiteindelijk gewoon afgetakt met splitters op de hoofdkabel. Alle DOCSIS-modems op een node krijgen tijdslots toegewezen vanuit een kopstation (CMTS) om te zenden, ontvangen is gewoon klassieke broadcast waarbij de modem de voor hem bedoelde data uit de broadcast filtert.Flup schreef: 12 dec 2024, 22:21 Bij VDSL staan die ROP naast of bij de kabelverdelers , is dat bij node ook zo iets (kabel lijkt me een shared/ soort bus systeem te zijn ipv een ster zoals vdsl??
Idem bij Orange, alleen wordt het verkeer op een hogere netwerklaag (Layer 2 VPN) volledig gescheiden van Telenet-verkeer. Vanaf de 5 schakelstations in Vlaanderen neemt Orange het verkeer over naar zijn eigen backbone-netwerk.
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
- Bedankt: 186 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Als ik het goed begrepen heb dan bevat een wijkkast dus 7 optical to coax convertors. (die dan naar coax groeps / eindversterkers lopen)
dat wil zeggen dat er ongeveer max 75 klanten per node zitten....
dat wil zeggen dat er ongeveer max 75 klanten per node zitten....
Greetz cyberbug

-
- Elite Poster
Neen, hier zeggen ze gemiddeld 200-500 klanten per wijkkast, en je ziet hier 2 fiber to coax nodes in hangen. Of dat aantal klanten dan nu per 1 of 2 nodes is is echter niet duidelijk. Alles hierna zijn gewoon coax versterkers en verdelers.
Verder is te zien dat het van de wijkkast naar 7 groepsversterkers gaat, vandaar naar 4(te zien in de groepsversterkerkast in de video) of 8(volgens tekening) "eindkastjes", die elks 24 aansluitingen hebben, dus berekend komt dat op max 7×4×24 = 672 tot 7×8×24 = 1344 klanten per wijkkast.
De blauwe transfo's in de wijkkast geven stroom over coax door naar de coaxversterkers in lijn.
Verder is te zien dat het van de wijkkast naar 7 groepsversterkers gaat, vandaar naar 4(te zien in de groepsversterkerkast in de video) of 8(volgens tekening) "eindkastjes", die elks 24 aansluitingen hebben, dus berekend komt dat op max 7×4×24 = 672 tot 7×8×24 = 1344 klanten per wijkkast.
De blauwe transfo's in de wijkkast geven stroom over coax door naar de coaxversterkers in lijn.