tom35 schreef: 4 maanden geleden
Waar haal je dat dat die persoon dat niet moet betalen..ken je die zijn loonsvoorwaarden...Ik heb ook een sw en vanaf volgende maand een ev maar er gaat .....
Maar waarom kies je bij zo'n slechte carpolicy dan voor een salarisauto?
Zie dan af van de salarisauto en koop met de netto loonsverhoging een auto naar eigen keuze.
Zelf heb ik daar geen reden voor.
Budget salarisauto gaat niet van de verloning af en eigen risico bedraagt bij een ongeval in fout 250 € (met uitzondering van bewezen alcoholintoxicatie, dan is het eigen risico 100% maar dat heb je zelf in de hand en staat duidelijk in de policy omschreven voor je daarmee akkoord gaat).
Bij inleveren van de de lease is de controle tegenwoordig inderdaad strenger.
Krassen kleiner dan een 2€ muntstuk vallen sowieso onder gebruiksschade. En er is een max. eigen risico van 250 € per kant en 500 € voor het volledige voertuig.
En voor inleveren van de lease doet de werkgever het leasevoertuig naar een gespecialiseerde firma die het voertuig volledig onder handen neemt en oppoetst. Daardoor verdwijnen al vele gebruikssporen.
Dat lijkt me een billijke regeling waar de kosten van een eigen voertuig (aankoop, afschrijving, omniumverzekering, wegenbelasting voor ICE, mobility bijstand, tank- of laadkosten in binnen en buitenland,...) bij in het niet vallen.
Gebruikersschade bij een eigen voertuig valt altijd onder eigen risico of ermee leren leven.
En al meer dan zes jaar - tot volle tevredenheid - meerdere EV's in gebruik gehad.
Uiteraard zijn er verschillen in verloning en carpolicy.
Het is aan de werknemer om telkens te bepalen wat de voordeligste keuze is.
Wanneer je zelf denkt dat kiezen voor een salarisauto nadeliger is dan een netto loonsverhoging + aankoop eigen auto is dat een rechtstreeks gevolg van de eigen keuze.
Toegevoegd na 1 uur 24 minuten 42 seconden:
Dizzy schreef: 4 maanden geleden
Een salariswagen is geen verplichting, vind je de voordelen niet hoog genoeg dan lever je hem gewoon in en koop je met de 13.280 EUR zelf een wagen. Opgelost. Een xc40 zit er niet in, die kost minstens 39.950 EUR.
Het kost hem - naar eigen zeggen - geen 13280 € maar 13280 € bruto per jaar.
Over vier jaar lease is dat dus 53.120 € bruto plus duizenden euro bij inlevering plus -gezien de hoge cataloguswaarde van een ID7 - jaarlijks een hogere VAA, etc.
Geen idee hoeveel 'm dat netto kost want ik ken zijn belastingsaangifte niet.
Maar aan de hand van zijn vorige bijdragen kan je veilig stellen dat ie daarmee - als grootverdiener - volledig in de hoogste belastingsschijf zit.

Ook geen idee waarom - als ieder euro dan toch telt - hij kiest voor een ID7.
Waren er dan geen goedkopere leasewagens te kiezen binnen de carpolicy waarbij de cataloguswaarde (en bijgevolg de VAA) ook nog eens lager zou liggen?
Wie zal het zeggen?
