Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5254
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 4 maanden geledenWij er naartoe maar het bleek eentje te zijn voor de voertuigen van de onderhoudsdienst. We waren niet de eerste die daar stonden
Je kan vaak toch zien of ze 'vrij' of 'bezet' zijn via de app?
Zelfs de palen van Lidl staan 'buiten gebruik' als het een supermarkt is die na het sluitingsuur niet bereikbaar is door een poort of slagbomen.

Maar wie weet ben ik nog te naief en ga ik eens tegen een muur botsen met een lege batterij. (moet dan wel bergaf zijn..) :lol:
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Na drie EV's, meer dan zes jaar EV gebruik en meer dan 100K e-km nog op geen enkele rit te weinig range gehad.
In een laadpaalwoestijn ben ik ook nog nooit terecht gekomen. Integendeel, de laadpalen schieten bijna letterlijk als paddestoelen uit vochtige grond.
Een waaier van apps en laadkaarten ook niet nodig.
Slechts 2 laadkaarten die doorgaans op AC laadpalen gebruikt worden. Op HPC laadpalen zelfs geen laadkaart noch betaalkaart meer nodig. Eenmalig de laadkaart koppelen aan het voertuig en vanaf dan gewoon autocharge om af en toe eens 10 tot 15 minuten aan HP te laden.
En de laadpalen, te selecteren op eigen voorkeuren, staan doorgaans allemaal in de on board navigatie. Inclusief beschikbaarheid en laadsnelheid.

Er wordt nogal wat FUD verspreid over EV rijden en aanverwanten. Bewust wegens verborgen agenda of door gebrek aan eigen kennis/ervaring.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5254
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

ivob schreef: 4 maanden geledenEen waaier van apps en laadkaarten ook niet nodig.
Nee daar ben ik ook zeker van, maar in afwachting zijnde van levering heb ik hier het forum goed doorgenomen en opgepikt ten voordele van.. en ja daar waren ook berichten van U bij als zijnde de 'EV specialist van UB'. ;-)
ivob schreef: 4 maanden geledenEr wordt nogal wat FUD verspreid over EV rijden en aanverwanten. Bewust wegens verborgen agenda of door gebrek aan eigen kennis/ervaring.
Ik durf dat ook te geloven, maar niets houd avonturiers tegen om zelf op excursie te gaan.
Ik doe de gekste dingen op 2 voeten en schaam me nergens voor, en die Chinese Linglong bandjes mogen spoedig ook vuil worden eenmaal 'en route' naar onze eigenste (modderige) natuur. :lol:
In ieder geval bedankt ivob, uw 'EV tech' was en is altijd welgekomen op het UB forum, en ze heeft alvast mij enorm geholpen. :wink:
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16393
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

on4bam schreef: 4 maanden geleden De stijging is grotendeels op rekening van bedrijfs/salariswagens te schrijven. Dat is goed natuurlijk maar het is Jan met de pet die je moet meekrijgen want die draait voor de volledige kost van zijn auto op en kijkt de kat uit de boom.
Ik verwacht dat dat in de komende 4 jaar gaat veranderen.
Er gaat een groter aanbod 2dehands komen (via leasing) én er gaan (eindelijk ook) goedkopere modellen op de markt komen. De Ford Capri is een goed voorbeeld, de Skoda Elroq ook.
DarkV schreef: 4 maanden geleden een uitstapje naar de Ardennen is dus niet altijd even eenvoudig met een EV
Ik heb nog nooit issues gehad om een laadpaal te vinden, evenmin een probleem in de Ardennen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

heist_175 schreef: 4 maanden geleden De Ford Capri is een goed voorbeeld, de Skoda Elroq ook.
Beiden zijn gewoon VW MEB platformen met een ander koetswerk.
Blijft de vraag of de VAG groep over enkele jaren nog in haar huidige vorm zal overleven.
Een nieuwe Ford Capri goedkoop durven noemen (mbt de aankooppprijs) is wel heel relatief. :-D
Het is in de basisversie al een +40K auto.
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16393
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Finaal gaat het over prijs en specs, op welk platform deze of gene auto staat, maakt minder uit.
Ik ken niemand die een nieuwe auto overweegt, die het heeft over een platform.
Wel over de prijs en de specs, incl aandrijflijn: hybride, EV of benzine.

En ik merk bij veel niet-EV rijders veel schrik over EV's :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Wij kennen elkaar dan ook niet. :-o

Wie "schrik" heeft van EV techniek en de beschikbare range van batterijen mag van mij gerust tot het einde zijner dagen op fossiel blijven rijden. Heb ik geen last van.
Van mij moet niemand iets. Maar ik ga de eigen keuzes ook niet laten afhangen van de bias van anderen.
Iedereen tevreden. Toch?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Neen, maar de transitie naar EV is onvermijdelijk en om vele redenen noodzakelijk.
En dan is het bijzonder jammer dat die anti-EV houding de transitie vertraagt. Te meer dat de argumenten anti-EV achterhaald zijn en enkel ingegeven zijn door onwetendheid en/of met opzet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12519
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 4 maanden geledenJe kan vaak toch zien of ze 'vrij' of 'bezet' zijn via de app?
De paal was niet bezet maar gewoon niet voorzien voor andere gebruikers. Soit, later kunnen laden vlakbij ons restaurant aan een nog goedkope prijs. Na het etentje was de wagen volledig opgeladen. Buikje vol en batterij vol :)

Dat de transitie vertraagt door de FUD betwijfel ik. De invloed zal maar beperkt zijn. Wat veel beter werkt zijn de echte ervaringen. Wie al met EV reed gaat niet terug en mensen kennen almaar meer anderen die er ook eentje hebben. Echte obstakels zijn vooral de prijs maar ook daar komt beweging in.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

R2D2 schreef: 4 maanden geleden Neen, maar de transitie naar EV is onvermijdelijk en om vele redenen noodzakelijk.
En dan is het bijzonder jammer dat die anti-EV houding de transitie vertraagt. Te meer dat de argumenten anti-EV achterhaald zijn en enkel ingegeven zijn door onwetendheid en/of met opzet.
Ieder zijn mening maar persoonlijk zie ik geen enkele reden waarom een transitie naar EV onvermijdelijk zou moeten zijn.
Laat iedereen zijn eigen keuze en de transitie op eigen tempo maken en uiteraard de gevolgen van de eigen keuze dragen.
Het is niet omdat x of y iets "onvermijdelijk en noodzakelijk" vindt dat het hele alfabet daar dan maar vlug/vlug in mee moet gaan.
Wie (voorlopig) niets ziet in een BEV heeft nog jaaaaaren de tijd om als vanouds verder te doen en wordt door geen enkele wet verplicht de transitie versneld uit te voeren.
Een nieuwe auto van +40K ligt duidelijk ook niet binnen het budgettaire bereik van iedereen.
Je kan een paard de weg wijzen naar de drinkplaats maar gelukkig nog altijd niet dwingen te drinken.
Naargelang de omstandigheden geef ik ook nog altijd de voorkeur aan fossiel vervoer boven elektrisch en omgekeerd.
Beide systemen hebben hun specifieke voor- en nadelen. Het is de kunst van beiden zoveel mogelijk de voordelen te benutten en de nadelen achterwege te laten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12519
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Het is net het pushen dat mensen afkerig of argwanig maakt. Er zijn opties momenteel en inderdaad voor velen is een EV gewoon niet haalbaar. Zelf had ik er ook geen als hij niet door de wg aangeboden werd. Het is beter als tech zelf mensen overtuigt door de voordelen van de tech zelf.

De overheid kan wel helpen door vervuilende opties duurder te maken waardoor het voordeel van de EV automatisch toeneemt. Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat elke wagen vervangen wordt door een EV want er zijn teveel wagens, niet te weinig. De prijs zal daarom nooit op niveau van andere wagens komen om deze reden. Bovendien kunnen constructeurs zo ook een hogere marge hebben op de wagens. Het is dus voordelig voor zowel overheid als industrie.

Eens er veel ICE's verdwijnen zal de overheid ook de inkomsten daarvan moeten vervangen en dan komen de EV's in beeld. Ook dit zal zorgen dat de prijs niet te hard zakt. Kortom autorijden zal duur blijven en daardoor zullen inderdaad sommigen zo lang mogelijk aan hun huidige wagen vasthouden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2272
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De reden van teveel wagens zoals hierboven aangehaald komt ook door alle bedrijfswagens. Onze buren hebben beide bedrijfswagens ook al doen ze zowat meer telewerk dan fysiek naar het werk gaan. Weer twee wagens meer op de baan voor een job waar ze perfect de trein konden nemen. Om dan gezinnen hun enige ICE af te nemen omdat de EV's voor normaal gezin onbetaalbaar zijn vind ik wat ver gaan. Probeer maar eens als gezin alles te doen zonder auto en enkel openbaar vervoer...
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5254
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ze vooral telewerken zijn die wagens toch niet op de baan? 😉
En 'perfect' de trein nemen in België?
Wanneer kan dat?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4328
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Onze buren hebben beide bedrijfswagens ook al doen ze zowat meer telewerk dan fysiek naar het werk gaan. Weer twee wagens meer op de baan voor een job waar ze perfect de trein konden nemen.
Je beseft toch dat je jezelf tegenspreekt... als ze meer thuiswerken zijn het duidelijk geen wagens op de baan.

Van een extra auto op de oprit heeft niemand last.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16393
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

En EV's zijn niet te duur omdat er teveel bedrijven een EV kopen,
wel omdat er te weinig vraag is en de investeringskost op te weinig stuks afgeschreven kan worden,
omdat constructeurs veel te laat op de EV-kar gesprongen zijn en de Chinezen gewoon beter zijn,
en omdat constructeurs tijdens de coronaperiode een shift gemaakt hebben richting dure modellen.

Behalve de voorsprong van de Chinezen, zijn beide andere problemen zichzelf aan het oplossen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2272
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

DarkV schreef: 4 maanden geleden
Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Onze buren hebben beide bedrijfswagens ook al doen ze zowat meer telewerk dan fysiek naar het werk gaan. Weer twee wagens meer op de baan voor een job waar ze perfect de trein konden nemen.
Je beseft toch dat je jezelf tegenspreekt... als ze meer thuiswerken zijn het duidelijk geen wagens op de baan.

Van een extra auto op de oprit heeft niemand last.
Natuurlijk wel, niemand die een EV zal kopen om gewoon op de oprit te staan voor maar 2 dagen naar Brussel te gaan. Dan koop je geen (tweede) auto en neem je de trein.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4328
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als dat een bedrijfswagen is maakt dat niet uit natuurlijk... dan moet de persoon deze niet zelf betalen.

En je gaat er zomaar vanuit dat het OV een alternatief is... plaatsen genoeg waar je niet met het OV geraakt (als je tenminste geen twee dagen op voorhand wil vertrekken).
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5254
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 4 maanden geledenEn je gaat er zomaar vanuit dat het OV een alternatief is...
Vanaf 1/7 zullen er nog meer diensten geschrapt gaan worden bij de Lijn. (stakingsaanzegging voor 12/3)
OV een alternatief? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/25 ... -12-maart/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden De reden van teveel wagens zoals hierboven aangehaald komt ook door alle bedrijfswagens. Onze buren hebben beide bedrijfswagens ook al doen ze zowat meer telewerk dan fysiek naar het werk gaan. Weer twee wagens meer op de baan voor een job waar ze perfect de trein konden nemen. Om dan gezinnen hun enige ICE af te nemen omdat de EV's voor normaal gezin onbetaalbaar zijn vind ik wat ver gaan. Probeer maar eens als gezin alles te doen zonder auto en enkel openbaar vervoer...
Leuke buurt waar sommige buren niets anders te doen hebben dan het tijdsgebruik van hun buren te timen. :roll:
Je redenering raakt kant noch wal.
Waarom zou men met de trein naar het werk gaan wanneer men de gelegenheid heeft om thuis te werken?
En je moet in België al heel goede redenen hebben om de trein te nemen wil je ergens op tijd geraken. Nog niet gehoord van de laatste negendaagse "staking"?
Zelf heb je dus een auto nodig maar je buren mogen hun EV niet gebruiken en moeten maar de trein nemen?

Het staat ieder gezin nog altijd vrij een ICE te kopen en te gebruiken en niemand neemt hen deze af.
Net zoals het de buren vrij staat zich te verplaatsen met het voertuig van hun keuze.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 4 maanden geleden Nog niet gehoord van de laatste negendaagse "staking"?
Ten tijde van zo een staking moet je niet meer hopen om met de auto ergens op tijd te geraken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Natuurlijk wel, niemand die een EV zal kopen om gewoon op de oprit te staan voor maar 2 dagen naar Brussel te gaan. Dan koop je geen (tweede) auto en neem je de trein.
Jij misschien wel ik niet.
Hier ook een salarisauto en drie voertuigen met verbrandingsmotor op de baan of op de oprit.
Waren die er niet gingen we heus deze ritten niet vervangen door telkens de trein - in de hoop dat deze eens op tijd is of zelfs rijdt - nemen.
We zijn ook maar met twee en kunnen maar één voertuig gelijktijdig besturen.
Met of zonder bedrijfsauto zouden er dus niet meer auto's op de baan zijn. De voertuigen die niet gebruikt worden staan gewoon stil op eigen grond. Zo ook bij thuiswerk.
Er is immers geen enkele verplichting om een aanwezig voertuig ook daadwerkelijk voor iedere verplaatsing te gebruiken.

Toegevoegd na 49 seconden:
R2D2 schreef: 4 maanden geleden Ten tijde van zo een staking moet je niet meer hopen om met de auto ergens op tijd te geraken.
Dat was nog geen enkele dag een probleem.
De trein rijdt niet op tijd en met de auto kan het blijkbaar ook al niet.
Leven jullie alleen van problemen verzinnen?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12519
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

@Avenger 2.0 heeft wel een punt over de salariswagens, mensen die de wagen minder nodig hebben en perfect zelf kunnen betalen krijgen nu voordelig een wagen aangeboden terwijl het gebruik voor anderen enkel duurder wordt. Die spanning is onlogisch omdat het ganse systeem van die salariswagens onlogisch is. Er zijn teveel wagens en wij gaan wagens subsidiëren voor de groep die dat het minst nodig heeft. Belgischer kan niet :)

En voor er weer een hoop verwijten komen, ik rij zelf met een salariswagen ondanks dat ik meestal telewerk. Het is dus tegen mijn eigen winkel.

Nu wordt het systeem gebruikt voor de transitie maar eens alle salariswagens EV's zijn, is dat excuus ook opgebruikt. Waarschijnlijk worden de voordelen (fiscaal) afgebouwd en/of taksen verschoven waardoor wagens duurder worden en dus het aantal vermindert. Daar zijn mensen met minder middelen uiteraard niet mee geholpen want ook als je maar 1 wagen hebt is dat nog altijd een duurdere dan voorheen. Gelukkig zet onze overheid in op OV :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

De salarisauto is onderdeel van de verloning.
Ik behoor niet tot de linkervleugel van ons maatschappelijk bestel die vindt dat iedereen - ongeacht werk en werkgever - hetzelfde loon moet krijgen omdat het anders allemaal "niet eerlijk" is.

Wie achter zo'n systeem staat moet medestanders bij de volgende verkiezingen maar meer motiveren om op partijen te stemmen die achter zo'n systeem staan.

Belastingen worden geïnd en vervolgens herverdeeld.
De ene krijgt dan eens voordelen die de ander niet krijgt en omgekeerd.
Jaloezie op de voordelen van een ander zijn een slechte raadgever.

Voor mij mogen alle subsidies en herverdeling op de schop, betaalt niemand nog belasting en moet ieder zijn eigen plan vervolgens trekken.
Benieuwd of de klagers van herverdeling dan gelukkiger gaan worden en hun plan dan gaan kunnen trekken.
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

En opnieuw gaan we de toer op van de salariswagens.
Laat ons samenvatten dat de salariswagen ongewenste effecten heeft en er gekomen is als reactie op ongewenste fiscaliteit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dat hangt af aan welke kant je van de herverdeling staat.
De salarisauto noch de elektrische auto heeft hier al enig ongewenst effect teweeg gebracht.
Integendeel, alleen maar meer voordelen.
Gelijktijdig gun ik ook iedereen het die een deel van mijn belastingen op een andere wijze krijgt uitgekeerd. Het is hen gegund want ik moet er niets anders voor laten.
Jaloezie op de (vermeende) voordelen van een ander is geen garantie dat je daar zelf beter en gelukkiger van wordt.
Integendeel, het is een slechte raadgever en staat je doorgaans in de weg om je eigen situatie te verbeteren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1675
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zelfs als je iedereen uit de salarisauto zou halen, het OV is geen alternatief. Ze rijden niet de hele nacht, er is onvoldoende capaciteit, het is ook niet echt goedkoop te noemen tenzij je een speciaal tarief krijgt, en onbetrouwbaar te veel stakingen, te veel storingen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4328
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden @Avenger 2.0 heeft wel een punt over de salariswagens, mensen die de wagen minder nodig hebben en perfect zelf kunnen betalen krijgen nu voordelig een wagen aangeboden terwijl het gebruik voor anderen enkel duurder wordt.
Ik denk dat op termijn salariswagens EV's net goedkoper gaan maken vanwegen het extra tweedehandsaanbod.

Maar we wijken weer af... :nono:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12519
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Neen, duurdere wagens zijn ook tweedehands duurdere tweedehandse wagens. Salariswagens gaan wel helpen om EV's ook op tweedehandsmarkt te krijgen want na 4 à 5 jaar worden deze wagens vervangen, een andere anomalie want deze wagens kunnen veel langer meegaan.

De kritiek heeft niets met communistische ideeën te maken om iedereen gelijk te betalen maar wel met het wereldwijd unieke van wagens subsidiëren aan mensen die het best er zelf eentje kunnen betalen, ik ben er een van. Uiteraard is dat persoonlijk leuk maar het maakt het niet logischer.

Soit, de discussie is hier al meermaals gevoerd en wijkt wat af van de kern van de zaak, EV's. Ik denk niet dat we naar prijzen van voorheen gaan, ook niet na correctie van inflatie. Het is zoals een pak frieten, ze slaan telkens op als de patatten mislukken maar gaan nooit meer goedkoper worden :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16393
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Neen, duurdere wagens zijn ook tweedehands duurdere tweedehandse wagens.
Zo werkt de markt niet.
Een dure auto kan 2dehands weinig opbrengen als er weinig vraag is. Dat is tricky met EVs: tegen de tijd dat de leasewagens einde contract zijn, is de batterijtech al wat verder gevorderd en de prijszetting van EV's ook.
Een nieuwe Ford Capri kost €45K, veel succes om dan een 2dehandse iD5 van 4 jaar oud voor €35 te verpatsen :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3657
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Ondanks dat er geen laadpalen waren op de parking van het natuurgebied en drukbezocht museum…
Als er geen range probleem is …
… waarom blijf je dan neuten over het feit dat er geen laadpalen zijn waar jij ze verwacht?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Salariswagens gaan wel helpen om EV's ook op tweedehandsmarkt te krijgen want na 4 à 5 jaar worden deze wagens vervangen, een andere anomalie want deze wagens kunnen veel langer meegaan.
Je spreekt jezelf weer tegen.
Auto's die doorgeschoven worden naar de tweedehandsmarkt verdwijnen niet van de markt.
Ze gaan over in de handen van gebruikers die geen nieuwe kunnen of willen betalen.
Ze gaan dus niet minder lang mee. Dezelfde auto schuift gewoon door naar een andere gebruiker.
Nog een bijkomend voordeel van salarisauto's. Geeft autogebruikers zonder salarisauto de kans om tegen een aantrekkelijke prijs een goed onderhouden jonge tweedehands aan te schaffen en in het geval dit een EV is met een nog jaren doorlopende fabrieksgarantie op essentiële onderdelen.

En zoals reeds aangehaald is de EV markt een markt in volle ontwikkeling waardoor er steeds nieuwe en betere technologie voor een relatief goedkopere prijs op de markt komt.
Met als rechtstreeks gevolg dat EV's die doorgeschoven worden naar de tweedehandsmarkt goedkoper aangeboden worden. Zoniet vinden ze geen koper want de koper met interesse kan - indien de vraagprijs tweedehands te hoog blijft - dan beter een technologisch betere en relatief goedkopere nieuw aankopen.
Voor ICE speelt dat minder wat dat is een grotendeels uitontwikkeld onderwerp.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12519
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 4 maanden geleden
Dizzy schreef: 4 maanden geleden Ondanks dat er geen laadpalen waren op de parking van het natuurgebied en drukbezocht museum…
Als er geen range probleem is …
… waarom blijf je dan neuten over het feit dat er geen laadpalen zijn waar jij ze verwacht?
De enige die blijft neuten zijn degene die over palen beginnen tegen mensen die net zeggen dat er eerder palen genoeg zijn. Dat betekent niet dat ze overal zijn en dus soms ook niet waar je ze zou verwachten. Ondanks dat ze daar niet waren, waren ze elders wel en was er geen enkel probleem DAT was de boodschap.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 970
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

@ivob

Welke 2 laadkaarten gebruik je en met welke EV werk je?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Laadkaarten => primair: Total Energies - back up: EDI (d"Ieteren Energy).
Huidige EV: Kia EV6 RWD GT-line (incl. custom V2H).
Primaire laadpaal: Alfen Eve SPL 3f32A ingesteld op P&C en vaste laadkabel - BackOffice: LastMilesolutions.
Secundaire laadpaal: Alfen Eve SPL 3f32A ingesteld op RFID en plug in laadkabel - activatie via laadpas TE.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3657
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij het rijden met de EV op intelligent Cruise Control branden de remlichten dan als de EV elektrisch remt gezien je niet aan het rempedaal komt ?
En bij one pedal driving als je het gaspedaal lost ?
Hangt het aangaan van de remlichten af met hoeveel KW je recuperatie afremt ?
zijn daar regels voor of doet elk merk zijn goesting ?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 0692310082

Specifiek:
5.2.22.2.
Requirements for vehicles equipped with automatically commanded braking and/or regenerative braking which produce a retarding force (e.g. upon release of the accelerator control) (6).

Deceleration by automatically commanded braking and/or regenerative braking

≤ 1,3 m/s2
May generate the signal


> 1,3 m/s2
Shall generate the signal

Once generated, the signal shall be kept as long as a deceleration demand persists. However, the signal may be suppressed at standstill or when the deceleration demand falls below 1,3 m/s2 or that value which generated the signal, whichever is lower.

An appropriate measure (e.g. switch-off-hysteresis, averaging, time delay) shall be implemented in order to avoid fast changes of the signal resulting in flickering of the stop lamps.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 802
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 4 maanden geleden Als dat een bedrijfswagen is maakt dat niet uit natuurlijk... dan moet de persoon deze niet zelf betalen.

En je gaat er zomaar vanuit dat het OV een alternatief is... plaatsen genoeg waar je niet met het OV geraakt (als je tenminste geen twee dagen op voorhand wil vertrekken).
Waar haal je dat dat die persoon dat niet moet betalen..ken je die zijn loonsvoorwaarden...Ik heb ook een sw en vanaf volgende maand een ev maar er gaat 770e per maand van mijn brutto loon voor een id7 incl laadkaart voor max 30kkm per jaar, dit voor de 14 maandsalarissen dus inclusief vakantiegeld en eindejaarspremie en ik geef een jaarlijkse premie van 2500e af elk jaar maw in totaal geef ik elk jaar brutto 13280e af ad werkgever. Daarnaast kan ik niet kiezen, de modellen opties batterij versie liggen vast..Elke extra optie moet ik netto betalen...Niet iedereen heeft een bedrijfswagen in zijn loon zitten..Heel veel hebben dat in een cafetariaplan.. En ik rij daar niet mee nr de zee omdat het gratis is..normaal rij ik een 10kkm per jaar waarvan 3kkm op vakantie. De huidige wagen heeft meer km doordat ik regelmatig over en weer gereden ben nr de zoon die 30km verder woont.
En ja ik lease ook een fiets..die zijn ook mogelijk bij ons via het cafetariaplan.
Het is een vrije keuze maar met de huidige tarieven voor evs is een ice prive wagen kopen niet veel duurder meer of zelfs goedkoper dan de lease...het enige voordeel dat ik heb is rust als er iets voorvalt
Boetes betalen we uiteraard zelf, doen we dit niet wordt dit vh loon gehaald, de franchise bij een ongeval is ondertussen 750e..
Moest je twijfelen of een kleinere wagen niet beter is..ik moet een rolstoel bagage en 4 personen kunnen meenemen... in mijn xc40 gaat dit net maar is het krap..
O ja..bij het inleveren vd wagen gaat die in een lichtstraat, waar men vroeger redelijk schappelijk was is het tegenwoordig geen uitzondering dat men 2500e moet betalen voor een klein krasje hier of daar of het interieur of men denkt iets te zien van restanten vogeluitwerpselen die ingevreten zijn..

Tom
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 12519
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Een salariswagen is geen verplichting, vind je de voordelen niet hoog genoeg dan lever je hem gewoon in en koop je met de 13.280 EUR zelf een wagen. Opgelost. Een xc40 zit er niet in, die kost minstens 39.950 EUR.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6459
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

tom35 schreef: 4 maanden geleden Waar haal je dat dat die persoon dat niet moet betalen..ken je die zijn loonsvoorwaarden...Ik heb ook een sw en vanaf volgende maand een ev maar er gaat .....
Maar waarom kies je bij zo'n slechte carpolicy dan voor een salarisauto?
Zie dan af van de salarisauto en koop met de netto loonsverhoging een auto naar eigen keuze.

Zelf heb ik daar geen reden voor.
Budget salarisauto gaat niet van de verloning af en eigen risico bedraagt bij een ongeval in fout 250 € (met uitzondering van bewezen alcoholintoxicatie, dan is het eigen risico 100% maar dat heb je zelf in de hand en staat duidelijk in de policy omschreven voor je daarmee akkoord gaat).
Bij inleveren van de de lease is de controle tegenwoordig inderdaad strenger.
Krassen kleiner dan een 2€ muntstuk vallen sowieso onder gebruiksschade. En er is een max. eigen risico van 250 € per kant en 500 € voor het volledige voertuig.
En voor inleveren van de lease doet de werkgever het leasevoertuig naar een gespecialiseerde firma die het voertuig volledig onder handen neemt en oppoetst. Daardoor verdwijnen al vele gebruikssporen.
Dat lijkt me een billijke regeling waar de kosten van een eigen voertuig (aankoop, afschrijving, omniumverzekering, wegenbelasting voor ICE, mobility bijstand, tank- of laadkosten in binnen en buitenland,...) bij in het niet vallen.
Gebruikersschade bij een eigen voertuig valt altijd onder eigen risico of ermee leren leven.
En al meer dan zes jaar - tot volle tevredenheid - meerdere EV's in gebruik gehad.

Uiteraard zijn er verschillen in verloning en carpolicy.
Het is aan de werknemer om telkens te bepalen wat de voordeligste keuze is.
Wanneer je zelf denkt dat kiezen voor een salarisauto nadeliger is dan een netto loonsverhoging + aankoop eigen auto is dat een rechtstreeks gevolg van de eigen keuze.

Toegevoegd na 1 uur 24 minuten 42 seconden:
Dizzy schreef: 4 maanden geleden Een salariswagen is geen verplichting, vind je de voordelen niet hoog genoeg dan lever je hem gewoon in en koop je met de 13.280 EUR zelf een wagen. Opgelost. Een xc40 zit er niet in, die kost minstens 39.950 EUR.
Het kost hem - naar eigen zeggen - geen 13280 € maar 13280 € bruto per jaar.
Over vier jaar lease is dat dus 53.120 € bruto plus duizenden euro bij inlevering plus -gezien de hoge cataloguswaarde van een ID7 - jaarlijks een hogere VAA, etc.
Geen idee hoeveel 'm dat netto kost want ik ken zijn belastingsaangifte niet.
Maar aan de hand van zijn vorige bijdragen kan je veilig stellen dat ie daarmee - als grootverdiener - volledig in de hoogste belastingsschijf zit. :-D
Ook geen idee waarom - als ieder euro dan toch telt - hij kiest voor een ID7.
Waren er dan geen goedkopere leasewagens te kiezen binnen de carpolicy waarbij de cataloguswaarde (en bijgevolg de VAA) ook nog eens lager zou liggen?
Wie zal het zeggen? :idea:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 802
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ivob is terug se..

Ga je beweren dat ik een leugenaar ben want dat laat je dus best wel doorschijnen..
Ik zie niet in waarom ik daar zou over liegen..wat zou ik er mee winnen..wat shit op mijn dak van u...

Misschien moet je is leren lezen...ik heb gezegd dat ik die size wagen nodig heb omdat ik een rolstoel moet kunnen meenemen id koffer, bagage en dan nog 4 personen ..Wat ik afdraag voor die wagen, daar heb ik bij gezet dat dit brutto is..ook niet gelezen zeker..
Daarnaast heb ik idd een mooi loon maar de verantwoordelijkheid, technologische kennis van onze processen en mijn 35j dienst hangt er mee aan vast... Alle wagens liggen bij ons tussen de 600e tot 770e per maand inclusief de laadkaart...dus of je nu een kleine of grote neemt zoveel verschil maakt dit niet en de reden is simpel, dit heeft oa met de herverkoopwaarde te maken...Een eqb bv is rond de 670 per maand een R5 iets van een 600e .. We hebben trouwens een beperkte lijst met een 7 tal merken en in totaal een 25 modellen. De lijst die ter beschikking is is voor alle werknemers identiek, zowel voor arbeiders als bedienden...hoog tot laag behalve het hoger management omdat dit bij hen wel in hun verloningspakket zit..
Waarom ik voor een lease ga heb ik ook gezegd..namelijk de rust die je hebt, als er iets voor valt is het miserie voor de lease.. Ik heb idd overwogen om zelf terug een ice te kopen zoals bv een skoda octavia maar dan mag ik 35 tot 40k op tafel leggen waar ik geen zin in had.. De toeters en bellen zijn minder belangrijk, adaptieve cruise control, parkeersensoren en achteruitrijcamera vind ik de belangrijkste..Trouwens reken afschrijving op 10j , omnium verzekering, inschrijvingstaks, rijtaks, verbruik, onderhoud en je zit snel aan 6000-7000e per jaar maw niet zo ver af van die 13k brutto..
Wat de kosten bij het binnen brengen betreft er staat helaas geen maximum op, ik ken collega's die 4000e hebben mogen opleggen, ik ben tot op heden er altijd van gespaard gebleven..
Krasjes binnen of buiten is iets van een 150 of 200e per kras, een collega deze week zei dat ze in de licht tunnel gezien hadden dat hij vogelpoep niet goed had gepoetst met een kleine verkleuring op het dak dat terug moest gespoten worden 500e enz...
Tot voor enkele jaren was het 250e franchise..nu opgetrokken naar 600..
Je merkt op de parking dat er minder lease wagens staan maar we hebben er best veel rond rijden..


Tom
Laatst gewijzigd door tom35 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”