Dag allemaal,
Bij ons op kantoor zitten we met het volgende.
We werken dagelijks in Excel.
Vanuit deze CSV files halen we vaak data uit verschillende rijen.
Die kopiëren we dan om te gebruiken voor onze Audit maar dit loopt altijd mis.
Excel crasht en we zijn de data kwijt.
Ook als we veel cellen hebben geselecteerd om te verwijderen, loopt het mis.
Soms selecteren we zoveel rijen dat we in totaal +/- 64.000 records hebben geselecteerd.
Deze willen we dan verwijderen maar dat lukt nooit.
We weten dat er software voor bestaat "Idea Consult" maar daar is momenteel geen budget voor.
Kent iemand dit probleem en wat kunnen we doen om dit op te lossen?
Onze IT partner zegt dat Excel hier niet voor gemaakt is.
Excel crasht als je cellen kopieert en plakt
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 10 keer
Inderdaad. Hij heeft gelijk. Excel is niet gemaakt om een database te vervangen.
Wat kost er meer - uw bedrijf dat niet kan werken, of een softwarepakket?cellphone05 schreef: 4 maanden geleden We weten dat er software voor bestaat "Idea Consult" maar daar is momenteel geen budget voor.
Het lijkt me alsof jullie gebruiksmethode van Excel, het bedrijf ontgroeid is (los van of het nu crashed of niet..). Helaas is dat de waarheid..
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
- Bedankt: 251 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Mogelijk te weinig geheugen en/of rekenkracht in die PC als het vooral bij grote bewerkingen voorkomt?
Iedere keer je iets doet, wordt er ook een 'undo' mogelijkheid gecreëerd -- ik geloof dat dat tegenwoordig vaststaat op 5 undo levels maar als iemand dat omzeild heeft via het windows register zou dat nogal wat geheugen kunnen opvreten.
Als er macro's (Visual Basic for Applications) gebruikt worden, zou de fout ook daarin kunnen zitten. Zeker als dat VBA programmake moeite heeft om de data uit het csv/text bestand correct te interpreteren. Misschien verwacht die VBA code wel dat je enkel volledige lijnen kopieert ipv enkelvoudige cellen, bijvoorbeeld.
Zoals anderen al aangaven: de juiste tool kan een enorme besparing opleveren van tijd en moeite.
Iedere keer je iets doet, wordt er ook een 'undo' mogelijkheid gecreëerd -- ik geloof dat dat tegenwoordig vaststaat op 5 undo levels maar als iemand dat omzeild heeft via het windows register zou dat nogal wat geheugen kunnen opvreten.
Als er macro's (Visual Basic for Applications) gebruikt worden, zou de fout ook daarin kunnen zitten. Zeker als dat VBA programmake moeite heeft om de data uit het csv/text bestand correct te interpreteren. Misschien verwacht die VBA code wel dat je enkel volledige lijnen kopieert ipv enkelvoudige cellen, bijvoorbeeld.
Zoals anderen al aangaven: de juiste tool kan een enorme besparing opleveren van tijd en moeite.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 33 keer
Ik heb zelf ook al crashende/vastlopende excel bestanden meegemaakt. Dit kwam dan door zaken in tabellen te verwijderen of formules die herberekenen, maar een csv-bestand heeft geen tabellen of formules.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 55 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik gebruik ook al is grote files en data in exel.
Kopiëren en plakken is idd soms lastig.
Wat ik sowieso zou doen is automatisch herrekenen uitzetten..dan begint die niet uit zichzelf alles te herrekenen.
Daarnaast als ik wel wat cellen moet verwijderen doe ik eers een clear content van die cellen en daarna pas verwijder ik die..
Ook daar zet dat automatisch herrekenen af want ls je ergens links legt gaat die die herschikken enz..
Start dat herrekenen manueel..
Ik moet toegeven tot hiertoe heb ik het zelf nog nooit moeten uitzetten dat herrekenen..
Tom...
Kopiëren en plakken is idd soms lastig.
Wat ik sowieso zou doen is automatisch herrekenen uitzetten..dan begint die niet uit zichzelf alles te herrekenen.
Daarnaast als ik wel wat cellen moet verwijderen doe ik eers een clear content van die cellen en daarna pas verwijder ik die..
Ook daar zet dat automatisch herrekenen af want ls je ergens links legt gaat die die herschikken enz..
Start dat herrekenen manueel..
Ik moet toegeven tot hiertoe heb ik het zelf nog nooit moeten uitzetten dat herrekenen..
Tom...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 8 keer
welke excel versie
welke cpu
hoeveel geheugen
hoeveel schijruimte op de SSD vrij
welke macro's
wij misbruiken excel op dezelfde manier, 500.000 lijnen is geen uitzondering
alle data saven naar native excel formaat anders loopt het mis.
65536 is the maximum number of rows for the Excel 97-2003 file format. Any .xls files that you open will be limited to that number of rows.
welke cpu
hoeveel geheugen
hoeveel schijruimte op de SSD vrij
welke macro's
wij misbruiken excel op dezelfde manier, 500.000 lijnen is geen uitzondering
alle data saven naar native excel formaat anders loopt het mis.
65536 is the maximum number of rows for the Excel 97-2003 file format. Any .xls files that you open will be limited to that number of rows.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1182 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik heb Excel ook al misbruikt door veel te grote datasets te gebruiken.
Op de pc waar ik alles "gemaakt" had, draaide het prima. Op een minder krachtige pc crashte het telkens.
Dus het was puur een "te platte" CPU die de ontsporing veroorzaakte, los van mijn gebruik van Excel voor iets waar het niet per sé voor gebouwd is.
Qua "misbruik": Microsoft heeft heel wat functies toegevoegd om het gebruik van Excel voor database-achtige-doeleinden te vergemakkelijken (oa de veel geprezen VLOOKUP
). Dus hoeverre het nog "misbruik" is, kan je over discussiëren.
Op de pc waar ik alles "gemaakt" had, draaide het prima. Op een minder krachtige pc crashte het telkens.
Dus het was puur een "te platte" CPU die de ontsporing veroorzaakte, los van mijn gebruik van Excel voor iets waar het niet per sé voor gebouwd is.
Qua "misbruik": Microsoft heeft heel wat functies toegevoegd om het gebruik van Excel voor database-achtige-doeleinden te vergemakkelijken (oa de veel geprezen VLOOKUP

- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 133 keer
Hopelijk heb je een 64 bits excel (is een stuk performanter voor dergelijke taken dan 32bits).
Gebruik de power query functie in excel. Eén van de voordelen is grote bronbestanden inlezen.
Gebruik de power query functie in excel. Eén van de voordelen is grote bronbestanden inlezen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Op onze afdeling werkt iedereen met een HP Probook 450 met 16GB RAM
1 iemand werkt nog met de G8, al de rest met G9 of G10
Processor verschil is miniem, G9 = Intel i5-1235U & G10 = Intel i5-1335U
SSD bezetting is max tussen de 40% & 50%.
Excel is 64-bit en Version 2407 (Build 17830.20210).
Ik snap jullie volledig, wij vragen al jaren aan onze baas voor een software pakket die dit kan maar hij luistert niet....
Die power query is wel interessant!
Ook de Xlookup kan een optie zijn volgens mij, we gaan er zeker mee aan de slag.
Bedankt voor jullie feedback!
1 iemand werkt nog met de G8, al de rest met G9 of G10
Processor verschil is miniem, G9 = Intel i5-1235U & G10 = Intel i5-1335U
SSD bezetting is max tussen de 40% & 50%.
Excel is 64-bit en Version 2407 (Build 17830.20210).
Ik snap jullie volledig, wij vragen al jaren aan onze baas voor een software pakket die dit kan maar hij luistert niet....
Die power query is wel interessant!
Ook de Xlookup kan een optie zijn volgens mij, we gaan er zeker mee aan de slag.
Bedankt voor jullie feedback!