Het ziet ernaar uit dat de energieprijzen dit jaar stijgen.
Welke energieleveranciers gebruiken jullie? Hoeveel kWh elektriciteit, gas,...? Hoeveel betalen jullie?
https://www.hln.be/mijn-geld/gestegen-n ... ~a8971a80/
Energieleverancier
- nerph
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik had mij ingeschreven voor de groepsaankoop bij samensterker.be (hetzelfde als iChoosr) in november, wat uitkwam op een variabel contract bij EnergyVision. Vtest zegt dat het momenteel de goedkoopste is zonder kortingen. Bij anderen, met korting, zijn er een paar "goedkopere" opties (die dan veel duurder zijn zonder die korting). Ik ga hier niet op in omdat je meestal pas die korting krijgt na een jaar, of er zijn andere voorwaarden.
Voor gas is het momenteel 4,99 c€/kWh en voor elektriciteit 10,78 c€/kWh (zowel dag als nacht).
Ik werk met voorschotten ipv maandafrekening, zodat ik in de winter ongeveer hetzelfde betaal als in de zomer, dat heb ik liever. Momenteel is mijn voorschot gas en elektriciteit te samen rond de 110€ per maand.
Edit: Ik verbruik ongeveer 2000kWh elektriciteit en 7500 kWh gas per jaar.
Voor gas is het momenteel 4,99 c€/kWh en voor elektriciteit 10,78 c€/kWh (zowel dag als nacht).
Ik werk met voorschotten ipv maandafrekening, zodat ik in de winter ongeveer hetzelfde betaal als in de zomer, dat heb ik liever. Momenteel is mijn voorschot gas en elektriciteit te samen rond de 110€ per maand.
Edit: Ik verbruik ongeveer 2000kWh elektriciteit en 7500 kWh gas per jaar.
Laatst gewijzigd door nerph 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Voorlopig rond de €90 voorschot per maand vorig jaar. Wel verwarming met warmtepomp en zonnepanelen. Vast contract bij Engie.
Overal lees je dat een variabel contract interessanter is dan een vast contract. Maar las dat ze sinds midden 2024 voor een variabel contact bij digitale meter het reële verbruik per maand gebruiken ipv formule zoals vroeger. Is een vast contract dan niet altijd interessanter voor mij? Want in de lente/zomer heb ik amper verbruik. En als ik in de nabije toekomst een plug-in thuisbatterij zet al helemaal niets meer. Dan zou ik enkel significant verbruik in de wintermaanden hebben (wanneer de elektriciteit altijd duurder is bij variabel contract).
Overal lees je dat een variabel contract interessanter is dan een vast contract. Maar las dat ze sinds midden 2024 voor een variabel contact bij digitale meter het reële verbruik per maand gebruiken ipv formule zoals vroeger. Is een vast contract dan niet altijd interessanter voor mij? Want in de lente/zomer heb ik amper verbruik. En als ik in de nabije toekomst een plug-in thuisbatterij zet al helemaal niets meer. Dan zou ik enkel significant verbruik in de wintermaanden hebben (wanneer de elektriciteit altijd duurder is bij variabel contract).
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Op gans jaar, enkel elektriciteit:
Afname: 3100 kWh
Injectie: 2500 kWh
Factuur geschat: 1000€
Contract: energie.be variabel 5/2024
Afname: 3100 kWh
Injectie: 2500 kWh
Factuur geschat: 1000€
Contract: energie.be variabel 5/2024
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

ISP:

- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 7 keer
In augustus een vast contract voor 2 jaar voor gas aangegaan.
Dat werd toen in de krant weg gelachen, maar nu lach ik…
Voor stroom heb ik nu net een vast contract aangegaan voor 2 jaar. Als je dan als klant zelf de evolutie in het oog houdt en je contract aanpast als het gunstig is heb je het beste van 2 werelden.
Veel werk is dat niet, gewoon in het begin van de maand (elke 2 à 4 maanden) eens kijken hoe de markt zit en reageren indien nodig.
Voor stroom heb ik nu net een vast contract aangegaan voor 2 jaar. Als je dan als klant zelf de evolutie in het oog houdt en je contract aanpast als het gunstig is heb je het beste van 2 werelden.
Veel werk is dat niet, gewoon in het begin van de maand (elke 2 à 4 maanden) eens kijken hoe de markt zit en reageren indien nodig.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 720 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Allemaal leuk dat voorschot, maar dat kan je zelf kiezen, dus daar weten we eigenlijk niets mee.
Mijn voorschot gas staat nu op €5 omdat ik de afgelopen maanden mijn voorschot wat te hoog had gezet.
Mijn voorschot gas staat nu op €5 omdat ik de afgelopen maanden mijn voorschot wat te hoog had gezet.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 59 keer
Er zijn weinig leverancier die het eerste jaar het de jaarlijkse vergoeding pro-rata rekenen , en net bij vaste contracten durft die heel hoog te zijn (ooit bijna 200€ gezien bij total). Ook iets om rekening mee te houden.
Ik geef de voorkeur aan leveranciers die het goedkoopste uit de Vtest komen zonder eenmalige korting of groepsaankoop. Dat geeft stress omdat je zeker weg moet gaan na dat jaar en je aan de voorwaarden moet voldaan hebben om die korting te krijgen.
Voor gas echter toch terug naar groepsaankoop gegaan vorige maand (energyvision).
Voor elektriciteit van energie.be naar energy knights gegaan eind vorig jaar.
Voorschotten zeggen niets, verbruik van iedereen is anders. Ik ze voorschotten bewust te laag om mij in te dekken tegen faillissementen. Helaas al 3 keer meegemaakt (belpower na heel wat jaren klant, dan energy People en als laatste VEL)
Ik geef de voorkeur aan leveranciers die het goedkoopste uit de Vtest komen zonder eenmalige korting of groepsaankoop. Dat geeft stress omdat je zeker weg moet gaan na dat jaar en je aan de voorwaarden moet voldaan hebben om die korting te krijgen.
Voor gas echter toch terug naar groepsaankoop gegaan vorige maand (energyvision).
Voor elektriciteit van energie.be naar energy knights gegaan eind vorig jaar.
Voorschotten zeggen niets, verbruik van iedereen is anders. Ik ze voorschotten bewust te laag om mij in te dekken tegen faillissementen. Helaas al 3 keer meegemaakt (belpower na heel wat jaren klant, dan energy People en als laatste VEL)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Idem hier met Energy People. Weinig interesse sindsdien om nog eens zo een nieuwe onbekende firma te nemen om maar €50 à €100 max per jaar te besparen en dan met de miserie te zitten als het misloopt (en een nieuw duur contract aan te moeten gaan bij een ander als de prijzen hoog staan).Flup schreef: 5 maanden geleden Voorschotten zeggen niets, verbruik van iedereen is anders. Ik ze voorschotten bewust te laag om mij in te dekken tegen faillissementen. Helaas al 3 keer meegemaakt (belpower na heel wat jaren klant, dan energy People en als laatste VEL)
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 148 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Je zou die vraag kunnen stellen:Kun schreef: 5 maanden geleden Is het eigenlijk voordeliger om 2 verschillende energieleveranciers te gebruiken voor elektriciteit en gas of beiden bij dezelfde leverancier?
Is een vast internet abo + mobiel abo goedkoper bij dezelfde provider dan elk apart?
Antwoord: nee.
Apart zal veelal goedkoper zijn.
Zelf ook voorstander van Vregtest waar mijn DM aan gekoppeld zit.
Dus 1 knopke en meteen lijst van alle contracten die momenteel gelden.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
ISP:
Hey! (modem in bridge)

ISP:

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1192 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Voor gas heb ik in de zomer een vast contract gepakt, dat was toen +/- 20% duurder tov een variabel (op basis van gefantaseerde/verwachte toekomstige prijzen).cadsite schreef: 5 maanden geleden n augustus een vast contract voor 2 jaar voor gas aangegaan.
Ondertussen is de prijs met 30% gestegen (€35 -> €46) op de groothandelsmarkt (spotprijs Dutch TTF).
Met de oorlog in Oekraïne en alle sabotage-acties daaromtrent, zie ik weinig potentieel voor prijsdalingen. En de politiek en "politie" lijkt maar niet wakker te schieten (pun intended) om daar wat steviger op te reageren. Als de Russen morgen een vliegtuig in brand doen schieten, met een brand geïnitieerd vanuit de cargoruimte (waar ze recent wat ervaring mee opgedaan hebben), zit het spel echt wel op de wagen.
En over enkele dagen (in de zomer was het "een kans op" en "over 6 maanden") zit er een zot in het Witte Huis, aangezien Europa nu veel gas importeert vanuit Amerika is dat ook een héél onzekere factor geworden. In Duitsland wordt er oa openlijk over gepraat: hoe ze de energie-afhankelijkheid van een onberekenbare Poetin ingeruild hebben voor een minstens even onberekebare Trump. Al krijgt Duitsland via Zeebrugge wel toegang tot "de wereld", een heel groot deel komt nog steeds uit de US. En er is wel een deal met Qatar, maar die hebben heel duidelijk laten weten dat nog meer regelgeving (toezicht op mensenrechten bij leveranciers en onderaannemers) een majeur probleem is voor de gasleveringen. Ook lastig dus.
Idem met elektriciteit eigenlijk: ik zie weinig neerwaarts potentieel op de elektriciteitsprijs, zelfs los van de extra's die de politiek ons doet betalen. Ook al komt er een boom aan gasprojecten online in 2025 en 2026, de gasprijs zie ik niet meteen dalen. En ondanks dat het gasgebruik voor elektriciteit gedaald is, is gas toch nog vaak de marginale producent en dus (mee) prijsbepalend.
Door politieke keuzes is er "vertraging" op goedkope bronnen van elektriciteit zoals zon & wind, dus daar verwacht ik ook niet veel van.
Daarenboven gaan we komende winter (2025-2026) naar een onzeker periode qua bevoorrading in België, wat de prijzen ook niet omlaag zal helpen. En dat is dan nog los van de CfD-regeling voor de verlengde centrales: daarvan ligt de prijsvork vermoedelijk een pak boven wat iedereen wenselijk vindt. Opnieuw een factor die de prijs eerder omhoog dan omlaag zal leiden (lijden).
Kortom: ik zie - zowel voor gas als elektriciteit - weinig factoren die een prijsdaling zouden teweeg brengen, maar ik zie veel risico's op prijsstijgingen.
Voor gas zit ik nu aan een voorschot van €45 en een jaarfactuur van +/- €400.
Voor elektriciteit: voorschot €75, factuur €800 (incl EV die nog geleverd moet worden), al zal ik een deel daarvan recupereren via het schraaptarief van de CREG voor thuisladen.
Ik doe altijd apart.Kun schreef: 5 maanden geleden Is het eigenlijk voordeliger om 2 verschillende energieleveranciers te gebruiken voor elektriciteit en gas of beiden bij dezelfde leverancier?
Zo krijg je soms "welkom-korting", als je 2 contracten combineert krijg je dat 1 keer. Als je met 2 aparte contracten (andere startdata etc) werkt, krijg je die dubbel.
Het laat u gewoon toe om voor beide, toch wel behoorlijk verschillende producten, de beste deal te vinden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 1 keer
VerschillendKun schreef: 5 maanden geleden Is het eigenlijk voordeliger om 2 verschillende energieleveranciers te gebruiken voor elektriciteit en gas of beiden bij dezelfde leverancier?
Goedkoopste elektriciteit en goedkoopste gas zitten zelden bij dezelfde leverancier.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 19 keer
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250127_95928741Het vergelijken van energiecontracten wordt vanaf 1 juli een pak eenvoudiger. De Vlaamse Nutsregulator - het vroegere VREG - verplicht vanaf die datum een unieke code op elke factuur voor elektriciteit of aardgas. “De klant kan die QR-code scannen en zo zien hoe zijn contract zich verhoudt ten opzichte van andere contracten”, zegt woordvoerder Barbara Janssens.
Trouwens sinds 1 januari kreeg VREG een nieuwe naam, de Vlaamse Nutsregulator. Ze hebben ook een nieuwe website.
https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl
ISP+TV: TN
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
- Bedankt: 718 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Are they nuts? 
Leuke naam, wie het ook bedacht heeft.
Het vergelijken van je tarief kon beter en hopelijk zal het dat in de praktijk ook zijn.

Leuke naam, wie het ook bedacht heeft.
Het vergelijken van je tarief kon beter en hopelijk zal het dat in de praktijk ook zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
- Bedankt: 324 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Voornamelijk door de gestegen vaste externe kosten.
Daar gaat een andere keuze van energieleverancier weinig aan veranderen.
Ecopower variabel.Welke energieleveranciers gebruiken jullie?
Ik hoop in 2025 onder de 200 kWh netafname te blijven.Hoeveel kWh elektriciteit,
Dat is iets anders dan het verbruik. Dat zal ergens tussen de 3000 en 5000 kWh liggen.
Neegas,...?
Dat weet ik bij een variabel contract pas op het einde van het jaar.Hoeveel betalen jullie?
De kostprijs van het netverbruik per kWh lag hier in 2024 ergens rond de 20 cent/kWh.
In 2024 lag de totale energiefactuur all in rond de 20 €.
In 2025 zal dat gezien de dalende injectievergoeding en de gestegen vaste kosten waarschijnlijk iets hoger zijn.
Ik gok ergens iets van een 150 €.
Maar vraag het eind 2025 nog eens om de juiste cijfers te bekomen.
Voorschotten betaal ik sowieso nooit.
De opgegeven kost is de afrekening via de energieleverancier (dus incl. de netkosten waarvoor de energieleverancier tussenpersoon speelt) maar excl. de inkomsten van GSC's en de inkomsten uit terugleveren overproductie aan de EV.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.