Snelheidsverhoging Telenet dit jaar op komst?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 2 keer

Twee collega's van mij - 1 wonende in Gent en 1 in Kortrijk - hebben besloten allebei de stap te zetten van TN naar PX fiber voor alle telecom-services. Ze hebben gewoon hun fiber-pack met alles erop en eraan besteld bij PX en PX zorgt voor ovedracht van vaste en mobiele nummers door TN.

Beiden hebben ze - onafhankelijk uiteraard en met een 10-tal dagen verschil in tijd - toch vrij vlug een telefoontje gekreen van klantenmanagers van TN (dus blijkbaar niet de 'gewone klantendienst') met de vraag naar de reden van de overstap. De ene wou kost wat kost mee zijn met fiber als nieuwste technologie en de anderde gaf 'snelheid' en het brakke coax netwerk in zijn buurt op als reden met als resultaat dat onmiddellijk door TN een onderzoek van het netwerk werd voorgesteld om problemen op te lossen.

Wat snelheid betreft, vernamen ze beiden dat TN in Q2 - met het accent op centrum steden - zou starten bij klanten met de DOCSIS 3.1. modem om 2 nieuwe pakketten aan te bieden met keuze uit 2.5 Gbps down en 100 Mbps up en een alternatief met 5 Gbps down en 300 Mbps up ... De uitrol zou begin Q2 starten bij klanten die al beschikken over een 3.1 Docsis modem. Deze zouden ook onmiddellijk vervangen worden bij in aanmerking komende klanten die nog niet over dergelijk exemplaar beschikken indien ze 1 van beide packs willen.
Het zou ook gaan op paketten die qua prijs - en zeker het 5 Gbps pack - scherper zijn dan wat PX nu aanbiedt.

De collega die ook coax-netwerk problemen ondervindt, werd onmiddellijk ook meegedeeld dat - finaal alsnog keuze voor TN of niet - er tout court in zijn wijk een SWAT-team zou ingeschakeld worden om problemen op te lossen na analyse van metingen door techniekers.

Verder werd ook meegedeeld aan beiden dat telenet-fiber heel, slechts uiterst geleidelijk zal uitgerold worden en dat een samenwerkingsakkoord met PX over gezamenlijke uitrol wel in theorie bestaat maar dat er in de verste verte nog geen enkele concrete afspraak is. Betrokken TN-medewerkers gaven ook aan dat TN wel geleidelijk fiber zal uitrollen maar dat ze zich niet extreem hoeven te haasten aangezien hun netwerk al voor 90% uit fiber bestaat en ze ook qua snelheid en door het aanbod van packs met hogere snelheden tegen zeer concurrentiële prijzen, zeker de commerciële strijd met PX kunnen aangaan zonder al te veel angst.

Iemand die analoge mededelingen gehad heeft van TN, die iets meer weet hieromtrent ? Of is dit het zoveelste plat commercieel gelul waarbij men klanten tracht te behouden met platte leugens en voorwendsels waar in de verste verte niets van aan is? Dank voor jullie reacties.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Hier ligt proximus fiber al sinds februari februari 2022 op de gevels en nog steeds is er niemand aansluitbaar...
Fiber is nog niet beschikbaar op je adres, maar de uitrol gaat steeds sneller. Wil je als eerste weten wanneer het zover is?
Die download van 1Gbps daar kan ik perfect mee leven, de 40 of 50 up is gewoon te triestig voor woorden.
Ik denk dat ze nog eerst zoveel mogelijk mensen op hun nieuwe TV IP boxen (niet meer via coax) moeten krijgen om zo bandbreedte vrij te krijgen.
Dan kunnen ze evt. de eerste snelheidsverhoging tot 2.5Gbps kunnen uitvoeren.
link: https://tweakers.net/nieuws/222180/tele ... anten.html
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 578 keer
Bedankt: 712 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Bij mij komt de vraag dan op waarom men deze boodschap geeft aan mensen die willen vertrekken terwijl dit even goed publiek kan gemaakt worden en verhinderen dat er nog veel meer vertrekken?

Misschien was het goed om de termijnen concreter te maken want een uitrol gaat altijd in stappen en het is niet gezegd dat jij direct in aanmerking komt. Ik zou voorstellen dat men een commerciële geste doet in de tussenperiode, toch geen probleem ALS de beloftes er toch snel komen :)

Als klant heb je weinig te verliezen, je kan kiezen voor de ene vogel in de hand en nadien als van de 10 in de lucht toch een paar landen kan je nog terug overschakelen. Zij moeten u overtuigen om niet weg te gaan en loze beloftes zijn daarvoor te weinig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Je veel beloven kunnen ze wel maar ik zou dan zeggen "eerst zien dan geloven".
koenraaddeconinck schreef: 4 maanden geleden 5 Gbps
En nog steeds met 3TB per maand piekuren FUP zeker?
koenraaddeconinck schreef: 4 maanden geleden al voor 90% uit fiber bestaat
Ja dat verhaaltje kennen we :) Kunnen ze wel een aantal onwetende klanten mee overhalen net zoals de reclamebrieven "je hebt al fiber" die ze in de bus steken in straten waar fiberklaar uitrol doet.

Ben benieuwd wat Orange gaat doen, want die bieden nu al hogere upload aan dan Telenet.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
Bedankt: 667 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Zou interessant zijn, mocht dit ook beschikbaar komen op hun gewone "All Internet" product. Maar vermoedelijk enkel in een of ander pack...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Vooral veel verkooppraatjes me dunkt. Het SWAT team kan je op 2 handen tellen, het netwerk is in erbarmelijke staat. Iedereen die ik ken, in heel veel verschillende regio's, heeft een onstabiele lijn op het coaxnetwerk. (Getest met ethernetkabel op de modem). Ook mijn wijk, buurvrouw bij Telenet en andere kant Orange, blijven sukkelen. Zelfs na vernieuwen dropkabel en alle apparaten binnenhuis, problemen niet verholpen.
Zolang er hier geen fiber komt, blijf ik netjes bij mijn stabiele Vdsl verbinding via Edpnet. Ja, updates van games duren lang, een grote ISO is ook even wachten, maar overig gebruik heeft nu geen meerwaarde om -op een goed moment - hogere snelheid te hebben tov stabiliteit.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

ten tijde van de inbelmodem was permanent online wel een enorme verbetering. maar eenmaal dat de norm was het voor mij de datalimieten. snelheid en stabiliteit gelukkig al lang niet echt iets waarover ik wil meeklagen. budget en verhoudingen wel. als er niets scheelt is er ook geen helpdesk nodig, essentieel voor de een luxe voor de ander
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 42 keer
Provider

Nordic schreef: 4 maanden geleden Het SWAT team kan je op 2 handen tellen, het netwerk is in erbarmelijke staat.
Een aantal jaar geleden (2018) hadden ik en veel andere Telenet users last van hoge latency en trage snelheid tijdens de piekuren, tot 400ms latency.
Ze konden niet eens bellen na 16h zoals gevraagd, maar belden mij om 15h, dat voor 95.59Eur/m, enkel voor internet (business).

Andere users waarmee ik in contact was hadden wel wat gehoord, heb zelfs nog foto's van een toestel dat ze gebruiken om te monitoren doorgekregen, leek op een of andere rpi met een label op.

Na 2 maanden hadden ze door dat er een lijnkaart kapot was bij hun... 2 maanden...
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Provider

2 nieuwe pakketten of de bestaande ONE+ONEup pakketten upgraden?
ISP+TV: TN
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Dit zijn sowieso verzinsels met de bedoeling naïeve klanten terug te winnen.

Op DOCSIS 3.1 gaat Telenet de volgende jaren zeker geen 2,5 Gbps of 5 Gbps kunnen aanbieden. Eerst en vooral kunnen DVB-C en EuroDOCSIS 3.0 nog jarenlang niet uitgeschakeld worden omdat heel veel klanten dit nog gebruiken.
Daardoor is er onvoldoende bruikbare bandbreedte om individuele gebruikers meer dan 1 Gbps aan te bieden.

De huidige Telenet-modems zijn ook ongeschikt om 2,5 Gbps throughput door de router te pompen.

Op fiber (XGS-PON) zijn die snelheden natuurlijk wel vandaag al mogelijk.
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

@raf1

1. Natuurlijk kan Telenet iedereen gewoon een nieuwe DOCSIS 3.1 modem geven. De f@st (zwarte) modem heeft een 2.5 Gbps poort, het kan zeker 2.5 Gbps naar de router sturen. Liberty Global is niet arm, die F@st modems worden ook gebruikt door Ziggo en andere providers.

2. Alle nieuwe Telenet klanten krijgen een IP TV box, sinds kort krijgt iedereen met een oude decoder ook een IP TV BOX, dus ik neem aan dat Telenet op het punt staat om iedereen een nieuwe tv box te geven.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De toestellen van 1,7 miljoen Telenet-klanten vervangen duurt jaren.
Daarnaast zijn er ook nog Orange-klanten.

Soit, het zijn leugens dat er voor de zomer zulke snelheden zullen aangeboden worden op coaxkabel.

Als het waarheid was, zou de uitfasering van EuroDOCSIS 3.0 al moeten aangekondigd zijn: https://www.wyre.be/nl/aanbod
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
Bedankt: 667 keer
Provider
Te Koop forum

't zal misschien zijn zoals het Digi start-aanbod: een aanbod in een zeer beperkte zone ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef: 4 maanden geleden Dit zijn sowieso verzinsels met de bedoeling naïeve klanten terug te winnen.
Ik had al een vermoeden in deze richting maar omdat beiden onafhankelijk van mekaar dezelfde info gekregen hadden, wou ik het toch even posten / checken hier.

Dus voelt TN dan toch de hete adem van fiber in zijn nek, alhoewel aan het tempo waarmee PX dit laatste uitrolt, hoeven ze zeker niks te vrezen toch?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Op een bestaand coaxkabelnetwerk is dat quasi niet te doen. Je hebt in elke regio Digicorders (DVB-C) en klanten op EuroDOCSIS 3.0.

Op enkele maanden tijd moet je alle klanten in een bepaalde regio dan zo ver krijgen om te migreren naar DOCSIS 3.1 met IPTV.

Dit gaat praktisch niet. Het resultaat zou zijn dat veel klanten bij zo'n drastische omschakeling zonder diensten vallen.

Zo'n proces duurt echt jaren. Bij de uitschakeling van VDSL in fiberregio's duurt de stapsgewijze migratie naar fiber toch ook 5 jaar?

Als iemand van Telenet over 5 Gbps spreekt zal het zeker niet over coaxkabel gaan, maar over fiber.
Ik verwacht eerder in die fibergebieden dit jaar een aanbod van 2,5 Gbps en 5 Gbps.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een nieuwe modem zetten is makkelijk bij de meeste klanten, ze hebben graag gratis een betere wifi enzo. Er veranderd verder niets voor hun qua werking.
Enkel het probleem rest dat er dan iemand thuis moet zijn. Misschien lossen ze dat ineens op met een "helemaal mee tournee 'savonds en in weekend team" oid.

Een nieuwe tv box vergt meer moeite omdat de gebruikservaring veranderd en niet iedereen wil die verandering heb ik al gemerkt, zeker oudere mensen. Moet ook aangesloten aan TV en uitleg erbij gegeven worden.

DOCSIS 3.0 zal veel sneller verdwijnen dan DVB-C welke ze ook al gedeeltelijk zullen afschakelen (thema- en betaalzenders eerst weg bv.)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

En de mensen spelen hun opnames kwijt. Verder heb je ook nog de aangekochte digicorders en smartcards voor DVB-C rechtstreeks in de TV (vooral bij ouderen). Orange zal dan weer hetzelfde moeten doen en hierin mee willen gaan. Vergt toch enkele jaren om iedereen over te schakelen en oude apparatuur uit te faseren (en dat is zelfs snel dan).

Mogelijk gaat met de Proximus Fiber overeenkomst Telenet op Fiber bij hunzelf en Proximus deze nieuwe snelheden aanbieden.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 144 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Telenet zelf heeft al wat ervaring met communicatie naar klanten waar de modem verouderd is en moet veranderd worden.
Hun grote voordeel is dat ze ook kunnen opsturen naar thuisadres zodat klant zelf kan vervangen.

Orange heeft (bij mijn weten) 2 modems:
- Siligence > DOC 3.0
- Livebox > DOC 3.1
Modemswap bij Orange is standaard via technieker (tot op dag van vandaag).
Als de tijd rijp zal zijn om en masse modem swaps uit te voeren, lijkt me hels karweike als ze dit uitsluitend via techniekers gaan laten verlopen...
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Of stapsgewijs; eerst de snelle lijnen klanten hun modems swappen, dan al wat D3.0 kanalen afzetten (+ omzetten naar D3.1) dan worden de resterende meer gedeeld in de wijk door de tragere lijnen (150, 200Mbps) die er toch minder last van hebben.

Of stiekem meteen wat D3.0 omzetten met traagheid tijdens piekmomenten als gevolg en (als klant contact neemt tenminste) oplossing modem swap :)
Als ik zo lees hier op forum er nu verschillende tijdens piekuren al problemen hebben en er niets aan gedaan word zal Telenet daar niet om terugdeinzen voor zo'n tactiek denk ik...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Volgens mij is er hier een misverstand, als we denken dat Docsis 3.0 moet uitgeschakeld worden om plaats te maken voor Docsis 3.1
De maximale snelheid die een Docsis 3.1 modem kan leveren is de som van de Docsis 3.1 OFDM kanalen en 32 Docsis 3.0 kanalen
Dus Docsis 3.0 maakt deel uit van de Docsis 3.1 standard en zal dus altijd blijven bestaan.

Wat wel juist is, is dat de afschaffing van DVB-C ruimte vrijmaakt voor data.
raf1 schreef: 4 maanden geleden Dit zijn sowieso verzinsels met de bedoeling naïeve klanten terug te winnen.
Ik deel die mening.

Wat de upload betreft: Telenet heeft nog niets gewijzigd aan zijn upload spectrum:
  • ze gebruiken nog altijd de frequenties 5-65 Mhz, de lang verwachte uitbreiding naar 85MHz is er zelfs nog niet.
  • de totale upstream gedeelde bandbreedte is dus ongewijzigd:
    • 4 D3.0 upstream kanalen = 4 x 30 Mbps = 120 Mpbs
    • 1 D3.1 OFDMA kanaal van ca 14.4 MHz (49.925-64.325) = 90 Mbps
  • dat is dus in totaal een gedeelde bandbreedte van 210 Mbps (te delen door alle modems op de node)
Het spreekt voor zich dat je hiermee de klanten geen 100 Mbps upload kan aanbieden, en 300 Mbps is zelfs onmogelijk.

Wat de download betreft: ik zag dat Telenet heeft onlangs een 2de OFDM D3.1 kanaal toegevoegd heeft.
  • De Docsis kanalen zijn nu: kanaal 99 (736-853 MHz) en kanaal 98 (863-925 MHz)
  • de totale donwstream gedeelde bandbreedte is nu dus:
    • 40 D3.0 downstream kanalen = 40 x 50 Mbps = 2 Gbps
    • 2 D3.1 OFDM kanalen (117 Mhz + 62 MHz) = ca 1.5 Gbps
  • dat is dus samen een gedeelde bandbreedte van ca 3.5 Gbps (te delen door alle modems op de node).
Op korte termijn 2.5 Gbps down/100 Mbps, of zelfs 5 Gbps down/300 Mbps up op coax zijn dus inderdaad verkooppraatjes ..
Of zie ik dat verkeerd?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 127 keer

Ik denk dat Telenet docsis 4.0 aan het uitrollen is. Dat kan ook veel meer breedbante uitbreiden om een hogere download en upload snelheid te kunnen leveren. Andere dochtersondenemingen van Liberty Global rollen docsis 4.0 en XGS-PON op fiber uit.
Kun
Pro Member
Pro Member
Provider

@Luc Watrin

Ziggo: Volgens Tweakers zou Ziggo normaal DOCSIS 4.0 moeten uitrollen in 2025, ondertussen enkel stilte bij Ziggo en hun community vraagt zich af wat er gebeurt is.

https://tweakers.net/nieuws/209990/zigg ... is-40.html

Virgin Media O2 (vk): Ik denk dat ze DOCSIS binnenkort gewoon gaan afschaffen. Ze willen tegen 2028 volledig FTTP gebruiken.

https://www.libertyglobal.com/virgin-me ... rade-plan/

Virgin Media Ireland: Ze praten helemaal niet over DOCSIS 4.0 enkel hun fiber upgrade.

https://www.virginmedia.ie/about-us/pre ... k-upgrade/
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

en op de site van BIPT zie ik dat Wyre voor mijn appartements gebouw tot 2500 snelheid aankan, en upload tot 50, die 2500 zal voor heel het gebouw zijn dat er gebruik van maakt op Wyre aansluitingen.
Laatst gewijzigd door master-magic 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 4 maanden geleden als we denken dat Docsis 3.0 moet uitgeschakeld worden om plaats te maken voor Docsis 3.1
Zijn die aparte D3.0 kanalen niet minder efficient dan een 1 groot OFDM kanaal waarbij de laatste bij zelfde spectrum gebruik er meer snelheid uit kan halen?
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Als @philippe_d zijn berekening klopt dan ben je toch al serieus aan het overboeken als je 1gbps aanbied op een node die in totaal 3,5gbps shared kan aanbieden aan alle klanten op de node. Volgens wikipedia is een node 500a2000 huizen.
@master-magic waar kan je op bipt die info vinden? Heb je het over coax of fiber van wyre?

Het zal dan in Q2 dan wel duidelijk worden of er iets van aan is, en of ze dan met dat aanbod goedkoper zullen zijn dan Px of Mv of andere fiber ISP's.
Tot het tegendeel bewezen geloof ik vooral dat ze die mensen opbellen om de maximale winst uit de coax te halen. Het zou de eerste keer zijn dat ze ook op prijs spelen, Liberty heeft dat mijn inziens nooit gedaan.
Uitschakelen van DVB-C is ook nog niet aan de orde in Q2;).
Mij persoonlijk maken die snelheden sowieso niets uit , kom nog wel even toe met mijn 150/15 lijntje bij Hey.

Ik zie vooral dat de TN marketing nu veel geld steekt om mensen niet naar fiber te laten gaan. Campagnes gaan er over om fiberklaar links te laten liggen en vooral mensen te overtuigen dat ze geen fiber nodig hebben. Het verhaal moet nu zijn dat hun coax (HFC) al fibersnel is en hun netwerk al fiber 'ready' (wat dat ook mogen betekenen) want al voor 9X% uit fiber bestaat . Daar waar de campagnes van de afgelopen decennia veeleer het omgekeerde waren en moesten benadrukken dat ze snelste waren. Ze zullen wel weten hoe ze de maximale winst uit hun coax moeten halen zeker;)
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@Flup het gaat over kabel want Fiber via Wyre is hier nog niet aangesloten of actief, gaat over Docsis 3.1 snelheden.
Proximus fiber klopt ook 10.000/2500, maar gaat over kabel dus, kan ook zijn dat het de theoretische snelheid is van Docsis dat ze vermelden.
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

splinterbyte schreef: 4 maanden geleden Zijn die aparte D3.0 kanalen niet minder efficient dan een 1 groot OFDM kanaal waarbij de laatste bij zelfde spectrum gebruik er meer snelheid uit kan halen?
Ja, maar als de Docsis 3.1 modem 2 OFDM kanalen (van max 192 Mhz) ondersteunt, en 32 D3.0 kanalen (van 8 Mhz), dan haal je het maximum uit de modem als je gelijktijdig de 2 D3.1 kanalen alsook de 32 D3.0 kanalen gebruikt ...

Toegevoegd na 5 minuten 57 seconden:
Flup schreef: 4 maanden geleden Als @philippe_d zijn berekening klopt dan ben je toch al serieus aan het overboeken als je 1gbps aanbied op een node die in totaal 3,5gbps shared kan aanbieden aan alle klanten op de node. Volgens wikipedia is een node 500a2000 huizen.
Een Telenet node bedient een 200-tal aansluitingen dacht ik.
Maar inderdaad een serieuze overboeking, vandaar de noodzaak van het Telenet netwerkbeheer
  • Verdeling bandbreedte
    We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...
Toegevoegd na 19 minuten 2 seconden:
Flup schreef: 4 maanden geleden @master-magic waar kan je op bipt die info vinden? Heb je het over coax of fiber van wyre?
https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/landline

Bij alle adressen in België staat op deze kaart de volgende info:
  • indien aansluitbaar op Wyre of VOO (coax): Download 1.000-2.500 Mbps / Upload 30-50 Mbps
  • indien aansluitbaar op Proximus Fiber: Download 8.5000-10.000 Mbps/ Upload 1.000-2.500 Mbps
  • indien aansluitbaar op VDSL2/vectoring: Download 100-350 Mbps / Upload 30-50 Mbps (of minder, afhankelijk van de afstand naar de ROP)
Geen idee wat de bedoeling is van deze kaart ...
* er is geen enkele provider op coax die 2.5000 Mbps download aanbiedt.
* er is geen enkele provider op VDSL2/vectoring die 350 Mbps aanbiedt (super vectoring 35B ??).
* alleen de Proximus FTTH info is m.i. correct.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 4 maanden geledenVolgens mij is er hier een misverstand, als we denken dat Docsis 3.0 moet uitgeschakeld worden om plaats te maken voor Docsis 3.1
Geen misverstand want met DOCSIS 3.1 win je meteen 20% bandbreedte ten opzichte van EuroDOCSIS 3.0.

Ik wil zeggen dat je letterlijk elke megabit bandbreedte op coaxkabel broodnodig hebt om uiteindelijk 2,5 Gbps per gebruiker te kunnen verkopen zonder dat de klant zich bedrogen voelt.
Want de vraag naar bandbreedte groeit nog steeds. Telenet kan niet oneindig blijven overboeken en tijdens de piekuren steeds zwaarder traffic shapen. Als de bandbreedte onder de 10 Mbps/gebruiker daalt valt videostreaming uiteindelijk voor iedereen uit. Telenet kan ook niet blijven beweren dat het aan de smartphone of computer van de klant ligt. Op een bepaald moment voelt zelfs Jan met de pet zich compleet bedrogen en vertrekt die naar het FttH-netwerk van de concurrentie. :lol:
philippe_d schreef:Geen idee wat de bedoeling is van deze kaart ...
De BIPT-atlas van de vaste lijnen dient onder meer als cijfermateriaal voor de Europese "State of the Digital Decade"-index (DESI). Qua connectiviteit zijn we in principe de laatste van Europa wegens de extreem lage FttH-beschikbaarheid. Het BIPT pompt een aantal indicatoren in de DESI-index nu kunstmatig op (want vermeldt geen realistische snelheden) in samenwerking met de operatoren.
Boy16
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Orange biedt al meer dan een jaar een uploadsnelheid van 50 Mbps aan bij hun middelste en zwaarste pakket. Dit bewijst dat het Wyre-netwerk meer dan 50 Mbps upload aankan.

Hieronder een overzicht van de prijzen zonder promotie voor enkel internet:
• Orange:
• 500/50 Mbps voor €55
• 1000/50 Mbps voor €65

• Telenet:
• 300/20 Mbps voor €63,27
• 1000/40 Mbps voor €78,23
master-magic
Premium Member
Premium Member
Provider

@Boy16 Heeft Orange ook niet minder klanten per node zodat de node met de telenet klanten en orange klanten samen niet teveel voor overbelasting gaan zorgen zodat de 50 up bij orange kan, als telenet dit ook zou aanbieden zou het misschien teveel belast worden de upload kanalen op de kabel ten nadele van de klanten per node.
greets
master-magic
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Boy16 schreef: 4 maanden geleden Orange biedt al meer dan een jaar een uploadsnelheid van 50 Mbps aan bij hun middelste en zwaarste pakket. Dit bewijst dat het Wyre-netwerk meer dan 50 Mbps upload aankan.
Dat is correct, als je mijn vorige post goed hebt gelezen, heb ik aangetoond dat het Wyre-netwerk een upload van 210 Mbps aankan :-D
Maar ... deze capacitiet moet gedeeld worden door alle klanten op één node.

Nemen we voor de eenvoud bijvoorbeeld 210 klanten op één node, dan heeft iedere klant gemiddeld 1 Mbps upload, correct?
  • als je uw klanten 40 Mbps aanbiedt, dan reken je met een overboeking van 40 :-(
  • als je dan uw klanten 50 Mbps belooft, dan reken je met een overboeking van 50 :-( .
  • en als je uw klanten 300 Mbps belooft, dan lieg je :oops:
De klanten die al jaren op een hogere upload wachten, willen geen 50 Mbps, maar véél meer (en dat kan voorlopig niet via de coax).

PS - de eerstvolgende stap in de richting van 100 Mbps, zal zijn als Wyre het upload spectrum verhoogt naar 5-85 MHz
Dan wordt de totale (gedeelde) capaciteit waarschijnlijk rond de 450 Mbps (4 D3.0 kanalen + D3.1 OFDMA).
Hiervoor moeten de NIU's (bij deze klanten) vervangen worden gezien deze nu de frequenties filteren vanaf 65 MHz).
Boy16 schreef: 4 maanden geleden Hieronder een overzicht van de prijzen zonder promotie voor enkel internet:
Orange prijslijst is hier volledig off-topic :eek:
Pho_
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef: 4 maanden geleden
Bij alle adressen in België staat op deze kaart de volgende info:
  • indien aansluitbaar op Wyre of VOO (coax): Download 1.000-2.500 Mbps / Upload 30-50 Mbps
  • indien aansluitbaar op Proximus Fiber: Download 8.5000-10.000 Mbps/ Upload 1.000-2.500 Mbps
  • indien aansluitbaar op VDSL2/vectoring: Download 100-350 Mbps / Upload 30-50 Mbps (of minder, afhankelijk van de afstand naar de ROP)
Geen idee wat de bedoeling is van deze kaart ...
* er is geen enkele provider op coax die 2.5000 Mbps download aanbiedt.
* er is geen enkele provider op VDSL2/vectoring die 350 Mbps aanbiedt (super vectoring 35B ??).
* alleen de Proximus FTTH info is m.i. correct.
Helemaal correct/volledig is het niet.
Telenet heeft ook nog een productlijn Corporate Fibernet bedoeld voor grotere bedrijven ( zeker als je de prijs ziet ).
Dat is nog steeds coax, met daaraan hun bekende e-router, en een door telenet gemanagede router. Maximaal haal je met dit product 1000Mbps down en 100Mbps up. Ook meerdere publieke IP’s zijn mogelijk met dit product.
Maar bon, voor dit product heb je al specifiekere eisen aan de verbinding die meer passen bij grotere bedrijven.
( al lijkt glasvezel me dan een veel betere keus)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Pho_ schreef: 4 maanden geleden Telenet heeft ook nog een productlijn Corporate Fibernet bedoeld voor grotere bedrijven ( zeker als je de prijs ziet ).
Dat is nog steeds coax, met daaraan hun bekende e-router, en een door telenet gemanagede router. Maximaal haal je met dit product 1000Mbps down en 100Mbps up.
Ken je een adres waar zo'n Corporate Fibernet 1000/100 over coax aangesloten is?
  • welke snelheid halen ze effectief?
  • wat zegt de kaart voor die locatie (ieder belgisch adres heeft zijn "bolletje"?
De data zijn aangeleverd door de providers, dus ik neem aan dat Telenet voor de locaties waar ze dit (kunnen) leveren ook de juiste data aan het BIPT geeft?
Pho_
Starter Plus
Starter Plus

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Ken je een adres waar zo'n Corporate Fibernet 1000/100 over coax aangesloten is?
welke snelheid halen ze effectief?
wat zegt de kaart voor die locatie (ieder belgisch adres heeft zijn "bolletje"?
De data zijn aangeleverd door de providers, dus ik neem aan dat Telenet voor de locaties waar ze dit (kunnen) leveren ook de juiste data aan het BIPT geeft?
Ik had een klant die dit had, vroeger toen het nog 75Mbps upload was. Maar toen ie klant werd bij mij heb ik hem naar gewoon business fibernet laten switchen gezien dit veel goedkoper was voor hem. Ik ken niemand anders die dit heeft.

Terzijde: de info klopt niet helemaal op de kaart. Zo staat er bij mijn adres een bolletje met aansluiting “Proximus - Vect - 10-30 Mbps down en 1-10Mbps up. Dit terwijl ik business fibernet 1000Mbps heb, al zolang het bestaat. En het gaat hier om nieuwbouw en er is hier nooit een Proximusaansluiting geweest, net wegens eerder landelijke ligging.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Wat de download betreft: ik zag dat Telenet heeft onlangs een 2de OFDM D3.1 kanaal toegevoegd heeft.
  • De Docsis kanalen zijn nu: kanaal 99 (736-853 MHz) en kanaal 98 (863-925 MHz)
  • de totale donwstream gedeelde bandbreedte is nu dus:
    • 40 D3.0 downstream kanalen = 40 x 50 Mbps = 2 Gbps
    • 2 D3.1 OFDM kanalen (117 Mhz + 62 MHz) = ca 1.5 Gbps
  • dat is dus samen een gedeelde bandbreedte van ca 3.5 Gbps (te delen door alle modems op de node).
Ik las op Netweters (antwoord van Telenet aan de Ombudsman i.v.m. traffic shaping) dat Telenet bezig is met de nodes te upgraden naar 1Ghz
Er komt dus nog ca 0.5 Gbps bij het bovenstaande rekensommetje.
Dat maakt dus samen een gedeelde downstream bandbreedte van ca 4 Gbps (te delen door alle modems op de node).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Heeft iemand nog recent een analyse kunnen doen om te kijken of telenet nu aparte frequenties gebruikt voor orange of niet ?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

philippe_d schreef: 4 maanden geleden Ken je een adres waar zo'n Corporate Fibernet 1000/100 over coax aangesloten is?
Ik heb nog één vestiging waar ik voorlopig niet naar Dstny(op wholesale PX PON) kan overstappen. Daar ligt nog corp fibernet 750/75. Men heeft mij ooit wijsgemaakt dat corporate klanten "voorrang" kregen op de node. Bij speedstests gebeurde het wel dat de upload werd gehaald. Maar ik maakte me geen illusies, want ik wist destijds al dat er serieus werd overboekt.
Naast de lagere prijs van DSTNY en de hogere bandbreedte ben ik nog het meest blij met de significant betere latency op écht glas. Zelfs met de TDM(A) op PON-netwerken meet ik naar Azure West EU 3x lagere latentie.
Ik ben de praatjes en de prijzen van TN al erg lang beu.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomsworld schreef: 4 maanden geleden Heeft iemand nog recent een analyse kunnen doen om te kijken of telenet nu aparte frequenties gebruikt voor orange of niet ?
Waarom zou Telenet andere frequenties gebruiken dan Orange?
Paddestoel
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 8 keer

Ben van proximus naar telenet gegaan ; mij bevindingen nu tegenover jaren geleden toen ik het had? De snelheid die goed is nu, 915mbps met utp in. Ervoor haalde ik zoveel niet. Een game van ong 42GB deed die nog geen 7 minuten over.

Daarnaast is die nieuwste zeer kleine tv box steengoed.
Snel, voorlopig nog geen software bugs ofzo gehad (vorige box/software gaf niets dan miserie en buiten gekieperd toen en naar proximus gegaan).
Play sports aangeschaft ook, werkt top.

Nog een reden wrm ik was weggegaan toen is omdat ik iedere dag internet pannes had, 2x kleine per dag, int weekend soms 2 grotere, was zeer frustrerend.
Tot nu toe nog niet 1 keer panne gehad, verschiet er echt van al wil ik nog niet te luid roepen maar tot nu toe perfect, beter dan verwacht.

Nadeel is en blijft wel; duur.
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer

philippe_d schreef: 4 maanden geleden 40 D3.0 downstream kanalen = 40 x 50 Mbps = 2 Gbps
2 D3.1 OFDM kanalen (117 Mhz + 62 MHz) = ca 1.5 Gbps
Begin deze week is hier onderhoud uitgevoerd. Als gevolg hiervan zijn twee DOCSIS 3.0-kanalen (666 MHz & 674 MHz) weggehaald om plaats te maken voor een groot DOCSIS 3.1-kanaal van 188 MHz.
Voor de DOCSIS 3.0-kanalen heb ik elders in het spectrum geen directe vervanging gevonden. Dit betekent dat er op mijn node nog maar 38 DOCSIS 3.0-kanalen over zijn. Zijn ze dan toch begonnen met het langzaam afbouwen van D3.0, terwijl er nog dagelijks nieuwe D3.0-modems worden geplaatst?
Totale gedeelde bandbreedte:
  • D3.0: 38*50 Mbps = 1.9 Gbps
  • D3.1: 1*188 MHz = 1.85 Gbps (Schatting?)
Totaal: 3.75 Gbps
0-1000.png
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”