EV met V2X

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo,

We zijn van plan om een Kia EV3 als tweede wagen aan te schaffen. Nu biedt Kia als optie het 'EV Tech Pack' aan.
Bij de specificaties staat dat de wagen hierdoor V2X klaar is.

Wat ik hiervan begrijp (juist of fout) begrijp is het volgende :
* Je kan via deze technologie de wagen gebruiken als thuisbatterij : overdag opladen via de zonnepanelen en 's avonds/'s nachts terugleveren om het huis van elektriciteit te voorzien
* Je hebt hiervoor een specifieke (V2X ready) laadpaal nodig

Mijn vraag is echter : ben je vandaag de dag hier iets mee in Vlaanderen ? Is dit al technisch toegelaten/mogelijk ?

Alvast bedankt voor jullie input !

Uzzi
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Op dit ogenblik kan V2H/G nog niet met de KIA EV3.
Alleen de V2L functie werkt.
En dan is het vermogen beperkt tot monofase 16A (3,6 kW in de praktijk 12A/2,8 kW).

Op dit ogenblik is er nog geen CCS bidirectionele laadpaal gehomologeerd in Vlaanderen.
De verwachting is dat na een software update V2X ook niet zal werken met iedere bidirectionele laadpaal maar alleen met door KIA gecertificeerde laadpalen. Verwacht wordt dat deze rond de 3000 € zou gaan kosten.
Het gerucht binnen KIA België gaat op dit ogenblik dat ook bidirectioneel het vermogen begrensd zou zijn op 3,6 kW.

Met de R5 van Renault trouwens hetzelfde verhaal. In Vlaanderen nog geen V2X beschikbaar.
En je hebt er een bidirectionele laadpaal van Mobilize voor nodig en je moet een energiecontract bij Mobilize Energy afsluiten om de V2X functie operationeel te krijgen.

Stel je er voorlopig dus niet al te veel van voor. En het zal daarna een aardige duit extra kosten om het operationeel te maken.

Wil je een EV als thuisbatterij kunnen inzetten moet hij door de dag al thuis zijn om voldoende PV te laden en na zonsondergang en voor zonsopgang aanwezig om terug te kunnen leveren.

Ik zie dus eerder een mogelijkheid in de combinatie van thuisbatterij (om de periodes te overbruggen dat de EV zijn prioritair ding doet en dat is mobiel zijn) en de batterij in een EV als back up (groter opslagvolume dat goedkoper is dan stationair opslagvolume).

In tegenstelling tot de EV6 (waar ieder uitrustingsniveau standaard V2L aan boord heeft maar niet de noodzakelijke adapter, maar die kan je buiten OEM veel goedkoper en met vaste stekker aankopen) werkt V2X/L alleen op die modellen waar je specifiek voor de upgrade koos (en ervoor betaalde).

Ter info: ik gebruik een EV6 met V2L nu al enkele maanden als back up voor een thuisaccu en dat werkt prima.
De meerprijs (en eventueel gebonden aan een specifiek energiecontract) voor V2X is het me dus niet waard maar dat is louter een persoonlijke mening.
Er moet dan wel minstens een ATS aanwezig zijn en technisch gekeurd (indien geïntegreerd in je thuisinstallatie).
Zoniet kan je er maar één verbruiker gelijktijdig aan koppelen wat leuk is voor even maar niet praktisch.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 5 keer

V2X is enkel interessant als je het gratis krijgt.
Geen meerkost op de auto, geen meerkost op de laadinfrastructuur.

Als je een zonnepaneelinstallatie met batterij hebt kom je toe met V2L.
Het enige dat je moet wijzigen is de omvormer.
Deze moet een generator ingang hebben.
Geen issues of zorgen met switchen van netvoeding.
Gewoon de V2L aansluiten op de generator ingang van de omvormer.

Winst maken zit er immers niet in, het is een oplossing voor “als het eens nodig is”
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Thx voor de feedback !

De wagen is ondertussen besteld. Voor de uitvoering die wij wilden, waren er enkel wagens me deze pack beschikbaar. We hebben de pack dus 'moeten' nemen. We zullen wel zien wat de toekomst brengt ...

Uzzi
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

https://www.greencarcongress.com/2025/0 ... 7-kia.html

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ter info (niet toevallig een combinatie met Victron hardware :angel: ):
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”