Ik heb thuis een aantal pc's voorzien van 10Gb nics en gebruik ook een 10gb switch hiervoor.
Vorige week kreeg ik telefoon van proximus om de aanvraag om de kabel binnen te trekken te bevestigen via itsme.
Ik zou voor een 8500 abo gaan.
Een fritzbox zou een bottleneck van 2.5 betekenen.
Welke betere oplossingen zijn?
Met voip centrale, bij voorkeur dect.
Welke degelijke modem opties zijn er voor 8500Mbps?
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 21 keer
Een FRITZ!Box 5690 XGS (heeft een 10Gbit WAN poort). Maar ik kan verder niets vinden over de beschikbaarheid van dit model. Op de website van AVM bestaat er zelfs nog geen aparte pagina voor dit model.
De presentatie gebeurde al in februari van dit jaar, dus ik gok dat ze binnenkort starten met de verkoop.
De presentatie gebeurde al in februari van dit jaar, dus ik gok dat ze binnenkort starten met de verkoop.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3732 keer
- Recent bedankt: 21 keer
Er bestaat volgens mij (nog) geen "consumer" hardware die dit soort snelheden aankan.
Hiervoor moet je al naar het duurder professioneel materiaal kijken.
Het is niet omdat een router één 10Gbit poort heeft, dat deze in werkelijkheid dit soort hoge snelheden kan managen (WAN > LAN troughput).
Dat zal in de komende jaren wel verbeteren, naargelang er snellere hardware betaalbaar wordt.
Natuurlijk zullen 10Gbit nics en 10GB switches sneller gaan dan gigabit materiaal of 2.5Gbit poorten, maar wees niet ontgoocheld als je "maar" max. 7.000 Mbps haalt
Hiervoor moet je al naar het duurder professioneel materiaal kijken.
dot1x schreef: 5 maanden geleden Een FRITZ!Box 5690 XGS (heeft een 10Gbit WAN poort). Maar ik kan verder niets vinden over de beschikbaarheid van dit model.
Het is niet omdat een router één 10Gbit poort heeft, dat deze in werkelijkheid dit soort hoge snelheden kan managen (WAN > LAN troughput).
Dat zal in de komende jaren wel verbeteren, naargelang er snellere hardware betaalbaar wordt.
Natuurlijk zullen 10Gbit nics en 10GB switches sneller gaan dan gigabit materiaal of 2.5Gbit poorten, maar wees niet ontgoocheld als je "maar" max. 7.000 Mbps haalt

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 21 keer
Als het toestel 802.3ae certified is, zie ik niet waarom dat het onmogelijk zou zijn
Anders voldoet het toestel niet aan de standaard en overtreedt het de IEEE regels.
Uiteraard verwacht niemand 100% van de snelheid maar het zou toch aardig in de buurt van 90% , m.b.v een patch of 2, moeten komen. Maar zelfs dat is niet nodig, aangezien de OP "maar" 8,5Gbit kan trekken

Anders voldoet het toestel niet aan de standaard en overtreedt het de IEEE regels.
Uiteraard verwacht niemand 100% van de snelheid maar het zou toch aardig in de buurt van 90% , m.b.v een patch of 2, moeten komen. Maar zelfs dat is niet nodig, aangezien de OP "maar" 8,5Gbit kan trekken

- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
- Bedankt: 667 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Het is niet omdat de poorten dit aankunnen (en gecertificeerd en zijn) dat de rest van het toestel ook dit alles kan trekken. Denk maar aan CPU, benodigde switching capaciteiten,...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Van die 8.5 verwacht ik er zelfs maar 6.dot1x schreef: 5 maanden geleden Als het toestel 802.3ae certified is, zie ik niet waarom dat het onmogelijk zou zijn![]()
Uiteraard verwacht niemand 100% van de snelheid maar het zou toch aardig in de buurt van 90% , m.b.v een patch of 2, moeten komen. Maar zelfs dat is niet nodig, aangezien de OP "maar" 8,5Gbit kan trekken![]()
Die 5690 xgs lijkt idd de eerste fritz met een 10Gb wan te zijn.
Net op tijd om men 5590 te retouren.
Als het nog lang duurt eer die uit is zou ik wel voor een zyxel durven gaan.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Zul je toch nog moeten wachten, want is nog niet op de mark.
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5690_XGS
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5690_XGS
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 33 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@Heronic Fastfiber die mijn provider is met 8500/1500 snelheid bevestigde mij een paar weken geleden dat die Fritzbox bij hen in februari zal verkocht worden, dus men kan stellen dat deze er begin 2025 aan komt.
een maat van mij heeft bij proximus ook de 8500/1500 fiber verbinding en hij gebruikt de proximus router om van daaruit op de 10G poort van de router van proximus via Switch met 10G poorten te gaan naar een aantal apparaten waaronder zijn apple Mac Studio gaat waar hij een 8100 snelheid haalt, dus mits de juiste apparatuur kan het wel en met een stabiele en deftige Fiber aansluiting.
een maat van mij heeft bij proximus ook de 8500/1500 fiber verbinding en hij gebruikt de proximus router om van daaruit op de 10G poort van de router van proximus via Switch met 10G poorten te gaan naar een aantal apparaten waaronder zijn apple Mac Studio gaat waar hij een 8100 snelheid haalt, dus mits de juiste apparatuur kan het wel en met een stabiele en deftige Fiber aansluiting.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Een Ubiquiti Unifi UDM Pro of hoger zou ook 8.5Gbit aan moeten kunnen. (als IDP/IDS uit staat natuurlijk), anders beperkt tot 3.5Gbit voor de Pro en SE, 5Gbit voor de Pro Max.

https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview
De Enterprise Fortress Gateway kan wel 12.5Gbit aan met IPS/IDS enabled, maar die kost dan ook enorm veel, 2286euro
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/ ... oducts/efg
EDIT: ervaringen op Reddit:

https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview
De Enterprise Fortress Gateway kan wel 12.5Gbit aan met IPS/IDS enabled, maar die kost dan ook enorm veel, 2286euro

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/ ... oducts/efg
EDIT: ervaringen op Reddit:
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro