Card Stop

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Avenger 2.0 schreef: 05 dec 2024, 09:41 Of zelf enkele brieven in je brievenbus steken en kijken of ze verdwijnen. Dan weet je tenminste al waar het gebeurt.
Dat lijkt mij een goed idee, en ook goedkoop.
Mocht je er nu ook nog een logo van een bank waar je klant van bent op printen, netjes je naam erop printen, er iets van karton insteken en dichtkleven, zodat het lijkt alsof er weer een brief van een bank is aangekomen met een nieuwe kaart in.

Toegevoegd na 2 minuten 56 seconden:
Dit lijkt mij ook leuk:

https://shipyourenemiesglitter.com/prod ... mb-letter/
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

bvhalst schreef: 05 dec 2024, 07:22 Heb ik ook al aan gedacht. Ik vermoed dat ik dan op Anderlecht zal uitkomen, misschien zelfs rond Baraplein (waar meeste uitgaven zijn gebeurd)…
Dan denk ik; ik heb de info, maar wat zal de politie en Bpost ermee doen dan?
Je hebt je "benadeelde persoon" verklaard ...
Hiermee krijg je het recht om "elk document dat je nuttig lijkt aan het dossier toe te voegen"
Als benadeelde persoon:
  • word je (via brief) op de hoogte gebracht van het verloop van de procedure, m.n.
    • de seponering en de reden daarvan;
    • het instellen van een gerechtelijk onderzoek;
    • de vaststelling van een zittingsdag voor het onderzoeks- of vonnisgerecht.
  • kan je elk document dat je nuttig lijkt aan het dossier toevoegen;
  • kan je toelating vragen om het dossier in te kijken of er een kopie van te krijgen.
Je kan je ook "burgerlijke partij" stellen (verklaring afleggen bij de onderzoeksrechter)
Als burgerlijke partij heb je een aantal specifieke rechten:
  • tijdens het onderzoek heb je niet alleen dezelfde rechten als de benadeelde persoon, maar heb je ook het recht om:
    • bijkomende onderzoeksdaden te vragen;
    • bij het afsluiten van het gerechtelijk onderzoek de zitting van het onderzoeksgerecht (de raadkamer) bij te wonen, waarin wordt beslist welk gevolg er wordt gegeven aan het dossier;
    • een eventuele wedersamenstelling bij te wonen
    • op eenvoudig verzoek minstens eenmaal gehoord te worden door de onderzoeksrechter tijdens de procedure
  • enz ...
https://www.slachtofferzorg.be/gerechte ... lachtoffer
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

@bvhalst Ik denk dat je toch best de hierboven aangehaalde media al inschakelt. Ik begrijp dat je eerst het verloop wil afwachten, maar je kan overeenkomen dat ze dit voorlopig nog niet naar buiten brengen (embargo). Maar dat geeft hen al de gelegenheid om zich in te werken.
En wie weet ben jij niet de enige die dit aanbrengt en dan kunnen ze die info combineren wat misschien een oplossing en opsporing kan versnellen.
Hoe het ook afloopt, dit moet openbaar worden om mensen alert te maken en banken te verplichten om deze fouten niet meer te maken.

Wat betreft Bpost: ook ik zie een jammerlijke achteruitgang van de postdiensten van Bpost in Brussel. Zoals hier al enkele keren gemeld krijg ik wekelijks post in de bus die niet voor mij bestemd is. Anderzijds heb ik sterke vermoedens dat post voor mij ook niet altijd bij mij terecht komt. Bpost is blijkbaar op de hoogte want die hebben een Duits bedrijf ingeschakeld om de brievenpost te testen. Spectos belde mij gisteren met de vraag of ze mij testbrieven mogen sturen waarvan ik dan online de ontvangst moet bevestigen. Geen idee of dit zeer lokaal is naar aanleiding van klachten of algemeen onderzoek.
Laatst gewijzigd door R2D2 05 dec 2024, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef: 05 dec 2024, 10:10 @bvhalst Ik denk dat je toch best de hierboven aangehaalde media al inschakelt. Ik begrijp dat je eerst het verloop wil afwachten, maar je kan overeenkomen dat ze dit voorlopig nog niet naar buiten brengen (embargo). Maar dat geeft hen al de gelegenheid om zich in te werken.
En wie weet ben jij niet de enige die dit aanbrengt en dan kunnen ze die info combineren wat misschien een oplossing en opsporing kan versnellen.
Hoe het ook afloopt, die moet openbaar worden om mensen alert te maken en banken te verplichten om deze fouten niet meer te maken.
Media berichten ook liefst over recente zaken, en als het nog niet opgelost is, geeft het ook de kans om er nog een tweede en volgende keer over te rapporteren als er extra nieuws is.
Als je wacht tot heel de zaak achter de rug is, zet je ook geen druk meer bij de banken, mochten die weigeren je te vergoeden voor de geleden schade.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eigenlijk kan je voor enkele euro's je eigen brievenbus beveiligen.
Een tochtborstel installeren is al 1 mogelijkheid om diefstal te bemoeilijken.
Ook een optie is de installatie van een klep met veer, desnoods draai je die klep om voor nog meer beveiliging, wil het wel eens zien of je de post snel kan jatten met zo'n systeem.
https://www.brico.be/nl/ijzerwaren/brie ... cm/5649707
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
willem2
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Je terughoudendheid t.o.v. 'de media' kan ik nog enigszins begrijpen, maar er zijn ook officiële instanties waar je terecht kan:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ik zou toch niet denken dat 'ze' alle post, elke dag uit uw bus komen vissen. Dat is toch gewoon veel te veel risico om gepakt te worden. En had je niet aangegeven dat je zelf nog wel post kreeg,maar het slachtoffer op hetzelfde adres niet, zouden ze die dan terugsteken als ze 'misvissen' ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 05 dec 2024, 15:53Ik zou toch niet denken dat 'ze' alle post, elke dag uit uw bus komen vissen.
Als die bussen ergens in de inkomhal van een gebouw zijn hoeft dat toch helemaal geen risico te zijn.
1 of 2 man op de uitkijk en je kan vissen zoveel je wil, als dat dan ook nog een hele kleine brievenbus moest zijn zoals je wel vaker ziet in dergelijke gebouwen is het stelen van post snel en poepsimpel.
Die kleefstof zal ook wel iets speciaals zijn vermoed ik.

Zou me zelfs niet verbazen dat ze weten wanneer betrokkenen vertrekken en weer thuis komen.
Bij dit soort misdaden komen de daders vaak uit de hele dichte omgeving.

Een camera of zelf ergens iemand op de uitkijk zetten zou ook al kunnen helpen.

Of je zou kunnen doen wat ik doe om m'n hond te monitoren als ik weg ben.
Gewoon een oude smartphone en een babyphone app installeren op zowel de zender smartphone als de ontvanger je dagdagelijkse telefoon.
Ik ben een Android gebruiker en gebruik daarvoor de 'Dormi' app.
Denk dat ik daar destijds 17€ voor betaald heb (lifetime) https://play.google.com/store/apps/deta ... ormi&hl=nl
Vanaf er geluid is krijg je een alarm en kan je zowel via de camera niet alleen kijken maar ook alle geluid word doorgestuurd.
App heeft heel wat instelmogelijkheden.
Stel nu dat je een gelcover van die telefoon tegen de achterwand kan kleven met sterke tape, dan haal je s'avonds bij het leeg maken of controleren van de brievenbus de zendertelefoon eruit zodat je die kan opladen, en wanneer je s'morgens vertrekt prik je die zendertelefoon opnieuw in de gelcover en je kan een ganse dag monitoren.
Als er veel 'activatie' vh alarm is zal je wel wat mobiele data verzetten dus best een provider nemen met zoveel mogelijk data. ;-)

Enkele mogelijkheden: kijken, luisteren wanneer je wil, de flash gebruiken om de boel te verlichten (achterzijde smartphone gebruiken, kwaliteit van de camera is ook beter)
Je kan ook spreken, dus wanneer iemand aan het vissen is zou je kunnen roepen, haha.. ik zou hun gezicht willen zien.

Zoveel oplossingen zijn mogelijk, ik gebruik die app al vele jaren op een oude smartphone.

Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb in dit topic, sorry..

(ps: er zijn vele apps om dingen te monitoren, sommige zijn zelfs gratis. Ik ben van het principe als het werkt en blijf werken, geen gepruts en geklooi met andere progsels..)

Laatst gewijzigd door Petrikske 05 dec 2024, 16:41, in totaal 2 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is allemaal mogelijk, maar het lijkt me veel risico voor wat het is. Ze weten onderhand dat het slachtoffer op de hoogte is, de kaarten worden opnieuw geblokkeerd, enz... lijkt me eerder het moment om een ander slachtoffer te zoeken dan om nog risico te nemen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bvanhalst kan misschien eens met de postbode praten om te vragen of die niet iets verdachts gezien heeft.
Wie weet zitten die gasten op de loer op het moment dat hij daar is met zijn brieven.
Per slot van rekening, als het uit de brievenbus gevist wordt, moeten zij dat doen voordat de partner van bVanhalst zijn brievenbus leegt.
Tenzij dat op een vast uur gebeurt, en zij de routine van het ledigen van de brieven kennen, betekent het dat zij rap moeten zijn om ze eruit te vissen.
Laatst gewijzigd door on4bam 05 dec 2024, 16:41, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 05 dec 2024, 16:21Het is allemaal mogelijk, maar het lijkt me veel risico voor wat het is.
Oh ja.. voor 10K kan je wel wat risico nemen hé.
De 'werkende' medemens moet er alvast veel meer moeite voor doen.
Joe de Mannen schreef: 05 dec 2024, 16:21Het is allemaal mogelijk, maar het lijkt me veel risico voor wat het is. Ze weten onderhand dat het slachtoffer op de hoogte is, de kaarten worden opnieuw geblokkeerd, enz... lijkt me eerder het moment om een ander slachtoffer te zoeken dan om nog risico te nemen.
Onderschat het simplistische verstand niet van een amateur crimineel,
het lukte gisteren, het lukte vandaag, en morgen en overmorgen lukt het ook...
Ergens in het denkproces gaat de hebberigheid het verstand overnemen, en dat is het moment dat je acte de presence moet geven.
Elke crimineel gaat vroeg of laat in de fout.
boulder schreef: 05 dec 2024, 16:39Bvanhalst kan misschien eens met de postbode praten om te vragen of die niet iets verdachts gezien heeft.
De gedachte kwam vrij snel in me op, maar in de stille kempen genieten we elke dag van dezelfde postbode.
Is dat in Brussel ook zo?
boulder schreef: 05 dec 2024, 16:39betekent het dat zij rap moeten zijn om ze eruit te vissen.
Denk je dat die hengelaar een dagtaak heeft? Die moet helemaal niet snel zijn.
Stel je trouwens eens voor dat die meerdere slachtoffers 'heeft'
Als je op korte tijd van 1 persoon 10K afhandig kan maken, wat als die persoon 10 slachtoffers heeft?

En dan in Anderlecht natuurlijk nog OCMW steun in het kwadraat 'genieten'.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 05 dec 2024, 16:51 Denk je dat die hengelaar een dagtaak heeft? Die moet helemaal niet snel zijn.
Toch wel, hee.
Als die de routine niet kent, dan weet die niet of de partner van bVanhalst iedere avond de brievenbus pas ledigt, of dat op een willekeurig moment overdag doet.
Doet hij dat op een willekeurig moment, dan kan het dus zijn dat de postbode net geweest is, en dat de brieven weg zijn voordat de dief ze heeft kunnen onderscheppen.
Als hij natuurlijk wel de routine kent (en dat was mijn punt) en de partner van bVanhalst ledigt die brievenbus altijd maar 's avonds, ja, dan heeft hij veel tijd om eens te gaan vissen in zijn brievenbus.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 107 keer

Even enkele zaken:
Huis is een herenhuis met 2 appartementen. Ik woon samen met mijn partner en dan een benedenbuurvrouw die we al 14 jaar kennen. Dus in het huis kennen we iedereen. Geen vreemde mensen die binnen- en buitengaan.
Ik werk meestal van thuis uit en ledig de brievenbus wanneer het mij uitkomt, geen regelmaat.
De post wordt sinds vorige week beter in de gaten gehouden. De brieven zaten meestal tussen de klep half in de brievenbus.
Vandaag heeft mijn partner voor het eerst de postbode aangesproken (per toeval) en gevraagd om in het vervolg de brieven volledig door te duwen. De postbode reageerde heel kort en neutraal en ging dan verder.
Vandaag heeft Worldline beslist om de transacties van een 2e kaart terug te draaien. We zitten bijna aan de helft qua bedrag. Nog 1 kredietkaart (Worldline) en 1 debetkaart (bank met Worldline) te gaan.
Vandaag ook extra vragen gekregen van de politie (momenteel ga ik niet verder meer op in, maar ben wel blij dat ze iets aan het doen zijn!)
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Wow..dat geeft gelijk een gans ander beeld van de situatie.
Lijkt me nu plots al heel wat moeilijker om de post te stelen, we weten nog nog steeds niet of de bussen zich binnen of buiten bevinden maar aangezien het er maar 2 zijn gok ik op buiten.
En als er toch geen verloop is in het gebouw lijk me een camera met opslagmogelijkheid geen onmogelijke opgave.
Laatst gewijzigd door Petrikske 06 dec 2024, 01:13, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vind nog altijd het idee om zelf een enveloppe in je brievenbus te stoppen die eruit ziet als komende van een bank een heel goedkope test.
Als de criminelen in zijn brievenbus zitten, moeten ze die enveloppe eruit halen.
Kost niets, en lijkt mij ook heel makkelijk.
Enveloppe met je eigen adres afdrukken en het logo van de bank erop, kartonnen kaartje insteken, dichtkleven, misschien nog een postzegel erop kleven om het helemaal echt te laten lijken, in de eigen brievenbus stoppen en afwachten of die enveloppe verdwijnt.
Als dat niet gebeurt hebben ze het ofwel opgegeven, ofwel wordt de post toch niet uit de eigen brievenbus opgevist.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Nu enkele weken verstreken zijn…
- alle frauduleuze betalingen werden teruggestort. De ene bank al wat vlugger dan de andere. Betaald door Worldline of de bank zelf, dat weten we niet.
- partner ontvangt terug post. Bpost heeft postbode aangesproken omdat hij de brieven niet volledig in de brievenbus stak en dus de brieven terug eruitgehaald konden worden van op de straat. Info doorgespeeld aan politie.
- details: 4 banken:
1. ING: zowel debet als kredietkaart waren veilig. Kaarten werden geblokkeerd, maar codes worden elektronisch verstuurd tenzij je niet reageert, dan toch per post. Maar dus redelijk veilig.
2. Deutsche Bank: zowel voor debet- als kredietkaart worden codes per post verstuurd. Gelukkig kan je geen online banking doen met debetkaart. Medewerkers van DB zijn heel reactief en professioneel maar hun systemen minder. Beide kaarten werden frauduleus gebruikt. Zelfs na blokkering bij card stop en confirmatie DB van die blokkering, werd de debetkaart achteraf nog gebruikt. Ze snapten het zelf niet. Kaarten zijn niet hun core business zeggen ze. Ik zal ze enkel voor beleggingen nog gebruiken.
3. Bank van Breda: enkel kredietkaart werd frauduleus gebruikt. Heel communicatieve en reactieve bank. Jammer dat ze dus de code van de kredietkaart ook per post opstuurden.
4. BNP P F: enkel kredietkaart werd frauduleus gebruikt. Hun klantendienst is uiterst inefficiënt. Ze hebben tot 2x toe het fraude dossier verloren (telkens verstuurd naar zelfde adres). Toen we van de politie extra info moesten opvragen, dan weigerden ze te bellen naar worldline voor die info. Bank 2 en 3 deden dat direct en binnen 10 minuten belden ze ons terug met de nodige info. Geen woorden voor. Duurde ook dubbel zo lang dan de andere banken om terugbetaald te worden.

KBC was niet in scope, is mijn bank, maar heel veel tips via hen verkregen. Ze sturen ook geen codes per post indien digitale klant. Bij analoge klant wel, maar dan moet de kaart zelf op kantoor worden afgehaald.

Wat te doen indien kaarten door derden geblokkeerd worden:
1. Contacteer je bank en blokkeer de nieuwe, al aangemaakte, kaarten. Laat de kaarten leveren naar je kantoor
2. Contacteer Bpost of er do my move werd aangevraagd
3. Wees voorzichtig met het online zetten van je verjaardag op sociale media. Hier heeft mijn partner een eigen zaak, wat er op het Belgisch staatsblad te vinden is qua persoonlijke info, niet te schatten. GDPR…???
4. Eventueel extra zekerheid: blokkeer de rekening
5. Check de limieten van je kaarten en zet deze niet te hoog. Bij KBC kan je dat zelf doen via de app in bijna real time.
6. Bij bnp was het trekken en sleuren. Zelfs wanneer je het verhaal vertelde, dan nog werd er op het einde gezegd dat de kaart naar ons toe kwam…. Neeeeeee, naar kantoor!
7. Indien toch fraude werd gepleegd direct Card Stop en de fraude lijn van de bank contacteren. Deze lijnen zijn ook na de bank uren bereikbaar. Hadden rond 23u gebeld. PV laten opmaken en voor kredietkaarttransacties dossier indienen op mijnkaart.be en bij de bank.
8. Bedankt voor alle suggesties hier!
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt om dit alles te rapporteren hier.
Persoonlijk zou ik van een paar van die banken mijn rekeningen schrappen, als ik zie hoe die reageren in zo'n situatie.
Maar dat gaat natuurlijk wel makkelijker als privépersoon dan als bedrijf.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer

@bvhalst Ik blijf van oordeel dat je deze ervaringen nu moet melden aan de eerder genoemde nieuwskanalen.
1. om een breder publiek bewust te maken van het risico
2. en vooral om de banken te verplichten hun routines aan te passen

Ook benieuwd of politie of justitie nog iets gaan doen om de daders te stoppen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

R2D2 schreef: 14 dec 2024, 13:10 Ook benieuwd of politie of justitie nog iets gaan doen om de daders te stoppen.
Ik vrees ervoor, je merkt dat van zodra er iemand (verzekering) betaalt, er nog maar weinig interesse is om verder naar de daders te zoeken.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

De kans zit er in dat de aangifte nu in het "verticaal klassement" gaat terecht komen omdat er geen schade is (die is er wel natuurlijk maar bij de bank/verzekering van de bank en niet meer bij de klant).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 137 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Fortis klantendienst is op dat gebied helaas een ramp. Ook al meegemaakt voor fraude 10 tot 20 jaar geleden (toen het een pak vaker voorkwam door lekke webshops) of om iets te weten te komen.

Hun kantoormedewerkers (althans de 2 kantoren waar ik bij aangesloten was) daarentegen waren steeds top, behulpzaam en ook redelijk direct tegen hun interne diensten in mijn voordeel. Ook de belangrijkste reden waarom ik er nog steeds klant ben.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

als ze het vertikaal klasseren dan gaan we het weten... we zijn namelijk benadeelde personen nu (dankzij tip hier).
on4bam schreef: 14 dec 2024, 13:44 De kans zit er in dat de aangifte nu in het "verticaal klassement" gaat terecht komen omdat er geen schade is (die is er wel natuurlijk maar bij de bank/verzekering van de bank en niet meer bij de klant).
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

bvhalst schreef: 14 dec 2024, 08:20 - alle frauduleuze betalingen werden teruggestort. De ene bank al wat vlugger dan de andere. Betaald door Worldline of de bank zelf, dat weten we niet.
Betaald door verzekeringsmaatschappijen (al dan niet met een franchise door de bank ook). Uiteraard zijn de banken daarvoor zelf ook gedekt.
bvhalst schreef: 14 dec 2024, 08:203. Wees voorzichtig met het online zetten van je verjaardag op sociale media. Hier heeft mijn partner een eigen zaak, wat er op het Belgisch staatsblad te vinden is qua persoonlijke info, niet te schatten. GDPR…???
Het werd je al uitgelegd dat GDPR hier niet overtreden wordt, en dat het Staatsblad (en KBO etc) een wettelijke uitzondering is, en dat er een legitieme nood is om die informatie publiek beschikbaar te hebben in deze context.

Het probleem ZOU trouwens niet mogen zijn "wees voorzichtig met het online zetten van dit of dit". Het probleem is veeleer dat men naar zo'n anekdotische en relatief makkelijk opzoekbare zaken moet teruggrijpen om identiteiten te verifieren. Ons concept van identiteit, dat nog dateert van de bezetting door Napoleon, is compleet achterhaald en helemaal niet opgewassen tegen de razendsnelle evolutie van technologie. Oplichters maken daar handig gebruik van. In de toekomst zal het nog erger worden vrees ik. Tegelijk remt dit achterhaalde concept van identiteit onze vooruitgang.
bvhalst schreef: 14 dec 2024, 08:207. Indien toch fraude werd gepleegd direct Card Stop en de fraude lijn van de bank contacteren. Deze lijnen zijn ook na de bank uren bereikbaar. Hadden rond 23u gebeld. PV laten opmaken en voor kredietkaarttransacties dossier indienen op mijnkaart.be en bij de bank.
En wie dit leest, hou rekening mee dat Card Stop enkel voor de Worldline kaarten en voor banken die met Worldline samenwerken. AMEX gebruikt bijvoorbeeld geen Card Stop.
bvhalst schreef: 14 dec 2024, 08:208. Bedankt voor alle suggesties hier!
Bedankt voor de feedback en terugkoppeling van nuttige informatie, het maakt deze topic een waardevolle referentie.

Het enige wat ik me toch nog afvraag is welke ATM's (specifiek: welk netwerk) dat men de fraude gepleegd heeft. Als dit bv bij Batopin gebeurd is vind ik het wel heel straf dat de blokkering niet opgemerkt is.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

We hebben een overzicht van alle betalingen:
Debet en credit: BC cash fon (geldopname) in Sint Gillis en Anderlecht.
Verder betalingen in meubelwinkel, slager, kleine kruideniers, western union, gsm winkel, snackbar, BC Cash CASH AVE, Ria transfer,…
Na blokkering 27/12, op 28/12 nog debetverrichtingen: geldopnames EDBE0054 BRUSSELS ATM (geen idee of welk cashnetwerk dit is) en 1 betaling in een gsm winkel.

Misschien moet ik zelf eens naar het Baraplein te Anderlecht eens gaan… maar google maps liet me al zien welk soort winkels dit zijn… kleine winkels. De ronde bedragen van sommige winkels (en hier bedoel ik niet de slager en snackbar) zijn eigenlijk wel verdacht lijkt me… een gsm is toch genre 499,95 of zo? Maar 750, 500, meubelwinkel 900,..
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

BC Cash is Batopin, maar die zullen quasi zeker niet meer gewerkt hebben na het blokkeren, en toen moest de oplichter van actieterrein veranderen.

Wat EDBE is (wat wel nog werkte na het blokkeren) heb ik geen flauw idee van, heb al veel descriptors gezien nochtans. Ik had wel verwacht dat het zoiets obscuur ging zijn.

In eerste plaats dacht ik aan Euronet of heel misschien Europabank, maar zou misschien wel eerder ATM in casino of andere van dat soort plaatsen kunnen zijn.
bvhalst schreef: 14 dec 2024, 15:30 Misschien moet ik zelf eens naar het Baraplein te Anderlecht eens gaan… maar google maps liet me al zien welk soort winkels dit zijn… kleine winkels. De ronde bedragen van sommige winkels (en hier bedoel ik niet de slager en snackbar) zijn eigenlijk wel verdacht lijkt me… een gsm is toch genre 499,95 of zo? Maar 750, 500, meubelwinkel 900,..
Idd, suggereert dat het niet over echte aankopen ging. Mogelijks ook witwassen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 dec 2024, 16:16, in totaal 1 gewijzigd.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Voor EDBE gaf de bank als adres Baraplein 21. Geen bank alleszins.
IMG_7358.jpeg
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hoe je het ook draait of keert, als cardstop wat minder laks geweest was, waren de problemen veel kleiner geweest.
J.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

bvhalst schreef: 14 dec 2024, 16:15 Voor EDBE gaf de bank als adres Baraplein 21. Geen bank alleszins.
Eat Me & Go :eek: Zou dat een 'restaurant' of bordeel zijn :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 14 dec 2024, 15:30 Na blokkering 27/12, op 28/12 nog debetverrichtingen: geldopnames EDBE0054 BRUSSELS ATM (geen idee of welk cashnetwerk dit is) en 1 betaling in een gsm winkel.
EDBE is een Euronet ATM. Hieronder een foto van EDBE0059.

En ik denk niet dat EDBE0054 effectief staat op het adres van die broodjeswinkel aangegeven door de bank, maar soit. Ze zullen wel wat verder gelopen zijn dan het Baraplein om een ATM van Euronet te vinden.

Ik had verwacht dat het ATM's van zo'n alternatief netwerk gingen zijn die nog transacties zouden toelaten op reeds geblokkeerde kaarten. Eenmaal ze merkten dat het op Batopin niet meer ging zijn ze dus overgeschakeld naar Euronet. Ze zijn wel goed op de hoogte van de ins en outs van ATM netwerken blijkbaar.

Afbeelding
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Interessant, bedankt. Dus blijkbaar checkt het euronet worldwide netwerk niet of een kaart is geblokkeerd of niet… (of neemt het lange tijd voor hun database van geblokkeerde kaarten ge-update wordt)…
Dat een systeem zo iets toe laat, snap ik niet. Zo kan er toch nog voor veel geld misbruik gemaakt worden? Stel dat iemand zijn rekening opzegt en dan nog kaarten gebruikt?
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 22 dec 2024, 11:14 Interessant, bedankt. Dus blijkbaar checkt het euronet worldwide netwerk niet of een kaart is geblokkeerd of niet… (of neemt het lange tijd voor hun database van geblokkeerde kaarten ge-update wordt)…
Kan ik geen sluitend antwoord op geven. Ik weet ook niet zeker of de schuld bij Euronet ligt.

Wat ik wel 100% zeker weet is dat de transactie sowieso volledig anders afgehandeld werd, gezien je zei dat het op een debetkaart was. De afhalingen via Batopin werden sowieso via Bancontact afgehandeld, de facto dus met rechtstreeks contact met je bank. Euronet ondersteunt geen Bancontact (zie gele sticker hierboven), dus zal de Mastercard Debit/Visa Debit op je kaart gebruikt hebben, en de transactie naar het Visa of Mastercard netwerk verzonden hebben.

Waarom Batopin (Bancontact) dan weigerde, terwijl er van Visa/Mastercard wel een positief antwoord kwam (als we veronderstellen dat Euronet effectief de check deed, wat ik veronderstel van wel), dat weet ik niet. Visa en Mastercard zullen op zich ook weer realtime contact opgenomen hebben met de issuer van de kaart om een autorisatie te krijgen. Maar wie is de issuer van een Mastercard Debit/Visa Debit in ons land? Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet je bank is, maar dezelfde firma die Card Stop opereert. Analoog aan Visa/Mastercard kredietkaarten van grootbanken die ook door Worldline gemanaged worden. Wat het des te straffer zou maken als zij het hebben laten passeren. Dat zou er dan echt wel op wijzen dat de interne keuken van Worldline een nog grotere soep moet zijn dan ik denk dat het is.

Nog eens @heist_175 pingen voor hopelijk meer verduidelijking van wat er hier gebeurt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 dec 2024, 12:36, in totaal 1 gewijzigd.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

het klachtenformulier voor de debetkaart moest niet naar Worldline, maar naar de bank. Evenwel stond er op dat formulier wel een Worldline logo op en geen logo van de bank.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 22 dec 2024, 12:35 het klachtenformulier voor de debetkaart moest niet naar Worldline, maar naar de bank. Evenwel stond er op dat formulier wel een Worldline logo op en geen logo van de bank.
Maw, als Visa of Mastercard een DEBIT transactie aanbieden, kloppen ze net als bij de kredietkaarten ook aan bij Worldline voor de afhandeling en autorisatie. Alleen is, itt kredietkaarten, de support wel bij de bank, en zij nemen dan op hun beurt (desnoods) contact op met Worldline. Waarschijnlijk omdat het te verwarrend zou zijn dat je voor de Bancontact op je kaart bij je bank moet zijn maar voor de Visa Debit op dezelfde kaart dan weer ergens anders. Bij Maestro was dat ook de redenering dacht ik.

M.i. zijn er 2 pistes:
- Euronet heeft de autorisatie niet gevraagd en toch geld uitgegeven (al dan niet met behulp van een foefeling van de uitbater van de ATM, bv netwerk platleggen).
- Euronet heeft de autorisatie wel gevraagd, en Worldline, dezelfde uitbater als Card Stop, heeft het begot nog toegestaan ook.

Ik denk eerder aan het tweede. Moet het nog verbazen van een bedrijf dat spontaan al je kaarten begint op te sommen aan de telefoon?

Maar soit, zeker ben ik dat niet. @heist_175, help ons.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Batopin heeft niets met Bancontact te maken, los van het feit dat de aandeelhouders van beide gelijkaardig zijn :).
Bancontact: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bancontact
Batopin: https://batopin.be/en/who-is-batopin

Een Batopin-transactie gaat - volgens mij - ook gewoon naar Worldline. Als uw bank "offline" is, doet Wordline de autorisaties.
En dus reservaties & autorisaties van een Batopin-ATM gaan via Wordline (EWL) naar uw bank. Het is uw bank die al dan niet goedkeurt, tenzij ze "'offline" waren (wat zelden of nooit gebeurd).

Ik het topic niet gevolgd, ik over de rest doe ik geen uitspraken, tenzij iemand de moeite doet om samen te vatten wat er in de voorbije 6 (!) pagina's gebeurd is :).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

philippe_d schreef: 05 dec 2024, 09:55
bvhalst schreef: 05 dec 2024, 07:22 Heb ik ook al aan gedacht. Ik vermoed dat ik dan op Anderlecht zal uitkomen, misschien zelfs rond Baraplein (waar meeste uitgaven zijn gebeurd)…
Dan denk ik; ik heb de info, maar wat zal de politie en Bpost ermee doen dan?
Je hebt je "benadeelde persoon" verklaard ...
Hiermee krijg je het recht om "elk document dat je nuttig lijkt aan het dossier toe te voegen"
Als benadeelde persoon:
  • word je (via brief) op de hoogte gebracht van het verloop van de procedure, m.n.
    • de seponering en de reden daarvan;
    • het instellen van een gerechtelijk onderzoek;
    • de vaststelling van een zittingsdag voor het onderzoeks- of vonnisgerecht.
  • kan je elk document dat je nuttig lijkt aan het dossier toevoegen;
  • kan je toelating vragen om het dossier in te kijken of er een kopie van te krijgen.
Je kan je ook "burgerlijke partij" stellen (verklaring afleggen bij de onderzoeksrechter)
Als burgerlijke partij heb je een aantal specifieke rechten:
  • tijdens het onderzoek heb je niet alleen dezelfde rechten als de benadeelde persoon, maar heb je ook het recht om:
    • bijkomende onderzoeksdaden te vragen;
    • bij het afsluiten van het gerechtelijk onderzoek de zitting van het onderzoeksgerecht (de raadkamer) bij te wonen, waarin wordt beslist welk gevolg er wordt gegeven aan het dossier;
    • een eventuele wedersamenstelling bij te wonen
    • op eenvoudig verzoek minstens eenmaal gehoord te worden door de onderzoeksrechter tijdens de procedure
  • enz ...
https://www.slachtofferzorg.be/gerechte ... lachtoffer
Hiermee moet je wel oppassen.
Als de beklaagde niet schuldig bevonden wordt, mag je als burgerlijke partij opdraaien voor de kosten.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

3 zinnen samenvatting:
- een onbekende had card stop gebeld om debet en kredietkaarten te blokkeren
- post werd onderschept (codes en kaarten)
- om en beide 10k euro werd in fysieke winkels/cashpunten gespendeerd

@heist_175 : vraag die naar jou toe die misschien interessant kan zijn: op 27/11 hebben we zelf naar card stop gebeld om de misbruikte kaarten te blokkeren. Op 28/11 waren echter nog transacties mogelijk: 1. Cash afhaling in Euronetworldwide ATM nog mogelijk (in een gsm winkel) / 2. Kleine betaling in een winkel (beiden in Anderlecht). Hoe kan dat mogelijk zijn? De bank begreep het niet en had de ochtend van de 28e nog geconfirmeerd dat de kaart gedesactiveerd was. Kaart was debet/bancontact.
heist_175 schreef: 23 dec 2024, 09:41
Ik het topic niet gevolgd, ik over de rest doe ik geen uitspraken, tenzij iemand de moeite doet om samen te vatten wat er in de voorbije 6 (!) pagina's gebeurd is :).
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

We betreden hier het pad van raden en gissen :).
28/11 -> is dat de moment dat het gebeurde, of is dat de valutadatum van de transactie?
Ik heb geen idee hoe "Euronetworldwide ATM" communiceert met uw bank, dat zouden zij toch zelf moeten weten. Al is de kans klein dat iemand de moeite gaat doen uit te vogelen wat er gebeurd is, voor 1 klant, voor een klein bedrag (vanuit bank-perspectief gezien) en voor een bedrag dat de bank zelf van E-ATM kan terugvorderen.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

28/11 is dag van wanneer het gebeurde. Deze transacties gebeurden dus na blokkering de dag ervoor
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 23 dec 2024, 14:58 Ik heb geen idee hoe "Euronetworldwide ATM" communiceert met uw bank
Dat weet ik, het is via het netwerk van Visa of Mastercard, afhankelijk van de applicatie die op de co-branded debetkaart staat. Euronet ondersteunt immers niet de Bancontact applicatie op de kaart. En volgens mij contacteert Visa/Mastercard bij een kaart uitgegeven door een grootbank niet rechtstreeks de grootbank zelf, maar Worldline, analoog aan de Visa/Mastercard kredietkaarten die grootbanken uitgeven waar alle transacties ook door Worldline beheerd worden.

Batopin zal echter, volgens mij, NIET langs het Visa of Mastercard netwerk passeren bij een geldafhaling op een co-branded Bancontact/Visa*Mastercard Debit kaart. Hoe dat dan precies werkt weet ik niet, ik dacht dat dat dan gewoon via het Bancontact netwerk ging (Batopin etaleert immers volop Bancontact branding), maar volgens jou dus niet?

Het viel op dat, eenmaal de kaart geblokkeerd was, er plots geen afhalingen meer via Batopin gebeurden, maar dat men overschakelde naar Euronet.

De vraag is dus of het mogelijk is dat de kaart geblokkeerd was voor geldafhalingen via het netwerk dat Batopin gebruikt, maar niet voor afhalingen via het netwerk van Visa/Mastercard. Maw: dat Worldline dus een ander antwoord gaf afhankelijk van het netwerk waar de geldafhaling van origineerde. Zoja, hoe dat zou kunnen? Of denk je dat de fout hier eerder bij Euronet ligt die geen correcte authorisatie behaald heeft (gezien je suggestie dat de bank het geld zou kunnen terugvorderen van Euronet).

(De vraag hoe de daders daarvan ook allemaal op de hoogte waren is nog een andere zaak natuurlijk).
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Nog niets van de politie gehoord. Ik ben heel erg benieuwd wat uit het onderzoek komt.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”