wij zoeken naar de betekenis van de 640 Kb grens
Kan iemand ons helpen. Alvast bedankt.

Bij mij doet het een belletje rinkelen, kan je mss de context even verduidelijken, zodat ik zeker ben.davy schreef:Wat is de 640 kB grens. Wat wordt daar mee bedoeld. Kan iemand ons helpen. Alvast bedankt.
Das pure nostalgie-->:-)Arqentus schreef:Das lang geleden...
640k was het basis geheugen waar DOS ( alle versies ) aan kon. Alle het memory dat er boven dat was, moest je een memory manager gebruiken. De basis drivers etc werden opgeladen in je 640k. En diezelfde 640k was nodig voor je programma's te draaien.
Met de memory manager die in je config.sys file stond, kon je driver herallocaten naar de extended memory ( EMS ). Boven de 1MB was extended memory. Tussen de 640k & en 1MB was memory gebruikt door je bios, vga kaart bios, etc. UMA als ik me juist herinder.
De goede oude tijden waar je nog moest opletten voor je IRQ's etc
prodata: 640k was niet beperkt tot DOS 6.0Dat was ook voor oudere
versies.
Laat nu de reacties maar komen640K should be enough for anybody...
Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one. -Bill Gates
Your most unhappy customers are your greatest source of learning. -Bill Gates, Business @ The Speed of Thought
640kb ought to be enough for anyone. -Bill Gates
We will never make a 32 bit operating system. -Bill Gates, Said at the launch of MSX.
"The Internet? We are not interested in it." -Bill Gates
Been there, done that. Ben ooit eens tot 619 kB geraakt en was apetrots. Bijna alles in hi-mem gefloeptmeon schreef:Wie herkent nog die avonden spelen met memmaker.exe om toch maar zoveel mogelijk lower memory vrij te hebben om dat bepaalde spelletje te kunnen starten
Te gek man!device=c:\dos\himem.sys
device=c:\dos\emm386.exe
dos=high,umb
Die 640k quote doet al jaren de ronde gelinked aan Bill, maar die komt niet van hem.mr_willes schreef:Heeft hier niemand gehoord van de geweldige uitspraak:
Laat nu de reacties maar komen640K should be enough for anybody...
EDIT
Nog meer quotes van deze Visionair
Wrongly Attributed
"640K ought to be enough for anybody." and "No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer."
Notes: Two variants of the same quote. Attributed to him in 1981 when designing DOS's conventional memory limit as ten times the amount in his computer; Gates has denied this quote and mentions that it is always provided without a source. In fact, the earliest version of MS-DOS did not have this memory limitation, and when the limitation was applied, it was driven by hardware limits from Intel, not by MS software.
flamenca schreef:Nu we toch nostalgisch zijn, kent iemand nog Qbasic?
Je had daar een spel in waar je een aap bananen moest laten slingeren over gebouwen van verschillende hoogte... Uren plezier aan beleefd...
flamenca
monkey.basflamenca schreef:Je had daar een spel in waar je een aap bananen moest laten slingeren over gebouwen van verschillende hoogte... Uren plezier aan beleefd...
Hier een screenshot van een oude PC welke nu nog ergens bij de rommel staat.Arqentus schreef:Das lang geleden...
Aaaaa ... 386sx, my first real PCBlue-Sky schreef:Hier een screenshot van een oude PC welke nu nog ergens bij de rommel staat.Arqentus schreef:Das lang geleden...
386 Enhansed + daar was ook nog een 387 math co-processor ingebouwd.
http://www.userbase.be/forum/files/shot.jpg
bij mij draaide da totaal ni op ne 486 / 66mhz, die liep constant vastmr_willes schreef:Command en conquer (1e uitvoering) draaien op mijn 386sx 25Mhz (of was het mij 486SX 40Mhz) met 4MB RAM. Alleen de eerste map omdat de 2e map niet meer speelbaar was door de traagheid.