Prijsverhoging vanaf januari
- Data technicus
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 124 keer
Proximus is denk ik de eerste die nu al zijn prijsverhoging bekendmaakt.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241104_92881869
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241104_92881869
-
zaf
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 14 keer
Ik ga er vanuit dat men toch wat marktonderzoek doet alvorens men de prijzen verhoogt. Dit toont toch ergens aan dat de Belg steeds bereid is om meer en meer te betalen voor hun telecom?
Blijkbaar maakt men zich totaal geen zorgen over DIGI?
je kan wel zeggen, dat ze het met hun lowcost providers kunnen opvangen, maar het lijkt me toch dat je net zoveel mogelijk mensen bij je high-profit ISP wil houden?
Blijkbaar maakt men zich totaal geen zorgen over DIGI?
je kan wel zeggen, dat ze het met hun lowcost providers kunnen opvangen, maar het lijkt me toch dat je net zoveel mogelijk mensen bij je high-profit ISP wil houden?
- buthead
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 132 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zat eraan te komen en om wie moeten ze zich druk maken.
TN verloor opnieuw veel klanten en als je wat rond hoort kennen de mensen alleen TN en PX
Zelfs bij de jongere generatie hoor je vaak ja maar TN of PX hadden we vroeger ook en dat werkt goed”
Orange, EDPnet, mobile vikings, scarlet, nieuwe digi en dan de fastfiber enz meesten kijken raar op als je die namen vernoemt
Kijken en vergelijken doen velen te weinig
TN verloor opnieuw veel klanten en als je wat rond hoort kennen de mensen alleen TN en PX
Zelfs bij de jongere generatie hoor je vaak ja maar TN of PX hadden we vroeger ook en dat werkt goed”

Orange, EDPnet, mobile vikings, scarlet, nieuwe digi en dan de fastfiber enz meesten kijken raar op als je die namen vernoemt
Kijken en vergelijken doen velen te weinig
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
-
Avenger 2.0
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
Zolang er goedkopere alternatieven zijn doen ze maar op. Vraag mij af waarom ze de prijzen niet gewoon verdubbelen, zeker de helft van de klanten gaat dan nog steeds te lui zijn om te veranderen 
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 521 keer
- Bedankt: 1220 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Als je de mensen echt kwaad maakt, is de kans dat ze weggaan groter.
Cfr wat Telenet gedaan heeft met hun "support platform": het werkte sowieso al niet echt goed, maar die overstap heeft echt alles in de soep doen draaien, waarmee ze zoveel mensen zo boos gemaakt hebben, dat die boze klanten nog steeds aan het opzeggen zijn. Los van de prijspolitiek.
Dus je moet de prijs net genoeg verhogen dat klanten niet boos worden.
Cfr wat Telenet gedaan heeft met hun "support platform": het werkte sowieso al niet echt goed, maar die overstap heeft echt alles in de soep doen draaien, waarmee ze zoveel mensen zo boos gemaakt hebben, dat die boze klanten nog steeds aan het opzeggen zijn. Los van de prijspolitiek.
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
- Bedankt: 752 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Waarom zouden ze bang moeten zijn van digi?
Het overgrote deel van de klanten wilt "gewoon TV en internet".
Dat splitsen is blijkbaar ongeveer even moeilijk als iemand naar de maan brengen.
Het overgrote deel van de klanten wilt "gewoon TV en internet".
Dat splitsen is blijkbaar ongeveer even moeilijk als iemand naar de maan brengen.
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 168 keer
Tesla maakt geen reclame. En wie heeft er nog niets gehoord van Tesla?
Een goed product verkoopt zichzelf
Duopolie in BE zal blijven heersen. Enkel een nieuwere generatie en mond aan mond ervaringen/reclame van andere goedkopere providers op het netwerk van de grote kan verandering brengen imo.
Ik kan me nog een grote woede herinneren rond 2012-2013 periode.heist_175 schreef: 04 nov 2024, 14:57 Als je de mensen echt kwaad maakt, is de kans dat ze weggaan groter.
Toen Facebook enorm populair was en de pagina’s/groepen in opmars waren.
Toen hebben ze hoop bagger over hun gekregen digitaal.
Maar dat is de vlaming nu eenmaal al vele jaren, klagen online, maar in praktijk niets ondernemen. Met als reden: “veranderen is altijd zo een gedoe”.
Die mentaliteit krijg je er nie uit.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.6
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.6
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
bvhalst
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 108 keer
Veel emoties, onzekerheden etc. Net voor de COVID crisis Telenet buitengegooid na de zoveelste sessie slecht internet en ook geen zin meer om de modem weer om te wisselen of een technieker te laten komen. Best thing I ever did
maar nam wel tijd want mentaal was het hier van oei oei oei… dat nieuwe gaat toch blijven werken zeker etc. Echt niet te onderschatten.
Mensen zouden inderdaad beter vergelijken om zo het voor hen beste product voor de beste prijs te kunnen hebben, maar veranderen blijft heel moeilijk.
Mensen zouden inderdaad beter vergelijken om zo het voor hen beste product voor de beste prijs te kunnen hebben, maar veranderen blijft heel moeilijk.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
-
ebedek
- Starter

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
Je kunt het product van Tesla wel helemaal niet vergelijken met gewoon ´internet & tv´ of gewoon internet. Tesla heeft ervoor gezorgd dat elektrisch rijden mogelijk werd voor de massa. Dat was een nieuw, innovatief product dat ze op de brede consumentenmarkt hebben gebracht. Nog (bijna) niemand had dat, een internetverbinding heeft iedereen. Enige wat je daar misschien aan kunt innoveren is een product als Tadaam introduceren met hoge snelheid, lage ping, geen datalimiet en bijvoorbeeld flexibiliteit om over heel de EU te gebruiken.
TheCeet schreef: 04 nov 2024, 21:30Tesla maakt geen reclame. En wie heeft er nog niets gehoord van Tesla?
Een goed product verkoopt zichzelf
Duopolie in BE zal blijven heersen. Enkel een nieuwere generatie en mond aan mond ervaringen/reclame van andere goedkopere providers op het netwerk van de grote kan verandering brengen imo.
Ik kan me nog een grote woede herinneren rond 2012-2013 periode.heist_175 schreef: 04 nov 2024, 14:57 Als je de mensen echt kwaad maakt, is de kans dat ze weggaan groter.
Toen Facebook enorm populair was en de pagina’s/groepen in opmars waren.
Toen hebben ze hoop bagger over hun gekregen digitaal.
Maar dat is de vlaming nu eenmaal al vele jaren, klagen online, maar in praktijk niets ondernemen. Met als reden: “veranderen is altijd zo een gedoe”.
Die mentaliteit krijg je er nie uit.
-
Paddestoel
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 8 keer
Ja, maar als je voetbal kijkt; telenet en proximus hebben de Champions League. Je kan niet anders dan 1 van die nemen.
-
satsurfer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
- Bedankt: 407 keer
https://www.nieuwsblad.be/nieuws/proxim ... 93172.html
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/03 ... dere-bund/
Proximus verhoogt op 1 januari tarieven
Proximus zal op 1 januari de tarieven van meerdere van zijn internet, tv- en telefoniediensten verhogen. De aanpassing is nodig wegens de “aanhoudende kostenstijgingen” voor lonen en materialen, zegt het telecombedrijf.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/03 ... dere-bund/
Proximus verhoogt op 1 januari tarieven
Proximus zal op 1 januari de tarieven van meerdere van zijn internet, tv- en telefoniediensten verhogen. De aanpassing is nodig wegens de “aanhoudende kostenstijgingen” voor lonen en materialen, zegt het telecombedrijf.
-
Sanatax
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 5 keer
Voor Scarlet Trio Fix (met vaste telefonie) gaat de prijs € 3 omhoog, maar voor Scarlet Trio Mobile blijft de prijs hetzelfde, eigenaardig.
Oude prijs Scarlet Trio Fix: € 42 -> nieuwe prijs: € 45
Prijs Scarlet Trio Mobile : € 50 = blijft hetzelfde
Oude prijs Scarlet Trio Fix: € 42 -> nieuwe prijs: € 45
Prijs Scarlet Trio Mobile : € 50 = blijft hetzelfde
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
Mobiel: Neibo Mix Budget
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
- Bedankt: 235 keer
- Contacteer:
@Moonboy: waarnaar stap je over? De WAF vereist nog een TV-abbo, al is die bijna louter nog voor Discovery Channel.
Discovery Channel lijkt enkel bij Telenet/Base en Scarlet Trio inbegrepen te zijn, ik vind ze niet terug bij TV-Vlaanderen.
Discovery Channel lijkt enkel bij Telenet/Base en Scarlet Trio inbegrepen te zijn, ik vind ze niet terug bij TV-Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Sinna 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Computer(k)nul
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 614 keer
- Bedankt: 740 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Bij mobile worden blijkbaar geen lonen betaald en gebruiken ze goedkoper materiaalSanatax schreef: 1 dag geleden Voor Scarlet Trio Fix (met vaste telefonie) gaat de prijs € 3 omhoog, maar voor Scarlet Trio Mobile blijft de prijs hetzelfde, eigenaardig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
Steven7
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 39 keer
Gesprekken vaste lijn kostten in 2002 nog 2.5 cent per minuut in dal en 5 cent per minuut in piek bij proximus.
Ondertussen zitten ze aan 58 cent per minuut. Een half uurtje bellen kost dus al meer dan 17 euro bij proximus. Ze weten immers ook dat dit ouderen zijn die die vaste lijn toch niet opzeggen.
Net als het abonnement vaste lijn dat al 32 euro kost.
Voor die prijs heb je bij edpnet een light internet + vaste lijn + weergave oproeper + onbeperkt bellen naar vast.
Ondertussen zitten ze aan 58 cent per minuut. Een half uurtje bellen kost dus al meer dan 17 euro bij proximus. Ze weten immers ook dat dit ouderen zijn die die vaste lijn toch niet opzeggen.
Net als het abonnement vaste lijn dat al 32 euro kost.
Voor die prijs heb je bij edpnet een light internet + vaste lijn + weergave oproeper + onbeperkt bellen naar vast.
-
boonpwnz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
- Bedankt: 174 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Moet wel zeggen dat ze bij men moeder in de proximuswinkel geadviseerd hebben om mobile flex te nemen ipv fixed. Dus dat is wel al mooi dat sommige dat inzien.
- Moonboy
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 39 keer
Ik stap niet over, u verzint iets.Sinna schreef: 1 dag geleden @Moonboy: waarnaar stap je over? De WAF vereist nog een TV-abbo, al is die bijna louter nog voor Discovery Channel.
- heist_175
- Moderator

Sowieso.Kun schreef: 1 dag geleden Wauw, exact 1 jaar geleden sinds de vorige aankondiging. Volgend jaar weer zeker?
En waarom ook niet: leg het maar eens uit aan uw aandeelhouders dat klanten gerust bereid zijn om meer te betalen, maar dat je de prijs toch niet verhoogd hebt.
Dus als je als managementteam uw zeker ontslag wil vermijden, verhoog je de prijs best elk jaar.
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Ik heb even zitten rondsnuffelen en kom bij Base Limited + Base TV-app en -box uit, samen 'goed' voor €40,50 per maand en dus goedkoper dan mijn Scarlet Trio nu. Ik boet wél in op snelheid (van 100/20 naar 50/5) en zou van fiber naar coax gaan. Vooral dat laatste voelt als een stap terug.
Ik vind niet zo snel of je met Base Limited achter een CGNAT komt te zitten en/of open poorten mogelijk zijn.
Ik vind niet zo snel of je met Base Limited achter een CGNAT komt te zitten en/of open poorten mogelijk zijn.
Computer(k)nul
Als je braaf zijt is dat zo.Paddestoel schreef: 08 nov 2024, 19:01 Ja, maar als je voetbal kijkt; telenet en proximus hebben de Champions League. Je kan niet anders dan 1 van die nemen.
Als je stout zijt zijn er andere mogelijkheden.
-
stefan1234
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 38 keer
De truc is niet om zoveel mogelijk mensen maximaal af te zetten. Wel om de mensen die in de smiezen beginnen krijgen dat ze afgezet worden een beetje minder af te zetten, en de slapende massa te laten slapen. De media hebben daar geen probleem mee omdat ze weten dat de samenleving dat als de normale gang van zaken beschouwt. Pas als ze een artikel kunnen publiceren à la "vrouw van 117 zonder computer of GSM betaalt 300 euro per maand bij Proximus voor all-in pack met 8,5 GBps internet" schieten de media in gang, en elke duopolie-verkoper weet dus dat hij er macro-commercieel op moet letten om al te schandalige excessen te vermijden.boonpwnz schreef: 1 dag geleden Moet wel zeggen dat ze bij men moeder in de proximuswinkel geadviseerd hebben om mobile flex te nemen ipv fixed. Dus dat is wel al mooi dat sommige dat inzien.
- cadsite
- userbase crew

Via Base kan je dat ook bekijken:Sinna schreef: 1 dag geleden @Moonboy: waarnaar stap je over? De WAF vereist nog een TV-abbo, al is die bijna louter nog voor Discovery Channel.

- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
@cadsite: vandaar ook dat ik richting Base aan het kijken ben/was, zie een eerdere reactie in deze draad.
Het wordt alleen een dingetje met mijn huidige combinatie van BBox3 en Fritz!Box waarbij eigenlijk mijn netwerk achter de Fritz!Box hangt en de Fritz!Box zelf een PPPoE-sessie opzet.
Het wordt alleen een dingetje met mijn huidige combinatie van BBox3 en Fritz!Box waarbij eigenlijk mijn netwerk achter de Fritz!Box hangt en de Fritz!Box zelf een PPPoE-sessie opzet.
Computer(k)nul
- VossyGamer
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
- Bedankt: 73 keer
De zoveelste prijsstijging omwille van 'inflatie'. Dat is toch gewoon een leugen?
Naar: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/30 ... ten-werde/
Naar: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/30 ... ten-werde/
Internet: BASE (Unlimited Internet) – € 36/maand (combinatievoordeel)
200/20 Mbps | Via coax (zonder DVB-C filter) | 3 TB FUP
Mobiel: Mobile Vikings (Unlimited Basic) – € 25/maand
Onbeperkt | 50/50 Mbps | 300 GB FUP, dan 5/5 Mbps smallband
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
Jobstudent @ Proximus Shop
200/20 Mbps | Via coax (zonder DVB-C filter) | 3 TB FUP
Mobiel: Mobile Vikings (Unlimited Basic) – € 25/maand
Onbeperkt | 50/50 Mbps | 300 GB FUP, dan 5/5 Mbps smallband
Devices: iPhone 15 Pro & HP Envy x360 (Intel Core Ultra 7 155U, 32GB RAM)
Jobstudent @ Proximus Shop
- Dizzy
- Elite Poster

Het had waar kunnen zijn 
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator

Als genoeg mensen dat geloven en - belangrijker nog - genoeg mensen blijven betalen (en dus niet opzeggen om naar de concurrentie te gaan), dan is het logisch dat de jaarlijkse tarieven-inflatie-prijsverhoging gewoon verdergaat.VossyGamer schreef: 1 dag geleden De zoveelste prijsstijging omwille van 'inflatie'. Dat is toch gewoon een leugen?
Check anders de topics in het DIGI subforum eens: velen vinden elk probleempje groot genoeg om vooral bij het duopolie te blijven.
- Marsmillo
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 21 keer
In de verschillende artikels die ik hierover kon lezen, stond er nooit een link naar het overzicht van de nieuwe prijzen.
Je kan die dus terugvinden op de website van Proximus en Scarlet:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnla ... /pricelist
Prijslijst en tarieven --> Tariefwijzigingen voor bepaalde producten per 01/01/2026
en
https://www.scarlet.be/nl/homepage/orphans/legal.html
Prijslijst en tarieven --> Huidige tarieven --> Prijsverhoging op 01/01/2026 voor de volgende producten (prijs incl. btw/maand)
Je kan die dus terugvinden op de website van Proximus en Scarlet:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnla ... /pricelist
Prijslijst en tarieven --> Tariefwijzigingen voor bepaalde producten per 01/01/2026
en
https://www.scarlet.be/nl/homepage/orphans/legal.html
Prijslijst en tarieven --> Huidige tarieven --> Prijsverhoging op 01/01/2026 voor de volgende producten (prijs incl. btw/maand)
-*-
- Dizzy
- Elite Poster

De uitspraak "Belgen betalen graag" komt dan ook van hen 
- cadsite
- userbase crew

Bwaa... "elk probleempje" is in deze wel heel minimalistisch gezegd. Ik kan tegen een horde, maar het hoeft nu ook geen 10-daagse bergtocht te zijn hé...heist_175 schreef: 1 dag geleden Check anders de topics in het DIGI subforum eens: velen vinden elk probleempje groot genoeg om vooral bij het duopolie te blijven.
Ik versta de redenering/probleem niet zo goed.Sinna schreef: 1 dag geleden @cadsite: vandaar ook dat ik richting Base aan het kijken ben/was, zie een eerdere reactie in deze draad
Je kan toch je fiber houden en voor de base-tv app gaan? Dan maakt al de rest van jouw netwerk niet uit.
-
stefan1234
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 38 keer
Ik denk niet dat er ISPs zijn die echt verwachten dat veel mensen geloven in die rationalisatie van "inflatie".
Het is eerder het gevolg van het feit dat aanbieders van digitale dienstverlening historisch een narratief gepromoot hebben van de vermeende onvermijdelijkheid van digitale extensificatie. Extensificatie betekent in deze: zoveel mogelijk internet-connectiviteit steken in zoveel mogelijk zaken, en het normaliseren van het zo oneconomisch mogelijk omgaan met bandbreedte en andere technologische hulpbronnen. Met prosumenten als de voorhoede van dit narratief via hun hobby-praktijk.
Dus aan de ene kant stellen ISPs zich graag voor als even essentieel als water of elektriciteit, maar dat suggereert natuurlijk dat ze streng gereguleerd dienen te worden. Wat zogezegd extreem belangrijk is, hoort immers niet volledig aan de grillen van de markt overgelaten te worden. Maar da's ook wel het laatste wat ze willen. En juridisch staan ze sterk, want uiteindelijk blijft het grotendeels een vrije markt. Meer nog, digitalisering is historische het technologische correlaat van neoliberalisering gebleken.
Prosumenten zijn in feite vanuit hun positie de enige true believers in de "internet is even essentieel als water of elektriciteit"-kant van het narratief.
Vandaar ook altijd dat domme trutherisme rondom ISP-tariefverhogingen en beperkingen zoals traffic shaping en datavolumes. "Allee, hoe durven ze!? Voor zoiets essentieels als internetconnectiviteit?"
Pssssst... ze stellen zich enkel voor als essentieel om de samenleving te dwingen zoveel mogelijk product af te nemen (waarmee ze elke poging om als maatschappij verstandig en op lange termijn te denken over digital resilience meteen ook ondermijnen). Hun product is immers zogezegd even belangrijk voor de komende industriële revolutie als elektriciteit in de vorige, dus we moeten zoveel mogelijk connectiviteit in zoveel mogelijk zaken steken willen we niet eindigen als Cuba of Noord-Korea. Maar tegelijk willen ze ook evenveel vrijheid om al hun prijzen en specs te bepalen als een random cafébaas met zijn bierkaart.
Conclusie: je bent naïef als je probeert ISPs te "pakken" met clevere observaties of vergelijkingen naar aanleiding van hun periodieke riedel over inflatiecorrecties. Het zijn gewoon cafébazen. Als je een probleem hebt met de verhoging van de caféprijzen, doe dan wat aan je caféverslaving. Als het een probleem zou zijn als alle ISPs morgen hun prijzen maal 10 zouden doen, bezin je dan over het feit dat je die 10 terrabyte die je elke maand "verstookt" gewoon het resultaat is van je keuze voor een persoonlijke hobby om technologie zo extensief mogelijk te gebruiken. Een explosieve prijsstijging van computatie en connectiviteit zou de voedingsbodem van heel wat morbide evoluties doen afsterven.
Het is eerder het gevolg van het feit dat aanbieders van digitale dienstverlening historisch een narratief gepromoot hebben van de vermeende onvermijdelijkheid van digitale extensificatie. Extensificatie betekent in deze: zoveel mogelijk internet-connectiviteit steken in zoveel mogelijk zaken, en het normaliseren van het zo oneconomisch mogelijk omgaan met bandbreedte en andere technologische hulpbronnen. Met prosumenten als de voorhoede van dit narratief via hun hobby-praktijk.
Dus aan de ene kant stellen ISPs zich graag voor als even essentieel als water of elektriciteit, maar dat suggereert natuurlijk dat ze streng gereguleerd dienen te worden. Wat zogezegd extreem belangrijk is, hoort immers niet volledig aan de grillen van de markt overgelaten te worden. Maar da's ook wel het laatste wat ze willen. En juridisch staan ze sterk, want uiteindelijk blijft het grotendeels een vrije markt. Meer nog, digitalisering is historische het technologische correlaat van neoliberalisering gebleken.
Prosumenten zijn in feite vanuit hun positie de enige true believers in de "internet is even essentieel als water of elektriciteit"-kant van het narratief.
Vandaar ook altijd dat domme trutherisme rondom ISP-tariefverhogingen en beperkingen zoals traffic shaping en datavolumes. "Allee, hoe durven ze!? Voor zoiets essentieels als internetconnectiviteit?"
Pssssst... ze stellen zich enkel voor als essentieel om de samenleving te dwingen zoveel mogelijk product af te nemen (waarmee ze elke poging om als maatschappij verstandig en op lange termijn te denken over digital resilience meteen ook ondermijnen). Hun product is immers zogezegd even belangrijk voor de komende industriële revolutie als elektriciteit in de vorige, dus we moeten zoveel mogelijk connectiviteit in zoveel mogelijk zaken steken willen we niet eindigen als Cuba of Noord-Korea. Maar tegelijk willen ze ook evenveel vrijheid om al hun prijzen en specs te bepalen als een random cafébaas met zijn bierkaart.
Conclusie: je bent naïef als je probeert ISPs te "pakken" met clevere observaties of vergelijkingen naar aanleiding van hun periodieke riedel over inflatiecorrecties. Het zijn gewoon cafébazen. Als je een probleem hebt met de verhoging van de caféprijzen, doe dan wat aan je caféverslaving. Als het een probleem zou zijn als alle ISPs morgen hun prijzen maal 10 zouden doen, bezin je dan over het feit dat je die 10 terrabyte die je elke maand "verstookt" gewoon het resultaat is van je keuze voor een persoonlijke hobby om technologie zo extensief mogelijk te gebruiken. Een explosieve prijsstijging van computatie en connectiviteit zou de voedingsbodem van heel wat morbide evoluties doen afsterven.
- Sinna
- Elite Poster

- Contacteer:
Klopt, maar voor de WAF is een decoder bijna nog een must, tenzij die Base TV-app op Kodi zou draaien. Ik heb ooit een AndroidTV-omgevinkje opgetuigd, maar dat werkte in de praktijk niet echt goed. Ik heb (nog) geen ervaring met bv. een Google Chromecast (ben een klein beetje algerisch voor Google op dat punt).cadsite schreef: 1 dag geleden Ik versta de redenering/probleem niet zo goed.
Je kan toch je fiber houden en voor de base-tv app gaan? Dan maakt al de rest van jouw netwerk niet uit.
Computer(k)nul
-
michaelbelgium
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 20 keer
Altijd leugens geweest lolVossyGamer schreef: 1 dag geleden De zoveelste prijsstijging omwille van 'inflatie'. Dat is toch gewoon een leugen?
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 15GB - 5€/m
GSM: Digi 15GB - 5€/m
-
dejean
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 12 keer
Ja, .... welk excuus voor prijsverhoging hadden ze dan moeten gebruiken ?VossyGamer schreef: 1 dag geleden De zoveelste prijsstijging omwille van 'inflatie'. Dat is toch gewoon een leugen?
zeker is dat ze willen afromen, en sterke focus op de meest kwetsbare groepen
- proximusboyke
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 392 keer
Allez we zijn terug vertrokken in ellenlange klagen en zagen over de prijsverhoging 
iphone 16 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
ZTE MU5001 5G proximus 450GB
minimac : flex
macbook air 2024
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
ZTE MU5001 5G proximus 450GB
minimac : flex
macbook air 2024