Wat leeft er bij de zonnepaneeleigenaars ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 188 keer
Recent bedankt: 5 keer

Die digitale teller is ook ongelooflijk diep van afmetingen. Past moeilijk in een bestaande kast.
Bij mijn schoonouders staat die in de inkomhal. Kast kan niet meer dicht en teller steekt zover uit dat het de doorgang in de hal moeilijk maakt. Teller naar een andere plaats verplaatsen zou extra verplaatsingskosten meebrengen, aanpassing van de leiding naar de schakelkast (uiteraard ook op eigen kosten) en het openbreken van een marmen vloer.
Niemand heeft op voorhand gewaarschuwd over die afmetingen en de gevolgen.

Waarom moet een digitaal apparaat zo omvangrijk zijn? Zoveel groter dan zijn analoge voorganger?
Laatst gewijzigd door R2D2 04 nov 2024, 16:58, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 684 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Ik heb nog wel wat ruimte in de diepte maar daar steekt nu de voorraad reservelampen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

R2D2 schreef: 04 nov 2024, 16:39 Die digitale teller is ook ongelooflijk diep van afmetingen. Past moeilijk in een bestaande kast.
Bij mijn schoonouders staat die in de inkomhal. Kast kan niet meer dicht en teller steekt zover uit dat het de doorgang in de hal moeilijk maakt. Teller naar een andere plaats verplaatsen zou extra verplaatsingskosten meebrengen, aanpassing van de leiding naar de schakelkast (uiteraard ook op eigen kosten) en het openbreken van een marmen vloer.
Niemand heeft op voorhand gewaarschuwd over die afmetingen en de gevolgen.

Waarom moet een digitaal apparaat zo omvangrijk zijn? Zoveel groter dan zijn analoge voorganger?
Heb zelf nog geen digitale meter....Als ik het goed begrijp kan die digitale teller niet meer in de voorgeschreven verplichte tellerkast die ik indertijd moest aanschaffen voor m'n analoge meter in op te bergen...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 684 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

klopt...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Okee, die digitale meter is wel wat dieper (van ruimte in te nemen). Maar zo diep, dat hij de doorgang in een hal moeilijk maakt ? Dat moet dan toch een smal mini-halletje zijn?
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

De laatste generatie tellerkasten (GE of Vynckier) is toch van het type 25D60 ? Of mis ik iets ?

https://www.my-electro.be/25D60-tellerk ... teitsmeter

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... vius_0.pdf

Zoveel groter dan de vorige 25S60 kast met plexi is dat niet, de teller komt max. een paar cm meer naar voor..

http://w3.cebeo.eu/pdf_nl/358494.pdf

nb: sorry voor deze offtopic reactie, misschien best deze laatste reacties naar een ander (of nieuw) topic overbrengen.
Laatst gewijzigd door lacer 04 nov 2024, 22:23, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 1 keer

Van de voorbije 10 maanden dit jaar, verliepen er reeds 8 te somber. De huidige maand is ook al goed op weg om de 9ste te sombere maand te worden, en daarna rest er enkel nog de maand met de minste zonneschijn. In de maand augustus, die samen met januari niet te somber verliep, zien we bovendien dat de zonnestraling relatief veel minder was dan het aantal zonuren, wat betekent dat de zon vooral op minder productieve uren voor zonnepanelen te zien was.

Ben toch eens benieuwd naar de jaaropbrengsten straks van de individuele installaties, moet toch een jaar in mineur zijn. Natuurlijk zal de globale opbrengst wel weer gestegen zijn (hoop ik toch) omdat er nog zoveel panelen bij geplaatst zijn, maar die stijging zal ook veel minder zijn dan het zou geweest zijn in een zonnig jaar.

Ik begin dan ook wel te snappen waarom Elia ongerust begint te worden voor een echt zonnig jaar. Dit jaar en het vorige jaar waren niet fantastisch en waren de kerncentrales hard nodig, maar stel dat 2025 wel een echt zonnig jaar wordt, dan pas gaan ze echt de effecten gaan zien van de uitbreidingen van de laatste 3 jaar, dat zou dan over een plotse enorme stijging kunnen gaan die ze dan wel gaan moeten kunnen opvangen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, ook opgemerkt, hieronder mijn PV info uit Zonstraal (ZW opstelling)
Schermafdruk op 2024-11-04 22-25-49.png
Schermafdruk op 2024-11-04 22-25-49.png (36.36 KiB) 245 keer bekeken
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”