laadpaal zelfbouw
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 329 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik ben me aan het inlezen om zelf een laadpaal te bouwen.
Wat moet "de paal" kunnen
- laden op 1 fase aan 32A max
- laden enkel op zonnestroom
- laden met begrenzing van totale import van 10 tot 32 A
- upgradebaar naar 3 fase ooit misschien
Ik zou alles inbouwen in een kleine zekeringkast naast de hoofdzekeringkast.
Dan de laadstroom via een 5g10 kabel door de kruipkelder tot aan de buitenmuur.
Dan in een aftakdoos de 5g10 verbinden met een laadkabel met open einde.
Onderstaande onderdelenlijst heb ik nodig denk ik
Laadkabel Type 2 naar open einde - 1x32A - 7 meter €150
Universal EV charging cable holder, black €20
"Laadpaal" onderdelen totaal te kopen voor een bedrag van €288
Smart EVSE v3 controller €149
Smart EVSE Sensorbox v2 €59
DC/AC Residual Current Sensor €59
Iskra Contactor 32A 2polen 230V €21
Kleine zekeringkast (van op zolder)
netwerkkabel van P1 slimme meter naar EVSE (van op zolder)
32A automaat (van op zolder)
32A differentieel (van op zolder)
10 meter 5G10 xvb (van op zolder)
aftakdoos 10mm2 5 polig ( (van op zolder)
Heeft iemand zoiets al gebouwd ?
Zou het echt zo simpel zijn ?
Bestaat er een kant en klare oplossing onder de €500 hiervoor (dan begin ik er niet aan)
Tips, adviezen en comments van harte welkom!
Wat moet "de paal" kunnen
- laden op 1 fase aan 32A max
- laden enkel op zonnestroom
- laden met begrenzing van totale import van 10 tot 32 A
- upgradebaar naar 3 fase ooit misschien
Ik zou alles inbouwen in een kleine zekeringkast naast de hoofdzekeringkast.
Dan de laadstroom via een 5g10 kabel door de kruipkelder tot aan de buitenmuur.
Dan in een aftakdoos de 5g10 verbinden met een laadkabel met open einde.
Onderstaande onderdelenlijst heb ik nodig denk ik
Laadkabel Type 2 naar open einde - 1x32A - 7 meter €150
Universal EV charging cable holder, black €20
"Laadpaal" onderdelen totaal te kopen voor een bedrag van €288
Smart EVSE v3 controller €149
Smart EVSE Sensorbox v2 €59
DC/AC Residual Current Sensor €59
Iskra Contactor 32A 2polen 230V €21
Kleine zekeringkast (van op zolder)
netwerkkabel van P1 slimme meter naar EVSE (van op zolder)
32A automaat (van op zolder)
32A differentieel (van op zolder)
10 meter 5G10 xvb (van op zolder)
aftakdoos 10mm2 5 polig ( (van op zolder)
Heeft iemand zoiets al gebouwd ?
Zou het echt zo simpel zijn ?
Bestaat er een kant en klare oplossing onder de €500 hiervoor (dan begin ik er niet aan)
Tips, adviezen en comments van harte welkom!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 172 keer
De vraag is of je eigenlijk zelfs een laadpaal nodig hebt... ik laad hier thuis eigenlijk hoofdzakelijk op aan 1.4 kW plus het resterende PV vermogen.
Op zich werkt dat prima als je niet iedere dag grote afstanden moet afleggen... gewoon laden via het stopcontact kan dus best een optie zijn als je het goedkoop wil.
Reken je van 20u tot 06u 's ochtends dan kan je ruwweg 10 x 3.6 kW laden... wat ongeveer een 200 km is, ruim voldoende voor de meeste mensen denk ik.
Op zich werkt dat prima als je niet iedere dag grote afstanden moet afleggen... gewoon laden via het stopcontact kan dus best een optie zijn als je het goedkoop wil.
Reken je van 20u tot 06u 's ochtends dan kan je ruwweg 10 x 3.6 kW laden... wat ongeveer een 200 km is, ruim voldoende voor de meeste mensen denk ik.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 267 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Met zo’n opstelling zal je ook één of meer type B diffs nodig hebben.
Ik heb het ooit zelf gedaan (bestaande laadpunt slim gemaakt). Maar op het einde gewoon een nieuwe gekocht (het was me teveel gedoe alles netjes in een kastje te krijgen enzo).
Ik heb een Victron Charging Station NS gezet omdat ik ook al een Victron installatie had (al kan je die via MQTT ook perfect zo aansturen en zelf slim(mer) maken, wat ik nu ook doe). Is minder dan 500€. Maar één of meer type B Diffs blijft bij deze Victron wel nodig, wat de prijs verhoogt. Aansturing kan dan op basis van P1-poort data of andere meters en Home Assistant of iets anders voor de logica.
Ik heb het ooit zelf gedaan (bestaande laadpunt slim gemaakt). Maar op het einde gewoon een nieuwe gekocht (het was me teveel gedoe alles netjes in een kastje te krijgen enzo).
Ik heb een Victron Charging Station NS gezet omdat ik ook al een Victron installatie had (al kan je die via MQTT ook perfect zo aansturen en zelf slim(mer) maken, wat ik nu ook doe). Is minder dan 500€. Maar één of meer type B Diffs blijft bij deze Victron wel nodig, wat de prijs verhoogt. Aansturing kan dan op basis van P1-poort data of andere meters en Home Assistant of iets anders voor de logica.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 38 keer
Als het enkel voor 1 fase laden is zou ik gewoon zo'n blauwe mennekes (camping) stekker buiten zetten en daar een stuurbare verwijderbare lader op aansluiten, bv de Go-e Gemini flex (€550 BTWin). Later kan je die upgraden naar 3fase door er een andere adapter op te zetten. Kabels, zekering en camping stekker moet je zelf voorzien, de rest is inbegrepen in de Go-e lader.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik denk dat zowel de blauwe als de rode (CEE) stekkers niet toegestaan in een huishoudinstallatie wegens niet kinderveilig.
Misschien een mooi alternatief is nrgkick, ook een mooie lader.
Misschien een mooi alternatief is nrgkick, ook een mooie lader.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 38 keer
Een CEE contactdoos zonder kinderveiligheid kan huishoudelijk wel voor 'verplaatsbare toestellen met een vaste standplaats' (zoals deze charger wallbox).
De wallbox moet ook aanwezig zijn tijdens de keuring .
Dit soort stekkers staat ook nooit binnenhuis en meestal ergens op ooghoogte.
Om helemaal veilig te spelen zou je een CEE stekker kunnen zetten met ingebouwde schakelaar.
De wallbox moet ook aanwezig zijn tijdens de keuring .
Dit soort stekkers staat ook nooit binnenhuis en meestal ergens op ooghoogte.
Om helemaal veilig te spelen zou je een CEE stekker kunnen zetten met ingebouwde schakelaar.
-
- Elite Poster
Alvast bedankt voor alle suggesties en het meedenken!
de laadkabel inpluggen via CE stekker. is een goeie tip, ipv werken met een aftakdoos
Heeft het voordeel dat je de laadkabel kan weghalen als je met vakantie gaat.
Anderzijds kan iedereen ook met de laadkabel gaan lopen als je hem ingeplugd laat.
@NuKeM
B diff is niet nodig als je de DC/AC Residual Current Sensor €59 plaatst
Met jou oplossing heb ik dus de victron station nodig, daarbij een B diff, daarbij een HA setup, en daarbij nog een laadkabel, dan ga je al richting €1000
@ahrand
go-e is €550, laadkabel €150, CE stopcontact €50, dan is het al €750 totaal ipv €450 voor mijn zelfbouw
Is hier ook een B diff nodig ?
het is me niet duidelijk wat ik nog extra nodig heb aan meters en communicatie om enkel op solar overschot te laden en om de digitale meter te koppelen
edit: blijkbaar is hiervoor de go-e controller €250 nog nodig, dan komt de prijs voor het totaalpakket ook op €1000 vs €450 voor zelfbouw.
de laadkabel inpluggen via CE stekker. is een goeie tip, ipv werken met een aftakdoos
Heeft het voordeel dat je de laadkabel kan weghalen als je met vakantie gaat.
Anderzijds kan iedereen ook met de laadkabel gaan lopen als je hem ingeplugd laat.
@NuKeM
B diff is niet nodig als je de DC/AC Residual Current Sensor €59 plaatst
Met jou oplossing heb ik dus de victron station nodig, daarbij een B diff, daarbij een HA setup, en daarbij nog een laadkabel, dan ga je al richting €1000
@ahrand
go-e is €550, laadkabel €150, CE stopcontact €50, dan is het al €750 totaal ipv €450 voor mijn zelfbouw
Is hier ook een B diff nodig ?
het is me niet duidelijk wat ik nog extra nodig heb aan meters en communicatie om enkel op solar overschot te laden en om de digitale meter te koppelen
edit: blijkbaar is hiervoor de go-e controller €250 nog nodig, dan komt de prijs voor het totaalpakket ook op €1000 vs €450 voor zelfbouw.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik heb me ook zo'n blauwe CE stekker gekocht voor in m'n garage. Verder zelf de software geschreven die de laadstroom van m'n auto aanstuurt via de beschikbare API op basis van de beschikbare zonnestroom die ik kan opvragen via de Modbus over TCP interface van m'n SolarEdge omvormer. Software draait op m'n bestaande NAS vanop intern netwerk en werkt voor mijn situatie perfect.
Van mei tot en met augustus mijn auto enkel op resterende zonnestroom opgeladen.
Afbeelding hieronder een voorbeeld van een dag in augustus.

Zodra m'n thuisbatterij vol is, schakelt de software automatisch de laadsessie van de auto in en berekent hij elke 2 minuten de resterende stroom waarmee dan de auto de opdracht krijgt om te gaan laden aan dat ampérage.
https://github.com/Djohnnie/MijnThuis
https://github.com/Djohnnie/MijnThuis/b ... gWorker.cs
Totale kostprijs: €68 aan installatiemateriaal en €48 voor de blauwe adapter voor m'n auto.
Van mei tot en met augustus mijn auto enkel op resterende zonnestroom opgeladen.
Afbeelding hieronder een voorbeeld van een dag in augustus.

Zodra m'n thuisbatterij vol is, schakelt de software automatisch de laadsessie van de auto in en berekent hij elke 2 minuten de resterende stroom waarmee dan de auto de opdracht krijgt om te gaan laden aan dat ampérage.
https://github.com/Djohnnie/MijnThuis
https://github.com/Djohnnie/MijnThuis/b ... gWorker.cs
Totale kostprijs: €68 aan installatiemateriaal en €48 voor de blauwe adapter voor m'n auto.
-
- Elite Poster
Mooie oplossing.Djohnnie schreef: 02 nov 2024, 13:09 Ik heb me ook zo'n blauwe CE stekker gekocht voor in m'n garage. Verder zelf de software geschreven die de laadstroom van m'n auto aanstuurt via de beschikbare API op basis van de beschikbare zonnestroom die ik kan opvragen via de Modbus over TCP interface van m'n SolarEdge omvormer. Software draait op m'n bestaande NAS vanop intern netwerk en werkt voor mijn situatie perfect.
Ik heb ook een solaredge omvormer, dus toepasbaar voor mij.
En als je zelf de code schijft of aanpast heb je alles in eigen hand.
Ik heb dus nodig
- laadkabel €150
- type B differentieel €100
- zekeringkast, zekering, wat kabels van op de zolder.
- raspberry pi of dergelijke om de software te draaien €80
pakweg €350 samen
Wat me niet duidelijk is: hoe communiceer je met de auto om de laadstroom te beperken?
Is hier nog extra hardware voor nodig?
Hoe sluit je de auto spanningsloos aan zonder contactor ertussen ? Manueel zekering op /zekering af ?
@ahrand
merci voor de link, diff A volstaat dus, maar het is en blijft een minstens €1000 oplossing
@SenH
ontbreken CE is iets om rekening mee te houden, anderzijds onder de 5 KW who cares ... (virtueel) stopcontact ertussen en geen keuring meer nodig.
Ik ben absoluut niet zinnes om te laten herkeuren en/of iets aan Fluvius te melden.
-
- Elite Poster
Niet (ik heb namelijk een laadpaal van het werk) maar ik wou gewoon aangeven dat het vermogen op zich geen reden is voor een laadpaal te plaatsen.duizend schreef: 01 nov 2024, 17:08 Hoe laad je aan het resterende PV vermogen zonder laadpaal?
Dat zou inderdaad een oplossing zijn dan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Een andere oplossing die je ook eens kan bekijken is te vinden op openWB.de als DIY of als kant en klaar, niet gekeken naar de prijzen. Kijk naar de lijst van samenwerkende toestellen en features.dupondje schreef:Als je controller zelf wil maken kijk ook eens naar https://github.com/EVerest
Gezien op een conferentie, leek wel nog plezant
Een go-e communiceert via wifi en werkt lokaal en/of via de cloud
Sinds de firmware van vorig jaar zit de software in de wallbox voor PV laden
Ofwel koop je de e-controller ofwel stuur je dit aan met uw eigen hardware HA of andere software. Hetgeen enkel nodig is is de info van afname/injectie vanuit de DM naar een register in de go-e te schrijven.
Ik heb nog een software gezien die DM kan uitlezen en dit rechtstreeks naar de go-e doet maar zo moeilijk kan dit niet zijn
Zelf ook een go-e die ik via node red aanstuurt (omdat bij de aankoop die firmware en die e-controller er nog niet was)
O ja, al een keer support nodig gehad en gezien rechtstreeks van hun shop gekocht een gratis retourlabel gehad
Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk
-
- Elite Poster
Tja, leuk zo een go-e maar dan zit je al direct op minstens €850 tov de €450 voor de smartevse
om uiteindelijk knal hetzelfde te doen
en op termijn heb ik er vijf nodig, dat is dan al minimum €2000 verschil ...
om uiteindelijk knal hetzelfde te doen
en op termijn heb ik er vijf nodig, dat is dan al minimum €2000 verschil ...
-
- Starter Plus
- Bedankt: 5 keer
Ik heb een Tesla Model Y en kan via de Tesla Fleet API communiceren met de auto. Ik gebruik tegenwoordig Tessie als tussenlaag en zij bieden ook een API aan.duizend schreef: 02 nov 2024, 15:10 Wat me niet duidelijk is: hoe communiceer je met de auto om de laadstroom te beperken?
Is hier nog extra hardware voor nodig?
Dit is een kwestie van de juiste endpoint aanroepen en meegeven aan hoeveel Ampère de auto moet laden.
https://developer.tessie.com/reference/ ... rging-amps
De Mobile Connector zat bij m'n auto bijgeleverd, dus ik heb enkel het koppelstuk voor de blauwe 16A moeten kopen.
https://shop.tesla.com/nl_be/product/mobile-connector
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Dat zelf maken is toch echt een slecht plan. wil je veel controle en niet teveel betalen, koop iets als een Go-e Gemini (niet Flex). Voor 550 heb je iets veilig en werkend vs prutsen.
Die smart controller is niet nodig.
Die CEE stekkers is een slecht plan
5G10 is zwaar overdreven als een 3G6 genoeg is.
Die smart controller is niet nodig.
Die CEE stekkers is een slecht plan
5G10 is zwaar overdreven als een 3G6 genoeg is.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
- honda4life
- Moderator
Waarom zou zelfbouw een slechter plan zijn indien goed gedaan?
Da's misschien beter als die printpraat-rommel en zo goedkoop mogelijke massaproductie.
Da's misschien beter als die printpraat-rommel en zo goedkoop mogelijke massaproductie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- NuKeM
- Administrator
Inderdaad, niets mis met zelfbouw als de nodige veilheden voorzien zijn.
Smart EVSE heb ik ook overwogen, maar ik had al een oude controller die met wat relais en logic slim te maken was, dus dat maar gedaan om dan tot de conclusie te komen dat de relais en esp8266 etc. netjes en veilig wegwerken nog de grootste uitdaging was
Smart EVSE heb ik ook overwogen, maar ik had al een oude controller die met wat relais en logic slim te maken was, dus dat maar gedaan om dan tot de conclusie te komen dat de relais en esp8266 etc. netjes en veilig wegwerken nog de grootste uitdaging was

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Het is niet de moeite om het zelf te doen. Zoals eerder hier al voorgesteld is een go-e laadpaal een top ding. Als jen og goedkoper wil koop dan een EVCC licentie en de goedkoopste laadpaal die je kan aansturen via EVCC. Bv. een Vestel lijkt me een goede kandidaat: https://www.amazon.de/eMobility-Chargin ... B088XPFFFH
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
tja €388 voor een laadpaal, dan nog kosten voor de licentie vs €288 voor totale flexibiliteit
een go-e met smart controller loopt al tegen de €850
@NuKeM
smartevcc en de andere componenten zijn gewoon op de din rail van een zekeringkast te klikken
Lijkt me niet moeilijk om alles veilig weg te werken in een zekeringkast
een go-e met smart controller loopt al tegen de €850
@NuKeM
smartevcc en de andere componenten zijn gewoon op de din rail van een zekeringkast te klikken
Lijkt me niet moeilijk om alles veilig weg te werken in een zekeringkast
- NuKeM
- Administrator
Een Smart EVSE kan je inderdaad mooi en veilig wegwerken, de schakeling die ik zelf had gemaakt niet (esp8266 met wat losse relais enzo om de stroom in te stellen op een oude controller), toch niet zonder weer wat verdere investeringen. Misschien werk ik het nog wel eens af en zet het als tweede slimme laadpunt moest dat ooit nodig zijn. Ondertussen ben ik wel blij met een semi-kant en klare oplossing die erg open is voor programmatie.
- honda4life
- Moderator
En zo'n vestel... Is de kwaliteit wat deftig?
Te goedkoop is misschien ook niet zo betrouwbaar.
Te goedkoop is misschien ook niet zo betrouwbaar.
-
- Elite Poster
Ondertussen heb je al begrepen dat ik een rpi heb die de go-e aanstuurt
Echter er is geen enkel familielid die weet wat die rpi doet, laat staan dat ze de webpagina's kunnen consulteren, inloggen op de rpi, foutzoeken of het probleem kunnen aanpakken.
Ze kunnen ook niemand bellen.
Zelf een go-e gehad die plots een foutmelding gaf en niks meer deed, gratis retour en vervagen. Ik vermoed dat men vergeten was het aantal schrijf cycli van het geheugen beperkt was, plots kwam er een API commando bij om de stroom continue te kunnen regelen (waarde werd niet gestockeerd in tegenstelling tot het vooraf gebruikte commando)
Buiten zelfbouw, wat ik ook als een leuke hobbies en uitdaging beschouw, zou ik dit niet aanraden als niet meerdere mensen binnen het gezin gebeten zijn door de materie en van alles op de hoogte zijn.
Echter er is geen enkel familielid die weet wat die rpi doet, laat staan dat ze de webpagina's kunnen consulteren, inloggen op de rpi, foutzoeken of het probleem kunnen aanpakken.
Ze kunnen ook niemand bellen.
Zelf een go-e gehad die plots een foutmelding gaf en niks meer deed, gratis retour en vervagen. Ik vermoed dat men vergeten was het aantal schrijf cycli van het geheugen beperkt was, plots kwam er een API commando bij om de stroom continue te kunnen regelen (waarde werd niet gestockeerd in tegenstelling tot het vooraf gebruikte commando)
Buiten zelfbouw, wat ik ook als een leuke hobbies en uitdaging beschouw, zou ik dit niet aanraden als niet meerdere mensen binnen het gezin gebeten zijn door de materie en van alles op de hoogte zijn.
- honda4life
- Moderator
Het is een fijn doel toch, zeker als je zonnestroom kan laden waar ze je amper injectievergoeding krijgt.
Nog veel mooier als je deze aan de kWh-prijs van de CREG aan je werkgever kan verpatsen aan de volle pot voor thuisladen
Nog veel mooier als je deze aan de kWh-prijs van de CREG aan je werkgever kan verpatsen aan de volle pot voor thuisladen

-
- Elite Poster
Het klinkt cool maar op zich is het geen pure winst... ook je PV panelen zijn een investering die je moet terugverdienen.
Laatst gewijzigd door on4bam 05 nov 2024, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
-
- Elite Poster
Vandaag tegen gekomen:
Om een laadpaal aan te sturen een app tegen kleine vergoeding
Om PV overschot aansturing te gebruiken een abbo of een fix live bedrag (bedragen in de app)
https://android.chk.digital/de/ecar-charger-control/
Om een laadpaal aan te sturen een app tegen kleine vergoeding
Om PV overschot aansturing te gebruiken een abbo of een fix live bedrag (bedragen in de app)
https://android.chk.digital/de/ecar-charger-control/
-
- Elite Poster
Ondertussen nog iets ontdekt op het www
De smartMECO als afkorting van SmartMeterController die via een kabel verbonden wordt aan de P1, de waarden uitleest en die kan doorsturen naar de go-e charger.
Op Duitse 2dehands verkocht voor 30€ en op eBay.it nieuw voor 60€
Veel verdere info noch soft kan ik er van vinden
Op going electric loopt er ook een draadje (daar een hint gekregen voor bovenstaande) en er zou iemand een app geschreven hebben die de link zou maken met de info uitgelezen uit een DM en de data van ids {pGrid, pPV, pAccu} naar de go-e zou sturen.
Logisch gezien de smartphone meestal in huis is op t ogenblik dat de wagen moet laden.
Ook nog ergens gelezen dat je er best een oude smartphone voor gebruikt die continue hiervoor gebruikt wordt en je dag dagelijkse smartphone dan een cliënt wordt van die 'server smartphone'
De smartMECO als afkorting van SmartMeterController die via een kabel verbonden wordt aan de P1, de waarden uitleest en die kan doorsturen naar de go-e charger.
Op Duitse 2dehands verkocht voor 30€ en op eBay.it nieuw voor 60€
Veel verdere info noch soft kan ik er van vinden
Op going electric loopt er ook een draadje (daar een hint gekregen voor bovenstaande) en er zou iemand een app geschreven hebben die de link zou maken met de info uitgelezen uit een DM en de data van ids {pGrid, pPV, pAccu} naar de go-e zou sturen.
Logisch gezien de smartphone meestal in huis is op t ogenblik dat de wagen moet laden.
Ook nog ergens gelezen dat je er best een oude smartphone voor gebruikt die continue hiervoor gebruikt wordt en je dag dagelijkse smartphone dan een cliënt wordt van die 'server smartphone'
-
- Elite Poster
tja nog eens €60 meer dan de zelfbouw waar deze functionaliteit in de totaal prijs van €288 zit
en dan nog een "oude" smartphone nodig om het uberhaupt te laten werken.
en een rpi
Nu begrijp ik de laadverliezen bij de mannen van de gekochte laadpalen
en een rpi

-
- Elite Poster
Je moet leren lezen en er geen en en en verhaal van de maken.duizend schreef:tja nog eens €60 meer dan de zelfbouw waar deze functionaliteit in de totaal prijs van €288 zit
en een rpi
De 60€ box stuurt vanuit je DM rechtstreeks de go-e aan punt.
Alternatief een android app
Op een oude smartphone die altijd thuis ligt
Of
Op de gebruikelijke smartphone van de EV bestuurder
Op een oude smartphone stuur je die aan met uw gebruikelijke smartphone
Misschien nog een bedenking: je zal je zelfbouw wel moeten laten keuren.
Ub-ers en zonnestralers die een zelfbouw thuisaccu (goedkoper) in elkaar knutselden moeten hemel en aarde verzetten om hun installatie gekeurd te krijgen.
Misschien gelijk hen eerst een keurder zoeken die dit onvoorwaardelijk wil keuren
-
- Elite Poster
Tja het blijft, €60 bovenop de aankoop van de go-e.
of anders liggen sukkelen met een "oude gsm"
Er moet helemaal niets gekeurd worden van de zelfbouw.
De zelfbouw wordt ingeplugd in een stopcontact dat 40A aankan.
Het is dus geen deel van de vaste installatie ...
Het deel tot aan het stopcontact zal ik uiteraard wel laten keuren ...
Nog even overwegen of het een reeel stopcontact blijft of een virtueel stopcontact wordt na de keuring
of anders liggen sukkelen met een "oude gsm"
Er moet helemaal niets gekeurd worden van de zelfbouw.
De zelfbouw wordt ingeplugd in een stopcontact dat 40A aankan.
Het is dus geen deel van de vaste installatie ...
Het deel tot aan het stopcontact zal ik uiteraard wel laten keuren ...
Nog even overwegen of het een reeel stopcontact blijft of een virtueel stopcontact wordt na de keuring

-
- Elite Poster
Even een update ...
De zelfbouw laadpaal is ondertussen volledig operationeel
Gedaan met laden via de stopcontact granny lader
Het stopcontact was altijd goed warm na een laadsessie ...
Gebruikte onderdelen laadpaal totaal -- €288
Smart EVSE v3 controller -- €149
Smart EVSE Sensorbox v2 -- €59
DC/AC Residual Current Sensor -- €59
Iskra Contactor 32A 2polen 230V -- €21
Alle tussenliggende bekabeling werd uitgevoerd in 5G10
Gezien mijn aansluiting 1 fasig is heb ik de 5 geleiders niet "apart" nodig en heb ze dus per paar "gebundeld"
Vanaf de meterkast tot aan de aansluiting van de laadkabel is er 20mm2 koper beschikbaar om de laadverliezen te beperken
Gezien kant en klare laadkabels van ocharme 6mm2 niet echt goedkoop zijn heb ik deze ook zelf gemaakt (1 fasig laden dus 4 aderige kabel is genoeg)
3 meter neopreen kabel van 4x16mm2 -- € 47
EV Charging type 2 connector female 32A IP54 -- €42
tja die vierde ader van 16mm2 om het CP signaal door te geven zal de klus wel klaren zeker?
De zelfbouw laadpaal is ondertussen volledig operationeel
Gedaan met laden via de stopcontact granny lader

Het stopcontact was altijd goed warm na een laadsessie ...

Gebruikte onderdelen laadpaal totaal -- €288
Smart EVSE v3 controller -- €149
Smart EVSE Sensorbox v2 -- €59
DC/AC Residual Current Sensor -- €59
Iskra Contactor 32A 2polen 230V -- €21
Alle tussenliggende bekabeling werd uitgevoerd in 5G10
Gezien mijn aansluiting 1 fasig is heb ik de 5 geleiders niet "apart" nodig en heb ze dus per paar "gebundeld"
Vanaf de meterkast tot aan de aansluiting van de laadkabel is er 20mm2 koper beschikbaar om de laadverliezen te beperken

Gezien kant en klare laadkabels van ocharme 6mm2 niet echt goedkoop zijn heb ik deze ook zelf gemaakt (1 fasig laden dus 4 aderige kabel is genoeg)
3 meter neopreen kabel van 4x16mm2 -- € 47
EV Charging type 2 connector female 32A IP54 -- €42
tja die vierde ader van 16mm2 om het CP signaal door te geven zal de klus wel klaren zeker?

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3728 keer
- Recent bedankt: 22 keer
Voor iemand die door zelfbouw geld wilt sparen, is dat wel volledig onnodige overkill, toch?duizend schreef: 3 maanden geleden Vanaf de meterkast tot aan de aansluiting van de laadkabel is er 20mm2 koper beschikbaar om de laadverliezen te beperken![]()

Heb je de correcte weerstand ingebouwd tussen CE en CP?duizend schreef: 3 maanden geleden tja die vierde ader van 16mm2 om het CP signaal door te geven zal de klus wel klaren zeker?![]()
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
5 aderige kabel is nodig als je ooit op 3 fasen wil kunnen overschakelen.
Prijsverschil tussen 25 meter 5g6 en 5g10 is 100 euro.
En in mijn geval lag de 5g10 op de zolder en moest ik 5g6 kopen.
De bekabeling heb je ook nodig als je een laadpaal koopt ipv te bouwen… dus dat maakt zelfbouw niet duurder.
de 220ohm weerstand zat bij de connector inbegrepen
Prijsverschil tussen 25 meter 5g6 en 5g10 is 100 euro.
En in mijn geval lag de 5g10 op de zolder en moest ik 5g6 kopen.
De bekabeling heb je ook nodig als je een laadpaal koopt ipv te bouwen… dus dat maakt zelfbouw niet duurder.
de 220ohm weerstand zat bij de connector inbegrepen
-
- Elite Poster
- Bedankt: 145 keer
Ondersteunt die ook OCPP zodat je die met een charge point operator kan gebruiken? Ik heb een gekannibaliseerde EV-Box liggen en ik overweeg om uit hobbyisme ook eens iets te bouwen. Misschien zelfs helemaal zelf knutselen met een ESP32...
-
- Elite Poster
Ja dat zit er in.
Ik denk niet dat er opties zijn die er niet in zitten.
En zowel de hardware als de software is open source dus als er iets niet ondersteunt wordt, programmeren ze het wel bij.

Er komen regelmatig updates van zowel hardware als software.
Eigenlijk fantastisch dat je er gewoon zover in kan gaan als je zelf wil!