Digitale meter uitlezen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Hi iedereen,

Binnenkort neem ik mijn intrek in een nieuwe woning met digitale meter. Data is beautiful, en dus zou ik graag aan de slag gaan met de gegevens uit de P1-poort.
Ik zou graag alles wat met energie te maken heeft aggregeren in één platform met dashboards, automatisaties, monitoring, ... Momenteel voorzie ik hiervoor een Home Assistant installatie.
Op termijn komen er ook zonnepanelen en binnenkort een EV charger. Voor die laatste ben ik waarschijnlijk via de werkgever gebonden aan Alfen of Smappee.

Het begin ligt dus bij data input vanuit de digitale meter. De Home Assistant host en meters bevinden zich vlakbij elkaar, dus een oplossing die niet afhankelijk is van wifi geniet wel mijn voorkeur (PoE komt al uit de meter?).
  • EnergieID gebruik ik al om apart het verbruik op te volgen met de Fluvius integratie, maar het lijkt mij niet mogelijk om op die manier data naar Home Assistant te sturen?
  • HomeWizard Wi-Fi P1 meter: dit lijkt een volledig platform dat standalone functioneert, en waaruit je dan de data naar Home Assistant kan sturen. Op zich fijn om niet volledig afhankelijk te zijn van HA, maar de subscription waarachter bepaalde features zitten schrikt me af. Nu hebben de andere oplossingen die features ook niet, dus of dat uitmaakt...
  • Slimme meter kabel: deze verbind ik dan met de Home Assistant host die via de DSMR integration de data rechtstreeks uit de meter leest en bewaart in z'n eigen database. Is de (long term) data achteraf nog makkelijk te exporteren als ik naar een ander platform zou migreren? Of zijn er mogelijkheden om naast HA ook de data apart te bewaren?
  • Zuidwijk SlimmeLezer+: ik ben niet bekend met ESPhome, maar dacht dat dit een webserver was voor smart devices. Deze hang ik dan in mijn netwerk als standlone device, en Home Assistant gaat daar de informatie ophalen? Vergelijkbaar met de HomeWizard oplossing dus, maar helemaal lokaal? Ook hier: wat met long-term storage van de data buiten HA?
  • Zuidwijk P1 reader ethernet: uit de beschrijving lijkt het dat deze anders functioneert dan de SlimmeLezer+ over wifi, niet gebaseerd op ESPhome. Ik zie echter niet goed wat net de verschillen of implicaties zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met bovenstaande of andere oplossingen, alvast bedankt voor jullie input!
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

Gewoon de slimme meter kabel nemen en aansluiten op je bak die Home Assistant draait.
Werkt perfect, en kost het minste :)

Data zit idd in HA en niet heel eenvoudig te exporteren denk ik.
Maar je kan bv wel HA naar InfluxDB of Prometheus laten schrijven, zo heb je de data op meerdere plekken.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Thanks, na verder onderzoek heb ik inderdaad de P1-USB-kabel besteld.
Het plan is om die rechtstreeks aan Home Assistant te hangen voor ingestion, en dan via een plugin de data te versturen naar DSMR reader die in Docker gaat draaien op een andere host (of andersom, afhankelijk van hoe goed dat werkt).
DSMR reader lijkt meer mogelijkheden te hebben om de data te analyseren, HA kan dan dienen om effectief in te grijpen.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

maar dan mag de homeassistent toe maar 1,8 m van de digitale meter staan niet?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
Bedankt: 675 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik https://smartgateways.nl/en/product/sma ... i-gateway/ - MQTT over Wifi, zodat het geen zier uitmaakt wat waar staat.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Zelf gebruik ik deze van smart-stuff.nl, zelfde als hierboven met MQTT maar heeft ook een webserver en kansen overzicht geven over 1j en dit zonder abonnement of cloud
Bestaat in wifi of ethernet versie en werkt met een ESP32 en kan met gemak elke seconde de info doorsturen

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

glda19
Elite Poster
Elite Poster

Maar wat ben je eigelijk met de data die je krijgt betalen zul je
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
Bedankt: 675 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Meten is weten. Aan de hand van die data kan je je gebruik spreiden om zo bvb een lager capaciteitstarief te bekomen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
glda19
Elite Poster
Elite Poster

tja
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

glda19 schreef:Maar wat ben je eigelijk met de data die je krijgt betalen zul je
3 dingen
Ik stuur daarmee SWW
Ik stuur de EV aan (al of niet op PV stroom)
En zorg dat ofwel de zekering er niet uit klapt (hoofdzakelijk analoge meter), heden (digitale meter) dat er niet boven een ingestelde CAPTAR wordt verbruikt ten gevolge van de 2 bovenstaande

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Zelf heb ik nu een raspberry pi met een python script dat de p1 poort uitleest en de waarden host in een webserver. Ook een app gemaakt voor android die die waarden uitleest en toont. Nu heb ik gemerkt, als de zonnepanelen ongeveer evenveel leveren dan er verbruikt wordt de vermogens 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0 beide ongeveer 0 zijn, maar de stroom 1-0:31.7.0 toch niet naar 0 gaat. Heeft nog iemand dat gemerkt? Hoe zou dat te verklaren zijn? Het net hier is monofasig.

Groetjes,
David
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”