Binnenkort neem ik mijn intrek in een nieuwe woning met digitale meter. Data is beautiful, en dus zou ik graag aan de slag gaan met de gegevens uit de P1-poort.
Ik zou graag alles wat met energie te maken heeft aggregeren in één platform met dashboards, automatisaties, monitoring, ... Momenteel voorzie ik hiervoor een Home Assistant installatie.
Op termijn komen er ook zonnepanelen en binnenkort een EV charger. Voor die laatste ben ik waarschijnlijk via de werkgever gebonden aan Alfen of Smappee.
Het begin ligt dus bij data input vanuit de digitale meter. De Home Assistant host en meters bevinden zich vlakbij elkaar, dus een oplossing die niet afhankelijk is van wifi geniet wel mijn voorkeur (PoE komt al uit de meter?).
- EnergieID gebruik ik al om apart het verbruik op te volgen met de Fluvius integratie, maar het lijkt mij niet mogelijk om op die manier data naar Home Assistant te sturen?
- HomeWizard Wi-Fi P1 meter: dit lijkt een volledig platform dat standalone functioneert, en waaruit je dan de data naar Home Assistant kan sturen. Op zich fijn om niet volledig afhankelijk te zijn van HA, maar de subscription waarachter bepaalde features zitten schrikt me af. Nu hebben de andere oplossingen die features ook niet, dus of dat uitmaakt...
- Slimme meter kabel: deze verbind ik dan met de Home Assistant host die via de DSMR integration de data rechtstreeks uit de meter leest en bewaart in z'n eigen database. Is de (long term) data achteraf nog makkelijk te exporteren als ik naar een ander platform zou migreren? Of zijn er mogelijkheden om naast HA ook de data apart te bewaren?
- Zuidwijk SlimmeLezer+: ik ben niet bekend met ESPhome, maar dacht dat dit een webserver was voor smart devices. Deze hang ik dan in mijn netwerk als standlone device, en Home Assistant gaat daar de informatie ophalen? Vergelijkbaar met de HomeWizard oplossing dus, maar helemaal lokaal? Ook hier: wat met long-term storage van de data buiten HA?
- Zuidwijk P1 reader ethernet: uit de beschrijving lijkt het dat deze anders functioneert dan de SlimmeLezer+ over wifi, niet gebaseerd op ESPhome. Ik zie echter niet goed wat net de verschillen of implicaties zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met bovenstaande of andere oplossingen, alvast bedankt voor jullie input!