Sinds enige tijd (iOS 18.x ?) zie ik m'n iPhone (althans dat vermoed ik want het verdwijnt als ik hem afzet) in m'n router client list als een AppleTV device ?
Daarnaast zie ik natuurlijk ook nog de iPhone zelf (met z'n eigen IP adres natuurlijk).
Iemand een idee waar dat eerste vandaan komt... of hoe ik dat uitschakel ?
iPhone doet zich voor als Apple TV ?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou gokken: matter?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 174 keer
Ik heb m'n "Home" even leeg gemaakt (daar stond de Apple TV ook) op m'n iPhone maar voorlopig staat hij nog in de client list.
Toegevoegd na 20 uren 23 minuten 58 seconden:
Blijkbaar is hij toch verdwenen nu... blijf het wel bizar vinden dat m'n iPhone een tweede IP-adres krijgt en plots een AppleTV personaliteit krijgt.
Toegevoegd na 20 uren 23 minuten 58 seconden:
Blijkbaar is hij toch verdwenen nu... blijf het wel bizar vinden dat m'n iPhone een tweede IP-adres krijgt en plots een AppleTV personaliteit krijgt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 603 keer
Hij zal altijd maar 1 (IPv4 of IPv6) tegelijk hebben op uw WLAN he, maar als uw iPhone meent dat uw "privacy" gediend wordt op een malle manier uw MAC-adressen voortdurend te roteren kan het zijn dat er in de lijst van uw router tijdelijk twee IP-adressen staan (ene voor het actieve MAC-adres, ene voor het vorige MAC-adres dat nog aan het time-outen is).
Zet het toch af. Settings > Wi-Fi > "i" naast uw netwerk > Private Wi-Fi Address op af zetten of fixed, zeker niet op rotating.
Dat uw router daar "Apple TV" op kleeft is een probleem van uw router zelf, want uw iPhone geeft zo'n zaken niet door. Waar is dat dan op gebaseerd? Op de eerste tekens van het MAC-adres? Larie en onbetrouwbaar. Op het verkeer van het toestel? Welk verkeer dan, bijna alles is versleuteld? Vraag is voor de router-fabrikant.
Zet het toch af. Settings > Wi-Fi > "i" naast uw netwerk > Private Wi-Fi Address op af zetten of fixed, zeker niet op rotating.
Dat uw router daar "Apple TV" op kleeft is een probleem van uw router zelf, want uw iPhone geeft zo'n zaken niet door. Waar is dat dan op gebaseerd? Op de eerste tekens van het MAC-adres? Larie en onbetrouwbaar. Op het verkeer van het toestel? Welk verkeer dan, bijna alles is versleuteld? Vraag is voor de router-fabrikant.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
- Bedankt: 17 keer
Inderdaad!
Hier hetzelfde voorgehad, maar dan met een Samsung Tab, Android.
Wijzigt steeds zijn MAC adres.
In instellingen -> vast MAC adres en dan nog eens een vast IP adres toegekend ook.
Geen problemen meer gehad.
Hier hetzelfde voorgehad, maar dan met een Samsung Tab, Android.
Wijzigt steeds zijn MAC adres.
In instellingen -> vast MAC adres en dan nog eens een vast IP adres toegekend ook.
Geen problemen meer gehad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 174 keer
Dat staat op vast en dat is ook de "normale" entry die ik in m'n client lijst zie.CCatalyst schreef: 29 okt 2024, 11:19 Zet het toch af. Settings > Wi-Fi > "i" naast uw netwerk > Private Wi-Fi Address op af zetten of fixed, zeker niet op rotating.
Dat het geen exacte wetenschap is weet ik ook (na het deleten van de entry rapporteerd hij zich nu als gewone iPhone)... het gaat er mij gewoon om dat die tweede entry er is en vooral waarom ?CCatalyst schreef: 29 okt 2024, 11:19 Dat uw router daar "Apple TV" op kleeft is een probleem van uw router zelf, want uw iPhone geeft zo'n zaken niet door. Waar is dat dan op gebaseerd? Op de eerste tekens van het MAC-adres? Larie en onbetrouwbaar. Op het verkeer van het toestel? Welk verkeer dan, bijna alles is versleuteld? Vraag is voor de router-fabrikant.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 603 keer
Enige dat ik me kan inbeelden is ene voor 802.11b en ene voor 802.11n, wat veronderstelt dat je netwerken niet dezelfde BSSID hebben maar dat je dus een aparte BSSID hebt voor 5G, in welk geval hij bij "Fixed" 2 compleet verschillende MAC zou gebruiken voor beiden. Als het dezelfde BSSID met zelfde PSK is zou het normaal hetzelfde privaat adres zijn dat hij gebruikt, tenzij dit veranderd zou zijn in iOS 18 maar niet dat ik weet.DarkV schreef: 30 okt 2024, 19:27 Dat het geen exacte wetenschap is weet ik ook (na het deleten van de entry rapporteerd hij zich nu als gewone iPhone)... het gaat er mij gewoon om dat die tweede entry er is en vooral waarom ?
Je kan hoe dan ook private address eens op Off zetten ipv "Fixed" om te zien of er dan nog een tweede MAC zit, dan zou het immers echt niet meer mogen tenzij speciale software.