Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

devilkin schreef: 1 maand geleden Ik vraag me dan af hoe dat werkt voor de andere speler op de kabel die evenzeer TV aanbieden (Orange). En voor Proximus (maar hier offtopic)
Proximus is altijd IPTV en dus streaming geweest.
Orange zal wel moeten volgen, want mochten ze alle zenders zowel in DVB-C als nog eens via IP doorsturen, dan gebruikt het gewoon extra bandbreedte in plaats van minder.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

Flippi schreef: 1 maand geleden Toen ze overgeschakeld zijn naar digitale TV met een Digicorder hadden ze plots ook Internet nodig voor de interactiviteit van de Digicorder, maar ze hebben nooit voor een apart Internet-abonnement moeten betalen. Het kan dus wel.
Neen, dat is niet juist.
Ze hadden geen internet, alleen een netwerkverbinding met de Telenet servers voor interactiviteit.
Voor een TV-Box heb je wel internet nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cyberbug schreef: 1 maand geleden Belgacom/proximus kan dit technisch gezien ook maar heeft dit nooit aangeboden.
Dit was vanaf het begin zelf zo voorzien. R&D had TV namelijk in een aparte VLAN gestoken.
Maar sales heeft toen vermoedelijk van finance de opdracht gekregen dit niet aan te bieden...
Ik denk dat dat wel bestaat of heeft bestaan, maar ze maakten het doelbewust totaal oninteressant qua prijs.
Technisch gezien moest er wel internet liggen, maar het werd dan zo beperkt dat enkel de IP adressen van de Proximus servers die voor TV gebruikt worden bereikbaar zijn.

Toegevoegd na 2 minuten 41 seconden:
philippe_d schreef: 1 maand geleden
Flippi schreef: 1 maand geleden Toen ze overgeschakeld zijn naar digitale TV met een Digicorder hadden ze plots ook Internet nodig voor de interactiviteit van de Digicorder, maar ze hebben nooit voor een apart Internet-abonnement moeten betalen. Het kan dus wel.
Neen, dat is niet juist.
Ze hadden geen internet, alleen een netwerkverbinding met de Telenet servers voor interactiviteit.
Voor een TV-Box heb je wel internet nodig.
Ja, en ik moet zeggen dat ik bij de installatie van Telenet met een losse netwerkkabel laten werken heb, die ik direct uitgetrokken heb.
Ik gebruik die interactiviteit niet, en om het echt doenbaar te maken zou er moeten geboord worden of met van die ethernet over power adapters te werken, dat eerste levert toch weer schade op.
Ik zal het binnen een jaar of 5 eens bekijken of het de moeite is om dat te laten doen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden Orange zal wel moeten volgen, want mochten ze alle zenders zowel in DVB-C als nog eens via IP doorsturen, dan gebruikt het gewoon extra bandbreedte in plaats van minder.
Het is Wyre die stopt met DVB-C :wink: .
Dus alle huidige (en toekomstige) providers die de kabel van Wyre gebruiken (Telenet, BASE, Orange, Hey, etc.) gaan volgen :cry: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden
boulder schreef: 1 maand geleden Orange zal wel moeten volgen, want mochten ze alle zenders zowel in DVB-C als nog eens via IP doorsturen, dan gebruikt het gewoon extra bandbreedte in plaats van minder.
Het is Wyre die stopt met DVB-C :wink: .
Dus alle huidige (en toekomstige) providers die de kabel van Wyre gebruiken (Telenet, BASE, Orange, Hey, etc.) gaan volgen :cry: .
Dat is toch niet tegenstrijdig met wat ik zeg?
Die zenders die via broadcasting werken, zitten er één keer op, dus iedereen moet volgen.
En met volgen bedoel ik, dat ze ook niet anders zullen kunnen dan ook streaming aan te bieden, of geen TV via de kabel meer kunnen aanbieden.
Hey, heeft die TV via de kabel? Ik zie op hun site geen TV aanbod.
thomasdb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

telenet.tv verbruikt meer watt , dan via de tv kijken alleszinds. niet iedereen heeft een superGPU
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 32 keer

Bericht

@philippe_d Base TV werkt ook niet via coax maar via internet.

Edit: je bedoelde waarschijnlijk de base TV-box die wel een internetverbinding van base 'vereist' via coax.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

denk wel dat de verplichting van internet van telenet tegen dan zal wegvallen, want anders zullen ze veel klanten kwijt geraken en met deze optie kunnen ze extra klanten krijgen dat een groot aantal zenders wilt van belgie dat bv op een tv Vlaanderen niet zit omdat het een Hollandse versie is of niet bestaat bij hen.
maar we zien wel binnen 5 jaar wat ze nog gaan doen.
greets
master-magic
MV Fiber 4500/1450 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden Dat is toch niet tegenstrijdig met wat ik zeg?
Die zenders die via broadcasting werken, zitten er één keer op, dus iedereen moet volgen.
En met volgen bedoel ik, dat ze ook niet anders zullen kunnen dan ook streaming aan te bieden, of geen TV via de kabel meer kunnen aanbieden.
Hey, heeft die TV via de kabel? Ik zie op hun site geen TV aanbod.
Je hebt 100% gelijk ..
Inderdaad, noch Base noch Hey bieden TV aan via DVB-C...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

master-magic schreef: maar we zien wel binnen 5 jaar wat ze nog gaan doen.
Inderdaad. Er kunnen veel speculeren maar 5 jaar is een eeuwigheid op technologie vlak.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

devilkin schreef: 1 maand geleden
master-magic schreef: maar we zien wel binnen 5 jaar wat ze nog gaan doen.
Inderdaad. Er kunnen veel speculeren maar 5 jaar is een eeuwigheid op technologie vlak.
Het is ook niet alleen de technologie zelf, de abonnementsvoorwaarden kunnen evolueren.
Je persoonlijke situatie kan ook veranderen.
Ik kijk nu minder TV dan vroeger, bijvoorbeeld.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

ik kijk ook veel minder live tv, meer uitgesteld via opnames enz, maar de vraag is, gaat de prijs ook niet stijgen elk jaar zoals we nu al kennen zodat dit niet meer normaal zal zijn dat we veel geld betalen, zeg maar iets 35 euro voor je tv ervaring met enkel streaming zonder extra ontvangers van de provider zelf, dus je eigen android box ofzo, en enkel de prijs voor je tv ervaring gerekend, gaan mensen dat wel dan nog willen betalen allemaal.
als je ziet wat het allemaal kost voor die extra apps (netflix, disney+, HBO, en de andere die nog volgen).
en de kwaliteit van de programma's is er ook niet op verbeterd, heel veel van hetzelfde telkens op de commerciële en VRT is ook al geminderd in kwaliteit, buiten Canvas gerekend die af en toe nog iets deftig heeft van docu of serie of film.
en dan de kwaliteit van wat telenet levert op de kabel in beeld en geluid kwaliteit, het is er niet op verbeterd.
greets
master-magic
MV Fiber 4500/1450 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

Bij het lezen van dit soort enshittification en de gevolgen ervan moet ik telkens weer aan deze cartoon denken:

Afbeelding
tumblr gif size limit
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

master-magic schreef: 1 maand geleden ik kijk ook veel minder live tv, meer uitgesteld via opnames enz,
Om uitgesteld via opnames te kijken, moet er wel nog op de klassieke manier uitgezonden worden.
Ik kijk ook bijna nooit live, wel opnames, en als er iets mislukt is, ga ik wel eens naar VRT Max, als het een VRT uitzending betreft.
master-magic schreef: 1 maand geleden maar de vraag is, gaat de prijs ook niet stijgen elk jaar zoals we nu al kennen zodat dit niet meer normaal zal zijn dat we veel geld betalen, zeg maar iets 35 euro voor je tv ervaring met enkel streaming zonder extra ontvangers van de provider zelf, dus je eigen android box ofzo, en enkel de prijs voor je tv ervaring gerekend, gaan mensen dat wel dan nog willen betalen allemaal.
En om daarvan zeker te zijn zorgen ze dat er geen alternatieven meer zijn.
Binnenkort is het allemaal streaming.
Proximus was al altijd streaming.
TV Vlaanderen schakelt ook steeds meer over naar de app.
DVB-T(2) is verdwenen.
Bleef nog Telenet over, en die gaat ook overschakelen.
Voor de Vlaamse zenders blijft dus binnenkort enkel nog streaming over.
Daar gaat men dan verplicht huurdecoders van maken, dus je blijft betalen voor je hardware.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Ik vrees dat klassieke uitzendingen niet in het kraam passen van de zenders en de distributeurs. Reclame enzo...

En dan gaan we terug naar toestellen die HDCP (de encryptie op hdmi) kunnen kraken en zo opnames maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Terminator
Member
Member

Bericht

Ben benieuwd wat de oplossing dan gaat zijn in de oude appartementsgebouwen met enkel een rijgnet van coax en een gezamelijke vergoeding voor tv.
Mijn ouders hebben ook een studio, klassiek aan zee, met ook enkel een Proximusaansluiting en rijgnet van coax. In veel van die gebouwen, zeker met vakantiestudio's/appartementen kijken mensen gewoon SD via coax (of met een CI+kaartje), maar is er geen internet nodig, met de mobiele datalimieten kan je tegenwoordig toch wel een vakantie of weekendje overbruggen....
Maar voor tv toch wel een ander verhaal. Zeker met de huidige IPTV-formules waar je verplicht bent om ook internet te nemen.
Misschien een tv-station in de kelder die ITPV omzet naar DVB-C?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 63 keer

Bericht

En wat gaat Orange doen? Zal die provider ook moeten overschakelen naar IPTV of zullen zij nog kunnen DVB-C blijven aanbieden?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Zoals hierboven uitgelegd, is het WYRE die stopt met DVB-C.
Wyre is de "netwerkbeheerder" voor de coax...

Telenet, BASE, Orange, Hey ... gebruiken het Wyre Netwerk voor hun diensten aan te bieden.
Als Wyre stopt met DVB-C, dan geen enkele aanbieder die de coax gebruikt nog DVB-C aanbieden, dus ook niet Orange.
Logisch, toch??
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden Zoals hierboven uitgelegd, is het WYRE die stopt met DVB-C.

Telenet, BASE, Orange, Hey ... gebruiken het Wyre Netwerk voor hun diensten aan te bieden.
Als Wyre stopt met DVB-C, dan geen enkele aanbieder die de coax gebruikt nog DVB-C aanbieden, dus ook niet Orange.
Logisch, toch??
Zit Hey ook op de kabel?
Ik dacht dat die geen TV aanboden?

Het heeft ook niet veel te maken met wie de provider is.
Het is een gedeeld medium.
Als je een frequentie voor DVB-C gebruikt, kun je ze niet voor internet of IPTV gebruiken.
Dus mocht Telenet alles via IPTV en dus via internet uitzenden, en Orange alles via DVB-C, dan zou je plots heel veel extra ruimte op de kabel nodig hebben.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 32 keer

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden
philippe_d schreef: 1 maand geleden Zoals hierboven uitgelegd, is het WYRE die stopt met DVB-C.

Logisch, toch??
Zit Hey ook op de kabel?
Ik dacht dat die geen TV aanboden?

Het heeft ook niet veel te maken met wie de provider is.
Het is een gedeeld medium.
Als je een frequentie voor DVB-C gebruikt, kun je ze niet voor internet of IPTV gebruiken.
Dus mocht Telenet alles via IPTV en dus via internet uitzenden, en Orange alles via DVB-C, dan zou je plots heel veel extra ruimte op de kabel nodig hebben.
Hij heeft u in dit topic reeds gelijk gegeven dat Hey geen TV aanbiedt....een paar posts hierboven....
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ratface schreef: 1 maand geleden
Hij heeft u in dit topic reeds gelijk gegeven dat Hey geen TV aanbiedt....een paar posts hierboven....
Maar waarom dan dezelfde foute info opnieuw geven?
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Omdat hij helemaal niet zegt dat Hey TV aanbiedt...
Hij zegt gewoon dat die providers hun vaste diensten aanbieden via het Wyre netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ik heb mijn woorden goed gewikt.
Ik zei alleen dat geen enkele provider die de kabel van Wyre gebruikt DVB-C kan aanbieden, van zodra Wyre stopt met DVB-C ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

peroxide schreef: 1 maand geleden Omdat hij helemaal niet zegt dat Hey TV aanbiedt...
Hij zegt gewoon dat die providers hun vaste diensten aanbieden via het Wyre netwerk.
Het gaat over stopzetten van DVB-C.
DVB-C gaat toch puur over TV, de afkorting betekent immers Digital Video Broadcasting-Cable?
De kabel zelf blijft toch gewoon bestaan, en hij vernoemt ook Hey.
Als DVB-C stopgezet wordt, hoeft dat toch niet het einde van 3rd party internet via de kabel te betekenen?
Dus dan verandert er in principe niets voor die provider.
Wel voor Orange, omdat die van DVB-C gebruik maakt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 641 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

En radio, maar klopt verder.
Het gaat om het DVB-C signaal op de kabel, niet om de kabel zelf.
Bedrijven die internet via de coax aanbieden, en ook TV, bieden die TV vaak aan via DVB-C ipv IPTV; al degenen die dat doen zullen dus idd hierdoor geimpacteerd worden.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bericht

Telenet is echt begonnen met een serieuze mailing naar klanten (hier in de streek toch) om hun huurdecoders in te ruilen naar (IP) TV boxen.

Probleem is dat er op sommige plekken geen Wifi dekking is bij mensen en geen LAN, dan zijn deze decoders niet bepaald een handigheid.
Een moca adapter (zelf nooit eerder gebruikt) gaat denk ik nu in best veel woningen van pas komen.

Heeft Telenet eigenlijk ook nog TV boxen MET Coax?

Persoonlijk vind ik als Wyre stopt met DVB-C (wat ze dus zinnens zijn), het geen enkele meerwaarde meer heeft t.o.v. Proximus of dergelijke of zelfs app TV van TV Vlaanderen.

Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik zinnens was om het internet (bij intro fiber hier) over te stappen naar Proximus maar TV bij Telenet te houden, dat zal dus zijn tot de uitfasering van DVB-C want daarna zie ik geen meerwaarde in Telenet TV.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Kan je die mail hier eens zetten, dan weten we hoe ze het verwoorden?

JonasRetro schreef: 1 maand geleden Een moca adapter
Ik heb recent bij iemand een IP TVbox geinstalleerd (omdat het beeld beter zou zijn, wat niet is gebleken) en de coax rechtstreeks in de TV gestoken (compact signaal via DVB-C), om toch een backup te houden voor als het netwerk/internet er uit ligt.
Ze krijgen met de TVbox wel regelmatig "Bufferen" op het scherm 's avonds. Of dat nu aan de powerline (met mogelijke fluctuaties dan want speedtest er over was 120Mbps down en 19Mbps up) ligt, of overbelasting Telenet netwerk moet ik nog uitzoeken met eerst te testen met een rechtstreekse netwerkkabel.
JonasRetro schreef: 1 maand geleden Heeft Telenet eigenlijk ook nog TV boxen MET Coax?
Ja, bij aanvraag IP TVbox stuurden ze per ongeluk eentje met coax op, welke dan omgewisselt moest worden.
Maar of ze dat nu gaan blijven aanbieden is een andere vraag...

Met eigen hardware zou je nog 5 jaar DVB-C kunnen kijken, maar misschien schieten er op het einde niet veel zenders meer over...
JonasRetro schreef: 1 maand geleden want daarna zie ik geen meerwaarde in Telenet TV.
Inderdaad, en zeker als je daarbij nog eens verplicht Telenet internet moet nemen (welke in veel gevallen slechter/duurder is als op een ander)...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 152 keer

Bericht

Bij het in de toekomst verdwijnen van DVB-C, was ik eens aan het uitkijken om een uitgebreide zenderlijst te hebben via TV Vlaanderen App TV zal het bijna dezelfde prijs zijn als Telenet TV nu (à 21,32€).
Probleem is dat in Vlaanderen minder populaire Franstalige Belgische zenders (maar door ons wel bekeken en opgenomen worden) enkel in de App TV Plus pakket zitten à 19,95€.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / - 3B Kodi-18 / - 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04 on all laptops
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

@splinterbyte https://prnt.sc/lIyXmaRjtEDj & https://prnt.sc/5NXIeGmVysm8

Wat men wel in kleine lettertjes zet is dat je deze niet kan aankopen, ergste vind ik persoonlijk dat men NERGENS vermeld dat je gekochte decoders niet meer zullen werken.
Okay ja er staat daar wel iets van een aangekochte decoder retourneren maar erg duidelijk is dat ook toch niet.

Intussen al paar keer gezien dat mensen daar staan met een TV box en dan opeens huh, mijn digibox doet het niet meer...
Goede communicatie ligt toch echt anders...
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Telenet deactiveert de oude decoders door er de versleuteling van te halen.
Niet versleutelde zenders (VRT's) kan je nog wel zien, maar met een vervelende pop-up boodschap :-(

Technisch gezien zou het perfect mogelijk moeten zijn om de oude decoders verder te gebruiken voor het Compact Signaal (20-tal niet-versleutelde TV zenders, 60-tal radio zenders), maar gezien de ingbouwde beperkingen kan je niet scannen op het Compact Signaal :-(
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

@philippe_d Voor zover ik weet kan je een gewone Digibox (AD-210) laten werken op het compact signaal.

T'zit wel wat weggestoken maar in 2020 dacht ik ook dat het niet ging maar is me wel gelukt.
Vooral u niet laten misleiden door de zoekmethode naar zendersmet postcode :wink:.
1) Start de Digibox op (en laat hem volledig opstarten.)

2) Druk paar keer na elkaar de back-knop en de knop met het linkerpijltje (tegelijkertijd en soms lukt 1x pijltje naar links en back tegelijk ook al).

3) Je krijgt nu een scherm "parameters - zenders zoeken" (indien je "zenders zoeken - postcode" krijgt probeer dan terug vanaf stap 2 want dit is niet het juiste scherm).

4) Verander de frequentie van 322,000Mhz naar 290,000Mhz

5) Verander het netwerk id van 22 naar 32.

5) Laat de rest gewoon staan, en druk op "Start zoeken", en laat hem even zoeken.

6) Je moet +- 65 zenders vinden.

Hiervan zijn er 22 tv zenders en de rest zijn radiokanalen.

Wil je terug naar de normale zenders, volg dan opnieuw het stappenplan maar in stap 4 en 5 keer je terug naar de oude waarden.

Nadelen (die ik ondervonden heb):

- Tv gids werkt niet.

- Zapbalk doet soms vreemd (maar je krijgt wel steeds beeld)

- (Uiteraard) Enkel de FTA zenders uit het compact kanaal.

Voordelen:

- Je decoder geeft op alle 22 zenders beeld zonder activatie.
Het is iets wat ik vroeger uitgezocht heb toen ik wat testjes deed met AD-2000 (die toen EOL was) en daarna ook op de AD-210.

De AD-210, geeft ook geen pop-up op dit beeld, heb dit destijds getest met een NIET geactiveerde AD-210.
De AD-2000 (digicorder) gaf wel steeds een irritante popup waardoor het onbruikbaar werd.

Zie onderstaand topic: https://www.netweters.be/t5/Hardware-in ... /m-p/85432 (niet bedoeld als reclame maar daar kan je 2 posts terugvinden, zelfs met foto's dat het zonder pop-up is).

Zonet voor de opperste zekerheid op onze (nog geactiveerde) AD-2200 nog eens getest en ik kan deze nog steeds op het compact signaal instellen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lacer schreef: 1 maand geleden Bij het in de toekomst verdwijnen van DVB-C, was ik eens aan het uitkijken om een uitgebreide zenderlijst te hebben via TV Vlaanderen App TV zal het bijna dezelfde prijs zijn als Telenet TV nu (à 21,32€).
Probleem is dat in Vlaanderen minder populaire Franstalige Belgische zenders (maar door ons wel bekeken en opgenomen worden) enkel in de App TV Plus pakket zitten à 19,95€.
Als het allemaal IP is wordt stabiliteit ook wel een heel bepalende factor.
Dan zou ik dus niet puur kijken naar hoeveel en welke zenders, maar ook of je niet om de haverklap onderbrekingen hebt.
Nu, ik weet niet waarom je nu al naar alternatieven zou zoeken, het is nog een hele tijd tegen dat de eerste zenders zullen verdwijnen.
Ik vermoed dat ze eerst met de minst bekeken zenders gaan beginnen, wat dan betaalzenders zijn.

Het compact signaal vind ik het bekijken niet waard qua beeldkwaliteit.
De HD zenders van de VRT behoorden daar ook niet toe, ze waren gewoon niet versleuteld.
Ik weet ook niet of dat compact signaal nog zou behouden worden.
Dat is ook DVB-C.

En dan tot slot nog dit: Wyre stopt met DVB-C.
Maar die doen dat toch niet zomaar op eigen houtje?
Dat moet toch gewoon op vraag van Telenet zijn?
Mocht Telenet willen doorgaan met DVB-C, dan deden ze het gewoon zelf, of zochten ze iemand anders om het verder te zetten.
Nu lijkt het alsof Telenet slachtoffer is van een externe beslissing, terwijl zij toch gewoon zelf die beslissing genomen hebben?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden Ik weet ook niet of dat compact signaal nog zou behouden worden.
Dat is toch het basisaanbod dat het afgeschakelde analoge aanbod vervangt, dus vooral bedoeld en gebruikt door klanten die willen simpel hun TV aanzetten en instant kijken (met de ingebouwde tuner) zonder extra complexiteit?
Ik denk dat dit als laatste zal overblijven. Gebruikt overigens ook maar weinig DVB-C kanalen/frequenties.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

splinterbyte schreef: 1 maand geleden
boulder schreef: 1 maand geleden Ik weet ook niet of dat compact signaal nog zou behouden worden.
Dat is toch het basisaanbod dat het afgeschakelde analoge aanbod vervangt, dus vooral bedoeld en gebruikt door klanten die willen simpel hun TV aanzetten en instant kijken (met de ingebouwde tuner) zonder extra complexiteit?
Ik denk dat dit als laatste zal overblijven. Gebruikt overigens ook maar weinig DVB-C kanalen/frequenties.
Maar vergeet niet dat de VRT HD zenders daar niet toe behoren.
Die zijn altijd onversleuteld geweest, maar behoren wel tot het standaardaanbod.
Maar zelfs als ze behouden zouden blijven, vind ik de beeldkwaliteit echt belabberd.
Ook logisch als je naar de bitrate kijkt.

En ja, het analoge aanbod, het moment dat ze DVB-C uitschakelen zitten we weer een stap verder in de evolutie.
Gaan ze voor eeuwig dat analoge aanbod blijven vervangen?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden Maar vergeet niet dat de VRT HD zenders daar niet toe behoren.
Toch wel want als je je tuner scant naar het compact signaal komen ze ook in de lijst te staan.
Hoe ze dit technisch oplossen later gezien ze momenteel in andere DVB-C channels/muxen zitten zullen we nog zien...
boulder schreef: 1 maand geleden Maar zelfs als ze behouden zouden blijven, vind ik de beeldkwaliteit echt belabberd.
Ik vind dat het nog meevalt en ik ken mensen die dat constant gebruiken en ze klagen er toch niet over.
boulder schreef: 1 maand geleden Gaan ze voor eeuwig dat analoge aanbod blijven vervangen?
Eeuwig niet, maar volgens mij wel tot 2030
De tijden zijn dan wel anders maar de ouderen die dat nu gebruiken dan zullen nog wat ouder zijn dus eenvoud is nodig maar wie weet is de IP TV integratie in de toestellen en stabiliteit dan beter als nu.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden Technisch gezien zou het perfect mogelijk moeten zijn om de oude decoders verder te gebruiken voor het Compact Signaal
Technisch gezien is er zelfs geen reden waarom je in één huishouden geen Digicorder en een TV box zou kunnen gebruiken. Telenet heeft ervoor gekozen de TV Box als een ander product in hun CRM te stoppen, wat betekent dat een Digicorder + een TV box twee verschillende TV producten zijn, met dus ook twee keer een bedrag op de aanrekening maar dat zouden ze perfect kunnen oplossen als ze dat willen. Er zijn genoeg "conditionele kortingen" waarbij het hebben van één product resulteert in een korting op een ander product. Ze zijn natuurlijk liever van die gekochte Digicorders af...
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

boulder schreef: 1 maand geleden En dan tot slot nog dit: Wyre stopt met DVB-C.
Maar die doen dat toch niet zomaar op eigen houtje?Dat moet toch gewoon op vraag van Telenet zijn?
Natuurlijk, Wyre is 50% Telenet, en Telenet heeft 100% van zijn netwerk infrastructuur (coax, fiber) aan Wyre "verkocht".
Wyre zet dus gewoon om wat Telenet al vroeger beslists had.
splinterbyte schreef: 1 maand geleden Ik denk dat dit als laatste zal overblijven. Gebruikt overigens ook maar weinig DVB-C kanalen/frequenties.
Dat staat al vast: Wyre heeft dat gepubliceerd dat het Compact Signaal tot op het laatst zal blijven.
Voor wat TV betreft zijn dat 2 muxen (290 MHz en 298 MHz).
boulder schreef: 1 maand geleden Maar vergeet niet dat de VRT HD zenders daar niet toe behoren.
Die zijn altijd onversleuteld geweest, maar behoren wel tot het standaardaanbod.
Het Compact Signaal en het Standard aanbod ... dat wordt bepaald door de NIT Tabellen. Dat zijn lijsten met zendernummers, frequenties, ...
  • de NIT Tabel van het Compact signaal staat op 290 MHz, netwerk-ID 32
  • de NIT Tabel van regulaire aanbod staat op 322 MHz, netwerk-ID 22
Eén zender kan dus op verschillende lijsten staan (zoals de VRT's).
Idem met radiozenders:
- De meeste (onversleutelde) radiozenders staan ook op de lijst van het Compact Signaal.
- Er zijn ook (onversleutelde) radiozenders die niet op de NIT Table van het Compact Signaal staan (Joe Gold, ZEN, Q-Allstars, etc ...)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Euh, Wyre is voor 66,8% eigendom van Telenet. De rest is van Fluvius maar die hebben niet veel in de pap te brokken. Het management (CEO Micha Berger) en het meeste personeel is overgestapt vanuit Telenet. Wyre zit ook in het Telenet-gebouw aan de Liersesteenweg in Mechelen.

Telenet zelf is voor 100% eigendom van Liberty Global en dus wordt er in het buitenland beslist welke hardware (TV-box, Wifi-pod, modem) en netwerktechnologie (DOCSIS, XGS-PON) er voor Vlaanderen wordt gekozen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Hoe zit dat in Brussel? Is het netwerk hier ook van Wyre? (Want hier geen Fluvius)
En gaat DVB-C er hier dan ook uit?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

JonasRetro schreef: 1 maand geleden @philippe_d Voor zover ik weet kan je een gewone Digibox (AD-210) laten werken op het compact signaal.
T'zit wel wat weggestoken maar in 2020 dacht ik ook dat het niet ging maar is me wel gelukt.
Vooral u niet laten misleiden door de zoekmethode naar zendersmet postcode :wink:.
Bedankt voor de handleiding
Ik herinnerde mij vaag dat zoiets mogelijk was, vondt het niet terug ..