Zeer lage latentie met 5G netwerk

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Kun
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Bericht

Ik krijg vaak een latentie van 15ms (via Speedtest van Ookla), vroeger zat ik altijd rond de 30ms met 5G van Proximus en rond de 45ms met Telenet/BASE.

Hoe is dat mogelijk? Mijn wifi krijgt hogere latentie dan de 5G van Orange en ik heb een gloednieuwe wifi 6e router.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1658 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

Die 5G-antenne zit rechtstreeks op een fiberverbinding.

Coaxkabel heeft een slechtere latency in vergelijking met fiber of VDSL.
Tijdens de piekuren op coaxkabel kan de latency ook nog eens verslechteren wegens een overbelaste node door de zware overboeking die Telenet/Wyre toepast.
Kun
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Bericht

@raf1 zitten alle 5G-antennes niet op een fiberverbinding?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3399 keer
Recent bedankt: 28 keer

Bericht

Kun schreef: 1 maand geleden Hoe is dat mogelijk? Mijn wifi krijgt hogere latentie dan de 5G van Orange en ik heb een gloednieuwe wifi 6e router.
Jouw Wifi of gloednieuwe router heeft daar weinig invloed op.
De latentie komt van je vaste internet provider (coax).

* Thuis (Proximus Fiber Essential) heb ik 50/4 Mbps met een Ping van 5-7 ms.
* Via 4G (Mobile Vikings) krijg ik 180/65 Mbps met een Ping van 32ms.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Kun schreef: 1 maand geleden @raf1 zitten alle 5G-antennes niet op een fiberverbinding?
Ja, maar ik bedoel in eerste instantie in vergelijking met je Wifi AP.

Daarnaast zijn de nieuwe 5G-antennes voorzien voor zeer lage latency, dus zal de omzetting van radiosignalen naar lichtsignalen veel dichter bij de eigenlijke antenne gebeuren dan vroeger.

Vandaag trekt men bijvoorbeeld fiber tot aan de antenne in de top van de mast. Vroeger lag er eerder nog 50 meter coaxkabel vanaf de antenne tot in een kast of gebouwtje dat naast de mast op de grond stond.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

5G antennes sluit je nog steeds aan met coax hoor...
Maar waar je vroeger een baseband unit had in een de kast naast de mast, vanaf waar de coax vertrok, is dit nu in 2 stukken opgesplitst.
Vanaf de BBU loopt er fiber naar een externe node, die in de mast hangt, en vanaf daar loopt er coax tot aan de antenne.
Nog steeds coax + een convertor die ertussen zit (en meer doet dan enkel converteren van het signaal).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Vanzelfsprekend, fiber geleidt geen radiosignalen, aan de eigenlijke antenne hangt nog een klein stukje coaxkabel. Maar hoe lang is dat stukje nog?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Valt inderdaad bijna te verwaarlozen, maar was om even aan te halen dat de fiber toch nog niet rechtstreeks naar de antenne loopt.
Ik dacht dat de coax kabels bij ons nog 1m zijn.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
Bedankt: 427 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik was ook verschoten van de lage latency over 5G vandaag. 2 IPSEC tunnels vanaf een Fritzbox 5G naar een datacenter ... 20-25ms vanaf het interne netwerk naar de fritzbox. Moet wel zeggen, het is een Proximus M2M netwerk (dus ongelimiteerd) met een debiet van 1.4GBit / 234Mbit (down/up) ... leuk speelgoed zo :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Heeft dat met het access medium te maken? Ik dacht dat de transmissiesnelheid van elektriciteit over een kabel ongeveer evenveel is als de lichtsnelheid door glas. Dus of je nu fiber of coax gebruikt, qua transmissiesnelheid maakt dat nauwelijks verschil.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
Bedankt: 427 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Latency is end to end. Het medium en de conversie snelheid van de drager naar een elektronisch signaal en alle hops daartussen beïnvloeden de latency. Conversie van op naar licht over glas is veel sneller dan de conversie van een elektrisch signaal over coax naar IP bvb. Dus ja, fiber zal in de praktijk een paar ms sneller zijn.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding