devilkin schreef: 20 okt 2024, 13:02
Gezien de snelheid waarmee mensen hun tv abonnement buitengooien en vervangen met de streaming-apps van de zenders kan je je afvragen of het tegen dan uberhaupt nog impact zal hebben dat DVB-C eruit gaat.
Ik zei wel degelijk "voor mij".
Ik weet dat de trend is naar steeds meer streaming, die volg ik niet.
Het zal dus duren tot ik geen andere keuze meer heb.
Toegevoegd na 15 minuten 30 seconden:
philippe_d schreef: 20 okt 2024, 13:08
Maar DVB-C is (was) eigenlijk een "unique selling point" voor Telenet, en veel klanten blijven bij Telenet alleen wegens TV (bestaande coax in huis, gemakkelijk aansluiten meerdere toestellen, ...). Maar hun marketing heeft dat argument nooit echt gebruikt ...
Als dat wegvalt - en ook de trage fiberuitrol - zal dat voor veel gebruikers wellicht de drempel wegnemen om te switchen ...
Het is inderdaad een unique selling point, een uniek voordeel dat je dan kwijt bent.
Via DVB-C kan ik:
* met een eigen toestel kijken
* onversleutelde opnames overzetten naar PC, de reclame eruit knippen, of eventueel op een andere locatie bekijken
* de opnames bewaren zolang ik wil
* internet bij een andere provider nemen (nu EDPNet bij mij)
Als de TV box moet ik dus:
* via hun decoder kijken
* iedere maand betalen voor een huurdecoder (kopen wordt niet aangeboden)
* altijd en overal reclame slikken
* tevreden zijn met een limiet van 200 uur opnemen
* tevreden zijn met een opnameduur van 1 jaar
* internet bij Telenet afnemen
Ook dat laatste vind ik een nadeel.
Als er een panne is op internet dan kan ik op dit moment nog altijd mijn opnames bekijken en ik kan live TV kijken, want via DVB-C.
En mocht mijn TV eruit liggen, kan ik nog altijd surfen, kan ik nog altijd opnames bekijken, of eventueel via VRT Max en co. toch live TV kijken.
Als TV via internet verloopt krijg je dus een
single point of failure.
Je opnames staan in de stream, en daarvoor heb je internet nodig, en live TV gaat dan ook niet meer, want verloopt ook via internet.
En surfen zelf gaat ook niet meer.
Dus ja, dan wordt het vergelijken met Orange, Proximus TV en TV Vlaanderen bijv.
Beeldkwaliteit, aantal en soorten zenders, mogelijkheden van al dan niet lokaal opnemen, vergelijkingen met VRT Max (tegen dan nog gratis??), ..., het speelt dan allemaal weer mee.
Ik vermoed dat TV Vlaanderen tegen dan ook volledig streaming zal zijn, als het de concurrentie nog aankan.
Vermits Orange en Telenet op dezelfde kabel zitten, zal Orange ook naar streaming moeten overgaan, of werkten die nu al met streaming?