Uitfasering DVB-C (Digibox, Digicorder en CI+ module)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Ter informatie voor wie de komende jaren nog gebruik wil maken van DVB-C:

De komende vijf jaar plant Telenet het tv-aanbod via DVB-C-technologie volledig uit te faseren: Tweedehandsverkoop en activering van een tweedehands Digibox, Digicorder of CI+ module bij Telenet kan voorlopig nog wel.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 142 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ze zeggen niet zoveel over tot wanneer mogelijkheid huren coax boxen en gebruik CI+ module, kan dat dan tot het allerlaatste als de DVB-C stopt of misschien eerder al niet meer?

Wellicht gaan ze wel al snel de coax functie van de vorige tvbox uitschakelen en full IP gaan.

En ook de IP tvbox pushen want met huren heb je niet zoveel te kiezen als klant denk ik.
Voor diegenen die nu enkel coax tot de TV liggen hebben zal TN wel zo'n "ben je helemaal mee" technieker op pad sturen.

Wel achteruitgang voor die enkel TV willen, die moeten dan verplicht TN internet bij betalen.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 4 keer

@raf1 u 2 linken van wyre kloppen niet denk ik. Gaan naar dezelfde pagina.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

@Data technicus: Er is geen rechtstreekse link die je kan openen in je browser, je moet zelf doorklikken naar het zip-archief "Televisiediensten" en dan het bestand "Wyre Transformation Network Outlook" openen en volledig doornemen.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:[mention]Data technicus[/mention]: Er is geen rechtstreekse link die je kan openen in je browser, je moet zelf doorklikken naar het zip-archief "Televisiediensten" en dan het bestand "Wyre Transformation Network Outlook" openen en volledig doornemen.
En al je het dan zo post toch wel. https://www.wyre.be/sites/default/files ... 240527.zip
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Da's dan echt wel slecht nieuws.
Dus ergens in Q1 2030 kan ik geen DVB-C meer gebruiken?
Wil ik dan TV van Telenet moet ik dan ook mijn internet omschakelen (weer een verplichte koppelverkoop).
Maar DVB-C is het enige dat ik interessant vind aan Telenets TV.
Als dat voordeel wegvalt, moet ik de vergelijking met Proximus TV eens opnieuw maken, en mij ook afvragen of ik niet beter gewoon rechtstreeks via VRTmax en dergelijke kijk, hangt af van wat al die producten en diensten kunnen in 2030 natuurlijk, ik ga tot het allerlaatste moment wachten om over te schakelen.
Per slot van rekening, met die TV box kun je je programma's ook maar beperkte tijd houden.
Van de onversleutelde zenders kon je ook programma's archiveren, dat zal dan ook niet meer kunnen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
Bedankt: 667 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Gezien de snelheid waarmee mensen hun tv abonnement buitengooien en vervangen met de streaming-apps van de zenders kan je je afvragen of het tegen dan uberhaupt nog impact zal hebben dat DVB-C eruit gaat.

Langs de ene kant een jammere zaak, maar ook perfect begrijpbaar.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

@raf1 Bedankt voor deze heads-up :wink:
splinterbyte schreef: 20 okt 2024, 11:14 Ze zeggen niet zoveel over tot wanneer mogelijkheid huren coax boxen en gebruik CI+ module, kan dat dan tot het allerlaatste als de DVB-C stopt of misschien eerder al niet meer?
Telenet heeft enkele jaren geleden de belofte gedaan dat voor kooptoestellen, ze de technologie nog minstens 5 jaar blijven ondersteunen.
Als ze dus de verkoop van Digibox, Digicorder en TV met een kaartje (CI+ module) stopzetten op 17/11/2024, moeten ze deze blijven ondersteunen tot ten vroegste 17/11/2029 (vandaar de switch-off datum van Q1/2030).
splinterbyte schreef: 20 okt 2024, 11:14 Wellicht gaan ze wel al snel de coax functie van de vorige tvbox uitschakelen en full IP gaan.
De switch-off van DVB-C zal "gefaseerd, in tijd gespreid en per type content pakketten" gebeuren (startend met VOD Q2 2027).
Er zullen dus geleidelijk meer en meer zenders van de kabel verdwijnen tussen Q2 2027 tot Q1/2030.
Waarschijnlijk te beginnen met de minst populaire zenders of paketten.

De populairste zenders (VRT, VTM, Play) omzetten naar IP kan alleen als ze deze per multicast kunnen aanbieden. Dat vergt de nodige aanpassingen in het netwerk. Deze zenders in unicast (zoals IPTV nu werkt) zou véél meer bandbreedte gebruiken, dan wat ze winnen met het afzetten van DVB-C, toch?
Vandaar dat deze als laatste aan de beurt komen?
Ook het Compact Signaal (niet-versleutelde zenders) blijft tot de volledige switch-off.

De coax functie van de vorige TV boxen zal m.i. dus blijven bestaan voor de zenders die nog op de kabel zitten (en dus ook gefaseerd overgaan naar IP) ?
boulder schreef: 20 okt 2024, 12:22 Dus ergens in Q1 2030 kan ik geen DVB-C meer gebruiken?
Wil ik dan TV van Telenet moet ik dan ook mijn internet omschakelen (weer een verplichte koppelverkoop).
Ja inderdaad.
Vanuit technisch oogpunt begrijp ik de evolutie.

Maar DVB-C is (was) eigenlijk een "unique selling point" voor Telenet, en veel klanten blijven bij Telenet alleen wegens TV (bestaande coax in huis, gemakkelijk aansluiten meerdere toestellen, ...). Maar hun marketing heeft dat argument nooit echt gebruikt ...
Als dat wegvalt - en ook de trage fiberuitrol - zal dat voor veel gebruikers wellicht de drempel wegnemen om te switchen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

boulder schreef: 20 okt 2024, 12:22 Da's dan echt wel slecht nieuws.
Dus ergens in Q1 2030 kan ik geen DVB-C meer gebruiken?
Als dat voordeel wegvalt, moet ik de vergelijking met Proximus TV eens opnieuw maken, en mij ook afvragen of ik niet beter gewoon rechtstreeks via VRTmax en dergelijke kijk, hangt af van wat al die producten en diensten kunnen in 2030 natuurlijk, ik ga tot het allerlaatste moment wachten om over te schakelen.
Per slot van rekening, met die TV box kun je je programma's ook maar beperkte tijd houden.
Van de onversleutelde zenders kon je ook programma's archiveren, dat zal dan ook niet meer kunnen.
Mits technische aanpassingen zou het voor Telenet mogelijk zijn om IP TV beschikbaar te maken zonder internetabonnement. Een eigen gekochte modem gebruiken is dan wel uitgesloten.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Niet persé. Ze kunnen die IPTV streams beschikbaar maken voor gelijk wie, mits een of andere betalende portal ervoor.
Technisch kan het zeker, of ze gaan willen is een andere vraag.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

devilkin schreef: 20 okt 2024, 13:02 Gezien de snelheid waarmee mensen hun tv abonnement buitengooien en vervangen met de streaming-apps van de zenders kan je je afvragen of het tegen dan uberhaupt nog impact zal hebben dat DVB-C eruit gaat.
Ik zei wel degelijk "voor mij".
Ik weet dat de trend is naar steeds meer streaming, die volg ik niet.
Het zal dus duren tot ik geen andere keuze meer heb.

Toegevoegd na 15 minuten 30 seconden:
philippe_d schreef: 20 okt 2024, 13:08 Maar DVB-C is (was) eigenlijk een "unique selling point" voor Telenet, en veel klanten blijven bij Telenet alleen wegens TV (bestaande coax in huis, gemakkelijk aansluiten meerdere toestellen, ...). Maar hun marketing heeft dat argument nooit echt gebruikt ...
Als dat wegvalt - en ook de trage fiberuitrol - zal dat voor veel gebruikers wellicht de drempel wegnemen om te switchen ...
Het is inderdaad een unique selling point, een uniek voordeel dat je dan kwijt bent.
Via DVB-C kan ik:

* met een eigen toestel kijken
* onversleutelde opnames overzetten naar PC, de reclame eruit knippen, of eventueel op een andere locatie bekijken
* de opnames bewaren zolang ik wil
* internet bij een andere provider nemen (nu EDPNet bij mij)

Als de TV box moet ik dus:

* via hun decoder kijken
* iedere maand betalen voor een huurdecoder (kopen wordt niet aangeboden)
* altijd en overal reclame slikken
* tevreden zijn met een limiet van 200 uur opnemen
* tevreden zijn met een opnameduur van 1 jaar
* internet bij Telenet afnemen

Ook dat laatste vind ik een nadeel.
Als er een panne is op internet dan kan ik op dit moment nog altijd mijn opnames bekijken en ik kan live TV kijken, want via DVB-C.
En mocht mijn TV eruit liggen, kan ik nog altijd surfen, kan ik nog altijd opnames bekijken, of eventueel via VRT Max en co. toch live TV kijken.
Als TV via internet verloopt krijg je dus een single point of failure.
Je opnames staan in de stream, en daarvoor heb je internet nodig, en live TV gaat dan ook niet meer, want verloopt ook via internet.
En surfen zelf gaat ook niet meer.

Dus ja, dan wordt het vergelijken met Orange, Proximus TV en TV Vlaanderen bijv.
Beeldkwaliteit, aantal en soorten zenders, mogelijkheden van al dan niet lokaal opnemen, vergelijkingen met VRT Max (tegen dan nog gratis??), ..., het speelt dan allemaal weer mee.
Ik vermoed dat TV Vlaanderen tegen dan ook volledig streaming zal zijn, als het de concurrentie nog aankan.
Vermits Orange en Telenet op dezelfde kabel zitten, zal Orange ook naar streaming moeten overgaan, of werkten die nu al met streaming?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

boulder schreef: 20 okt 2024, 14:31 Dus ja, dan wordt het vergelijken met Orange, Proximus TV en TV Vlaanderen bijv.
Base niet vergeten, die bieden nu al ongeveer zelfde TV(IP tvbox)+internet product als TN maar dan pak goedkoper.

Maar 2030 is nog veraf(dus later zelfs dan de mogelijke afschakeling BBC e.a. satelliet kanalen vanaf 2028) eigenlijk en tot dan kunnen we nog genieten van het DVB-C aanbod...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

splinterbyte schreef: 20 okt 2024, 14:49
boulder schreef: 20 okt 2024, 14:31 Dus ja, dan wordt het vergelijken met Orange, Proximus TV en TV Vlaanderen bijv.
Base niet vergeten, die bieden nu al ongeveer zelfde TV(IP tvbox)+internet product als TN maar dan pak goedkoper.

Maar 2030 is nog veraf(dus later zelfs dan de mogelijke afschakeling BBC e.a. satelliet kanalen vanaf 2028) eigenlijk en tot dan kunnen we nog genieten van het DVB-C aanbod...
Yep, en hoogstwaarschijnlijk loop ik dan nog altijd maanden achter met het bekijken van mijn opnames, zodat ik wel een maand of 6 de tijd heb om die eens te bekijken, daarna kan ik wel beslissen waar ik heenga (of gewoon blijf natuurlijk, het zal een vergelijking zijn tussen wat er dan beschikbaar is).
In tussentijd kan ik dan Telenet opzeggen.

Toegevoegd na 21 minuten 8 seconden:
splinterbyte schreef: 20 okt 2024, 14:49 Maar 2030 is nog veraf(dus later zelfs dan de mogelijke afschakeling BBC e.a. satelliet kanalen vanaf 2028) eigenlijk en tot dan kunnen we nog genieten van het DVB-C aanbod...
Zou jammer zijn dat BBC ook verdwijnt, dan zou mijn schoteltje niet zoveel nut meer hebben.
Maar anderzijds kan ik niet klagen, ik heb dat al ergens van in 2008 of zo.
Dan zou dat 20 jaar nut gehad hebben, en er zullen wel nog een paar kanalen zijn die overblijven.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zie geen reden waarom men BBC bij het afschakelen van de coax niet zou opnemen in het vervangende IPTV-aanbod.
En zelfs al zou BBC verdwijnen van 28,2° Oost, dan nog zijn er mogelijkheden, bijvoorbeeld:
  • BBC iPlayer addon voor Kodi i.c.m. VPN
  • BBC Satback feed op 15° West (weliswaar BISS-encrypted, maar dat is nu ook niet de sterkste versleuteling)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja, ik had het over satelliet.
Op satelliet was BBC tot hiertoe in elk geval onversleuteld, en kon je dus op 28.2°E opnemen, en je opnames bewaren zo lang je wilde, stukken eruit knippen, enz.
15°W gaat niet met mijn schoteltje (Multytenne Twin), en om nu nog een nieuwe te kopen, ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren.
Dus als de BBC niet meer te ontvangen is, wordt het einde verhaal vrees ik.
Tenzij ik zou die kop naar 15°W richten en in plaats van 4 posities maar 1 meer gebruiken.
BBC iPlayer vereist meestal een betalende VPN, en ik denk dat uitzendingen ook maar beperkt opvraagbaar zijn qua tijd.
Laatst gewijzigd door philippe_d 20 okt 2024, 18:27, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullqoue verwijderd
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hopelijk is tegen 2030 Telenet hier voorgoed verdwenen, dat zal heel wat frustraties en geldklopperij schelen.
Blijven opzeggen dus, dat gaat al de goede richting uit.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Moonboy schreef: 20 okt 2024, 17:47 Hopelijk is tegen 2030 Telenet hier voorgoed verdwenen, dat zal heel wat frustraties en geldklopperij schelen.
Blijven opzeggen dus, dat gaat al de goede richting uit.
Gratis bestaat niet, dat weet je ook.
Mensen zeggen hun kabel op, en nemen dan Netflix in de plaats.
Dat wordt dan ook weer duurder, en zo blijf je bezig.
Of ze gaan naar Proximus TV, zelfde verhaal.

VRT Max en co zijn nu nog gratis, maar we zullen zien hoe lang dat blijft duren.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Best wel ergerlijk eigenlijk. Net zoals @boulder wil ik eigenlijk maar twee dingen: geen telenet internet en mijn opnames kunnen bewaren zolang ik wil. Als dat verdwijnt zal ik een alternatief moeten zoeken. Soms verlang ik echt weer naar de tijd van de videorecorder.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vanaf dan eigenlijk enkel nog maar TV VLAANDEREN voor een TV-aanbod dat niet via internet gaat.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Het is wel nog even... Hopelijk komen er andere alternatieven tegen dan.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

boulder schreef: 20 okt 2024, 17:42 15°W gaat niet met mijn schoteltje (Multytenne Twin)
Volgens Satbeams heb je genoeg aan 40 cm voor de EuroSpot Beam. De Northsea Beam waarop BBC zit is zelfs nog sterker in onze regio.
Je ontvanger moet wel de mogelijkheid hebben om de BISS-codes te kunnen ingeven, maar zolang 28° Oost werkt zou ik het houden zoals het is.
Sky heeft een goeie week geleden zijn contract met SES nog verlengd tot 2029, dus tot minstens zolang zit je ook voor de BBC nog goed op Astra.
CCatalyst schreef: 20 okt 2024, 19:03 Vanaf dan eigenlijk enkel nog maar TV VLAANDEREN voor een TV-aanbod dat niet via internet gaat.
De vraag is hoelang dat nog duurt want met hun app-TV gaan ze ook meer en meer de internet-tour op. Sommige zenders verdelen ze niet meer via satelliet, maar uitsluitend via hun app (Internet).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

devilkin schreef: 20 okt 2024, 19:04 Het is wel nog even... Hopelijk komen er andere alternatieven tegen dan.
Ik vrees het een beetje.
De jongeren kiezen massaal voor streaming, en zaken worden niet in stand gehouden voor een kleine groep omdat het onrendabel is en financieel meer winst oplevert om alles via streaming te doen.
Denk maar aan de verplichte huurdecoder tov. een decoder die je kunt kopen.
Programma's zijn ook maar een tijdje op te vragen, daarna kan het misschien nog tegen betaling, terwijl je anders iets opslaat tot zolang het jou uitkomt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

We wisten al lang dat Telenet van plan was om DVB-C uit te faseren. Nu weten we de concrete timing.
Kooptoestellen die deze technologie ondersteunen, moeten nog 5 jaar na aankoop blijven werken.
Ik vind dat een redelijke termijn.

De afschaffing van analoge TV via de ether hebben we geen 5 jaar op voorhand geweten :-( .
De afschaffing van DVB-T ook niet, idem voor FM ten voordele van DAB/DAB+ :-( .

We gaan ons moeten aanpassen, en we krijgen nog 5 jaar om erover na te denken :-D

Wat ik misschien hoop, is dat - als er redelijk wat protest komt, en/of klantenverlies - Telenet het Compact signaal nog een tijdje langer op de kabel houdt.
Hiervoor zijn geen decoders of CI-modules nodig dus ook niet de rompslomp van provisioneren.
Maar zou wel nog geld in het laatje brengen (kabelabonnement) - voor zover niet teveel zwart gekeken wordt. :-o
Daarmee kunnen ze heel veel klanten met meerdere TV-toestellen nog een eindje sussen...

Uiteindelijk zijn dat maar 2 muxen (290 MHz en 298 MHz) van 8 Mhz. Dat is ca 100 Mbit/s (Docsis 3.0) of 135 Mbit/s (Docsis 3.1) "verlies" op download bandbreedte.
Met de volledige afschaffing van DVB-C (22 kanalen van 8 MHz) verhogen ze de (gedeelde) downloadbandbreedte op de kabel met ca 1.5 Gbit/s.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef: 21 okt 2024, 01:22 De afschaffing van analoge TV via de ether hebben we geen 5 jaar op voorhand geweten :-( .
De afschaffing van DVB-T ook niet, idem voor FM ten voordele van DAB/DAB+ :-( .
Ja, en quasi elk van die overgangen (niet DVB-T) heeft bij de ouders (en heel wat anderen van hun generatie) voor heel wat ongemakken gezorgd.
Radio die niet goed FM over the air ontving (aka veel ruis), TV die geen DVB-C aankon, en die ze niet wilden wisselen want "da was ne schone en nog ni kapot", decoder die geen optie was wegens "alweer een bakske en een kaske", etc etc.
Ik kijk niet uit naar de volgende editie van deze ellende.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het compact signaal wat langer op de kabel houden...
Goh, je moet daar ook willen naar kijken. Als het enkel voor VRT is, OK dan, maar de meeste zenders zijn in SD en als je ondertussen al HD gewend bent betekent dit toch een enorme vermindering van de kijkervaring.
Wat is dan het minste kwaad? Overschakelen naar IPTV met aparte hardware of een TV met 1 afstandsbediening, maar met een beperkt aantal zenders en onscherp beeld?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Flippi schreef: 21 okt 2024, 08:03 onscherp beeld
Je moest eens weten hoeveel mensen dat verschil toch niet zien, of toch SD ook genoeg vinden, vooral die analoge kabeltv gewend waren :)
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 69 keer

devilkin schreef: 20 okt 2024, 13:39 Niet persé. Ze kunnen die IPTV streams beschikbaar maken voor gelijk wie, mits een of andere betalende portal ervoor.
Technisch kan het zeker, of ze gaan willen is een andere vraag.
Maar gaat dit dan zomaar kunnen? Mensen verplichten een inet-abo te nemen bij telenet indien je hun TV-aanbod wil bekijken? Ze deden dat indertijd toch ook met hun yelo-gedoe. Dit werkte eerst enkel op een internet lijn van telenet. Daar zijn ze toen ook vanaf gestapt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Flippi schreef: 20 okt 2024, 19:15 ...is zelfs nog sterker in onze regio...
Inderdaad, signaalsterkte/kwaliteit doorgaans 80-100% (ITV, channel 4, channel 5...) :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ratface schreef: 21 okt 2024, 12:35 Maar gaat dit dan zomaar kunnen? Mensen verplichten een inet-abo te nemen bij telenet indien je hun TV-aanbod wil bekijken?
Waarom niet?
Telenet is een prive bedrijf, er is concurrentie op de markt... of het slim is is bediscussieerbaar.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 69 keer

Als er andere spelers op de coax zitten met een internet-only aanbod dan is dat toch concurrentievervalsing?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het kan niet zomaar, een aantal evenementen zoals Ronde van Frankrijk, Olympische Spelen,... moeten volgens het Evenementenbesluit van de Vlaamse regering voor 90% van de bevolking beschikbaar zijn zonder extra betaling bovenop de prijs van een kabelabonnement.

Dus als Telenet er zomaar 35 euro/maand bijlapt om nog tv te kunnen kijken, is dat illegaal.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Nee, da's perfect legaal. Ze moeten enkel voor die lijst een uitzondering voorzien, waar genoeg technische oplossing voor bestaan.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Mijn ouders hadden vroeger enkel analoge kabel-TV.
Toen ze overgeschakeld zijn naar digitale TV met een Digicorder hadden ze plots ook Internet nodig voor de interactiviteit van de Digicorder, maar ze hebben nooit voor een apart Internet-abonnement moeten betalen. Het kan dus wel.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Op statbel staat dat in november 2023 95% van de Belgen tussen 16 en 74jaar internet gebruikt. Ik denk dat ze daar wel op zullen leunen om te zeggen dat die evenementen online ook te bekijken zijn. Net zoals er hele groepen die in woonwagens, boshuisjes, etc... ook gebruik maakte van DVB-T en daar ook een alternatief moest voor vinden, zullen ze het er nu ook opnieuw zo zijn. Maar inderdaad, veel gebruikers van dvb-c zijn ook mensen in zorgcentra etc, vaak een niet interactieve digicorder/box waar er gewoon geen infrastructuur is voor een (individuele) internetlijn. In zo'n centrum zitten ook vaak mensen die zo naar sport of themazenders kijken die niet in het eventueel aangebonden standaardpakket van het centrum zit.
Al deze mensen worden ook hun tv ontzegd. Want deze kun je niet switchen naar een ip platform. Ook een broadcastcenter is vaak niet aanwezig in de wat betaalbare centra en dus valt voor deze mensen de eigen optie weg.

Allemaal omdat het zo verouderde netwerk absoluut niet hoger in frequentie kan om daar wat bandbreedte te winnen, gaan ze een van hun troeven nog weggooien.
Ik heb er ook geen krediet meer voor over, hun systeemproblemen blijven maar aanslepen en de service en kwaliteit blijft verminderen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 21 okt 2024, 13:42 Nee, da's perfect legaal. Ze moeten enkel voor die lijst een uitzondering voorzien, waar genoeg technische oplossing voor bestaan.
Het gaat om het abonnementsgeld, een kortstondige technische oplossing tijdens een evenement kan dus niet.

Een abonnement waar VRT (Ronde van Frankrijk) in zit, moet dus beschikbaar zijn in een abonnementsformule zonder extra betaling bovenop de prijs van een kabelabonnement.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik vraag me dan af hoe dat werkt voor de andere speler op de kabel die evenzeer TV aanbieden (Orange). En voor Proximus (maar hier offtopic)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Mediawetgeving wordt pas toegepast na een klacht bij de VRM. Het ging ook zo bij de gedwongen preroll-reclame op VRT MAX op de livestreams. De VRT heeft die preroll-reclame moeten stopzetten na een klacht.
Geen enkele Orange- of Proximus-klant dient klacht in zeker?
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Nordic schreef: 21 okt 2024, 14:39 Veel gebruikers van dvb-c zijn ook mensen in zorgcentra etc, vaak een niet interactieve digicorder/box waar er gewoon geen infrastructuur is voor een (individuele) internetlijn. In zo'n centrum zitten ook vaak mensen die zo naar sport of themazenders kijken die niet in het eventueel aangebonden standaardpakket van het centrum zit.
Al deze mensen worden ook hun tv ontzegd. Want deze kun je niet switchen naar een ip platform. Ook een broadcastcenter is vaak niet aanwezig in de wat betaalbare centra en dus valt voor deze mensen de eigen optie weg.
Voor Zorginstellingen/hotels etc biedt telenet een B2B optie aan met een interne broadcast server over IP of DVB-C (Broadcast Center)
https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... ss-tv-flex

Dit werkt via een locale Broadcast server in de zorginstelling die zijn de TV muxen over IP via internet (Coax of Glasvesel) binnen haalt.
en intern via als DVB-C kanalen worden gebroadcast (en/of over IP)

Daar kan je Dan nog 10 Eigen zender aan toevoegen die gewoon als DVB-C zenders beschikbaar komen.
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... -final.pdf

Zo kunnen er simpele TV toestellen geplaatst worden zonder extra box en met maar 1 afstandsbediening.
Greetz cyberbug

Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef: 21 okt 2024, 01:22 We gaan ons moeten aanpassen, en we krijgen nog 5 jaar om erover na te denken :-D
't Is goed dat we het op voorhand weten, ja.
Belet niet dat ik het spijtig vind.

Toegevoegd na 2 minuten 5 seconden:
Flippi schreef: 21 okt 2024, 08:03 Het compact signaal wat langer op de kabel houden...
Goh, je moet daar ook willen naar kijken. Als het enkel voor VRT is, OK dan, maar de meeste zenders zijn in SD en als je ondertussen al HD gewend bent betekent dit toch een enorme vermindering van de kijkervaring.
Wat is dan het minste kwaad? Overschakelen naar IPTV met aparte hardware of een TV met 1 afstandsbediening, maar met een beperkt aantal zenders en onscherp beeld?
Die beeldkwaliteit van het compact signaal is echt triestig.
Het is ook niet omdat we ondertussen HD gewoon zijn, toen alles nog SD was zond men aan hoge bitrates uit, terwijl dat compact signaal echt een minimum aan kwaliteit biedt.
De VRT hoorde niet echt bij dat compact signaal en was dan ook in goede HD kwaliteit, maar kon je wel bekijken zonder decoder omdat het niet versleuteld was.

Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
raf1 schreef: 21 okt 2024, 13:19 Het kan niet zomaar, een aantal evenementen zoals Ronde van Frankrijk, Olympische Spelen,... moeten volgens het Evenementenbesluit van de Vlaamse regering voor 90% van de bevolking beschikbaar zijn zonder extra betaling bovenop de prijs van een kabelabonnement.

Dus als Telenet er zomaar 35 euro/maand bijlapt om nog tv te kunnen kijken, is dat illegaal.
Hebben ze dat bij Proximus ook niet omzeild door een "TV only" aan te bieden, de prijs was echter doelbewust zo hoog dat iedereen er internet wel bijnam.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Flippi schreef: 21 okt 2024, 14:38 Mijn ouders hadden vroeger enkel analoge kabel-TV.
Toen ze overgeschakeld zijn naar digitale TV met een Digicorder hadden ze plots ook Internet nodig voor de interactiviteit van de Digicorder, maar ze hebben nooit voor een apart Internet-abonnement moeten betalen. Het kan dus wel.
Inderdaad vroeger kon je perfect het hele digitale aanbod inclusief VOD nemen zonder internet
Ik weet niet of dit nu nu nog steeds zo is. of het nu enkel nog het compacte aanbod is dat je los kan nemen.
Indien het enkel nog compact is: vrees ik dat tv only bij TN zal verdwijnen...

Belgacom/proximus kan dit technisch gezien ook maar heeft dit nooit aangeboden.
Dit was vanaf het begin zelf zo voorzien. R&D had TV namelijk in een aparte VLAN gestoken.
Maar sales heeft toen vermoedelijk van finance de opdracht gekregen dit niet aan te bieden...
Greetz cyberbug

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”