Bestolen door zelf een QR-code om te betalen te bezorgen?

Gesloten
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Dit artikel in het nieuwsblad viel mij op;
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240919_94855731
"Nog geen jaar nadat Lindsey Steyaert haar man verloor bij ongeval op een vissersschip wordt ze slachtoffer van fraude, die haar tienduizenden euro’s kost. Zondag zag ze alle geld van haar rekeningen verdwijnen. “Ik bood een artikel te koop aan via Marketplace, ik stuurde een QR-code voor de betaling en korte tijd later was mijn geld weg.”"

Zondag 15 september kreeg Lindsey te maken met fraudeurs. “Ik heb toen een babybadje te koop aangeboden op Marketplace”, vertelt Lindsey. “Er waren geïnteresseerde kopers en die vroegen mij een qr-code aan te maken en door te sturen om de betaling te regelen. Ze vroegen ook mijn adres en zouden het badje vrijdag komen ophalen.”
Maar toen Lindsey maandag naar de winkel ging, kreeg ze een onaangename verrassing. “Ik wilde betalen met mijn kaart maar het saldo was ontoereikend.” Lindsey begreep er niets van en controleerde haar bankapp. Op dat moment zag ze dat haar saldo op haar rekening nul euro bedroeg.

Specifieker dan dit worden ze niet in het artikel over hoe dit is kunnen gebeuren. De beperkte informatie lijkt aan te geven dat zij dus via Payconiq of die ingebouwde functie in de bank-app een betaalverzoek uitstuurde. Ook dat er slechts één enkele uitwisseling van informatie is geweest tussen slachtoffer en oplichter.

Indien dat correct was dan begrijp ik niet hoe zij bestolen kan zijn.

Ook;
Er was 53 000 euro gestolen. Dat doet vermoeden dat er ook overschrijven van andere rekeningen naar de zichtrekening intern is gedaan. Dit aangezien het onwaarschijnlijk lijkt dat dit bedrag op de zichtrekening stond.

Ik ben curieus hoe dit technisch mogelijk is. Iemand een idee?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
Bedankt: 674 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gesloten

Terug naar “Geldzaken”