Glasvezel in appartementsgebouw

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Nefie
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo allemaal,

Ik help een vriend bij een project voor 20 appartementen op vlak van netwerk. In het begin was het de bedoeling om 20 individuele appartementen met elke eigen voorzieningen op te leveren maar door een opportuniteit is er een huurder gevonden die meteen de 20 appartementen wil afnemen, bemeubeld en met alles erop en er aan. Het is een bedrijf dat regelmatig internationale werknemers daar voor enkele maanden wil onderbrengen.

Er wordt dus nu gekeken naar een soort van "hotelservice" voor het beheer (volledig instapklaar, alles proper: beddengoed, handdoeken, ... frigo gevuld, etc...). Voor het internet ligt er tot in elk appartement een coax en een glasvezel. Nu zouden we graag 1 contract afsluiten voor de 20 appartementen met Proximus of Telenet ipv 20 afzonderlijke contracten. Helaas ligt er geen netwerkkabel tot in de garage waar alles binnen komt.

Nu dachten we de beschikbare fiber hier voor te gaan gebruiken.

Momenteel is voorzien in de planning dat Proximus de fibers zal aansluiten (en Telenet de Coax) en wellicht een rack in de garage zal plaatsen waar al de fibers toekomen + een "telecombord" in elk appartement. Met het idee dat elke bewoner zou kunnen kiezen voor Telenet of Proximus. Echter is ons scenario nu anders.

Als we Proximus laten komen om de fiber gebruiksklaar te maken, is het dan mogelijk om hun bekabeling/patching te gebruiken voor onze eigen (Unifi) apparatuur?

Of welke scenario's zien jullie om 1 netwerk op te bouwen voor het hele gebouw met gewoon 1 à 2 access points per appartement en 1 internetverbinding?

Alvast bedankt!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Ik zou daar eerder één business abonnement afsluiten, router (Dream machine ofzo) en switch (USW-Pro-Aggregation) plaatsen in de kelder. Vervolgens in ieder appartement een fiber converter + kleine AP plaatsen. Wel opletten dat je de juiste gbics gebruikt.

Ik weet wel niet of Proximus zo graag al die fibers gebruikersklaar zal willen maken.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Je zou van niks kunnen gebaren en Proximus kunnen vragen dat ze alles afwerken zoals het zou moeten zijn, maar in de garage gaan ze dan wel degelijk elke fiber lassen waardoor je die niet zal kunnen aansluiten op je eigen apparatuur. Je zou dan kunnen vragen dat ze dat laatste niet doen, of er ook een connector op zetten en dan aansluiten op je eigen OLT.

Ik zou dus vragen aan Proximus of gelijk welke provider dat ze Internet in de garage opleveren in de rack met o.a. je eigen apparatuur erin en een externe fiber fusielasser vinden die in elke ruimte op elke Proximus vezel een lasdoosje zet met een connector erop, die je dan kan aansluiten op een SFP + switch en in de garage op een OLT naar je eigen switch... Maar dure bedoening dus waardoor je misschien goedkoper af bent door TOCH een UTP kabel naast de fiber te plaatsen. Dat heb ik toch zo gedaan vanuit m'n kelder naar elk appartement. 2 zelfs, 1 voor de parlofonie, 1 als back-up of als het gebouw geconverteerd wordt, en SM fiber voor individueel gebruik.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1948 keer
Recent bedankt: 18 keer

Als je Proximus laat afwerken zoals gepland dan heeft elk appartement een afzonderlijk fiberaansluitpunt en heb je zelf geen toegang meer tot die fiberkabels in de garage.

Als je die fiberkabels zelf wil gebruiken, dan moet je ze zelf afwerken en aan Proximus de opdracht geven om uitsluitend een enkelvoudig fiberaansluitpunt in de garage te installeren.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

En pakweg 3 jaar later is de huurder failliet en worden de appartementen toch terug individueel verhuurd. Dan staat ge daar met 20 appartementen en slechts 1 aansluitpunt, waardoor 19 huurders geen aansluiting kunnen krijgen. Want bij Proximus is heel het design gebeurd op 1 aansluitpunt en dus maar 1 abonnement mogelijk.

Ik zou dus sowieso voor elk appartement zeker een eigen aansluiting laten voorzien zoals initieel gepland was.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Akkoord, eigenlijk moet je vandaag ook al voorzien dat je enige huurder het huurcontract op elk moment kan stopzetten.

Op dat moment zal je als eigenaar hoogstwaarschijnlijk terug opnieuw 20 nieuwe individuele huurders moeten zoeken.
Zonder individuele aansluitingen zit je dan voor eeuwig met die "hotelservice" waar geen enkele individuele huurder een boodschap aan heeft.

Als Proximus dan speciaal voor dit gebouw een netwerkaanpassing moet uitvoeren zal het geld kosten.

Het slimste is om vandaag Proximus alles te laten afwerken zoals gepland en zelf bijkomend UTP-kabel te voorzien en de "hotelservice" daar op aan te sluiten.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

In ons blok zit er een fiberpatchpaneel van proximus in de kelder.
Het kan dus.
J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 27 aug 2024, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb vroeger voor studentenkamers met één inkomende verbinding en daar een gargoyle router tussen geplaatst. Dat ging(gaat) op zich goed, maar jij bent verantwoordelijk voor de verbinding als er iets is.

Ik ken een net opgeleverde(gerenoveerde) appartementencomplex voor lassers, pijpfitters e.d. die in een paar maanden in de antwerpse haven moeten werken van 6 appartementen (12 kamers), maar die mannen kijken allemaal via iptv e.d. dus een gigantisch hoog internetverbruik, maar ook om ineens 'schackle' ready te zijn is er gekozen voor een smart network van proximus.

Grote bedrijven in het Antwerpse zijn wel kritischer geworden waar de onderaannemer zijn werknemers te slapen legt na het Borealis schandaal.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Nefie
Starter
Starter

Bedankt voor de feedback! Zeer nuttig allemaal.

Uiteraard is mijn voorkeur ook om extra UTP te trekken, helaas zijn vele appartementen reeds in een ver gevorderd stadium en gaat het niet evident zijn om nog bekabeling toe te voegen. Ik leg het zeker voor aan de elektricien.

Ik heb zeer weinig ervaring met fiber maar ik lees hier lichtjes tegenstrijdige info:
raf1 schreef: 26 aug 2024, 22:27 Als je Proximus laat afwerken zoals gepland dan heeft elk appartement een afzonderlijk fiberaansluitpunt en heb je zelf geen toegang meer tot die fiberkabels in de garage.
Als je die fiberkabels zelf wil gebruiken, dan moet je ze zelf afwerken en aan Proximus de opdracht geven om uitsluitend een enkelvoudig fiberaansluitpunt in de garage te installeren.
Joe de Mannen schreef: 26 aug 2024, 23:15 In ons blok zit er een fiberpatchpaneel van proximus in de kelder.
Het kan dus.
Kan iemand hier uitsluitsel over geven? Levert Proximus een black box op of kan je hier toch nog de fibers zelf de juiste bestemming geven?
Alleszin zou ik dan liefst wel open kaart spelen met Proximus en de problematiek bespreken. Als het wat meer kost, dan is het maar zo.

Hetzelfde voor wanneer het contract met de huurder zou stoppen (het gaat hier wel over een zeer groot en groeiend bedrijf), kan altijd gebeuren en dan zoude we toch nog andere opties willen kunnen bieden. Ook daar, als dat geld kost so be it (+ er ligt nog coax van Telenet tot in elk appt).

Bedankt!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 55 keer

Waarom zou je 1 netwerk aanleggen.vraag pfiberklaar gewoon hun ding te doen en in elk appartement de fiber te leggen. Wat ga je doen als die firma vertrekt.. het kost je niks om per appartement die fiber te laten leggen dus als ik van u was gewoon zoals overal gewoon fiber laten leggen.In bestaande gebouwen wordt dat in een kabelgootje netjes op de muur gelegd.

Offtopic
Wat die firma betreft, veel succes, in een gebouw waar ik een appartement verhuur is ondertussen ook al bijna 15% aan dergelijke bedrijven verkocht....De huurders komen en gaan daar, sommige blijven maar enkele dagen en zien gewoon naar niks,
Regelmatig dat we deursloten moeten vervangen van de centrale inkom omdat ze toch geen affiniteit hebben met het gebouw, dan vergeten ze sleutels of hebben ze geen sleutels en bellen ze andere bewoners uit hun bed, lawaai id gangen van smorgens vroeg tot savonds laat, nachtlawaai id appartementen zelf, om dan nog maar te zwijgen over het onderhoud en de sigarettenpeuken die vanop de terrassen gewoon naar beneden gesmeten worden..
Wijkagent bellen helpt niets

Tom
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

Nefie schreef: 02 sep 2024, 09:27
Joe de Mannen schreef: 26 aug 2024, 23:15 In ons blok zit er een fiberpatchpaneel van proximus in de kelder.
Het kan dus.
Kan iemand hier uitsluitsel over geven? Levert Proximus een black box op of kan je hier toch nog de fibers zelf de juiste bestemming geven?
...
Bij ons is het gewoon zo. De enige die hier uitsluitsel kunnen geven of het in jouw geval kan, zijn de mensen van Proximus, neem dus contact op.

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 02 sep 2024, 13:02, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het is mogelijk dat Proximus een patchpanel installeert met connectoren, maar het is ook mogelijk dat Proximus fibervezels vanaf de straat tot in elke wooneenheid aan elkaar last. Dat is afhankelijk van het "netwerk design" dat Proximus voor jouw wijk heeft vooropgesteld.

Maar in elk geval heb je juridisch gezien geen recht op toegang tot dat patchpanel of de fibervezels wanneer Proximus elk individueel appartement van een fiberaansluitpunt voorziet. Juridisch gezien is het dus zeker een "black box".

Je kan je oogkleppen ophouden, maar als de huurovereenkomst wordt stopgezet staan op een termijn van enkele maanden alle 20 appartementen leeg.
Dat zal tot inkomstenverlies leiden als je dan nog telecominfrastructuur moet herdenken of Proximus moet vragen om een netwerkaanpassing uit te voeren.
De individuele appartementen zoals gepland "gratis" op fiber laten aansluiten is het slimst. Voor de "hotelservice" moet je dan eigen bekabeling voorzien.

"Er ligt ook nog coaxkabel" is wel heel kortzichtig. Proximus Fiber snoept nu al heel wat klanten af van coaxkabel, je wil niet weten hoe weinig coaxkabelklanten er over 10 jaar nog zullen overblijven in gebieden waar fiber beschikbaar is.
Nefie
Starter
Starter

tom35 schreef: 02 sep 2024, 09:53 Waarom zou je 1 netwerk aanleggen
- Om een goedkoper internet contract te hebben
- Om het netwerk centraal te kunnen beheren (bv via een Unifi interface)
raf1 schreef: 02 sep 2024, 10:34 Het is mogelijk dat Proximus een patchpanel installeert met connectoren, maar het is ook mogelijk dat Proximus fibervezels vanaf de straat tot in elke wooneenheid aan elkaar last. Dat is afhankelijk van het "netwerk design" dat Proximus voor jouw wijk heeft vooropgesteld.
Ok, bedankt!

Het beheer van de huurder en het gebouw is niet aan mij, dus daar ga ik me niet over uitspreken, maar bedankt voor de heads up, ik zal het doorgeven aan de eigenaar... :-)
Nefie
Starter
Starter

Zopas eindelijk wat evolutie in de situatie na ping-pongen met Proximus.

Zoals verwacht wil Proximus niet echt meewerken:
- Ze ramen de installatie (graafwerken, ...) op 24-25k€ dat ze voor hun rekening nemen en willen daarom ook de fibers monopoliseren in het gebouw en zijn niet bereid om met een patchpaneel te werken (ook niet als we dit zelf zouden voorzien)
- Daarnaast is dit iets wat ze sowieso niet meer doen omdat er te vaak problemen mee waren in het verleden
- Ze verwachten wel dat dit in de toekomst wel met patching zal moeten gaan (bv als Telenet hier ook harder op begint in te zetten) maar zo lang dat niet is willen ze dat niet doen (duh)
- Ze hebben nog wel de optie van een VHR aansluiting (= dedicated fiber waar je dan wel mee mag doen wat je wil, maar dit zou blijkbaar een zeer kostelijke affaire zijn)

Samengevat:
- Telenet komt afwerken om coax tot in elk appt te hebben, we hebben nog geen commerciële discussie gehad met Telenet over prijs per connectie
- Proximus zou fibers in de kelder binnen laten komen en die rechtstreeks aflassen per appartement
- Proximus is bereid om 20 aparte aansluitingen aan 35€/stuk te leveren

Dus we zijn weer bij af helaas. Zien jullie nog andere opties?
- Is het bijvoorbeeld mogelijk om coax (->UTP) te gebruiken als intern netwerk?
- Zijn er nog andere providers waar we bij kunnen proberen? Bv Fiberklaar (wat ook Proximus is zeker?)

Alvast bedankt!
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Ik vind dit echt een hele interessante vraag.
Idealiter had er dus een fiber+UTP+coax gelegen van de garage naar elk appartement . En dan had je dit kunnen realiseren. Maar dat is natuurlijk in geen enkel appartementsblok voorzien, want dit is een aparte use case.
Volgens mij is het nu de beste optie om de 'interne' coax te misbruiken als Ethernet (gelijkaardig aan Powerlines). Als de grote huurder ooit stopt, heb je nog altijd de individuele fiber en coaxen per appartement die kunnen geactiveerd worden.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Nefie
Starter
Starter

Bababa schreef: 19 sep 2024, 11:42 Ik vind dit echt een hele interessante vraag.
Idealiter had er dus een fiber+UTP+coax gelegen van de garage naar elk appartement . En dan had je dit kunnen realiseren. Maar dat is natuurlijk in geen enkel appartementsblok voorzien, want dit is een aparte use case.
Volgens mij is het nu de beste optie om de 'interne' coax te misbruiken als Ethernet (gelijkaardig aan Powerlines). Als de grote huurder ooit stopt, heb je nog altijd de individuele fiber en coaxen per appartement die kunnen geactiveerd worden.
Bedankt! Ik was ook in die richting aan het denken. Maar gezien ik daar maar redelijk weinig van vind, ging ik er vanuit dat dit geen voorkeursoplossing is. Ik vond vanalles over MoCA en dat zag er wel nog relatief makkelijk uit, alleen geen idee hoe betrouwbaar het is (want als je zegt gelijkaardig aan Powerline...dat is zo wat het meest onbetrouwbare dat ik ken :wink: ).
Heeft iemand ervaring met MoCA? Devices die aan te raden zijn? (ik lees prijzen tussen 30/50 per stuk tot 200 per stuk)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Als Telenet en Proximus de appartementen individueel hebben aangesloten heb je geen toegang meer tot de verticale bekabeling (fiber en coaxkabel) in het gebouw.
Dat is niet zozeer een technisch feit, maar een juridisch feit. De aansluitkabel naar elk individueel appartement behoort dan tot het netwerk van de operatoren.
In principe kunnen Telenet en Proximus de aansluitingen in de technische ruimte zelfs in een behuizing steken die daarna verzegeld wordt zoals Fluvius doet met de elektriciteitsmeter.

Je moet dus sowieso eigen UTP-bekabeling leggen naar de appartementen voor je "hotelservice" wanneer je Telenet en Proximus alles laat afwerken zoals gepland.

Andere oplossing is de elektriciteitsbekabeling "misbruiken" met powerlines.

Andere providers? Je kan dedicated fiber "krijgen" bij een partij als Eurofiber en een aantal anderen in Antwerpen. Je kan bij WAN Connect terecht als je zicht wil krijgen wat er op jouw adres mogelijk is.

Maar dat lost je intern bekabelingsprobleem niet op. Tenzij een partij als Eurofiber of Wan Connect bij Proximus kan verkrijgen dat er toch een fiberpatchpanel in de technische ruimte komt waardoor je terug toegang krijgt tot de verticale fiberbekabeling.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

@Nefie Je zou de vezels van elk appartement beneden zelf kunnen laten patchen in een paneel en dan eens bij Eurofiber of een andere isp (Raf noemde WAN connect al maar pols zeker ook eens bij Level27) bijvoorbeeld kunnen horen voor een dedicated fiber naar jullie Unifi router. Als het dan ooit zover komt dat de hotelservice eindigt en Proximus en Telenet met elkaar mogen samenwerken dan zullen ze de appartementen toch wel met hun netwerk kunnen/willen verbinden via jullie patchpaneel (zoals ze zelf al aan hebben gegeven tijdens je gesprek).

Hoeveel meter moet er gegraven worden tot bij een Proximus-aansluitpunt? 25k is best veel. Of moeten er misschien verschillende straten worden doorkruist?

Je zou misschien de Coaxen kunnen vervangen door utp? Zal op termijn (tenminste als je niet op de boerenbuiten zit) toch niet meer gebruikt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”