Aan de EV rijders ...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Maar we zijn toch allemaal slachtoffer van de fossiele brandstoffen of heb jij een privé klimaat?
Trouwens ik ben iemand met een salariswagen dus ingrijpen daarop is tegen mijn eigen voordeel/belang maar ik vind een leefbaar klimaat en een land met gezonde SZ belangrijker.
Men gaat inderdaad het geld halen bij de grote groep en iedereen daaronder. Pogingen om een bijdrage bij de groep daarboven te vragen is direct no pasaran. Als de rijksten niet bijdragen houdt dat logischerwijze dat de minder rijken het nog meer zullen moeten doen.
Trouwens ik ben iemand met een salariswagen dus ingrijpen daarop is tegen mijn eigen voordeel/belang maar ik vind een leefbaar klimaat en een land met gezonde SZ belangrijker.
Men gaat inderdaad het geld halen bij de grote groep en iedereen daaronder. Pogingen om een bijdrage bij de groep daarboven te vragen is direct no pasaran. Als de rijksten niet bijdragen houdt dat logischerwijze dat de minder rijken het nog meer zullen moeten doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Benzine en diesel zijn blijkbaar nog veel te goedkoop voor veel mensen. Dat maak ik op aan het aantal mensen die hun motor stationair laten draaien zonder enige reden.
Ik woon in de stad waar lawaai en luchtvervuiling sowieso al een probleem zijn. En dan heb je dus dagelijks van die mensen die op een meter van mijn voordeur hun diesel laten ratelen, alle uren van de dag. Dus ook ‘s nachts. Fijn hoor, in de zomer wat koelte proberen te krijgen door ‘s nachts met open ramen te slapen en gewekt worden door weer een diesel die bovendien zijn verbrandingswalmen je kamer inblaast.
Als ze zelf niet doorhebben welke overlast dat geeft dan kunnen extra taksen wellicht wat meer inzicht brengen en de transitie versnellen.
Ik woon in de stad waar lawaai en luchtvervuiling sowieso al een probleem zijn. En dan heb je dus dagelijks van die mensen die op een meter van mijn voordeur hun diesel laten ratelen, alle uren van de dag. Dus ook ‘s nachts. Fijn hoor, in de zomer wat koelte proberen te krijgen door ‘s nachts met open ramen te slapen en gewekt worden door weer een diesel die bovendien zijn verbrandingswalmen je kamer inblaast.
Als ze zelf niet doorhebben welke overlast dat geeft dan kunnen extra taksen wellicht wat meer inzicht brengen en de transitie versnellen.
- Dizzy
- Elite Poster
Die bedenking maak ik me ook altijd als ik alweer een nodeloos draaiende motor hoor, die mensen hebben geld teveel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Je kan het ook anders framen: de bevolking kiest partijen die er een sport van maken om het gepeupel te belasten, maar de grootverdieners buiten beeld te laten.DarkV schreef: 03 sep 2024, 10:58 Punt blijft dat de overheid het geld gaat halen bij de werkende middenklasse... en die zet men maar al te graag tegen elkaar op om zelf buiten schot te blijven.
Dan moet je achteraf niet klagen dat zulks ook in beleid wordt omgezet.
Ik pleit hier niet voor communisme, wel voor een bredere belastingsbasis. Ook in de nieuwste versie van de federale "supernota" is het duidelijk wie er wel geviseerd wordt en wie er opnieuw de dans zal ontspringen. En zij die ontzien worden is - numeriek - een beperkte groep. Hun slagkracht op het politieke toneel is echter recht evenredig met hun financiën.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat is rijk hé... da's voor iedereen anders. Feit is dat een grote groep vandaag al meer dan 50% belasting moet betalen op z'n loon... ga je die nog harder straffen dan ?Dizzy schreef: 03 sep 2024, 14:32 Als de rijksten niet bijdragen houdt dat logischerwijze dat de minder rijken het nog meer zullen moeten doen.
Velen onderaan de ladder beseffen niet dat ze heel wat te danken hebben aan die groep waartegen ze net die afgunst hebben. Ik denk dat sommigen eens echt moeten kijken waar het grote geld naartoe gaat... en dat is niet je werkende buur die het misschien een beetje beter heeft dan jou !
- heist_175
- Moderator
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... sfinancien
https://budget.infocenter.belgium.be/nl ... play=chart
Sociale bescherming en gezondheid = 53% van de uitgaven
En ja, er zijn pensioenen die veel te hoog liggen.
Michel1 heeft die pensioenen - onder impuls van de MR - nog verhoogd.
Focus je "toevallig" op 50% belastingen op loon?
Want er is meer aan inkomsten dan enkel loon natuurlijk.
Hoeveel "zelfstandigen" keren zichzelf nauwelijks loon uit om dat te compenseren via dividenden? Ik heb niets tegen zelfstandigen, daar gaat het niet om.
Hoeveel KMO's worden af en toe geliquideerd om het loon - want dat is het - op te krikken?
Hoeveel belastingen betalen loontrekkenden op hun loon?
En hoeveel is dat via managementvennootschappen? Of op aandelenportefeuilles?
En terug OT: waarom moet een 2ton zware EV minder verkeersbelasting betalen dan een aftandse Fiat Panda? Niet bijster logisch natuurlijk
.
https://budget.infocenter.belgium.be/nl ... play=chart
Sociale bescherming en gezondheid = 53% van de uitgaven
En ja, er zijn pensioenen die veel te hoog liggen.
Michel1 heeft die pensioenen - onder impuls van de MR - nog verhoogd.
Focus je "toevallig" op 50% belastingen op loon?
Want er is meer aan inkomsten dan enkel loon natuurlijk.
Hoeveel "zelfstandigen" keren zichzelf nauwelijks loon uit om dat te compenseren via dividenden? Ik heb niets tegen zelfstandigen, daar gaat het niet om.
Hoeveel KMO's worden af en toe geliquideerd om het loon - want dat is het - op te krikken?
Hoeveel belastingen betalen loontrekkenden op hun loon?
En hoeveel is dat via managementvennootschappen? Of op aandelenportefeuilles?
En terug OT: waarom moet een 2ton zware EV minder verkeersbelasting betalen dan een aftandse Fiat Panda? Niet bijster logisch natuurlijk

- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
- Bedankt: 72 keer
Aircon werkt niet zonder draaiende motor, als mensen ergens lang moeten wachten en ze hebben het ocharme een beetje te warm......Dizzy schreef: 03 sep 2024, 20:10 Die bedenking maak ik me ook altijd als ik alweer een nodeloos draaiende motor hoor, die mensen hebben geld teveel.
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt, dat is een moeilijke grens om te trekken want weinigen vinden zichzelf rijk. Toch denk ik dat er wel grenzen nodig zijn want je kan moeilijk mensen die amper rondkomen verder afstraffen om zij die teveel hebben te sparen. Merk op dat in bepaalde landen zoals oa de VS sommigen rijken zelf aandringen op een eerlijkere bijdrage.DarkV schreef: 04 sep 2024, 10:19Wat is rijk hé... da's voor iedereen anders. Feit is dat een grote groep vandaag al meer dan 50% belasting moet betalen op z'n loon... ga je die nog harder straffen dan ?Dizzy schreef: 03 sep 2024, 14:32 Als de rijksten niet bijdragen houdt dat logischerwijze dat de minder rijken het nog meer zullen moeten doen.
Velen onderaan de ladder beseffen niet dat ze heel wat te danken hebben aan die groep waartegen ze net die afgunst hebben. Ik denk dat sommigen eens echt moeten kijken waar het grote geld naartoe gaat... en dat is niet je werkende buur die het misschien een beetje beter heeft dan jou !
En het is niet nodig om steeds met afgunst af te komen. Ik heb niets tegen iemand die meer verdient, die verschillen zullen er altijd zijn en terecht. De vergelijking met de buur die meer verdient is dus niet wat ik als rijke beschouw. Er is echter ruimte tussen meer verdienen en -tig keer meer verdienen. Merk ook op dat niet alle rijken zoveel bijdragen aan de maatschappij, sommigen dragen meer bij in een belastingsparadijs dan hier.
Er zijn inderdaad hoge pensioenen dus laat ons dan maar alle pensioenen verlagen, ook deze die nu al (te) laag zijn. Top de hoogste pensioenen af want net zoals bij andere domeinen is het niet nodig dat je x keer meer pensioen hebt dan een ander. Dit betekent raken aan de pensioenen van zij die erover beslissen dus daar zal niet snel iets van komen, maar knippen in al de andere pensioenen dus.
terug naar EV's: ik heb ook een salaris EV maar ik kan perfect begrijpen dat men daarin zou snoeien, liever dat dan in mijn pensioen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 79 keer
Lang getwijfeld over IX3 en Q6, maar dus de IX3 geworden. Is standaard al zeer compleet (viel niet meer veel extra over om aan te vinken) en supervoordelig in leasing (duurdere in aankoop, maar goedkoper in leasing). Als ik de Q6 liet configureren met dezelfde opties, werd de offerte een paar pagina's langer door alle optiepakketten en dan zaten er nog veel dingen niet op ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Ondertussen aan de andere kant van onze wereldbol op vakantie (schande op zich vermoedelijk) maar als ik kijk hoe men hier leeft dan heb ik toch het idee dat we pure economische zelfmoord aan het plegen zijn voor de spreekwoordelijke druppel op een hete plaat.Dizzy schreef: 03 sep 2024, 14:32 Trouwens ik ben iemand met een salariswagen dus ingrijpen daarop is tegen mijn eigen voordeel/belang maar ik vind een leefbaar klimaat en een land met gezonde SZ belangrijker.
Het is natuurlijk beter dan niets doen maar op deze manier zullen je kinderen binnen 25 jaar geen job meer hebben (en dus ook geen SZ)… en of het effectief een graad kouder gaat blijven moet je nog afwachten.
Nu ja, camera’s voor de terroristen, EV’s tegen het milieu… er zijn ondertussen al tientallen voorbeelden waar men ons een rad voor de ogen draait (en onze vrijheid inperkt en zakken leegschud).
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
- Bedankt: 49 keer
Wie elektrische bedrijfswagen thuis laadt, hangt honderden euro’s extra belastingen boven het hoofd
https://www.hln.be/geld/wie-elektrische ... ~a1bfcae1/
Honderden tot zelfs 1.500 euro extra belastingen per jaar. Dat riskeert iedereen die thuis zijn elektrische bedrijfswagen laadt als de fiscus zijn strenge regels niet aanpast. Daarvoor waarschuwen onder meer Voka en BNP Paribas Fortis, een van de grootste werkgevers van ons land. Sociale dienstverlener SD Worx heeft de dreigende impact voor het eerst precies becijferd. “Houdt de minister voet bij stuk, dan moet ik twintig mensen aanwerven om alleen maar administratie bij te houden.” Hoe zit dat juist? En hoeveel zou dit jou kunnen kosten?
Robbe van Lier 26-09-24, 09:00
oplossing komt blijkbaar
https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a9d44945/
Minister Van Peteghem (CD&V) plooit dan toch en belooft oplossing voor thuisladen van elektrische bedrijfswagen: “Niemand moet platte belastingverhoging vrezen”
De fiscus gaat de regels rond de terugbetaling van het thuisladen van een elektrische bedrijfswagen dan tóch aanpassen. Dat heeft bevoegd minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in het parlement aangekondigd. Wie vandaag z’n elektrische bedrijfswagen thuis oplaadt, moet op dit moment vrezen voor honderden euro’s extra belastingen. Die onzekerheid wil de minister wegwerken. Al is de démarche slechts tijdelijk.
Robbe van Lier 26-09-24, 16:01 Laatste update: 16:07
0 reacties
https://www.hln.be/geld/wie-elektrische ... ~a1bfcae1/
Honderden tot zelfs 1.500 euro extra belastingen per jaar. Dat riskeert iedereen die thuis zijn elektrische bedrijfswagen laadt als de fiscus zijn strenge regels niet aanpast. Daarvoor waarschuwen onder meer Voka en BNP Paribas Fortis, een van de grootste werkgevers van ons land. Sociale dienstverlener SD Worx heeft de dreigende impact voor het eerst precies becijferd. “Houdt de minister voet bij stuk, dan moet ik twintig mensen aanwerven om alleen maar administratie bij te houden.” Hoe zit dat juist? En hoeveel zou dit jou kunnen kosten?
Robbe van Lier 26-09-24, 09:00
oplossing komt blijkbaar
https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a9d44945/
Minister Van Peteghem (CD&V) plooit dan toch en belooft oplossing voor thuisladen van elektrische bedrijfswagen: “Niemand moet platte belastingverhoging vrezen”
De fiscus gaat de regels rond de terugbetaling van het thuisladen van een elektrische bedrijfswagen dan tóch aanpassen. Dat heeft bevoegd minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) in het parlement aangekondigd. Wie vandaag z’n elektrische bedrijfswagen thuis oplaadt, moet op dit moment vrezen voor honderden euro’s extra belastingen. Die onzekerheid wil de minister wegwerken. Al is de démarche slechts tijdelijk.
Robbe van Lier 26-09-24, 16:01 Laatste update: 16:07
0 reacties
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 115 keer
hij is nog maar minister van lopende zaken dus kan niks meer beslissen in nieuwe zaken maar enkel in de lopende zaken. Daarom komt hij terug op zijn woorden hoor. Wacht gewoon af tot de nieuwe regering er is.
- heist_175
- Moderator
Niets te vrezen.
Als er morgen een belasting is op de vergoeding voor thuisladen (kostprijs: €0,31/kWh), dan gaat iedereen ofwel op het werk laden (waar er geen plaats is voor al die auto's die aan een laadpaal willen hangen) of aan snelladers (€0,80/kWh).
Aangezien het een (federale) regering lijkt te worden die vooral voor de rijken en de werkgevers rijdt, met een toegift naar de sossen, denk ik niet dat de nieuwe regering de werkgevers voor zo'n prul gaat opjagen.
Als er morgen een belasting is op de vergoeding voor thuisladen (kostprijs: €0,31/kWh), dan gaat iedereen ofwel op het werk laden (waar er geen plaats is voor al die auto's die aan een laadpaal willen hangen) of aan snelladers (€0,80/kWh).
Aangezien het een (federale) regering lijkt te worden die vooral voor de rijken en de werkgevers rijdt, met een toegift naar de sossen, denk ik niet dat de nieuwe regering de werkgevers voor zo'n prul gaat opjagen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 56 keer
Je bent sowieso beter af aan de laadpaal id buurt gaan op te laden want naast die zogenaamde belasting heb je ook dat capaciteitstarief nog is aan je broek, iets wat niet wordt terug betaald door de werkgever...
Daarnaast betaalt je werkgever zeker geen 80 cent aan die snellader.. die zullen heus een beter tarief hebben..
Tom
Daarnaast betaalt je werkgever zeker geen 80 cent aan die snellader.. die zullen heus een beter tarief hebben..
Tom
- heist_175
- Moderator
Denken dat een werkgever aan een snellaadpaal minder gaat betalen dan de vergoeding voor thuistraagladen, behoort toch wel tot het rijk der fabeltjes. Snelladen zal altijd duurder zijn dan thuisladen.
Of thuisladen al dan niet een effect heeft op het capaciteitstarief, kies je zelf: je hoeft niet te laden aan 11kW.
Of thuisladen al dan niet een effect heeft op het capaciteitstarief, kies je zelf: je hoeft niet te laden aan 11kW.
- heist_175
- Moderator
Ik weet niet wat voor koelkast of diepvriezer jij hebt, maar als die (apart of tezamen) gedurende (minstens) 15minuten 2,5kW verbruiken, zou ik dat eerder een koelcel noemen.
Dit is het verbruikspatroon van mijn 15-jaar oude diepvries:

Ik weet niet hoe realistisch het is om te dromen dat je een gans jaar onder de 2,5kW blijft gedurende elk kwartier.
Ik reken op een "capaciteitstarief" gebaseerd op 4kW.
Aangezien "mijn huis" 's nachts maar +/- 300W verbruikt, is er 3,7kW ruimte om te laden en onder de limiet van 4kW te blijven. Zo kan ik gemakkelijk 200 km op een nacht laden zonder impact op het capaciteitstarief.
En werkgever ook content, want het laden is aan een laag tarief
.
Dit is het verbruikspatroon van mijn 15-jaar oude diepvries:

Ik weet niet hoe realistisch het is om te dromen dat je een gans jaar onder de 2,5kW blijft gedurende elk kwartier.
Ik reken op een "capaciteitstarief" gebaseerd op 4kW.
Aangezien "mijn huis" 's nachts maar +/- 300W verbruikt, is er 3,7kW ruimte om te laden en onder de limiet van 4kW te blijven. Zo kan ik gemakkelijk 200 km op een nacht laden zonder impact op het capaciteitstarief.
En werkgever ook content, want het laden is aan een laag tarief

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Tja, als je zelf “kiest” voor een hogere piek…
… om je uitleg te doen kloppen.
Ik heb dit jaar nog geen 15 kwh van het net gehaald.
Het beperkte verbruik is tijdens het koken, dan ga ik al eens over de 5 kw die de batterij kan leveren omdat ik er niet op let welke andere verbruikers er nog aan staan.
Dat is ook niet nodig want met een jaarafname van minder dan 300 kwh worden pieken niet aangerekend.
Maar mits wat opletten, geen enkel probleem om onder de 2,5 te blijven…
… zonder EV.
… om je uitleg te doen kloppen.

Ik heb dit jaar nog geen 15 kwh van het net gehaald.
Het beperkte verbruik is tijdens het koken, dan ga ik al eens over de 5 kw die de batterij kan leveren omdat ik er niet op let welke andere verbruikers er nog aan staan.
Dat is ook niet nodig want met een jaarafname van minder dan 300 kwh worden pieken niet aangerekend.
Maar mits wat opletten, geen enkel probleem om onder de 2,5 te blijven…
… zonder EV.
- heist_175
- Moderator
Ik moet niets doen kloppen.
Ik kan niet koken met minder dan 4kW. Vanaf maart tot midden oktober haal ik dat allemaal uit de batterij, maar ik hang in nov-dec-jan er sowieso aan met een "piek" van 4kW.
Afhankelijk van wie het kerstfeest, oudjaar en nieuwjaar doet , hang ik er in dec&jan aan voor een piek van 5kW. Want ik kan niet voor 10 mensen koken en onder de "piek" van 4kW blijven.
En aangezien Fluvius zegt dat je de maandpiek het maximum is van alle "dagpieks", moet ik me die maanden (dec&jan) ook niets aantrekken van de piek (tot 5kW), want ik wordt er toch al (financieel) voor gestraft.
Ik kan niet koken met minder dan 4kW. Vanaf maart tot midden oktober haal ik dat allemaal uit de batterij, maar ik hang in nov-dec-jan er sowieso aan met een "piek" van 4kW.
Afhankelijk van wie het kerstfeest, oudjaar en nieuwjaar doet , hang ik er in dec&jan aan voor een piek van 5kW. Want ik kan niet voor 10 mensen koken en onder de "piek" van 4kW blijven.
En aangezien Fluvius zegt dat je de maandpiek het maximum is van alle "dagpieks", moet ik me die maanden (dec&jan) ook niets aantrekken van de piek (tot 5kW), want ik wordt er toch al (financieel) voor gestraft.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 153 keer
Geen EV hier maar ik ben onlangs toch ook aan het meten gegaan na installatie van een P1 meter en enkele energy sockets.duizend schreef: 27 sep 2024, 08:52Thuisladen tijdens de sluipverbruik uren aan 1,5 kw of minder dan?
Anders zit je in de winter steeds boven de 2,5 als de ijskast en de vriezer aanslaat.
Sluipverbruik tijdens de nacht is zo'n 50watt, springt de koel/vries combinatie aan komt er nog eens 65watt bij.
Geeft toch marge om tijdens de nacht een EV druppelsgewijs op te laden.
Bij langere afstanden overdag vermoedelijk wel een probleem om de batterij voldoende opgeladen te krijgen tijdens de nacht?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 10 keer
In mijn geval moet ik daar niet van dromen, het is gewoon realiteit. Maar elke situatie is anders met andere gevolgenheist_175 schreef: 27 sep 2024, 10:01 Ik weet niet hoe realistisch het is om te dromen dat je een gans jaar onder de 2,5kW blijft gedurende elk kwartier.

EV wordt standaard thuis opgeladen, pieken worden opgevangen door de batterij.
If you can't beat them, confuse them.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 79 keer
Het is eigenlijk de omgekeerde wereld: iedereen wordt gestraft via een VAA terwijl er slechts enkelingen zijn die effectief (veel) winst maken. Het is onmogelijk de werkelijke kost voor de werknemer te bepalen (zonnepanelen, capaciteitstarief) dus wilt de politiek niet liever als dat er overal een 2de DM geplaatst zou worden. Ze gunnen het niet dat er een euro onbelast winst wordt gemaakt, dus wordt iedereen gestraft.heist_175 schreef: 26 sep 2024, 20:27 Niets te vrezen.
Voor Fluvius lijkt het een mooie situatie: een hoop extra distributietarieven op elektriciteit die binnen het huis blijft (transfer van éne DM naar de andere). MAAR: een pak extra DM's te plaatsen en vooral: dan gelden ALLE kosten van die extra meter voor de werkgever, inclusief capaciteitstarief. Ik denk niet dat er dan nog iemand niet op volle vermogen gaat laden. Als hier ooit een 2de DM komt om die reden, zal ik aan 22kW/uur laden als ik thuiskom en het net al overbelast is ...
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Een 2de DM 'eisen' voor elke thuis oplaadbare EV, of zelfs alleen maar thuis te laden bedrijfswagens, is praktisch zo goed als onmogelijk en niet praktisch (er zijn betere opties). Het leuke aan een EV is dat de overheid de energiebron haast niet kan controleren (helaas de verbruiker, EV dus, wel).
Dat ze maar eens werk maken van rekeningrijden ofzo als ze inkomsten willen terugwinnen uit de verloren brandstofinkomsten en de mensen die echt ecologisch proberen te zijn (=zoveel mogelijk opladen op zonne-energie en indien dat niet mogelijk is traag laden) niet afstraffen.
Dat ze maar eens werk maken van rekeningrijden ofzo als ze inkomsten willen terugwinnen uit de verloren brandstofinkomsten en de mensen die echt ecologisch proberen te zijn (=zoveel mogelijk opladen op zonne-energie en indien dat niet mogelijk is traag laden) niet afstraffen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
Rekeningrijden zou inderdaad het meest eerlijke zijn. Met tarieven in functie van drukte, uitstoot, locatie. Hiermee kan de overheid echt sturen en meteen het fileprobleem effectief aan te pakken. Maar helaas, dit land is nog altijd niet rijp voor het idee.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 230 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Rekeningrijden kan eerlijker zijn als dit niet bovenop de bestaande belastingen komt maar deze vervangt. Maar rekeningrijden invoeren om drukte te sturen wordt 'm niet voor iedereen die een job met vaste uren heeft of afhankelijk is van de schooluren.
Als je echter de rest wél kan sturen (ik denk dan aan vrijetijdsverkeer, maar ook die veelvoud aan witte bestelwagens die je op het 3de vak voorbij vlammen), dan zou het misschien toch een oplossing kunnen zijn.
Als je echter de rest wél kan sturen (ik denk dan aan vrijetijdsverkeer, maar ook die veelvoud aan witte bestelwagens die je op het 3de vak voorbij vlammen), dan zou het misschien toch een oplossing kunnen zijn.
Computer(k)nul
- heist_175
- Moderator
Wie zou er winst maken?pfuhu schreef: 29 sep 2024, 11:15 Het is eigenlijk de omgekeerde wereld: iedereen wordt gestraft via een VAA terwijl er slechts enkelingen zijn die effectief (veel) winst maken.
Fluvius kan nu al niet volgen met het plaatsen van DM's. Wat zouden ze plots een paar 100K méér DM's kunnen plaatsen ( >600K firmawagens, meerderheid in Vlaanderen).Het is onmogelijk de werkelijke kost voor de werknemer te bepalen (zonnepanelen, capaciteitstarief) dus wilt de politiek niet liever als dat er overal een 2de DM geplaatst zou worden. Ze gunnen het niet dat er een euro onbelast winst wordt gemaakt, dus wordt iedereen gestraft.
Die extra DM's is enkel door Stroohm gelanceerd, het is dus een commerciële zet waar verder niets achterzit.
Uw werkgever zal dan intekenen op een initiatief dat de DM's als "vloot" laat beheren door de netbeheerder.Als hier ooit een 2de DM komt om die reden, zal ik aan 22kW/uur laden als ik thuiskom en het net al overbelast is ...
Een niet-bestaand probleem wordt hier op verzoek van een commerciële partij opgeblazen tot er niet-werkbare oplossingen uitkomen waar enkel die commerciële partij beter van wordt.
Benieuwd wat er in het federale akkoord zal komen te staan.
Het toelaten van het CREG/VREG tarief lijkt mij een prima compromis: bedrijven verschijten geen tijd met dwaze administratie en betalen een traaglaadtarief, de eigenaar/beheerder van de elektrische installatie kiest zelf wanneer het laden het handigst/wenselijkst is.
-
- Elite Poster
Je hangt er enkel aan als je een EV hebt.heist_175 schreef: 27 sep 2024, 11:45 Ik moet niets doen kloppen.
Dat is net het punt.

Anders vlakt ofwel de batterij de piek af.
Ofwel importeer je in totaal zo weinig dat de piek niet meetelt in de berekening.
- heist_175
- Moderator
Dat is het punt net niet.duizend schreef: 01 okt 2024, 00:34Je hangt er enkel aan als je een EV hebt.heist_175 schreef: 27 sep 2024, 11:45 Ik moet niets doen kloppen.
Dat is net het punt.![]()
Ik heb nu geen EV en in de wintermaanden haal ik nu ook al die piek, omdat ik dus met minder dan 4kW (piek) niet kan koken hoe wij koken.
En dat is dan nog zonder rekening te houden met de feestjes in de kerstperiode. Ook daar: ik kan niet koken voor +/- 10 mensen en niet aan 4kW komen.
Aangezien het capaciteitstarief een goed idee is, met een slechte uitwerking, hoe je u gans de maand niets aantrekken van de piek, als je die al gerealiseerd hebt. In mijn geval is dat dus 4kW.
Daardoor kan ik mijn EV (leverdatum +/- 1/2/25) zonder verpinken aan 4kW opladen (import van het net), omdat ik die piek ergens in die maand toch al getrokken heb of nog ga trekken gegeven het koken.
In de niet wintermaanden leveren mijn PV's zoveel op, dat ik mijn EV kan opladen met de zon.
Dat zie ik nu al, want ik heb al enige tijd PV's en ik volg import/export op via de P1.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
ik doe dat ook zo: vanaf oktober/november tem maart laad ik gewoon aan 11KW. In die maanden had ik meestal toch al 10KW pieken met de WP + andere toestellen. Je blijft met een gezin leven en als alles op stroom gaat... Tja dan creëer je sowieso pieken. Dus door er gewoon niet meer op te letten en de EV op max snelheid op te laden in de herfst/winter is het gewoon meer luxe dan in de zomer op de ZP op te laden... Dat laatste is uiteraard wel veel goedkoper.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
maareh, zoals al eerder aangehaaldheist_175 schreef: 01 okt 2024, 19:12 en in de wintermaanden haal ik nu ook al die piek, omdat ik dus met minder dan 4kW (piek) niet kan koken hoe wij koken.
Ofwel vlakt de batterij de piek af, en blijft de import piek mooi onder de 2,5
Ofwel importeer je in totaal zo weinig dat de piek niet meetelt in de berekening
In beide gevallen betaal je het minimum cap. tarief van 2,5 import piek.
Waaromp lukt dat bij anderen wel ???
je blijft gewoon jezelf wat aanpraten ...

Wel leuk om te zien hoe de "HE gaat alles oplossen" believers in dit topic ineens bij hoog en laag beginnen verdedigen dat het in de winter geenen vetten is met de zonnepanelen.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
Vraag is ook @duizend of de investering in zo'n batterij wel de moeite is puur om de kost van een piek op te vangen. Daar geloof ik eerlijk gezegd ook niet in. Je theorie klopt wel, maar of het effectief rendabel is, da's maar de vraag.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
- heist_175
- Moderator
Gelukkig is HE meer dan enkel PV, maar droom gerust verder van nieuwe nucleaire centrales
.
Overigens is die piek van 4kW nog zonder de warmtepomp.
Wanneer we die in de winter ook inschakelen tijdens het koken, zal de piek hoger liggen.
Waardoor de EV die maand ook aan een hoger tempo opgeladen kan worden zonder bijkomend het capaciteitstarief te verhogen.
@batterij
Als de batterij leeg is, dan valt er niets te compenseren of af te vlakken.
Mijn batterij is ingesteld op opladen en ontladen, niet op pieken afvlakken.

Overigens is die piek van 4kW nog zonder de warmtepomp.
Wanneer we die in de winter ook inschakelen tijdens het koken, zal de piek hoger liggen.
Waardoor de EV die maand ook aan een hoger tempo opgeladen kan worden zonder bijkomend het capaciteitstarief te verhogen.
@batterij
Als de batterij leeg is, dan valt er niets te compenseren of af te vlakken.
Mijn batterij is ingesteld op opladen en ontladen, niet op pieken afvlakken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
- Bedankt: 194 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Voor wie een stadsautotje zoekt, de Dacia Spring is ENORM in prijs verlaagd.
https://nl.dacia.be/hybride-en-elektris ... reren.html
Vanaf € 10.590 voor de Essential. Trek daar de premie nog van af, en je hebt een nieuwe voor een €8.000.
De duurste, Exreme, is € 14.290, na premie een € 10.700.
Dat is goedkoper dan... de tweedehands prijzen.
(ok, het is een koekendoos met zijn beperkingen, maar aan deze prijzen een mooie deal)
Raar dat er niet veel over te vinden is, zelfs op de Dacia site geen grote reclame hiervoor.
Google geeft alleen dit - "Deze elektrische auto kost slechts 7.942€ in Vlaanderen": https://www.egear.be/dacia-spring-prijs ... 0%E2%82%AC.
https://nl.dacia.be/hybride-en-elektris ... reren.html
Vanaf € 10.590 voor de Essential. Trek daar de premie nog van af, en je hebt een nieuwe voor een €8.000.
De duurste, Exreme, is € 14.290, na premie een € 10.700.
Dat is goedkoper dan... de tweedehands prijzen.
(ok, het is een koekendoos met zijn beperkingen, maar aan deze prijzen een mooie deal)
Raar dat er niet veel over te vinden is, zelfs op de Dacia site geen grote reclame hiervoor.
Google geeft alleen dit - "Deze elektrische auto kost slechts 7.942€ in Vlaanderen": https://www.egear.be/dacia-spring-prijs ... 0%E2%82%AC.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
Is dat eigenlijk "bruikbaar", met 45 pk en een 0-100 tijd van bijna 20 seconden? Ik heb een tijdje geleden eens met een Renault 5 Campus (1.1 met 46 pk) "oldtimer" gereden, en dat was onvoldoende om normaal in te voegen op een N-weg.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 104 keer
Hmmh, die 45 is een beetje te traag om veilig te zijn op autostrades denk ik, maar die 65pk versie is echt wel doenbaar, acceleratie daar is vergelijkbaar met een normale auto. Is natuurlijk wel duurder.
Hou ook rekening met het gewicht. Die 65pk is voor "maar" 1060kg (16kg/pk), als ik dat vergelijk met mijn ID4 die 174pk heeft voor 2123kg (12kg/pk) scheelt dat niet zo extreem veel.
Lijkt mij een ideale 2e wagen voor ons. zeker iets wat ik in de gaten ga houden als onze Peugeot de geest zou geven.
Hou ook rekening met het gewicht. Die 65pk is voor "maar" 1060kg (16kg/pk), als ik dat vergelijk met mijn ID4 die 174pk heeft voor 2123kg (12kg/pk) scheelt dat niet zo extreem veel.
Lijkt mij een ideale 2e wagen voor ons. zeker iets wat ik in de gaten ga houden als onze Peugeot de geest zou geven.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
- Bedankt: 153 keer
Deze nacht enkele reviews gelezen, best de 65pk versie nemen (max 125/u)
Carrosserie is flinterdun wat em tot 1 van de meest onveilige auto's maakt.
Kwaliteit van de banden echt ondermaats (nat wegdek/slipgevaar)
Maar wat een prijs...
Promotieprijs zou gelden tot 30 november
Update: Promotie is blijkbaar tot eind oktober.
Carrosserie is flinterdun wat em tot 1 van de meest onveilige auto's maakt.
Kwaliteit van de banden echt ondermaats (nat wegdek/slipgevaar)
Maar wat een prijs...
Promotieprijs zou gelden tot 30 november
Update: Promotie is blijkbaar tot eind oktober.
Laatst gewijzigd door Petrikske 07 okt 2024, 12:37, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,