Hi,
Wie nam er al de fietsbus van de Scheldelaan naar de Noorderlaan (Tijsmanstunnel) in het weekend?
De online info is nogal raar opgesteld waarbij de dienstregeling slechts 3 bussen opgeeft (15/16/17u) maar volgens het schema er net boven zou de bus rijden van 4:45-23 uur met elk kwartier een bus tijdens de piekuren en elk uur tijdens de daluren (9-12:45 en 15-18).
Ik las ook al dat mensen net te laat waren voor de bus, een uur wachtten op een bus die niet kwam en dus nog een uur moesten wachten.
Na registratie (op https://connect.depolder.be/) kan ik wel de bus(sen) in real time volgen.
Waarschijnlijk zullen we wel in het piekuur deel (12:45-15) de bus nemen dus elk kwartier (?) of toch geen bus voor 15u (volgens dienstregeling) zodat we beter andere plannen maken.
Mensen met ervaring?
fietsbus haven Antwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 103 keer
- Recent bedankt: 2 keer
https://www.portofantwerpbruges.com/de-fietsbus
Geen ervaring, maar ik begrijp op basis van bovenstaande website dat er in de weekends tussen 12h45 en 15h00 ongeveer om het kwartier een fietsbus zou moeten zijn
De "onderaan" op de website expliciet vermelde dienstregelingen hebben enkel betrekking op de "daluren" (9h-12h45 alle dagen en 15h-18h weekends/feestdagen)
Geen ervaring, maar ik begrijp op basis van bovenstaande website dat er in de weekends tussen 12h45 en 15h00 ongeveer om het kwartier een fietsbus zou moeten zijn
De "onderaan" op de website expliciet vermelde dienstregelingen hebben enkel betrekking op de "daluren" (9h-12h45 alle dagen en 15h-18h weekends/feestdagen)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Wel ervaring, en hij rijdt dus idd elke 15 minuten (zonder vast schema) in de piekuren, en in de daluren volgens de dienstregeling. Er is dus ook een om 9, 10, 11 en 12u
Ik weet, als je het nog nooit gebruikt hebt, en met ervaring van OV in Vlaanderen dat het "onvoorstelbaar" klinkt dat er in het weekend een 15-minuten service is het grootste deel van de tijd, gratis bovendien. Maar toch is het zo. Dit is geen De Lijn oid, dit is geprivatiseerd vervoer.
Piekuur/daluur is hier afgestemd op de werkuren (shiften) in de haven en heeft geen relevantie met wat klassiek onder die termen verstaan wordt.
Dat er een bus niet kwam heb ik nog niet meegemaakt. Komt soms wel wat later. En sowieso verstandig om zeker 5 minuten voor tijd aan de halte te staan, zo kan je aan de halte Scheldelaan ook eens turen naar de permanent gesloten slagbomen van de Lillobrug, waarover je in betere tijden met je fiets nog de oversteek kon maken naar de overkant van het Kanaaldok zonder de vernedering van te moeten wachten op een bus om het voor jou te doen (via een tunnel).
Scheldelaan opletten dat je aan de juiste bus neemt (twee richtingen), anders zal je wat langer onderweg zijn.
Ik weet, als je het nog nooit gebruikt hebt, en met ervaring van OV in Vlaanderen dat het "onvoorstelbaar" klinkt dat er in het weekend een 15-minuten service is het grootste deel van de tijd, gratis bovendien. Maar toch is het zo. Dit is geen De Lijn oid, dit is geprivatiseerd vervoer.
Piekuur/daluur is hier afgestemd op de werkuren (shiften) in de haven en heeft geen relevantie met wat klassiek onder die termen verstaan wordt.
Dat er een bus niet kwam heb ik nog niet meegemaakt. Komt soms wel wat later. En sowieso verstandig om zeker 5 minuten voor tijd aan de halte te staan, zo kan je aan de halte Scheldelaan ook eens turen naar de permanent gesloten slagbomen van de Lillobrug, waarover je in betere tijden met je fiets nog de oversteek kon maken naar de overkant van het Kanaaldok zonder de vernedering van te moeten wachten op een bus om het voor jou te doen (via een tunnel).
Scheldelaan opletten dat je aan de juiste bus neemt (twee richtingen), anders zal je wat langer onderweg zijn.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 7 keer
OK, bedankt daarvoor.
Ik heb geen idee waarom er iemand 2u moest wachten, kan een ongeval of iets geweest zijn.
In elk geval, het gaat over een fietstochtje van ongeveer 50Km met start (parkeerplaats) aan de Oosterweelsteenweg, waarna we langs de Schelde tot Fort Lillo gaan (daar zijn twee horeca gelegenheden) om dan aan de overkant via Wilmarsdonk terug naar de parking te fietsen.
We mogen dus de bus niet te laat nemen om het rondje nog te kunnen afwerken (veel stops onderweg die hopelijk niet te lang duren).
Dat we moesten opletten voor de richting van de bus was al vermeld, dat wisten we dus al.
Ik heb geen idee waarom er iemand 2u moest wachten, kan een ongeval of iets geweest zijn.
In elk geval, het gaat over een fietstochtje van ongeveer 50Km met start (parkeerplaats) aan de Oosterweelsteenweg, waarna we langs de Schelde tot Fort Lillo gaan (daar zijn twee horeca gelegenheden) om dan aan de overkant via Wilmarsdonk terug naar de parking te fietsen.
We mogen dus de bus niet te laat nemen om het rondje nog te kunnen afwerken (veel stops onderweg die hopelijk niet te lang duren).
Dat we moesten opletten voor de richting van de bus was al vermeld, dat wisten we dus al.

Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Hou rekening met wegenwerken nav Oosterweelverbinding (nrs. 2 en 7 op dit kaartje).
En nr. 1 op dat kaartje is de onbeschikbaarheid Boudewijnbrug nav juridische procedure, waardoor de Boudewijnsluis nog maar 1 brug heeft voor het wegverkeer (Meestoofbrug) ipv de standaard 2 bruggen. Afhankelijk van de sluisconfiguratie op het moment dat je passeert - specifiek als de Meestoofbrug open staat - betekent dit dat je over een sluisdeur - meestal Sluisdeur 4 - moet rijden om over te steken, waarbij deze sluisdeur bovendien maar 1 smalle rijstrook heeft die dan wel in beide richtingen gebruikt moet worden, en waarbij de toegang geregeld wordt met verkeerslichten. Gewoon dynamische borden volgen want situatie is anders vrij verwarrend, die sluisdeuren waren immers nooit echt ontworpen voor overstekend verkeer maar gezien de situatie kan men momenteel niet anders. 3.5 ton is de gewichtslimiet voor de sluisdeuren, dus als de Meestoofbrug open staat wordt al het zwaarder verkeer in een aparte "wachtrijstrook" op de Scheldelaan gezet tot de brug weer dicht is
En nr. 1 op dat kaartje is de onbeschikbaarheid Boudewijnbrug nav juridische procedure, waardoor de Boudewijnsluis nog maar 1 brug heeft voor het wegverkeer (Meestoofbrug) ipv de standaard 2 bruggen. Afhankelijk van de sluisconfiguratie op het moment dat je passeert - specifiek als de Meestoofbrug open staat - betekent dit dat je over een sluisdeur - meestal Sluisdeur 4 - moet rijden om over te steken, waarbij deze sluisdeur bovendien maar 1 smalle rijstrook heeft die dan wel in beide richtingen gebruikt moet worden, en waarbij de toegang geregeld wordt met verkeerslichten. Gewoon dynamische borden volgen want situatie is anders vrij verwarrend, die sluisdeuren waren immers nooit echt ontworpen voor overstekend verkeer maar gezien de situatie kan men momenteel niet anders. 3.5 ton is de gewichtslimiet voor de sluisdeuren, dus als de Meestoofbrug open staat wordt al het zwaarder verkeer in een aparte "wachtrijstrook" op de Scheldelaan gezet tot de brug weer dicht is

- on4bam
- Moderator
Als het goed is mag het ook gezegd worden... Aangekomen bij de halte haal ik mijn tablet boven om te kijken hoe lang we zouden moesten wachten.... Ik mocht die direct wegstoppen.. de bus was er al. Het bleek dan nog een privébus te zijn waar we de enige passagiers om aan de overkant te geraken.
De prijs/kwaliteit was in elk geval perfect aangezien de bus gratis is
De prijs/kwaliteit was in elk geval perfect aangezien de bus gratis is

Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Nog een tevreden gebruiker van het geprivatiseerd openbaar vervoer.
Hopelijk was het een aangename fietsrit doorheen dit prachtig industriële landschap vlakbij mijn heem, zo mooi, en ging het vlot aan de Boudewijnsluis. Heeft u flareactiviteit kunnen aanschouwen, heeft u de lichtenlijnen (omgekeerde driehoeken) voor de zeevaart gespot alsook de talloze pijpleidingen die in dezelfde richting gingen als u, waarvan nog enkele oorspronkelijk aangelegd door de NMP.

Hopelijk was het een aangename fietsrit doorheen dit prachtig industriële landschap vlakbij mijn heem, zo mooi, en ging het vlot aan de Boudewijnsluis. Heeft u flareactiviteit kunnen aanschouwen, heeft u de lichtenlijnen (omgekeerde driehoeken) voor de zeevaart gespot alsook de talloze pijpleidingen die in dezelfde richting gingen als u, waarvan nog enkele oorspronkelijk aangelegd door de NMP.
- on4bam
- Moderator
t Was een goed experiment. Er was omzeggens geen beweging tot we in Fort Lillo waren. Mooi fietspad. Vertrokken 500m noord van de Noordkasteelbrug, Scheldelaan tot Fort Lillo, dan de bus, Noorderlaan en dan, alvorens de Oosterweelsteenweg terug naar de parking te nemen, een extra toertje langs Romeynsweel en Transcontinentaalweg. In totaal 48Km.
Een volgende fietstocht zal toch meer in landelijk gebied zijn....
BTW, ik ga er van uit dat de busdienst in de haven gefinancierd wordt door de bedrijven?
Een volgende fietstocht zal toch meer in landelijk gebied zijn....
BTW, ik ga er van uit dat de busdienst in de haven gefinancierd wordt door de bedrijven?
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Zo mooi. Rijke geschiedenis ook, is daar niet ver van, aan de Schouwkensstraat 10, dat er 20 jaar geleden weer een vrachtwagen z'n bocht te snel gepakt had en hop 5000 liter broom het riool en de bodem in. Broom staat gekend omwille van haar enorme reactiviteit met zuurstof en chloor, dus binnen de kortste keren borrelde het broomgas uit de rioolputten en -afvoeren in de nabijgelegen gebouwen. Dat was een incident waarbij "ramen en deuren dichthouden" niet volstond en dat ze in die omgeving bijgevolg niet snel vergeten zijn. Een paar maanden later was alle hoop voor het grondwater verloren toen hetzelfde nog eens gebeurde op dezelfde plaats. Deze keer met acrylnitril, weliswaar niet zo'n grote hoeveelheid maar die stof is wel 10 keer giftiger dan broom. Vervolgens stond er jarenlang een mobiel pompstation om te laten saneren. Vandaag staat er nog steeds merkwaardige (meet?)apparatuur van de haven op die plaats.
Die incidenten waren aanleiding voor het verbeteren van de respons bij chemische incidenten, er werden daarvoor dynamische borden gezet aan de toegangspunten van de haven, maar ondertussen al weer weggehaald. Vandaag zou het met BE-ALERT zijn.
De fietsbus zelf wordt volledig betaald door Port of Antwerp-Bruges, maar idd via bijdrages door de bedrijven gevestigd in de haven van Antwerpen. Desondanks kan je er dus ook gratis gebruik van maken als je geen werknemer bent.on4bam schreef: 08 sep 2024, 23:41BTW, ik ga er van uit dat de busdienst in de haven gefinancierd wordt door de bedrijven?