Staatsbon 2024

cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Troost je, ik reken me helemaal niet rijk hoor.
Ik ben 4 jaar geleden gescheiden en heb het huis ingekocht.
't Is niet dat ik een kapitaal te investeren heb. :mrgreen:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 586 keer
Bedankt: 716 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Beobank volgt ING maar enkel voor 6 maanden. Wat zal Argenta doen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef: 28 aug 2024, 10:22 Beobank volgt ING maar enkel voor 6 maanden. Wat zal Argenta doen?
Argenta heeft toch al lang hun aankondiging gedaan ?
https://www.spaargids.be/sparen/argenta ... ngeld.html

TLDR : termijnrekening op
. 6mnd : 2,70% vanaf 100k euro (*)
. 12mnd : 2,90% vanaf 250 euro
. 18mnd : 3,10% vanaf 250 euro (*)

(*) kan enkel op kantoor geopend worden
If you can't beat them, confuse them.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer

Probeer de percentages wel netto te houden.
De termijnrekeningen van Argenta zijn een slag in het water:
Afbeelding

Dus reken maar dat zij veel geld gaan verliezen.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

heist_175 schreef: 28 aug 2024, 11:10 Probeer de percentages wel netto te houden.
Waarom ? Percentages zijn altijd bruto - trouwens ook op spaarrekeningen zijn die bruto. Ze worden op een spaarrekening alleen maar netto als de totale verkregen jaarlijkse interesten onder het vrijgestelde bedrag blijven.
If you can't beat them, confuse them.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Net omdat anderen hoger gaan had ik nog een reactie verwacht want Argenta heeft dat vorige keer ook gedaan om een leegloop te vermijden. Die zou weinig zin hebben als die er een jaar later toch komt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat ze vooral hun bestaande klanten een geste willen doen en nieuwe klanten word het wat moeilijker gemaakt, was vorig jaar net hetzelfde.
Mensen gingen toen massaal bellen om een afspraak te maken, ze kregen niemand aan de lijn, en als het na lang wachten alsnog lukte was de agenda volzet.
"Alles moet meer via internet", tja.. doen we dat toch gewoon.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Voor de meest interessante moet je net wel naar het kantoor, het is alsof ze meer telefoons willen :)

Waarschijnlijk zal men eens in het kantoor iets anders willen slijten.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 67 keer

Bij termijnrekeningen staat je geld wel echt vast.
Op obligaties van landen van de EU moet je geloof ik geen ToB betalen. Bovendien zijn deze obligaties wel te verhandelen. Neem een nulcoupon obligatie uitgegeven boven pari, en je betaalt helemaal geen belasting.

En ook een mooie manier om roerende voorheffing te voorkomen als je teveel geld op je spaarrekening hebt staan.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Ik erger er mij aan bij Argenta. Ik doe aan Internetbankieren op de PC en ik kan bijna niets meer doen, alles wat interessant is, moet via het kantoor of via de app. Internet op de PC is passé. De filosofie is: de oudjes, die met centen maar geen smartphone, die moeten op kantoor worden bewerkt, anders doen ze misschien iets interessants met hun centen. (Een e-spaarrekening openen aan 0,50+0.35% ging onlangs nog wel via de PC.) De jongeren, die met het minste geld, die laten we doen.
Vroeger gebeurde alles op kantoor, maar toen was het kantoor dagelijks open. Nu kan ik er, als werkende mens, in praktijk alleen nog op afspraak terecht. Met koffie en beleggen.
Bon, het geld van hun eigen "staatsbon" van vorig jaar is netjes gestort op mijn zichtrekening. Mijn enige optie om er iets mee te doen is: een afspraak regelen op kantoor. Maar dat zal tegenvallen, ik ben ermee weg, keuze genoeg.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Belfius pakt uit met een termijnrekening op 1 jaar aan 3.80% bruto (bron: De Tijd). Alleen voor nieuw geld.
https://www.tijd.be/dossiers/staatsbon/ ... 1bea2fd391.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Klanten van Argenta kunnen opnieuw tot 250.000 euro genieten van de hoogste tarieven die de bank op haar termijnrekeningen geeft. Ze komt daarmee terug op een eerdere beslissing. De voorbije dagen liet ze de grens namelijk zakken tot 50.000 euro.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar kan je bij ING wel een gratis INVEST rekening krijgen maar moet je toch even naar het kantoor daarvoor.
Die 1.9€ maandelijks zal dus geen verplichting zijn.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 271 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

KBC geeft nu ook 3.8 % brutto
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Keytrade herft bekend gemaakt om 3,4% bruto (netto = 2,38%) te geven op een termijnrekening van 1 jaar.
deman3417
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 6 keer

Nexus1980 schreef: 31 aug 2024, 18:44 Keytrade herft bekend gemaakt om 3,4% bruto (netto = 2,38%) te geven op een termijnrekening van 1 jaar.
Speciaal
Die hebben een spaarrekening High Fidelity met volgende

0,90% op jaarbasis
1,65% op jaarbasis
Opgeteld
2,55% op jaarbasis

Dat is beter dan hun termijnrekening.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Spaarrekeningen zijn niet vast, de rent gaat meer dan waarschijnlijk veranderen, lees dalen, waardoor het plaatje er anders kan uit zien.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Maar op een termijnrekening staat je geld wel vast, dus ik laat ze voorlopig op een Spaarrekening staan a rato van 2.75%
Zal toch deels dienen ook voor de aankoop van een EV.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als je opbrengst wil moet je geld laten opbrengen en dus laten staan. Je hebt termijnrekeningen die ook maar enkele maanden lopen dus zo'n probleem is dat ook niet. Geld dat je weldra nodig hebt moet je niet vast zetten, daarvoor is een spaarrekening beter maar ook hier moet je opletten met de getrouwheidspremie die enkel berekend wordt op het bedrag dat is blijven staan. De 2,75% kan dan een stuk lager uitvallen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer

Petrikske schreef: 05 sep 2024, 11:47 Maar op een termijnrekening staat je geld wel vast, dus ik laat ze voorlopig op een Spaarrekening staan a rato van 2.75%
Zal toch deels dienen ook voor de aankoop van een EV.
Je koopt u een staatsbon met een looptijd van een paar maanden tot een jaar.
Heb je uw geld toch sneller nodig, stap je er gewoon uit aan het tarief dat op dat moment geldt.

Hier kan je zoeken: https://www.boerse-frankfurt.de/bonds/s ... CTION=DESC
Alsje de coupon beperkt (of zelfs geen) betaal je weinig (of geen) dividenbelasting.

Je kan zelfs de Walen laten betalen: BE6313645127 (Maturity = 03/05/2026)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb eens een termijnrekening afgekocht en heb niet minder ontvangen dan ik erin stopte. Maar idnerdaad je verliest heel wat rendement.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Voor mij persoonlijk is het zo dat ik de komende tijd hetgene wat ik nu heb ontvangen deels nodig zal hebben
Termijnrekening lijkt me op dit moment dan ook niet de aangewezen keuze.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 55 keer

Bizar dat bnp al zoveel heeft binnen gehaald terwijl ze toch geen wow aanbod hebben. Dat toont eigenlijk nogmaals aan dat er velen zijn die al die poespas niet willen bij het veranderen van bank. Wat nog wel kiet geweten is is hoeveel geld er verhuist van de ene naar de andere bank omdat het alleen over vers geld gaat..
Ik heb volgende week een afspraak bij Belfius en verhuis alles van bnp naar Belfius...Bnp heeft al 3 of 4 keer gebeld met de vraag wat ik ga doen, bizar want 1.5j geleden wanneer de rente ah stijgen was en dat alleen op nieuwe spaarboekjes was (je weet wel de bestaande boekjes bleven op de superlage rente van 0.11, wou je meer moest je naar de bank om een nieuwe spaarrekening te openen) heb ik ze totaal niet gehoord. Dat heeft me dan ook doen beslissen om alles te verhuizen en natuurlijk die 0.7% extra is al wordt al een serieus bedrag..

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat toont enkel aan dat de Vlaming conservatief is en angst heeft om te veranderen. Zoals men bij de telecom zegt, de Belg betaalt graag :)

De bankwereld lijkt in dat opzicht hard op de telecom, er is iets meer concurrentie in theorie maar in de praktijk blijven ze allemaal binnen een (afgesproken) limiet en krijgt de klant minder dan in veel andere landen. Die groep die toch verandert is vaak nog binnen de Belgische banken dus dat geeft geen grote schokken. De vorige staatsbon, dat was andere koek, toen verloren ze ineens wel een pak geld en dat is ook de reden waarom ze nu iets bewegen, dat geld moet terug binnen komen en dan is het weer business as usual. Men lokt bvb ook mensen met hoge rentes voor korte periode, die periode is snel voorbij en ondertussen de hoge rentes ook. BNP speelt het op de groep die wat langer nadenkt en biedt een lagere rente maar over langere periode, het is voor mensen die niet te gulzig zijn en het hoogste/grootste moeten hebben maar rekenen op langere termijn. Uiteraard is er altijd een deel speculatie bij.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 55 keer

Je spreekt jezelf toch wel tegen..enerzijds zeg je dat vlamingen conservatief zijn en daarom niet verhuizen anderzijds zeg je dat diegene die wel verhuizen gulzig zijn...
Waarom zou iemand die verhuist naar een bank met bijna 0.7% intrest extra op 1 jaar gulzig zijn, wat de intresten volgend jaar en binnen 2j gaan doen is koffiedik kijken...De banken op zich hebben toch lang genoeg geprofiteerd van de spaarder, het mooiste voorbeeld is die kasbon van de staat. Op dat ogenblik wou geen enkele bank bewegen in tegendeel, de intrest steeg alleen op nieuwe spaarrekeningen die je alleen kon openen op het kantoor, zowel BNP als crelan hadden deze tactiek, maw je moest verlof nemen want na de kantooruren kan je er niet binnen en dan haken al veel mensen af..

Diegene die nu verhuizen van bank met de vinger wijzen is niet ok vind ik..De banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen hoor, bnp doet die bons van 2 en 3j niet omdat ze schrik hebben..ze zullen er genoeg aan verdienen..

Tom
stoffel5
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Intussen heeft Argenta hun rentes op de termijnrekeningen aangepast

Looptijd 1 jaar
- Vanaf € 250: bruto 3,00 % | netto 2,10 %
- Vanaf € 250.000: bruto 2,70 % | netto 1,89 %
• Looptijd 18 maanden1
- Vanaf € 250: bruto 3,30 % | netto 2,31 %
- Vanaf € 250.000: bruto 2,90 % | netto 2,03 %
• Looptijd 3 jaar
- Vanaf € 250: bruto 2,80 % | netto 1,96 %
- Vanaf € 250.000: bruto 2,80 % | netto 1,96 %
De nettorente houdt rekening met de roerende voorheffing van 30 % die automatisch van de brutorente wordt afgehouden.

1 De rentes die hier zijn weergegeven zijn op jaarbasis.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

tom35 schreef: 07 sep 2024, 12:33 Je spreekt jezelf toch wel tegen..enerzijds zeg je dat vlamingen conservatief zijn en daarom niet verhuizen anderzijds zeg je dat diegene die wel verhuizen gulzig zijn...
Waarom zou iemand die verhuist naar een bank met bijna 0.7% intrest extra op 1 jaar gulzig zijn, wat de intresten volgend jaar en binnen 2j gaan doen is koffiedik kijken...De banken op zich hebben toch lang genoeg geprofiteerd van de spaarder, het mooiste voorbeeld is die kasbon van de staat. Op dat ogenblik wou geen enkele bank bewegen in tegendeel, de intrest steeg alleen op nieuwe spaarrekeningen die je alleen kon openen op het kantoor, zowel BNP als crelan hadden deze tactiek, maw je moest verlof nemen want na de kantooruren kan je er niet binnen en dan haken al veel mensen af..

Diegene die nu verhuizen van bank met de vinger wijzen is niet ok vind ik..De banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen hoor, bnp doet die bons van 2 en 3j niet omdat ze schrik hebben..ze zullen er genoeg aan verdienen..
Dat is toch geen tegenspraak? De meeste verhuizen niet, dat is conservatief. Wie verhuist (minderheid) puur omdat je tijdelijk een kleine verhoging krijgt maar op termijn mogelijk verliest, kan je inderdaad gulzig noemen. Dat de rentes gaan dalen is niet zo'n groot geheim.

Dat de banken geen heiligen zijn en voor hun voordeel gaan is juist maar als consument kan je best ook voor jouw voordeel gaan en de aanbiedingen afwegen. De Belgische banken zijn trouwens niet de enige die een aanbod hebben.

Ze willen inderdaad dat je langskomt zodat ze je nog meer investeringen kunnen aanpraten die eerst en vooral voor hen interessant zijn.
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

cadsite schreef: 23 aug 2024, 11:42 (schaamteloze ref link waarbij we elk €25 krijgen: https://www.lookandfin.com/nl_BE/r/jmaes3 )
Door andere bezigheden ben ik hier de laatste jaren vooral aan het meelezen en zelf niet meer zo veel aan het posten.
Ik lees hier af en toe goede tips over finance en keek eens wat er hier te vinden is als alternatief voor de staatsbon en dit leek me wel interessant als extraatje om mijn beleggingen wat te diversifiëren buiten het aanbod van de bank.
Heb de link gebruikt, merci voor de tip.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”