Hoe gaat het met de afbouw van 3G?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Kun
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Bericht

Net naar hun 3G dekkingsmap gekeken en slechts een paar plekken in Antwerpen hebben geen dekking meer.

Gaat best wel traag.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik vind dat je dat toch al heel duidelijk kan zien. Gans die regio rond Antwerpen, Leuven en as Wetteren-Gent-Zelzate
Scherm­afbeelding 2024-08-26 om 23.05.42.png
Oranje, blauw en groen zouden moeten afgeschakeld zijn. Vanaf september starten ze met de gele gebieden.
Scherm­afbeelding 2024-08-26 om 23.07.32.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kun
Member
Member

Bericht

lithion schreef: 3 maanden geleden Ik vind dat je dat toch al heel duidelijk kan zien. Gans die regio rond Antwerpen, Leuven en as Wetteren-Gent-Zelzate
Scherm­afbeelding 2024-08-26 om 23.05.42.png

Oranje, blauw en groen zouden moeten afgeschakeld zijn. Vanaf september starten ze met de gele gebieden.
Scherm­afbeelding 2024-08-26 om 23.07.32.png
Dat is binnen, als het echt helemaal uit is dan hoort buiten ook wit te zijn, het gaat dus best wel traag.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 641 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Dat zou kunnen kloppen.
Ik heb recent gemerkt dat mijn gsm internet verliest als ik bel (maw je kan niets meer opzoeken tijdens een gesprek).

Iets verder gezocht en dan gemerkt dat een gsm blijkbaar zijn internet op 3G laat terugvallen tijdens een telefoongesprek (zonder VoLTE kan een gsm niet tegelijk surfen en bellen op hetzelfde systeem); en zonder 3G dus ook geen internet.
Super ambetant wanneer je iets moet opzoeken voor een beller.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Kun schreef: 3 maanden geleden Dat is binnen, als het echt helemaal uit is dan hoort buiten ook wit te zijn, het gaat dus best wel traag.
De beste indicator in ieder geval. Je spreekt toch ook van dekking als je binnen ook nog signaal hebt? Niemand is geïnteresseerd in enkel dekking buiten. Gezien de grote oppervlakte waar je binnen geen 3G ontvangst meer hebt duidt er wel degelijk op dat al heel veel masten aangepast zijn.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

Vind vooral raar dat ze dat niet snller afzetten en 2G ! dan heb je genoeg bandbreedte voor 4G/5G ook !
Ben benieuwd hoe lang ze het gaan over doen voor de 5G dekking
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Omdat 2g heel vaak gebruikt is voor bepaalde iot toepassingen waarbij je weinig data moet versturen maar een verbinding wel belangrijk is. Bvb alarm systemen.

Heel veel zit in systemen die niet direct door mensen gebruikt worden...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ghostboy1993 schreef: 3 maanden geleden Vind vooral raar dat ze dat niet snller afzetten en 2G ! dan heb je genoeg bandbreedte voor 4G/5G ook !
Er wordt op vandaag al minder bandbreedte ingezet voor 2G dan vroeger en ze gebruiken die nu vooral voor 4G.
Katie123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Bericht

Mijn hoogbejaarde moeder werkt nog met een klassieke gsm, enkel telefoneren en sms. Is er voor haar impact?
Kun
Member
Member

Bericht

Katie123 schreef: 3 maanden geleden Mijn hoogbejaarde moeder werkt nog met een klassieke gsm, enkel telefoneren en sms. Is er voor haar impact?
Ja, je kan niet meer bellen/smsen via 3G. Enkel via 2G.

Koop een dumbphone dat 4G ondersteunt. 2G/EDGE zal ook uitgefaseerd worden tegen 2027.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Er is nog geen einddatum voor 2G gekend. Orange garandeert op vandaag dat het zeker nog tot 2028 actief zal zijn.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

bellen & sms = 2G volstaat (ruimschoots) en er dient dus normalerwijze niet naar een ander toestel te worden overgeschakeld**; toegegeven de operatoren zullen het aantal aan 2G toegewezen radiokanalen verder beperken (enkel 900 MHz, geen 1800 MHz meer) om deze 2G/3G frequenties/kanalen te herbruiken/toewijzen aan 4G & 5G

Proximus ondersteunt 3G zeker tot eind 2024 & 2G zeker tot eind 2027
https://www.proximus.com/nl/news/2022/2 ... rontend_21

Telenet schakelt 3G vanaf 09/2024 af maar ondersteunt 2G zeker verder tot eind 2027
https://press.telenet.be/telenetbase-sc ... ignaal-uit

Orange
Orange is reeds gestart met de uitschakeling van 3G maar ondersteunt 2G zeker verder tot eind 2028
https://www.orange.be/nl/hulp/technisch ... r-4g-en-5g

** mocht het eventueel om redenen x of y toch opportuun worden over te schakelen, desgevallend er zijn "dump phones/ feature phones (met klavier) bv. van Nokia (HMD)
https://www.hmd.com/nl_nl/feature-phones
op de markt die (ook) VoLTE (voice over LTE) ondersteunen (verkrijgbaar via de shops van mobiele operatoren en/of via diverse elektronica ketens)
Laatst gewijzigd door M_016 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 58 keer

Bericht

En als je 3G uitschakelt zal een ouder apparaat overschakelen op 2G. Terwijl 2G uitschakelen het apparaat offline haalt.
Zijn inderdaad hopen 2G/3G apparaten (alarmsystemen, gps trackers, etc), dus zou mij niet verwonderen moest het 2G netwerk nog langer actief blijven dan 2028.
Hoe zit het eigenlijk met die digitale energietellers? Is dat op 4G allemaal? Gaat nog iets geven als ze dat ooit willen uitschakelen dan :lol:
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Avenger 2.0 schreef: 3 maanden geleden Hoe zit het eigenlijk met die digitale energietellers? Is dat op 4G allemaal?
Dat is NB-IOT, een LTE variant. Gebruikt maximaal 200kHz van het spectrum ofwel 1/50e van de beschikbare bandbreedte die de operatoren momenteel bezitten in de 800Mhz band.

Ik vraag me wel af wat ze gaan doen met plaatsen waar er op vandaag enkel 2G en 3G dekking is. Voorbeeld is Dentergem city. Normaal staat die op de planning om volgende maand af te schakelen. Volgens de omgevingsvergunning zou daar een bestaande mast een 100tal m verplaatst worden en daarop dan activatie van 4G en 5G, maar dat is nog altijd niet gebeurd.
telemans
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bericht

Het is een zeer eigenaardige toestand in Wetteren Dendermonde , zoals misschien wel bekend hebben in deze regio Proximus en Orange samen gewerkt voor hun antennes te delen. zodat klanten van de twee operatoren de antennes van elkaar kunnen gebruiken
Als ik nu Wetteren men orange op alleen 3G zet krijg ik 3G van proximus , omdat proximus 3G nog niet heeft uitgeschakeld .
ook als ik alleen 3G gebruiken aanzet
Hoe is dat te verklaren
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

telemans schreef: 3 maanden geleden Het is een zeer eigenaardige toestand in Wetteren Dendermonde , zoals misschien wel bekend hebben in deze regio Proximus en Orange samen gewerkt voor hun antennes te delen. zodat klanten van de twee operatoren de antennes van elkaar kunnen gebruiken
Als ik nu Wetteren men orange op alleen 3G zet krijg ik 3G van proximus , omdat proximus 3G nog niet heeft uitgeschakeld .
Hoe is dat te verklaren
Zoals je al eerder aanhaalde : proximus en orange delen bepaalde masten samen.
Dus is het logisch als ene ergens iets tekort schiet , helpt de andere dat goed make en vers versa :wink:
Kun
Member
Member

Bericht

ghostboy1993 schreef: 3 maanden geleden
telemans schreef: 3 maanden geleden Het is een zeer eigenaardige toestand in Wetteren Dendermonde , zoals misschien wel bekend hebben in deze regio Proximus en Orange samen gewerkt voor hun antennes te delen. zodat klanten van de twee operatoren de antennes van elkaar kunnen gebruiken
Hoe is dat te verklaren
Zoals je al eerder aanhaalde : proximus en orange delen bepaalde masten samen.
Dus is het logisch als ene ergens iets tekort schiet , helpt de andere dat goed make en vers versa :wink:
Nee dat is niet logisch, Proximus en Orange delen enkel 5G en geen 3G.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

@Kun klopt wat je zegt , dan weet ik geen verklaring hoe een orange klant met een 3G van proximus kan verbinden :???: :???:
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ze delen niet alleen de antennes, maar ook de actieve apparatuur. De antennes zijn trouwens multibandantennes die voor meerdere frequentiebanden en technologieën gebruikt kunnen worden. Iedere operator gebruikt wel zijn eigen spectrum. Orange en Proximus kunnen zelf bepalen welke technologie ze op hun spectrum uitrollen. Bvb op de 900Mhz band 5Mhz inzetten voor 2G en de rest voor 5G. Het is niet zo dat ze voor iedere technologie volledig gescheiden apparatuur hebben.
telemans
Member
Member

Bericht

lithion schreef: 3 maanden geleden Ze delen niet alleen de antennes, maar ook de actieve apparatuur. De antennes zijn trouwens multibandantennes die voor meerdere frequentiebanden en technologieën gebruikt kunnen worden. Iedere operator gebruikt wel zijn eigen spectrum. Orange en Proximus kunnen zelf bepalen welke technologie ze op hun spectrum uitrollen. Bvb op de 900Mhz band 5Mhz inzetten voor 2G en de rest voor 5G. Het is niet zo dat ze voor iedere technologie volledig gescheiden apparatuur hebben.
Dit is inderdaad waar maar als Orange zijn 3G uit zet en Proximus nog 3G actief heeft, is het dan normaal dat ik nog 3G heb Orange 3G
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ik denk dat dit misschien wel een fout is in de GSM die niet de juiste info toont. Moest dit effectief zo zijn dan zou je als Orange klant ook gewoon Proximus als aanbieder kunnen selecteren en zou je gewoon roamen op het Proximus netwerk.

Het is ook niet uitgesloten dat je in Wetteren nog Orange 3G hebt omdat je telefoon misschien nog in contact kan geraken met een mast die wat verder staat waar 3G wel nog actief staat. (kijk maar eens naar dekkingskaart buiten vs binnen)
telemans
Member
Member

Bericht

Goede morgen

Sinds een paar dagen krijg ik op mijn smartphone (orange) de volgende melding op de app netmonitor
Wanneer ik in de instelling van de telefoon aanduid alleen 3G gebruiken. Dan komt op de app UMTS Alleen hulpdiensten.
Als ik aanduid alleen 2G 4G 5G gebruiken dan kan ik wel bellen surfen enz
Wil dit zeggen dat Orange in men buurt 3G heeft uitgeschakeld ?
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member

Bericht

@telemans hoogst wss is dan 3G in jouw regio uitgeschakeld.
Moet je als je kunt enkel 4G gebruiken indien je dit wenst of op automatisch laten
telemans
Member
Member

Bericht

ghostboy1993 schreef: 2 maanden geleden @telemans hoogst wss is dan 3G in jouw regio uitgeschakeld.
Moet je als je kunt enkel 4G gebruiken indien je dit wenst of op automatisch laten
Regio Dender
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

M_016 schreef: 3 maanden geleden bellen & sms = 2G volstaat (ruimschoots) en er dient dus normalerwijze niet naar een ander toestel te worden overgeschakeld**; toegegeven de operatoren zullen het aantal aan 2G toegewezen radiokanalen verder beperken (enkel 900 MHz, geen 1800 MHz meer) om deze 2G/3G frequenties/kanalen te herbruiken/toewijzen aan 4G & 5G

Proximus ondersteunt 3G zeker tot eind 2024 & 2G zeker tot eind 2027
https://www.proximus.com/nl/news/2022/2 ... rontend_21

Telenet schakelt 3G vanaf 09/2024 af maar ondersteunt 2G zeker verder tot eind 2027
https://press.telenet.be/telenetbase-sc ... ignaal-uit

Orange
Orange is reeds gestart met de uitschakeling van 3G maar ondersteunt 2G zeker verder tot eind 2028
https://www.orange.be/nl/hulp/technisch ... r-4g-en-5g

** mocht het eventueel om redenen x of y toch opportuun worden over te schakelen, desgevallend er zijn "dump phones/ feature phones (met klavier) bv. van Nokia (HMD)
https://www.hmd.com/nl_nl/feature-phones
op de markt die (ook) VoLTE (voice over LTE) ondersteunen (verkrijgbaar via de shops van mobiele operatoren en/of via diverse elektronica ketens)

Zit bij Orange (Hey) maar in een niet ingekleurd gebied. Hoe zit het dan?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Via de Orange Flybox webpagina (4G dekking controleren)
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... ome-flybox
kunt u de 2G/3G/4G/5G dekking op een adres X terugvinden (uitstekend/goed/.... & de te verwachten downloadsnelheid in Mbps)
https://apps.orange.be/gis/jsp/index.jsp?language=nl

&

niet ingekleurd = normalerwijze nog geen afschakeling van 3G gepland/uitgevoerd