Voilà.
1. Wat gebeurd er na een opzeg?
Na de opzeg had ik, vreemd genoeg, geen
PON-link op de ONT, terwijl dat normaal wel het geval zou moeten zijn (correct me if I'm wrong!). Daarnaast werd ook de 10G LAN-poort op de ONT gedeactiveerd, wat vandaag door de Proximus-technieker werd bevestigd.
2. Nieuwe bestelling met zelfinstallatie
Na de nieuwe bestelling met
zelfinstallatie en vanaf de bestelbevestiging tot de ontvangst van de router en gisterenavond, had ik nog steeds geen
PON-link.
De ONT heeft ongeveer een week uitgestaan en ik heb deze gisterenavond uit nieuwsgierigheid aangezet, maar er was nog steeds geen
PON-link.
Vanmorgen merkte ik plots dat het
PON-lampje wel actief was, nog vóór de Proximus-technieker arriveerde, maar er was geen 10G LAN-link tussen de ONT en de router.
Conclusie: Bij een bestelling met
zelfinstallatie lijkt het erop dat ze (nog) niet weten hoe, of dat ze niet in staat zijn, de ONT en de 10G LAN-poort opnieuw te activeren, waardoor de router niet kan worden geactiveerd of geprovisioned.
3. Activatie ONT
Het enige wat de Proximus-technieker moest doen, was de ONT opnieuw activeren, een simpele schakelaar in zijn interface op zijn laptop aanklikken... en klaar. 30 seconden werk!
Waarom moet ik hiervoor een week extra wachten? Waarom kan dit niet intern worden uitgevoerd bij een zelfinstallatie? En vooral, waarom speciaal hiervoor een technieker sturen? Het lijkt erop dat de interne diensten nog flink moeten bijleren over nieuwe procedures en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Daarnaast was de Proximus-technieker er 100% van overtuigd dat ik mijn eigen modem niet kon gebruiken en dat de router uitsluitend via een netwerkkabel op de ONT kon worden aangesloten. Ik heb hem dan kort uitgelegd dat dit tegenwoordig wél mogelijk is, door de
XGS-
PON-module te registreren via My Proximus. Op die manier zijn de ONT en Proximus-router niet meer nodig.
Het lijkt erop dat de techniekers ook een opfrissing van hun kennis kunnen gebruiken!
4. My Proximus
Ik was bang dat het opnieuw weken zou duren voordat ik het Fiber-product in My Proximus zou zien verschijnen. Gelukkig was het binnen 15 minuten al in orde, hoewel de Proximus-technieker aangaf dat het tot 48 uur kon duren.
Bij de initiële oplevering duurde het echter langer, omdat Proximus mij toen eerst een brief moest sturen met de My Proximus-activeringscode, die je normaal pas na een maand op je factuur te zien krijgt.
Efficiënt, niet?
5. Activatie "eigen modem"
Hoera! Deze keer kon ik de
Zaram XGS-
PON-module eindelijk direct en zonder foutmelding registreren!
Terwijl ik verbonden was via de Proximus-router (dit kan ook via een andere verbinding), en zonder dat de
Zaram XGS-
PON-module op de ONTP was aangesloten, voerde ik het serienummer in. Vervolgens verscheen het serienummer in het overzicht, zelfs zonder dat de activatieknop was ingeschakeld. Eindelijk!
Daarna schakelde ik de activatiesknop in en verbond ik de
Zaram XGS-
PON-module met de fiber pigtail op de ONTP. Het werkte vrijwel direct, zonder merkbare wachttijd, precies de tijd die ik nodig had om van mijn woonkamer naar mijn bureau te wandelen.
Enkele screenshots:
Wat leren we hier verder uit?
- De XGS-PON-link via de ONT is altijd 10G (afhankelijk van de link-snelheid van je WAN-poort), maar wordt begrensd volgens je abonnement, 2.5/1.5 in dit geval.
- Bij opzegging wordt de ONT gedeprovisioneerd (geen LAN-link meer) en mogelijk ook de PON-link gedeactiveerd, hoewel dit onbevestigd is.
- Wanneer je een bestelling plaatst en al fiber hebt, vraag je beter geen zelfinstallatie.