FASTfiber

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

nerph schreef: 3 weken geleden Ik wacht trouwens nog altijd op iets van communicatie daar over...
Ik heb eergisteren ook nog even een herinnering gestuurd, en ze hebben het de netwerkmensen nog eens laten weten. Op 2 december heb ik ze mijn pcap's bezorgd.

Ik heb toch de indruk dat ze nog veel problemen hebben met hun DHCPv6-implementatie.
nerph
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Ze hebben mij vanavond een antwoord gestuurd dat er wel degelijk een probleem is met de VLAN instellingen bij Proximus voor mijn lijn, en dat ze onlangs al een dringende herinnering hebben gestuurd naar hen.

We shall have to wait and see...
esdeka
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Vandaag ook geswitcht van Proximus Giga Fiber naar Fastfiber 2.5G met easyswitch. Woensdag besteld, technieker moest volgende week gepland worden.

Rond 10u plots een SMS dat er een technieker ging langskomen, en 10 min later verdween Proximus connectie, blijkbaar toch al overgezet. Fastfiber activatie mail had instructies om DHCP in te stellen, maar dit leek niet te werken, dus zoals hier gezien voorlopig PPPoE en IPv6 SLAAC ingesteld.

's Avonds nog snel een email gestuurd naar support voor DHCP, blijkbaar had Proximus hun de verkeerde ID gestuurd en hebben ze het gecorrigeerd. Nu werkt DHCPv4 + DHCPv6 vlot, in combinatie met Unifi Gateway Fiber.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben blij dat het snel is opgelost geraakt voor jou!

Ik dacht daarnet, omdat mijn IPv4-adres veel vaker verandert dan bij mijn vorige configuratie, de VLAN-tagging en DHCP voor IPv4 terug door OPNsense laten gebeuren. Dus ik heb de VLAN-tagging in Proxmox uitgeschakeld en terug in OPNsense ingesteld, alsook DHCP en DHCPv6 voor de WAN. Tot mijn verbazing had ik na een reboot plots een IPv6-adres, maar wel /128. test-ipv6.com was geslaagd met alle punten. Op ipify.org kon ik mijn IPv6-adres zien.

Toen ik de dhcp6c client in Proxmox dan stopte (omdat ik dacht dat de client in OPNsense het te pakken had) was ik het plots kwijt. Was het dan toch de client op Proxmox dat iets te pakken had, ook al vind ik niets succesvol in de logs daarvan? De client in Proxmox terug starten (en na reboot en zo) hielp niet om het terug te krijgen (en die draaide al weken zo).

Ik heb het moment dat ik even een IPv6-adres te pakken had dit gevonden in de logs van OPNsense. In Proxmox vind ik niet direct iets terug. Dus doet me dan toch vermoeden dat OPNsense iets geregeld heeft gekregen, via SLAAC of zo? Waarschijnlijk een of andere race condition.

Code: Selecteer alles

/usr/local/etc/rc.newwanipv6: IP renewal starting (address: 2a0f:69c0:6008:0:1::360, interface: wan, device: vlan0.10)
Er is toch iets vreemds aan de hand. Ofwel in mijn configuratie, ofwel langs hun kant...

En ik zie dus nog altijd een AVM-device een renew uitsturen:

Code: Selecteer alles

tcpdump -i enp4s0 -vv 'ip6 and (udp port 546 or udp port 547)' -c 20
tcpdump: listening on enp4s0, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144 bytes
17:19:52.888816 IP6 (hlim 255, next-header UDP (17) payload length: 185) fe80::ab6:57ff:fe84:92dc.dhcpv6-client > ff02::1:2.dhcpv6-server: [udp sum ok] dhcp6 renew (xid=f6ceee (elapsed-time 0) (client-ID hwaddr type 1 08b6578492dc) (server-ID vid 0000058364633a33) (IA_NA IAID:1468306140 T1:150 T2:240 (IA_ADDR 2a0f:69c0:6008:0:1::21b pltime:300 vltime:300)) (IA_PD IAID:1468306140 T1:150 T2:240 (IA_PD-prefix 2a0f:69c0:682d:cf00::/56 pltime:300 vltime:300)) (reconfigure-accept) (option-request DNS-server NTP-server SNTP-servers IA_PD IA_NA vendor-specific-info opt_82 opt_83 opt_86) (vendor-class))
Pff. Ik vermoed dat ik dus in dezelfde VLAN als mijn buur zit, dus dat Proximus hun configuratie niet juist is. Ik stuur nog maar eens een herinneringsmail.
dellatino
Starter
Starter
Twitter: dellatino
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Hi,

Al veel mogen lezen waarvoor dank - aarzel niet id toekomst moest ik iemand kunnen bijstaan... maar ik heb zelf een kleine vraag:
Kan iemand mij bevestigen dat de MTU van FastFiber 1492 is, ook over IPoE / Dynamic ?

TPLink ER707-M2 + TPLink XM60A SFP GPON ONU module i.p.v de Nokia PON van Proximus
Basic FastFiber 150, ok op Nokia PON via Ethernet en meestal ok via de TPLink SFP over PPPoE - maar op Dynamic / IPoE lijkt de lijn niet stabiel.
Aangezien deze na een uur plots wel weer werkte, nu terug een dag op PPPoE laten staan...
Voorlopig verdenk ik nog technische/Px issues of misschien TPlink (SFP module of de config lijkt niet altijd online te komen na reboot (?) ) - maar voor de MTU twijfel ik ondertussen wat het juiste is.
Triplechecking :bang:

Meest bizarre: Tot de laatste boodschap van FastFiber Support geeft men aan 0 / niets van mijn trafiek te zien. Op zich een non issue voor mij persoonlijk als hij nu blijft werken, maar het feit dat hij er uit ligt en ze niets vinden...

voorlopig geen IPv6 config aan het testen ; al blij als hij blijft werken :bdaysmile:

Thank you for your support!

Z
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”