Multiroom audio systeem

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Ik ben al een tijdje op zoek naar een multiroom audio oplossing met volgende eigenschappen:

- spelen van MP3/WAV,... vanop een netwerk share
- spelen van internet radio via LAN/WAN
- eventueel mogelijkheid tot aansluiten van CD/DVD speler die dan in alle kamers kan beluisterd worden
- draadloze controller waarmee je eenvoudig door je muziek collectie kan browsen, en die liefst via RF werkt
- het zou mogelijk moeten zijn met een controller in kamer1 de muziek in kamer2 te beheren

Ik wil dit integreren in mijn reeds bestaande woning. Alhoewel ik vanuit de meterkast wel minstens 1 UTP heb lopen naar elke kamer (en ik misschien nog wel eentje bij in de buis kan trekken) zou het toch mooi zijn indien dit systeem draadloos zou werken, al is dit dus geen absolute vereiste. Het zou wel makkelijker zijn aangezien ik dan volledig vrij kan kiezen waar ik het systeem en de luidsprekers zet in de kamer, en dus niet gebonden ben aan de RJ45-outlet(s) aan de muur.

In mijn zoektocht kwam ik eigenlijk vooral uit bij het Sonos: de sonso bundle 150. Niet meteen de goedkoopste, maar volgens mij wel één van de eenvoudigste en vooral -in mijn geval- meest beste oplossing: Initiële aankoop is duur, maar het is eenvoudig om later nieuwe "zones" toe te voegen, de remote doet wat hij moet doen en via RF en last but not least, 't is wireless :-)

Mijn vraag: zijn er hier mensen die ervaringen hebben met dit systeem? Ik ben geen audiofiel, dus normale geluidskwaliteit is voor mij OK :-) Maar werkt het systeem echt zo vlot als Sonos mij wil doen geloven? En werkt het draadloos wat deftig (indien het signaal in huis overal OK is uiteraard)?
Of zijn er mensen die me tocn nog iets anders aanraden?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Je keuzes zijn inderdaad beperkt, Sonos is wat dat betreft een beetje de primus.

Ikzelf wou ook een soortgelijk systeem, alleen was het hier geen must om multiroom te zijn en speelde de kostprijs weldegelijk een rol. Ik heb me dus een Logitech Squeezebox Duet gekocht en daar heb ik tot op heden nog absoluut géén spijt van: een werkelijk prachtig systeem. Het kan ook multiroom gaan werken, maar dan heb je dus (net zoals de Sonos geloof ik toch?) wel extra Duets nodig. De ene bediening daarentegen blijft, die trouwens via WiFi werkt, ook erg prettig. Hier draait alles trouwens vanop mijn NAS, een Synology Diskstation, waar sinds kort "native" ondersteuning is voor het Squeezecenter!

Dus: heb je het geld, ga dan maar voor de Sonos. Wil je echter toch niet meer dan duizend euro uitgeven (wat de Sonos toch algauw kost), dan is de Squeezebox Duet een héél erg fijne oplossing!
ooh. shiny.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Cloink, bedankt!
Ik heb inderdaad ook naar de squeezebox gekeken, en daar had ik vooral het probleem dat de remote IR zou zijn. Ik begrijp uit jou post dat één remote via je WLAN alle squeezeboxes kan controleren? En het streamen van de muziek zelf, is dit via LAN of ook via WLAN? En dan nog een laatste vraagje; bestaat er de mogelijkheid om synchroon in verschillende zones (verschillende squeezeboxes dus) muziek te spelen (iets a la party-mode by Sonos)?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

NickG schreef:Ik heb inderdaad ook naar de squeezebox gekeken, en daar had ik vooral het probleem dat de remote IR zou zijn. Ik begrijp uit jou post dat één remote via je WLAN alle squeezeboxes kan controleren?
Klopt, bij de Squeezebox Duet, is de remote eigenlijk een soort mini-PC met WiFi. De controle over welke muziek afgespeeld wordt, gebeurt via WiFi (richting een computer waar Squeezecenter op draait).

Er is ook een IR aanwezig, alsook een jack-out, maar deze zijn voorlopig zonder nut. Ik vermoed dat er in de toekomst firmware updates gaan komen die hier wel iets mee kunnen, maar dat is koffiedikkijken.

EDIT: ok, de wiki is handiger dan ik dacht, hier de full specs van de controller: http://wiki.slimdevices.com/index.php/C ... dwareSpecs
NickG schreef:En het streamen van de muziek zelf, is dit via LAN of ook via WLAN?
Beiden is mogelijk dacht ik. Hier thuis zit hij op de LAN, maar er zit zeker ook een WLAN-adapter in. Alleen weet ik niet of die echt bedoeld is om muziek te streamen, denk eender aan louter connectiviteit met de remote. Zou je eigenlijk eens in de forums van hen moeten grasduinen: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=26

EDIT: volgens deze tabel dus weldegelijk ook WLAN om te streamen, zelf nog niet geprobeerd... http://wiki.slimdevices.com/index.php/H ... Comparison
NickG schreef:En dan nog een laatste vraagje; bestaat er de mogelijkheid om synchroon in verschillende zones (verschillende squeezeboxes dus) muziek te spelen (iets a la party-mode by Sonos)?
Jazeker: http://wiki.slimdevices.com/index.php/P ... ePartyMode
(de rest van de wiki zal u trouwens ook wel interesseren)

Ik heb het ding nu toch al bijna een jaar en ik zou niet meer zonder kunnen. Hier en daar wat "quirks", maar zeker geen grote "hiccups". Qua "value for money" is dit echt een bijzonder excellent ding, want ik heb er indertijd 225€ voor betaald, incluis verzending (denk nog altijd dat diene webshop toen een foutje heeft begaan, want zelfs nu - 1 jaar later - is de goedkoopste 268€ excl. verzending, maar ok! :D) !
ooh. shiny.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 684 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

In de wereld van de multiroom staat het ook niet stil, wij hebben een halfjaartje onze Nuvo Simplese en wat ik eigenlijk mis is een remote bediening op het muurpaneel, om snel een nummerke verder te zetten zonder de afstandsbediening te moten pakken, en ja http://www.domoticasupplies.com/product ... c6e500b05d heeft dat. De prijs valt mee en moesten we nu kiezen zou ik deze in overweging nemen als zeer sterke kandidaat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef:http://www.domoticasupplies.com/product ... c6e500b05d heeft dat. De prijs valt mee en moesten we nu kiezen zou ik deze in overweging nemen als zeer sterke kandidaat.
Zie ik dat goed: IR-remotes? Kan toch niet? :???:
ooh. shiny.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Waarom niet ? er zit een IR ontvanger in het bedieningspaneel dat je in de kamer installeert (is inbouw EN bekabeld met CAT5) en een IR zendertje dat op het centrale toestel hangt. Dat heeft mijn Nuvo Simplese ook hoor.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dus je moet met je remote richting de IR-ontvanger richten?
ooh. shiny.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ja, tenzij hij gevoelig genoeg is en je remote control sterk genoeg uitzend, en dat is ook het probleem bij mijn Simplese. Maar 'k moet het allemaal nog eens nakijken hier.

J.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb alles voorzien voor een Bose systeem. V30 of zo.
Wel duur spul en ik twijfel nog of het zijn geld waard is maar die kleine boxkes zijn heel discreet.
Voorlopig ligt alleen de Boselink kabel en zijn er lege buizen voorzien voor de luidsprekers en de basmodule.
Voordeel is ook dat er een interface is voor mijn domoticasysteem.
Alleen nog efkes sparen :roll:
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ik heb hier nog 2 nieuwe Pioneer MT-01 systeempjes liggen die over het lokale electricteitsnet gaan. Check het eens uit en moest je interesse hebben, let me know :D
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb me vrijdag een twee squeezeboxen duet besteld, daarmee kan ik alvast badkamer en keuken uitproberen. Waarom ik nu toch voor squeezebox gegaan ben:

- de prijs: minder dan de helft van Sonos, wel promotieprijs gekregen van iets meer dan 200€
- de remote: veruit de mooiste die ik gezien heb, en op Wifi ipv over properietair netwerk
- veel plugins beschikbaar, zelf plugins te schrijven
- hele community voor eventuele support
- De squeezebox ontvanger is geweldig klein, stukken kleiner dan Sonos, waardoor het ding makkelijk is weg te werken in een badkamermeubel

Indien alles werkt zoals beloofd komen er nog eentje voor in de woonkamer, eentje voor het terras buiten en voor alle slaapkamers!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NickG schreef:Ik heb me vrijdag een twee squeezeboxen duet besteld, daarmee kan ik alvast badkamer en keuken uitproberen.
We kijken alvast uit naar je review...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

r2504 schreef:
NickG schreef:Ik heb me vrijdag een twee squeezeboxen duet besteld, daarmee kan ik alvast badkamer en keuken uitproberen.
't Zal nog niet... 'k Ben wel benieuwd :)
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik kan al verklappen dat ie content zal zijn, toch voor dat geld ! :D Die remote is inderdaad een toonbeeld van hoe het moet...

Ik wens u wel alvast veel plezier om al uw mp3's correct te taggen. Een tip trouwens: musicbrainz.org en Picard Tagger. ;)
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cloink schreef:Die remote is inderdaad een toonbeeld van hoe het moet...
Ook als je 10.000 tracks hebt ? Het zou niet de eerste zijn die zich erin verslikt.
cloink schreef:Ik wens u wel alvast veel plezier om al uw mp3's correct te taggen. Een tip trouwens: musicbrainz.org en Picard Tagger. ;)
MP3Tag ... simpel en goed.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:
cloink schreef:Die remote is inderdaad een toonbeeld van hoe het moet...
Ook als je 10.000 tracks hebt ? Het zou niet de eerste zijn die zich erin verslikt.
Jawel. Ik zou het eens moeten controleren, maar ik zat - dacht ik - ruim boven die grens en ok, dan wordt het een beetje moeilijker om op 2 seconden te vinden wat je zoekt, maar meer dan 10 a 15 seconden heb ik toch niet nodig...

Zoals gezegd is de vereiste wel dat je mp3's heel rigoreus en correct getagged zijn! Maar dat is bij elk systeem zo, denk ik?
ooh. shiny.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

klopt taggen is de boodschap. Kan de Logitach trouwens overweg met alle tags ? ik heb bvb een probleem op mijn player (Sangean WFT1) met de 'sterrenklassificatie' uit Mediaplayer.

J.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Sinds gisteren mijn Squeezebox Duet speelgoedjes binnen, en mijn eerste indruk samengevat: "Wauw!".
Het begon al goed met de doos: mooi, stijlvol, deftig ingepakt. Bij het openen zie je meteen de mooie controller liggen blinken :-)
Alles mooi uitgepakt en meteen aangezet. De controller begint met een wizard om je netwerksettings in te stellen en daarna detecteert hij de squeezebox receivers meteen. Dan even squeezecenter geinstalleerd op mijn PC en ik kon binnen het kwartier beginnen streamen naar de woonkamer. Nog even de namen aangepast naar "Woonkamer" en "Badkamer" en klaar was de configuratie :-)
Aangenaam verrast ook dat mijn wederhelft meteen te vinden was voor het uitzicht en gebruiksgemak van de controller. 5 minuten uitleg gegeven en ze speelde al met het afspelen van mp3/webradio op de 2 squeezeboxen, zelfs in sync. Vanmorgen stond zelfs al muziek te streamen in de woonkamer voor ik uit mijn bed was :-)

Kortom, het is lang geleden dat ik nog zo tevreden was van een "gadget", en vooral, dat anderen dat ook zijn. Gekeken naar het gebruiksgemak en de kwaliteit- prijsverhouding ben ik tot nu toe heel blij dat ik geen duur Sonos systeem gekocht heb!

Eén vraagje toch nog: in mijn woonkamer staat de squeezebox gelinkt met mijn bestaande sound-setup en dit werkt perfect. In de badkamer echter heb ik (nog) niks... Wat zou ik hier best doen? Een kleine versterker tussensteken, en zoja, de welke? Of eerder voor actieve luidspreker(tjes) gaan, en zoja, de welke? Iemand suggesties?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

NickG schreef:In de badkamer echter heb ik (nog) niks... Wat zou ik hier best doen? Een kleine versterker tussensteken, en zoja, de welke? Of eerder voor actieve luidspreker(tjes) gaan, en zoja, de welke? Iemand suggesties?
Misschien best kijken naar speciale oplossingen voor vochtige ruimtes !
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Niet echt nodig, zo vochtig wordt het niet :-) Ik heb een deftige verluchting, en de squeezebox is ingebouwd in een badkamermeubel wat aan de andere kant van de badkamer staat dan de douche/bad. Ook de luidsprekers zullen in de bovenkant van dit meubel gemonteerd worden. Het zal dus wel iets vochtiger worden dan in een woonruimte, maar volgens mij niet in die mate dat ik er zwaar rekening mee moet houden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk ook niet dat dat echt nodig is, het is niet constant vochtig in je badkamer (als je voldoende verlucht natuurlijk). Maar zelf heb ik toch Nuvo luidsprekers voor buiten in mijn badkamer hangen, dit omdat ze 1.waterbestendig zijn en 2.ik ze voor halve prijs kon kopen op dat moment :)

J.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Ik ben nu enkele weken trotse bezitter van squeezebox duets, en ik ben nog altijd megatevreden met mijn aankoop. Het geluid is goed, de remote werkt zoals het hoort en de menu's zijn overzichtelijk. Een klein minpuntje is dat het starten van de remote vrij lang duurt. Als hij helemaal vanuit de "powered-off" stand moet opkomen ben je al snel 20secs kwijt. In de praktijk blijft hij dus gewoon constant aanliggen... Voor de rest werkt squeezecenter ook zoals ik zou verwachten. Kortom, niks dan positiefs tot hier toe.

Iets anders nu: ik heb een paar mooie inbouw luidsprekers voor in de keuken voorzien (2x 12watt, voldoende voor achtergrondgeluid). Het probleem is dat het signaal uit de squeezebox versterkt moet worden. Ik wil hiervoor een budget oplossing, en dus geen dure versterker ertussen schakelen. Er is trouwens ook geen plaats om zoiets in te bouwen. Aangezien het hier toch maar om achtergrondmuziek gaat, viel mijn oog op de Velleman kits & modules. Goedkoop, klein, en nog zelf wat werk aan om ineen te steken, zodat het geheel toch nog wat meer genoegdoening zal geven achteraf :-) Zijn er mensen die ervaring hebben met deze Velleman verterkers (kit of module), positief of negatief? Of andere suggesties voor een klein versterkertje?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De Vellemankits zijn kwalitatief in orde maar het hangt af van je soldeerkunsten natuurlijk.

J.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 229 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef:De Vellemankits zijn kwalitatief in orde maar het hangt af van je soldeerkunsten natuurlijk.
Dat kan ik beamen. Bemerk ook dat die Vellemankits effectieve Watts aangeven en niet dat PMPO-gedoe. Een Velleman-versterktje van 20W kan dan al behoorlijk wat lawaai produceren...
Computer(k)nul
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Dus welke kit/module kan ik best gebruiken om 2x12W luidsprekertjes te voorzien? Ik was zelf van plan om de lichtste versterker te gebruiken die beschikbaar was, iets van 7W dacht ik, maar is dit dan wel voldoende?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

denk er wel aan dat je bij een velleman kits geen behuizing en geen voeding hebt, die moet je los bijkopen.
J.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

NickG schreef:Ik was zelf van plan om de lichtste versterker te gebruiken die beschikbaar was, iets van 7W dacht ik, maar is dit dan wel voldoende?
Dat zou ruimschoots moeten voldoen om luidsprekers van 12W te voeden. Ga wel even na of die Velleman-kit een mono- of stereoversterker is! Ik dacht mono (dus moet je gaan verdubbelen).
Joe de Mannen schreef:denk er wel aan dat je bij een velleman kits geen behuizing en geen voeding hebt, die moet je los bijkopen.
Inderdaad, maar als het bedoeld is als inbouw, dan lijkt het mij niet onmogelijk om het versterkertje achter de luidspreker te monteren.
Qua voeding kan je volstaan met een gelijkgerichte en gestabiliseerde voeding.
:!: Let op om geen consumer-spul hiervoor aan te schaffen, anders heb je gegarandeerd een brom op je signaal (wegens onvoldoende gelijkgericht/gestabiliseerd) :!:
Informeer je bij de zaak waar je die Velleman-kit(s) zou aanschaffen.
Computer(k)nul
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoop dat ze in de winkel waar ik de kit ga halen inderdaad mij kunnen helpen, want zelf ben ik niet zo'n elektronica-wizard :-s Het mono/stereo verhaal daar had ik aan gedacht, en ik ga idd er dus 2 nodig hebben. Dat er geen behuizing rond zit is niet zo'n probleem aangezien het om inbouw gaat, ik hoop alleen dat er een verkoper met wat verstand van zaken me kan helpen met de voeding... Gebrom is iets wat ik liever niet zou horen :-)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

NickG schreef:Gebrom is iets wat ik liever niet zou horen :-)
Als je handig bent met een soldeerbout, kan je misschien een Vellemankit aankopen waarmee je zelf je voeding bouwt :wink:
Computer(k)nul
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Bwa, handig met soldeerbout... ik red me wel, ik ken alleen niet genoeg van elektronica om veel zelf te gaan prullen :-)
Laat staat dat ik een goede voeding zou kunnen selecteren uit het Velleman aanbod :-s
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

NickG schreef:Laat staat dat ik een goede voeding zou kunnen selecteren uit het Velleman aanbod :-s
Ook daar kan je VellemanKit-verkoper je van dienst zijn... laat je informeren. Hij/zij zou het toch moeten weten.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

staat er op de site niet bij welke voeding en welke behuizing er aangeraden wordt door Velleman ?

J.
johanegg
Starter
Starter

hallo

ik gebruik vaak de Mac Mini welke ik aansluit op de TV, dan kan je eveneens internetten enz. Als je wil kan je nadien ook eenvoudig uitbreiden naar een volwaardig multiroomsysteem welke eveneens video, tv etc streamt.
Leuke is ook dat je alles kan bedienen vanaf de Iphone, Ipod, Ipad....

Gr

Johan
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nice 1st post... Speciaal geregistreerd om op een anderhalf jaar oud topic te antwoorden ? :bang:

(En on-topic, Squeezeboxen kun je ook bedienen via Android of iPhone...)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Eens dit topic terug uit 't archief halen se... :p Sorry...
Simpele vraag, heeft iemand ervaring met recente multi-room systemen?
Heb 12 zones met elk 2 (bestaande) speakers. Moet via iPhone/iPad bedienbaar zijn en/of centraal op één plaats.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Ik maak nu gebruik van de Raspberry Pi en installeer daar Squeezeslave op (softwarematige squeezebox player). Werkt perfect, goedkoop, verbruikt bijna niets. Alles te bedienen met Android/Ios apparaten.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Iemand ervaring met Sonos hier en vooral een tip om het goedkoop te kopen ? Squeezebox is leuk maar het gamma is zo beperkt :(
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”